Skip to main content

Reizigers boos over kosten verlopen OV-chipkaart

Rover krijgt veel klachten binnen van reizigers over de kosten van het verplicht aanschaffen van een nieuwe OV-chipkaart. De kaart verloopt automatisch na 5 jaar, ook al is hij nog helemaal in orde. Deze onnodige houdbaarheidsbeperking jaagt reizigers nu massaal op kosten. Veruit de meeste OV-chipkaarten zijn na 2009 gekocht, inmiddels begint het dan ook veelvuldig voor te komen dat reizigers hun...

Lees meer

Rover wil oplossing trage sprinter naar Zandvoort

Rover wil met NS op zoek naar een oplossing voor de lange tijd die de sprinter Amsterdam – Zandvoort meerder malen per dag moet wachten op station Haarlem. Dat schrijft Rover aan NS. Meerder reizigers hebben al geklaagd over het lange stationnement. In 1997 maakte NS nog reclame op een Amsterdamse tram voor de vlotte verbinding naar Zandvoort, in 31 minuten. Anno 2015 kan dit niet meer: maar liefst...

Lees meer

Rover hekelt beperkingen ‘Kolibrie’-bus

Rover wil dat Syntus de nieuwe Kolibrie eenvoudiger toegankelijk maakt voor reizigers. De Kolibrie rijdt sinds 14 december over de Veluwe als belbus, maar kan niet telefonisch gereserveerd worden. Ook worden in de bus geen kaartjes verkocht.De Kolibrie is een kleine bus of personenauto die een deel van de dienstregeling van Syntus op de Veluwe in het weekend en de avonduren uitvoert. Net als een...

Lees meer

Winterweer op het spoor

Traditioneel is in het in de winter altijd weer spannend of het spoor enigszins betrouwbaar zal blijken. Bij extreme sneeuwval valt dit niet te verwachten, immers raken andere vervoersvormen hierdoor ook flink ontwricht. Maar hoe zit het met normaal Hollands winterweer met zo nu en dan een niet-extreme sneeuwbui? Ondanks dat er al jaren wordt gewerkt aan het ‘winterklaar’ maken van het spoor,...

Lees meer

Sneeuw nekt treinverkeer weer

Flinke sneeuwval zorgt in een groot deel van het land voor hinder; op de wegen, in het bus- en vliegverkeer en op het spoor. Gezien de vooraf ingestelde uitgedunde dienstregeling bij NS is het een onaangename verrassing dat het treinverkeer voor een aanzienlijk deel weer als een kaartenhuis is ingezakt. Rover heeft NS en ProRail om opheldering gevraagd. Vertraging in het OV valt te verwachten...

Lees meer

2014: ons jaar in vogelvlucht

Het jaar loopt ten einde. Ook dit was een veelbewogen jaar, waarbij Rover een aantal successen heeft kunnen boeken maar ook een aantal verliezen moest incasseren. We blikken terug op ons jaar 2014. Papieren treinkaartjeHet grootste verlies van 2014 was het papieren treinkaartje. Oorspronkelijk zouden de treinkaartjes al in 2013 verdwijnen. Toen Rover in een uitzending van Kassa aan de kaak stelde...

Lees meer

Onze populairste artikelen in 2014

De laatste dagen van 2014 zijn in zicht. Tijd om eens terug te kijken welke zaken reizigers naar onze website trokken. Het papieren treinkaartje, de OV-chipkaart en regionaal OV waren zaken die ons bezighielden. FacebookOm te beginnen met het grootste sociale netwerk. Op onze Facebookpagina delen we niet alleen nieuws en meningen, maar ook opvallende creaties en observaties van reizigers....

Lees meer

Rocov-Gelderland betreurt tariefsverhoging Breng

Rocov-Gelderland, het plaatselijk overleg met consumentenorganisaties waaronder Rover, is zeer teleurgesteld over het besluit om ondanks alle bezwaren het kilometertarief voor busreizigers in Stadsregio Arnhem Nijmegen per 1 januari 2015 met 15% te verhogen. Hermes, in de regio rijdend onder de naam Breng, laat reizigers omdraaien voor verminderde inkomsten uit de Haagse pot met OV-studentenkaartgeld. Ben...

