Skip to main content

Diverse overvolle treinen door NS verlengd

In september ontving Rover ruim 5000 meldingen over overvolle treinen. Meest beklaagde trajecten zijn Nijmegen – Den Bosch, Amsterdam – Uitgeest (via Zaandam) en Venlo - Eindhoven. NS heeft al aangegeven per 6 oktober enkele spitstreinen op de trajecten Amsterdam – Uitgeest en Venlo – Eindhoven te zullen verlengen. Op het traject Nijmegen – Wijchen is een extra trein ingelegd. Ook wordt spreiding...

Lees meer

Hoe houden we ProRail en NS scherp?

De Tweede Kamer worstelt met deze vraag en terecht. We willen allemaal goed functionerende spoorwegen. ProRail heeft nog een lange weg te gaan om een reizigersvriendelijk bedrijf te worden. Reizigers balen met recht en reden van plotselinge wissel -, sein- en stoomstoringen, de buitendienststellingen en de verkeersleiding, die goed is in het opheffen van treinen. Omdat ProRail geen enkele vorm van...

Lees meer

“Stop met opstaptarief NS op korte afstanden”

De consumentenorganisaties in het Locov stemmen niet in met de door NS geplande tariefsverhoging voor treinritten op de minimale afstand van 8 kilometer. De consumentenorganisaties vinden zelfs dat NS helemaal moet afstappen van het minimumtarief. Onder meer omdat dit tot vreemde prijsverschillen kan leiden tussen heen- en terugreis. De consumentenorganisaties hebben NS al eerder geadviseerd afscheid...

Lees meer

Plussen en minnen tarieven internationale IC's

NS en de consumentenorganisaties in het Locov zijn in goed overleg tot een meer gelijkmatige berekeningswijze gekomen voor gecombineerde reizen met een binnenlandse trein en een internationale intercity. Tarieftechnisch ziet NS dit als twee aparte reizen, omdat NS voor internationale reizen met de IC Brussel, ICE en IC Berlijn een hoger tarief rekent dan het gewone binnenlandse tarief. Straks werkt...

Lees meer

Rover ziet verbeterpunten ontwerpconcessies

Vandaag spreekt de Tweede Kamer over de nieuwe concessies voor NS en ProRail. De ontwerpconcessies bevatten een aantal belangrijke verbeteringen voor de reiziger, schrijft Rover aan de Kamer. Maar op andere punten vindt Rover dat de ontwerpconcessies nog tekort schieten. De HSL wordt onderdeel van het hoofdrailnet, alle treinen krijgen toiletten en kleinere stations krijgen meer treinen per uur....

Lees meer

Wegwerpchip beter vindbaar in kaartautomaat

Vanaf vandaag is het losse treinkaartje met wegwerpchip beter vindbaar in de NS-kaartautomaat. NS komt hierbij tegemoet aan een wens van Rover en de Consumentenbond, die het kaartje ondergesneeuwd zagen worden in het OV-chipkaartgeweld. Sinds het afschaffen van het papieren treinkaartje komen er veel klachten bij Rover binnen. Eén klacht voert de lijst echter al sinds 9 juli aan: reizigers moeten...

Lees meer

Wie betaalt de fietsenstalling?

Fietsen is gezond, goed voor het milieu en goedkoop voor de overheid. Autorijden is duur, vetmakend en slecht voor het milieu. Een parkeerplaats in Amersfoort kost de gemeente 15.000 Euro. En dan zwijgen we over de kosten van autowegen, parkeergarages, verkeersongevallen, verkeerspolitie en de milieuschade. Veel mensen willen per fiets naar het station. Dat leidt tot een fietsentroep bij veel grote...

Lees meer

Blog: een uniek systeem

Station Haarlem, de daluren zijn aangebroken. In de Stationshal staan meerdere NS-medewerkers. Eén van hen staat met een strenge blik vlak voor me, met  arendsogen houdt zij alles in de gaten. Opeens vliegt ze als een roofvogel op een prooi af op een reiziger maar schijn bedriegt: ze heeft een oudere dame in het vizier die wat verward staat te kijken bij een kaartautomaat. “Daar staat nog een...

Lees meer

175 jaar spoormannen en -vrouwen

We vieren dit jaar 175 jaar spoorwegen. 175 jaar lang hebben mannen en vrouwen het mogelijk gemaakt dat treinen reden. Dat is vaak hard werken onder zware omstandigheden. De trein moet immers door. Over stoomlocomotieven wordt nostalgisch gedaan, maar de machinist en de stoker verrichtten hun werk in weer en wind en soms in afgrijselijk kou. De trein moest door. De mannen van weg en werken kwamen...

