Skip to main content

NS International verbetert voorlichting geld terug bij vertraging

De vertraagde internationale treinreiziger kan sinds kort betrouwbaardere informatie vinden op de website van NS International over zijn recht op geld terug bij vertraging. Rover had al langer hier op aangedrongen. Voorheen stelde NS namelijk ten onrechte op de website dat alleen compensatie wordt uitgekeerd over een specifieke vertraagde trein, in plaats van de hele reis. Voor overstappers kan...

Lees meer

Treinreizigers ontevreden over grote gevolgen treinstoringen

Reizigers oordelen minder positief over reizen met de trein, blijkt uit de klanttevredenheidscijfers van NS en ProRail over het eerste kwartaal van 2015. De consumentenorganisaties in het Locov wijten de ontevredenheid aan de gevolgen van enkele grote verstoringen. Wanneer de verstoringen verholpen waren, bleken NS en ProRail niet in staat de dienstregeling weer op te pakken. Hoewel het klimaat...

Lees meer

Blog: Klanttevredenheid in CAO

HTM en de vakbonden zijn in Den Haag al enige tijd met elkaar in conflict. Ze kunnen het niet eens worden over de hoogte van de nieuwe personeelslonen. Ook is er wrevel bij de vakbonden over een voorstel van de HTM-directie om een klein deel van de lonen te laten afhangen van de prestaties van de Haagse vervoerder in de OV-barometer. Tegenover elke 0,1 punt hogere waardering zou 0,2 procent meer...

Lees meer

Eropuit in het voorjaar: voordeel voor Roverleden

Het is volop voorjaar en later deze week moet dit ook in het weerbeeld te zien zijn. De vele vrije dagen deze maand bieden wellicht een mooi moment om eropuit te trekken. Met het OV, per fiets of te voet. Bekijk vooral eens onze wandelroutes, allen uiteraard met het OV bereikbaar. Speciaal voor Roverleden zijn er daarnaast weer leuke kortingen. Voordelig naar de Pinksterraces of de Keukenhof? Via...

Lees meer

Zorgen om Limburgse OV-aanbesteding

Rover-Limburg maakt zich zorgen over het gesjoemel met de aanbesteding van het Limburgse bus- en treinvervoer. Dat zegt woordvoerder Kees Braam in een uitzending van AvondGasten. Het hele gedoe rond de aanbesteding is voor de reiziger niet van belang, maar de gevolgen zouden wel merkbaar kunnen worden.   Het handelen van enkele personen heeft gevolgen voor een grote groep reizigers. De regiodirecteur...

Lees meer

Schoon openbaar vervoer

Iedereen rijdt graag in een schone trein of bus. De werkelijkheid is soms anders. Een belangrijke bron van vervuiling is de reiziger zelf. Van verpakkingen, koffie- en etensresten tot de gratis krant Metro: het zou enorm helpen als reizigers geen afvalresten op de vloer achterlaten maar bij aankomst op een station of halte dit in een vuilnisbak deponeren. Aan vuilnisbakken kunnen de vervoerders...

Lees meer

Verbeteringen in NS-dienstregeling Noord-Holland

Op eerder aandringen van Rover zal NS per 14 juni de dienstregeling op een aantal punten verbeteren. De Sprinter Amsterdam – Zandvoort wordt sneller doordat de wachttijden in Haarlem worden ingekort. De intercity Amsterdam – Enkhuizen zal in de avondspits weer stoppen op Hoorn Kersenboogerd. Over beide zaken heeft NS nu advies gevraagd aan de consumentenorganisaties. ZandvoortsprinterDoor...

Lees meer

Rover: ‘Snelle buslijn van Haarlem naar Zuidas loopt gevaar’

Door de plannen van Rijkswaterstaat om de A10 Zuid door de Amsterdamse Zuid-as te ondertunnelen, zal R-Netlijn 346 vastlopen in de files. Hiervoor vreest Rover-Haarlem. De al jaren succesvolle R-Netlijn is de enige snelle, rechtstreekse verbinding is voor inwoners van Haarlem die werken op de Zuidas. Vandaag (woensdag 22 april) eindigt de inspraak op de plannen van Rijkswaterstaat. Rover-afdeling...

Lees meer

Autoslaaptrein stopt ermee

Wederom sneuvelt een goed product uit de spoorsector door verwaarlozing en bureaucratie. De autoslaaptrein was jarenlang de manier om ontspannen naar Zuid-Frankrijk of Italië te reizen. In Den Bosch werd de auto op de trein gezet en de volgende morgen kwam men aan in Avignon, Narbonne of in Noord-Italië. De auto werd daar van de trein geladen en om negen uur ’s morgens was een duizend...