Lees meer

Compleet spoorboekje voor het eerst weer te koop

Voor het eerst in 4 jaar is het papieren spoorboekje in zijn traditionele vorm teruggekeerd. Treinreiziger.nl en Rover hebben hun minispoorboekje dit jaar vervangen door het complete “dikke” boekje, zoals het spoorboekje er tot 2010 uitzag. Het boekje is vanaf 17 december verkrijgbaar via de AKO. Online is het spoorboekje te koop via ako.nl en treinspoorboekje.nl. In 2010 schafte NS het papieren...

Lees meer

Blog: de grens over

In het verleden moet Europa immens groot zijn geweest voor de reiziger. Ergens hangt er een zweem van romantiek over de ontberingen van reizigers in het verleden, de enorme avonturen die mensen moesten afleggen om een deel van de wereld of zelfs het land te zien. De komst van de spoorwegen en de auto maakten de wereld kleiner, maar het was nog niet heel lang geleden dat we met de auto ook bij de...

Lees meer

Nieuwe dienstregeling in met aantal verlengde treinen

Met het ingaan van de nieuwe treindienstregeling volgende week, wordt een aantal veelbeklaagde overvolle treinen door NS verlengd. Het gaat hierbij om: IC Nijmegen (16:12)  -  Arnhem (16:33)  -  Utrecht Centraal (17:12)  -  Amsterdam Centraal (17:42)  -  Alkmaar (18:50)  -  Den Helder (18:56) IC Zwolle (6:49)  -  Arnhem (7:54) ...

Lees meer

Voordeel voor Roverleden

Roverleden ontvangen niet alleen het blad De Reiziger, maar hebben regelmatig recht op diverse kortingen. Een kleine greep uit het huidige aanbod. SpoorboekjeOp 17 december verschijnt het papieren spoorboekje weer. Dit jaar is dit het traditionele “dikke” spoorboekje, met alle treintijden. Roverleden kopen het boekje met 50% korting bij de AKO. Hiervoor ontvangt u de komende dagen per post of email...

Lees meer

NS rijdt recordaantal stations voorbij in 2013

NS sloeg ruim 3000 keer een station over in 2013. Dit blijkt uit een Kamerbrief die staatssecretaris Mansveld deze dinsdag heeft verzonden. Nadat Rover eind 2013 de problematiek aan de kaak stelde, wordt jaarlijks openheid gegeven over het voorbijrijden van stations. Het aantal overgeslagen stations neemt de afgelopen jaren toe. Als bijsturingsmaatregel besluit NS soms bij grote vertraging een aantal...

Lees meer

Blog: duizenden NS-reizigers gedupeerd door werkoverleg

De ochtendspits is deze koude dinsdag voor velen rampzalig verlopen. Oorzaak was “een gepland werkoverleg” door NS-personeel in Den Haag. Uiteraard aangevuld met wat dagelijkse sein- en wisselstoringen. Traditioneel is de dinsdagochtend het drukste moment op het spoor waarbij grote aantallen reizigers normaliter al als haringen in een ton vervoerd  worden. Dat op zo’n dag ook over wat seinen...

Lees meer

Blog: goede berichten

Bereikbaarheid Utrecht in de ochtendspits Va de radio werd omgeroepen om Utrecht te mijden want het wegverkeer zat muurvast. De treinen reden gewoon door. Als er meer geïnvesteerd wordt in sporen en minder in asfalt wordt alles en iedereen in Nederland beter bereikbaar. Zwolle - Almelo electrisch De Provincie Overijssel gaat de lijn van Zwolle naar Almelo elektrificeren. Elektrische treinen zijn...

Lees meer

Provincie investeert in reisinfo busstation Leiden

Zuid-Holland gaat investeren in betere reisinformatie op busstation Leiden. Dat meldt de provincie op de officiële website. Rover-afdeling Holland Rijnland heeft hier diverse malen op aangedrongen. Vanaf het voorjaar van 2015 worden busreizigers in Leiden via verschillende reisinformatieborden geïnformeerd over de exacte vertrekhalte en vertrektijd van hun bus. Met de komst van actuele perronduiding...

Lees meer

"OV-bedrijven maken doolhof van productvoorwaarden"

De bedrijven die actief zijn in het Nederlandse openbaar vervoer hebben productvoorwaarden van de vele tientallen abonnementsvormen die ze hanteren, laten uitgroeien tot “een doolhof”. Dat merken reizigers van wie de OV-chipkaart defect is, reizigers die een abonnement willen beëindigen of die per ongeluk een verkeerd abonnement hebben aangeschaft. Dit signaleert het OV loket, de onafhankelijke...

Lees meer