Skip to main content

Brief Rover en LSVb over "uitgestudeerdenaanbod"

Rover en de Landelijkse Studenten Vakbond (LSVb) vragen NS om studenten die niet van het voormalig uitgestudeerdenaanbod gebruik konden maken, het aanbod opnieuw te doen. Wegens technische problemen met de NS-website konden veel studenten het aangeboden voordeelurenabonnement niet bestellen. Om studenten in het OV te behouden, biedt NS ze na het afstuderen éénmalig korting op een abonnement of zelfs...

Lees meer

Eén tarief op het spoor?

Eén tarief op het spoor: dat hadden we in Nederland sinds het begin van de vorige eeuw. Het kwam tot stand omdat treinreizigers en Tweede Kamer zich steeds meer ergerden aan het gebrek aan tariefsamenwerking tussen de toenmalige Nederlandse spoorwegmaatschappijen. De toen verworven tariefgemeenschap is sinds enkele jaren in afbraak. De provincies hebben nu de zeggenschap over veel regionale treindiensten,...

Lees meer

Zin en onzin van de winterdienstregeling

In de winters van 2009, 2010 en 2011 bleek dat ProRail en NS er niet in slaagden om een betrouwbare treindienst te rijden. Toen is bedacht dat de treindienst op winterse dagen betrouwbaarder zou zijn als 19% minder treinen zouden worden ingelegd. Reizigers hebben er begrip voor als het  hard sneeuwt, omdat er op de wegen en vliegvelden dan ook uitval is. Maar in de praktijk ontstonden er andere...

Lees meer

NS-topman piept onterecht

Rover heeft met verbazing kennis genomen van de uitspraken van NS-topman Bert Meerstadt in het NRC. Volgens de NS-topman lopen wij “een beetje te piepen” over de winterdienstregeling, het is tenslotte “goed overlegd met de reizigersorganisaties”. De uitspraken volgen op de communicatieflater van gisteren waarbij Meerstadt vol trots verkondigde dat het buitenland jaloers zou zijn op...

Lees meer

Reiziger minder te spreken over op tijd rijden NS

NS-klanten zijn de laatste jaren steeds minder tevreden over het op tijd rijden van de trein. Dit blijkt uit het klanttevredenheidsonderzoek onder NS-reizigers dat wordt uitgevoerd voor NS, consumenten­organisaties en het ministerie van IenM. Ook deed NS het in de ogen van de reiziger minder goed met betrekking tot de reinheid van treinen en stations, de sociale veiligheid en de klantgerichtheid...

Lees meer

Centraal of decentraal? Regie in het OV

Reizen met meerdere chipkaarten omdat diverse regionale producten elkaar “bijten”, meer betalen omdat je bij iedere vervoerder een apart abonnement moet kopen, een treinreis onderbreken en dan verplicht moeten in- en uitchecken, van het kastje naar de muur gestuurd worden omdat OV-bedrijven naar elkaar verwijzen... het is helaas dagelijkse realiteit in de huidige versnipperde OV-wereld. Vrijdag...

Lees meer

OV loket vraagt compensatie sterabonnement

Het OV loket, in 2008 door Rover met steun van het Ministerie I&M opgericht als onafhankelijke ombudsman voor beter openbaar vervoer, vraagt van OV-bedrijven een goede compensatieregeling voor forenzen en scholieren. Zo’n regeling is nodig omdat voor veel vaste klanten van het openbaar vervoer het nieuwe jaar begonnen is met een forse financiële tegenvaller. Dit is volgens het OV loket “ongewenst...

Lees meer

Ja, maar......

Ja, we willen een goede dienstregeling, maar de winter gooit roet in het eten. Ja, we willen geen overlast voor reizigers, maar we moeten het spoor buiten dienst stellen. Ja, we willen samenwerken met andere bedrijven, maar het mag geen geld kosten. Ja, we hebben het beste spoor ter wereld, maar er zijn regelmatig stroomstoringen. Ja, we willen vervoer van huis tot huis aanbieden, maar de sterabonnementen...

Lees meer

Compensatie voor busreizigers Nijmegen - Kleve

Goed nieuws voor reizigers van NIAG-bus 58 tussen Nijmegen en Kleve: Breng heeft besloten alle meerkosten te vergoeden die door reizigers worden gemaakt wegens problemen met de chipkaartapparatuur. Eind januari werd bekend dat de Duitse vervoerder NIAG wegens aanhoudende chipkaartproblemen weigerde de OV-chipkaart te accepteren. Voor chipkaartreizigers betekent dat een papieren kaartje kopen, wat...

