Skip to main content

Delft: overlast voor treinreizigers en omreisroutes

De overlast rond de werkzaamheden op station Delft is onnodig groot, vindt Rover. Rover heeft er geen begrip voor dat NS de treinfrequentie tussen Den Haag HS en Leiden halveert. Daarbij wordt vooraf niets over deze geschrapte treinen bekend gemaakt, waardoor reizigers voor een verrassing kunnen komen te staan. Rover wil reizigers te hulp schieten door zelf omreisinformatie te publiceren. Van...

Lees meer

Commotie in Zeeland over nieuwe dienstregeling

Rover-Zeeland heeft in de plaatselijke media gemeenten en inwoners van regio's waar het busvervoer afkalft opgeroepen, de schouders onder alternatieven als de buurtbus te zetten. Dit leidde tot veel reacties. Wat is er aan de hand in Zeeland? Het Zeeuwse busvervoer is vorig jaar opnieuw aanbesteed. In december zou de nieuwe dienstregeling van start gaan, met Connexxion als...

Lees meer

Bezwaar Rover-Amsterdam tegen “molenwiek” Leidseplein

Rover-Amsterdam ziet niets in de komst van het model “molenwiek”, waarbij in elke windrichting één tramhalte komt te staan, voor het Leidseplein. Dit schrijft de Rover-afdeling in een brief aan gemeente Amsterdam. Rover heeft vooral bezwaar tegen de lange loopafstanden die zo voor reizigers ontstaan. Met de komst van de Noord-Zuidlijn en daarbij de verwachting tot nog...

Lees meer

2014 recordjaar in klachten voor OV loket

Het OV loket ontving een recordaantal klachten in 2014, dat blijkt uit de jaarcijfers van de onafhankelijke ombudsman. De bijna 8000 klachten zijn voornamelijk veroorzaakt door de OV-chipkaart. Vooral over NS waren reizigers ontevreden, nadat het in- en uitchecken in 2014 verplicht werd. Ook de overvolle treinen konden op veel klachten rekenen. Er kwamen in 2014 in totaal 7.986 klachten...

Lees meer

Blog: 2,2 miljoen treinreizigers Nederland - Duitsland

In verschillende Duitse media is vermeld dat het aantal reizigers per trein tussen Duitsland en Nederland in 2014 voor het derde achtereenvolgende jaar is gestegen. Volgens sommige media was het een stijging van 14% volgens andere ging het om 7%. In Nederland is dit verheugende bericht in het geheel niet opgemerkt. De stijging is zowel in de IC-treinen naar Berlijn waarneembaar als in de...

Lees meer

“Flexibiliteit internationale reizigers niet beperken”

Consumentenorganisaties zijn negatief over het voornemen van NS International om de geldigheid van internationale tickets van de kaartautomaat en de binnenlandse balie te beperken. NS wil af van de open terugreisdatum en de kaartjes nog maar één dag geldig maken, wat flink ten koste gaat van de flexibiliteit van de grensoverschrijdende reiziger. Internationale kaartjes waren tot...

Lees meer

NS-dochter Abellio gaat OV in Limburg verzorgen

NS-dochter Abellio gaat het OV in Limburg van 2016 tot 2031 uitvoeren. Dat werd dinsdag bekendgemaakt  door gedeputeerde Patrick van der Broeck. Met de gunning van de concessie aan de NS-dochter wordt het OV meer en meer een speelveld van dochterondernemingen van grote staatsbedrijven. De concessie heeft betrekking op de OV-busdiensten in Limburg en de sprinterdiensten Maastricht...

Lees meer

Blog: "Afsplitsing het beste wat ProRail kon overkomen"

"De afsplitsing van het spoorbeheer van de Nederlandse Spoorwegen is het beste wat ProRail kon overkomen………." Maandag 2 februari 2015 stortte voor de derde keer in tien dagen het treinverkeer in het midden van Nederland door een ICT-storing op de Verkeersleidingpost van Utrecht Centraal. ProRail bood excuses aan. Daags later verschijnt op de website van SpoorPro...

Lees meer

Rover dringt aan op snelle uitvoering tram Maastricht – Hasselt

Grote vertraging dreigt voor de tram Maastricht – Hasselt. Rover-Limburg dringt erop aan het project snel uit te voeren, desnoods in iets verkorte vorm. Door recente perspublicaties over knelpunten rond de Wilhelminabrug dreigt de tramverbinding Maastricht – Hasselt een behoorlijke vertraging op te lopen. De Nederlandse overheden die bij de tramverbinding zijn betrokken nemen zes...

