Skip to main content

Limburg niet naar NS!

Er Is een heftige strijd ontbrand om de concessie voor het regionale trein- en busvervoer in de provincie Limburg. NS biedt mee via het dochterbedrijf Abellio, dat tot nu toe alleen in Groot-Brittannië en Duitsland meebood op spoorconcessies. Als NS de concessie Limburg verkrijgt is er van marktwerking in Nederland op het spoor nauwelijks meer sprake. Marktwerking is niet alleenzaligmakend maar...

Lees meer

Overlast door werkzaamheden Utrecht

Van 9 t/m 17 augustus vinden grootschalige werkzaamheden plaats aan het spoor rond Utrecht CS. Overlast voor de reiziger is onvermijdelijk. In het geval van deze werkzaamheden is bovendien geen sprake van “het doel heiligt de middelen”. De geplande werkzaamheden zouden oorspronkelijk nog ingrijpender zijn. Na eerdere bezwaren van Rover en gesprekken met de spoorsector zijn de werkzaamheden wat...

Lees meer

‘Toeristenknop’ verdwijnt weer grotendeels

De ‘toeristenknop’, een knop waarmee reizigers snel een kaartje naar Schiphol kunnen kopen in de NS-automaat, wordt uit de meeste kaartautomaten weer verwijderd. Dat heeft NS aan Rover laten weten. Rover had erover geklaagd dat gebruikers van de gemaksknop in veel gevallen duurder uit zijn dan wanneer zij op reguliere wijze een kaartje zouden kopen. De NS-kaartautomaten in regio Amsterdam zijn sinds...

Lees meer

Rover maakt zich grote zorgen over OV op Texel

De Rover-afdeling Noord-Holland-Noord maakt zich grote zorgen over de nieuwe plannen voor het openbaar vervoer op Texel. De provincie, die verantwoordelijk is voor het openbaar vervoer op Texel, heeft plannen ontwikkeld om het vervoer op Texel op een heel andere manier te gaan regelen. Eind van het jaar moet de pilot ‘Vervoer op Maat’ van start gaan, waarbij een groot deel van het OV op het eiland...

Lees meer

Recordaantal klachten voor het OV loket

De maanden april tot met juni 2014 vormden het drukste tweede kwartaal in de bestaansgeschiedenis van het OV loket. Grote boosdoener is het afschaffen van het papieren treinkaartje per 9 juli waar de klachten op vooruit liepen. Het OV loket heeft drukke maanden achter de rug. Traditioneel is het tweede kwartaal nooit de periode waarin de meeste klachten binnenkomen over het openbaar vervoer, maar...

Lees meer

NS onduidelijk over alternatieven voor OV-chipkaart

NS informeert reizigers onvoldoende over de alternatieven voor de OV-chipkaart. Dat concluderen Rover en de Consumentenbond naar aanleiding van klachten die de organisaties dagelijks krijgen als gevolg van het afschaffen van het papieren treinkaartje. Rover en Consumentenbond gaan nog met NS in gesprek over alle binnengekomen klachten, maar roepen de vervoerder in een brief nu al op om één prangend...

Lees meer

Nieuw voordeel voor Roverleden

De zomer is een uitstekend moment om er met het OV op uit te trekken. Speciaal voor Roverleden hebben wij een aantal leuke aanbiedingen. Koopuwticket.nl Gaat u wel eens naar de bioscoop of naar de sauna, bent u sportief, gek op dierentuinen en/of pretparken of kunt u genieten van een mooie tentoonstelling of museum? Vanaf heden profiteert u als Roverlid via koopuwticket.nl van kortingen op...

Lees meer

NS verlengt flink aantal treinen in herfst

NS zal deze herfst in de spits 30% van de treinen verlengen. Dit heeft NS aan de consumenten­organsiaties in het Locov laten weten. Vorig jaar in de herfst ontving Rover een recordaantal klachten over volle treinen. September 2013 kwamen bij Rover meer dan 2000 klachten binnen over volle treinen. Reizigers werden geplaagd door werkzaamheden en de planning van NS bleek regelmatig te krap. NS heeft...

Lees meer

Top 10 klachten over afschaffen papieren kaartje

Bij zowel Rover als het OV loket stromen de klachten nog volop binnen na het afschaffen van het papieren treinkaartje en het verplichte gebruik van de OV-chipkaart. Een overzicht van de belangrijkste soorten klachten: 1. Minimaal €20 euro saldo Veel reizigers klagen erover dat zij (zonder kortingskaart) altijd €20 op de OV-chipkaart moeten hebben staan om een reis te kunnen aanvangen....