Lees meer

In Memoriam: secretaris Hans Dannis

Wij zijn diep geraakt door het plotseling overlijden van onze secretaris Hans Dannis. Hans overleed op 15 september na een kort ziekbed. Hij is 64 jaar geworden. Hans is van onschatbare waarde gebleken voor Rover. Hij had steeds veel plannen voor de vereniging in petto. Zijn drijfveer was goed Openbaar Vervoer, voor en door reizigers. Ruim zeven jaar geleden zette Hans zijn jarenlange...

Lees meer

Volle treinen app nu ook voor iPhone

De app waarmee reizigers overvolle treinen kunnen doorgeven aan het Meldpunt Volle Treinen van Rover, is nu ook voor de iPhone gratis te downloaden. Vorige week lanceerde Rover de volle treinen-app voor android. In de afgelopen week registreerde  het meldpunt 2539 klachten over overvolle treinen bij 5 spoorvervoerders. Binnengekomen meldingen worden iedere dag automatisch aan NS doorgegeven,...

Lees meer

Rover en LSVb in actie tegen onterechte OV-boetes

Rover en LSVb gaan juridische stappen onderzoeken tegen OV-bedrijven die boetes uitdelen aan abonnementhouders die vergeten in te checken. Dit heeft een woordvoerder van Rover zaterdag bekend gemaakt in een uitzending van Kassa. De consumentenorganisaties betwijfelen of het  rechtmatig is een boete op te leggen aan een klant die vooraf al betaald heeft voor de reis. Het gebeurt regelmatig dat...

Lees meer

Treinreiziger.nl ziet 35 verbeterpunten voor NS

De NS kan op zeker 35 punten verbeteringen doorvoeren als het de reiziger op plek 1, 2 en 3 wil zetten. Zo kan NS rondreiskaarten introduceren voor toeristen, nooit meer dan de werkelijke afstand in rekening brengen, en reizigers automatisch geld laten terug geven bij vertraging. Dat staat in een folder van Treinreiziger.nl die donderdagmiddag aan NS wordt overhandigd. Commercieel directeur...

Lees meer

Tienertoer een succes, nu InterRail nog

NS verkocht in 2014 meer dan 30.000 Tienertoers. In 2013 waren dat er 18.000 en in 2012 waren het er 12.000. Voor de NS een succes en leuk voor de tieners die op deze wijze Nederland en de spoorwegen leerden kennen. Zo bouw je als bedrijf een toekomstige klantenkring op. Tussen 1994 en 2012 was er geen tienertoer meer te koop. Waarom de NS in 1994 de stekker uit een populair product trok, vermeldt...

Lees meer

€16 miljoen te veel betaald door niet uitchecken

Rover is tevreden met de duidelijkheid die het vandaag gepubliceerde onderzoek naar ‘onvolledige transacties’ met de OV-chipkaart geeft. Uit dit onderzoek blijkt dat in de periode van 1 oktober 2012 t/m 30 september 2013 in totaal 16 miljoen euro te veel betaald is door reizigers die met een OV-chipkaart met saldo reizen. Het gaat om reizigers die zijn vergeten uit te checken of verkeerd...

Lees meer

Voorzichtige terugkeer halte Vredenburg Utrecht

De Utrechtse afdeling van Rover is verheugd dat de bushalte Vredenburg na vijf jaar weer in gebruik is genomen. Rover is echter nog niet helemaal tevreden en benadrukt dat de halte nog niet “af” is. Rover was twee jaar geleden met stomheid geslagen, toen het BRU (de opdrachtgever van het busvervoer in de regio Utrecht) met droge ogen aankondigde dat de halte die in 2009 tijdelijk was vervallen,...

Lees meer

Blauwe stadsbus rijdt weer door Amersfoort

Rover-Amersfoort heeft een traditie gevestigd. Vorig jaar was het 40-jarig jubileum van de lokale Rover-afdeling aanleiding om rondritten te houden met een historische blauwe stadsbus. Het succes en enthousiasme waren zo groot, dat het comité Open Monumentendag dit jaar de organisatie onder zijn hoede heeft genomen. De Open Monumentendagen 2014 hebben als thema Op Reis. Inwoners van Amersfoort die...

Lees meer