Lees meer

Rover verwelkomt maatregelen ProRail voor Schiphol

De nieuwe directeur van ProRail, Pier Eringa, kreeg binnen twee weken na indiensttreding zijn vuurdoop. De werkzaamheden bij Schiphol liepen uit en er was voor de zoveelste keer geen treinverkeer rond Schiphol mogelijk. Inmiddels heeft Eringa maatregelen aangekondigd. Zowel de aannemers als zijn eigen ProRail moeten scherper worden en vooral beter samenwerken en er komen serviceploegen van...

Lees meer

Hoe vindt de toerist zijn weg in het OV?

Dit weekend was Schiphol per OV niet bereikbaar. Voor Nederlanders is dit niet meer verrassend en de KLM heeft inmiddels besloten om structureel bussen in te zetten van en naar Arnhem en Nijmegen, vanwege de onbetrouwbare treindienst tussen Schiphol en Gelderland. ProRail moet zich diep schamen. Toeristen stonden deze dagen te turen op de schermen op de stations, waarop in het Nederlands stond dat...

Lees meer

Rover: maat is vol met treinstoringen Schiphol

Rover vindt het onacceptabel dat het treinverkeer naar Schiphol vanmorgen voor de zoveelste maal is getroffen door een grote storing. Na omvangrijke werkzaamheden bleek het beveiligingssysteem niet goed te werken. Afgelopen donderdagmiddag en vrijdagmiddag, vóór de weekendwerkzaamheden, was er bij Schiphol ook al veel uitval van treinen door seinstoringen. Rover vindt dat de aannemer...

Lees meer

Uitgelopen werkzaamheden: rijdt de Thalys nu wel of niet?

Station Schiphol. Ik kom er eigenlijk alleen nog om de Thalys naar Parijs te halen. Gezegend met een hoogfrequente R-Net verbinding (vrije busbanen!) hoef ik me nooit druk te maken om de notoir onbetrouwbare spoorverbinding met de luchthaven. Verstoken van NS-omroepberichten, ligt station Schiphol er vredig bij in de vroege ochtend. Maar vanochtend sprong de overdaad aan gevreesde blauwe balkjes...

Lees meer

Vroege reizigers Tweede Paasdag krijgen gemiste korting terug

Treinreizigers die in de ochtend van Tweede Paasdag door een systeemfout bij NS teveel betaalden, krijgen hun gemiste korting alsnog uitbetaald. Dat heeft NS aan Rover laten weten. De betrokken reizigers krijgen nog bericht wanneer zij het saldo bij een automaat kunnen ophalen. Reizigers met een kortings- of Dal Vrij-abonnement die op Tweede Paasdag vóór 8.55 uur hebben ingecheckt,...

Lees meer

Agressie in het OV: wat kan de reiziger doen?

Helaas is er onlangs in de voege ochtend bij Abcoude weer een conducteur mishandeld. Niet alleen treinpersoneel maar ook bus- en trampersoneel heeft met agressie te maken. Er zijn door de vakbonden, NS en overheid een aantal maatregelen afgesproken, maar zijn die afdoende? In de jaren negentig was ik interim-directeur bij het Politie Studie Centrum en daar heb ik geleerd dat actieve steun van het...

Lees meer

Zwartrijdersboete OV-abonnementhouders van de baan

Rover en de Consumentenbond zijn blij met de afspraak die staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) heeft gemaakt met vervoerders om abonnementhouders  niet langer te beboeten voor zwartrijden als ze vergeten zijn in te checken. Mansveld reageert hiermee op Kamervragen van de VVD en de PvdA over de oproep van Rover en de Consumentenbond om onmiddellijk te stoppen met deze, juridisch...

Lees meer

OV-kaart voor toeristen, een goed idee!

Rover is blij met het voorstel van de Tweede Kamer voor een OV-chipkaart voor toeristen. Van de kant van Rover en de ANWB is hier bij de OV-bedrijven herhaaldelijk om gevraagd. We hopen dan ook dat er nu een concreet resultaat volgt.  De OV-chipkaart is geen eenvoudig systeem voor toeristen. Binnen regio Amsterdam bestaat wel een dagkaart die geldig is bij Connexxion, EBS en GVB. Wie Amsterdam...

Lees meer