Lees meer

Open brief aan NS over OV-chipkaart

Rover heeft NS de volgende open brief gestuurd, die afgelopen zaterdag werd gepubliceerd in het Brabants Dagblad: Gemak dient de mens. Nu de OV-chipkaart nog Beste NS. Afgelopen woensdag heeft u met veel fanfare de algemene chipplicht afgekondigd. Nu zijn veel reizigers best tevreden met de OV-chipkaart. Niet meer in de rij voor een treinkaartje, niet meer hoeven uitzoeken hoeveel zones een busrit...

Lees meer

Papieren treinkaartje nu verleden tijd

Woensdag 9 juli behoort het papieren treinkaartje tot het verleden. Rover staat deze ochtend op station Utrecht CS om brochures uit te delen met aandachtspunten voor de reiziger, waaruit zal blijken dat het reizen er voor veel mensen vanaf deze dag niet makkelijker op wordt. Voor 9 juli was het kopen van een treinkaartje een eenvoudige zaak. Na deze dag moet de reiziger met veel zaken rekening houden:...

Lees meer

Af en toe 1e klas reizen wordt fors duurder

Rover heeft bij NS geprotesteerd over het afschaffen van de mogelijkheid voor 2e klas abonnementhouders om één reis naar de 1e klas te upgraden. Vanaf 9 juli kunnen abonnementhouders alleen nog voor een hele dag een 1e klas toeslag aanschaffen, waardoor ze vaak fors duurder uit zijn. Reizigers met een abonnement worden hiermee benadeeld ten opzichte van OV-chipkaartgebruikers die op saldo reizen,...

Lees meer

“Minder snel boete voor abonnementhouder”

Abonnementhouders zullen naar verwachting straks minder snel een boete verwachten wanneer zij vergeten in te checken. Staatssecretaris Mansveld gaat de vervoerders vragen hier coulanter mee om te gaan. Aanleiding is de grote hoeveelheid klachten die Rover heeft ontvangen van reizigers die ondanks hun betaalde abonnement een boete kregen. Rover krijgt steeds meer klachten binnen van reizigers die...

Lees meer

Veel klachten over afschaffing papieren treinkaartje

De overgang van het papieren treinkaartje naar de OV-chipkaart op 9 juli aanstaande is op een aantal punten onvoldoende voorbereid. Dit stelt het OV loket. Zowel bij het OV loket als bij Rover komen veel klachten binnen.  De klachten komen vooral van abonnementhouders, de vaste klanten van het openbaar vervoer. Gebruikers van een Voordeelurenkaart (waarmee buiten de spits met 40 procent...

Lees meer

Rover-bestuurslid ontwikkelt “parkstation” Deurne

Terwijl er steeds meer mooie stations verschijnen in grote steden als Rotterdam, moeten veel reizigers het nog doen met het soort station waar je het liefst zo snel mogelijk weer weg wilt. Zoals in de stad Deurne, een prachtige groene omgeving waar het station zelf grijs en somber is. Het was Rover-bestuurslid Michel Lintermans een doorn in het oog. Als het aan hem ligt wordt station Deurne een...

Lees meer

Rover verbaasd over Kamerbrief Mansveld

Mogen wij even interumperen? Bovenstaande gedachte kwam veelvuldig bij ons op tijdens het lezen van de brief die staatssecretaris Mansveld vorige week aan de Kamer stuurde. In deze brief gaat Mansveld uitgebreid in op de vele vragen van Kamerleden over de afschaffing van het papieren kortingskaartje bij de trein. Mansveld geeft niet veel blijk van een eigen visie, zij lijkt gewoon een doorgeefluik...

Lees meer

Rover-Delft ziet kansen bereikbaarheid Engelsestraat

De inrichting van “Nieuw Delft” biedt een prachtige gelegenheid de hele omgeving van de Engelsestraat per bus te ontsluiten. Zo schrijft Rover-Delft aan wethouder Harpe van verkeer en vervoer.   Een bus over de Engelsestraat kon altijd al wel, maar de eenzijdige bebouwing beloofde niet voldoende passagiers om de vervoersautoriteit hierin mee te krijgen. Nu de spoorzone van Delft wordt heringericht...

Lees meer