Lees meer

Meldingen overvolle treinen: rapportage januari

Januari was geen makkelijke maand voor de treinreiziger, het spoor had weer te lijden van diverse storingen en winterweer. Traditioneel zijn treinen tijdens en na storingen extra overvol. Desondanks werd er met 2043 meldingen minder over volle treinen geklaagd dan in december (2369 meldingen) en november (4039 meldingen). Het traject Utrecht – Amsterdam Bijlmer Arena (- Schiphol) kwam het...

Lees meer

“Maak traject Zevenaar – Doetinchem dubbelsporig”

Het reizigersoverleg ROCOV Gelderland, waar Rover deel van uitmaakt, is het aantal storingen op spoortraject Arnhem - Doetinchem zat. Naar aanleiding van diverse sein- en wisselstoringen in de afgelopen weken heeft het ROCOV (Regionaal Overleg Consumentenorganisaties Openbaar Vervoer) contact opgenomen met ProRail en de beide vervoerders Arriva en Hermes ( BRENG ). “De laatste weken was op...

Lees meer

Blog: papieren spoorboekje vrijwel uitverkocht

Goed dat er apps zijn en het is prettig om op internet reisinformatie te kunnen vinden, maar er is en blijft behoefte aan reisinformatie op papier. Toen NS ophield met het uitgeven van het spoorboekje zijn Treinreiziger.nl en Rover voorzichtig begonnen met een eigen boekje met alleen intercitytreinen. Voorzichtig, omdat we geen idee hadden wat de vraag zou zijn en omdat we ons geen grote...

Lees meer

Rover eist ingrijpen bij ProRail

Reizigersvereniging Rover eist dat de Raad van Commissarissen van ProRail ingrijpt bij het bedrijf na de tweede grote systeemstoring in Utrecht binnen enkele weken. Op 22 januari lag het treinverkeer rond Utrecht ook compleet stil. Dat kwam door een storing in het computernetwerk van ProRail. Rover vindt het onaanvaardbaar dat een technische storing een zo extreme impact kan hebben. De...

Lees meer

Papieren spoorboekje alleen nog bij AKO op voorraad

Het papieren spoorboekje is ook dit jaar een groot succes, de voorraden van Treinreiziger.nl en Rover zijn uitverkocht. De boekjes zijn nog wel bij de AKO te koop, maar niet meer in alle winkels. De AKO verkoopt het spoorboekje nog wel via de webwinkel. Het is voor het eerst in 4 jaar dat het papieren spoorboekje in zijn traditionele vorm is teruggekeerd. Sinds 2012 gaven Treinreiziger.nl en...

Lees meer

Papieren keuzedagen voortaan weer een keuze

De keuzedagen voor houders van een Voordeelurenabonnement komen er ook weer in papieren vorm. Dat heeft NS na gesprekken met Rover en Unie KBO besloten. Beide consumentenorganisaties kregen veel klachten over de ‘verchipte’ keuzedagen. Vanaf februari zullen de keuzedagen conform de wens van Rover en Unie KBO zowel op papieren wegwerpchipkaarten als digitaal reisproduct worden aangeboden. Wel...

Lees meer

Blog: een leaseauto voor de directeur van ProRail?

De afgelopen dagen hebben weer bewezen dat een goede directeur van ProRail een harde noodzaak is. Donderdag ging de treindienst plat vanwege een “stroomstoring bij Utrecht”. Het was geen stroomstoring in de betekenis van het woord. Een storing van het ene ICT- systeem van ProRail sloeg over op het andere en toen viel de hele treindienst rond Utrecht Centraal uit inclusief alle...

Lees meer

IJs en weder dienende

Voor de tweede keer binnen enkele dagen lag het treinverkeer op grote schaal plat. Donderdag was het een storing in het computernetwerk van ProRail in Utrecht, zaterdag de ijzel. We weten dat ijzel een probleem is voor het trein- en tramverkeer. Er vormt zich een laagje ijs rond de draden van de bovenleiding, waardoor treinen en trams moeilijk stroom krijgen. De knetterende vonken zijn een mooi...

Lees meer