Lees meer

ProRail en Hardinxveld-Giessendam

ProRail was deze week weer in opspraak. Dat is geen nieuws. De ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport) had een vernietigend rapport uitgebracht over het aanbestedingsbeleid van ProRail. Ook dat is niet verrassend voor kenners van de spoorsector. Het werd nieuws omdat de Staatssecretaris en de Minister moesten toegeven dat door een interne ambtelijke twist het ILT-rapport niet naar de Tweede Kamer...

Lees meer

Fyra-alternatief stap in de goede richting

Rover en TreinTramBus zijn verheugd over het Fyra-alternatief dat per 11 maart deels het gat zal vullen dat de Beneluxtrein achterlaat en willen graag snel met de spoorwegmaatschappijen om tafel om over een definitieve oplossing te praten. De reizigersverenigingen vinden snelle uitbreiding van de tijdelijke treinverbinding noodzakelijk en willen dat de tijdelijke intercity Antwerpen – Roosendaal...

Lees meer

Rover wil compensatie voor busreizigers naar Kleve

Rover wil dat Breng compensatie biedt aan reizigers die door de defecte chipkaartapparatuur in de bus naar Kleve gedupeerd zijn. Door aanhoudende storingen wordt de chipkaart op de Duitse bus 58 van het NIAG tussen Nijmegen en Kleve geweigerd. Met name studenten en reizigers met een (kortings)abonnement zijn nu gedwongen een duurder papieren kaartje te kopen. Rover vindt het onacceptabel dat de...

Lees meer

Symposium over regie in het openbaar vervoer

Op vrijdag 8 februari organiseert Rover een symposium rond het thema ‘regie in het openbaar vervoer’ in het Provinciehuis Utrecht. Door decentralisatie raakt het openbaar vervoer steeds meer versnipperd, een centrale OV-autoriteit ontbreekt. Over deze onderwerpen gaan consumentenvertegenwoordigers, bestuurders en OV-professionals met elkaar in discussie tijdens het symposium. Geïnteresseerden mogen...

Lees meer

Bezorgdheid voor de reiziger tijdens Fyra-hoorzitting

Reizigersverenigingen Rover en TreinTramBus wensen naar aanleiding van de hoorzitting in het Beneluxparlement hun tevredenheid uit te drukken dat hun boodschap zo goed is opgenomen. Vertegenwoordigers van alle partijen van alle parlementen stelden vragen waarin de bezorgdheid voor de reiziger tussen Brussel en Amsterdam duidelijk tot uitdrukking kwam. Teleurgesteld zijn de organisaties dat er nog...

Lees meer

Knelpunten op het spoor

In het Nederlandse spoorwegnet komen op meerdere plaatsen de knelpunten aan het licht. Tussen Arnhem en Doetinchem rijden momenteel vier treinen per uur. Het traject tussen Zevenaar en Doetinchem is enkelsporig. Een kleine verstoring en de vertragingen verspreiden zich als een olievlek. Er zijn te laat plannen gemaakt om het spoor te verdubbelen. Daar vlakbij ligt het korte stuk van Arnhem naar...

Lees meer

Inbreng Rover en TreinTramBus bij hoorzitting Fyra

Maandag 28 januari 2013 houden de commissies Infrastructuur van het Nederlandse en Belgische parlement in Brussel een hoorzitting over de Fyra. Rover en TreinTramBus zijn gevraagd namens de reiziger deel te nemen aan de discussie en vooraf een standpunt aan te leveren. De organisaties richten zich daarbij vooral op de verkeerde benadering van de reizigers door de spoorwegmaatschappijen. Reizigers...

Lees meer

Actie voor Haarlemse fietsbrug

De politiek is op zoek naar geld voor de aanleg van de Rode Loper naar Haarlem-Noord; diverse consumentenorganisaties leggen ondertussen – symbolisch – de brug alvast aan! Zaterdag bouwen ze een eigen Rode Loperbrug met een rode loper hangbrug over de Schotersingel. Hiermee laten ze de historische weg langs het Dolhuys herleven. Ze laten zien dat dit een prachtige oplossing is voor een veilige voet-...

Lees meer