Skip to main content

Doortastende Minister

Minister Schultz van Haegen heeft een aantal slepende kwesties voor de reiziger goed opgelost. De NS krijgt wederom vanaf 2015 de concessie voor het Hoofdnet met uitzondering van een aantal stoptreinen. NS krijgt de concessie niet zo maar. De Minister heeft er stevige voorwaarden aan verbonden. In tegenstelling tot haar voorgangers neemt zij niet de houding aan van dat het bedrijf het allemaal maar...

Lees meer

Rover positief over spoorplannen minister

Rover is positief over de plannen voor het hoofdrailnet die Minister Schultz vandaag bekend heeft gemaakt. Rover heeft al eerder de wens uitgesproken het overgrote deel van het spoornet onderhands aan NS te gunnen, mits er in de nieuwe concessie strengere eisen worden gesteld aan de prestaties van NS. Het voornemen om buiten de Randstad enkele stoptreinen aan te besteden kunnen volgens Rover ook...

Lees meer

Rover in actie voor de Beneluxtrein

Vrijdag 18 november voert reizigersvereniging Rover actie in de ‘beneluxtrein’, de intercity tussen Amsterdam en Brussel. De trein moet volgend jaar gaan verdwijnen waardoor reizigers gedwongen zullen zijn voortaan met de duurdere en reserveringsplichtige HSL te reizen. Bestuursleden van Rover vragen reizigers van de Beneluxtrein vrijdag het behoud van de trein te steunen met een handtekening. Vanaf...

Lees meer

OV Loket

Het Openbaar Vervoer kent vele organisaties, sommige bekend, andere wat minder bekend. NS en 9292 kent iedereen, maar het OV Loket is minder bekend. Het OV Loket is in het leven geroepen voor klanten die met hun klachten vastlopen bij een vervoerbedrijf. Ieder bedrijf en elke bedrijfstak weet dat klachten serieus genomen moeten worden. Een klacht roept vaak in eerste instantie irritatie op. Als...

Lees meer

"Procedures OV-chipkaart niet klantvriendelijk"

Het openbaar vervoer stelt de reiziger nog te weinig centraal. Zo concludeert het OV Loket, ombudsman voor beter openbaar vervoer. Vooral de invoering van de OV-chipkaart laat dit duidelijk zien. Door de invoering van de OV-chipkaart zijn er nieuwe procedures nodig. Dat hierbij veel problemen ontstaan, komt duidelijk naar voren in de vele klachten die het OV Loket hierover ontvangt. De organisatie...

Lees meer

9292

9292 is een succes van het openbaar vervoer. Deze week maakte 9292 bekend dat de miljoenste app was gedownload. Dat is een felicitatie waard! 9292 heeft tijdig het belang van nieuwe media en technologie onderkend. Reisinformatie is essentieel voor het succes van het openbaar vervoer. Vrijwel alle vervoerbedrijven hebben goede websites en dat moet ook vooral zo blijven. Die van 9292 is net een beetje...

Lees meer

Strippenkaart ten grave gedragen

Het is een historische week geweest voor de reiziger, het was de week waarin de strippenkaart het veld moest ruimen voor de OV-chipkaart. Extra bijzonder aan deze gebeurtenis is dat de OV-chipkaart eigenlijk nog niet klaar is om het stokje over te nemen. Het eindbeeld van de chipkaart, één kaart voor al het OV en slechts eenmaal per reis in- en uitchecken, lijken tenslotte nog heel ver weg. Donderdag...

Lees meer

Einde van de strippenkaart

Gisteren is definitief het doek gevallen voor de strippenkaart. Wie nu in Nederland gebruik wil maken van tram, bus of metro moet verplicht chippen. ‘Dit is uniek in de wereld! Wij feliciteren u met het bereiken van deze mijlpaal’, zo schreef Trans Link Systems ons in een brief. Als Rover zijn we niet zo blij met deze mijlpaal. Er zitten nog teveel haken en ogen aan de chipkaart. Alleen in de OV-wereld...

Lees meer

Rover neemt afscheid van de strippenkaart

Donderdag 3 november neemt Nederland afscheid van de strippenkaart. Ook Reizigersvereniging Rover. Rover zal deze ochtend de strippenkaart symbolisch ten grave dragen door middel van een rouwplechtigheid. Deze plechtigheid vindt toepasselijk plaats voor de deur van het kantoor van Trans Link Systems, de producent van de OV-chipkaart. Hiermee wil Rover aangeven nog veel zorgen te hebben over de opvolger...

Lees meer

Stakingen in het openbaar vervoer

In de afgelopen tijd zijn er diverse stakingen geweest bij de openbaar vervoerbedrijven in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Een op zondag 6 november geplande staking in alle drie de steden is voorlopig afgeblazen, nadat de Minister toezegde met de vakbonden te willen praten. De inzet van de stakingen is om te voorkomen dat de Minister het openbaar vervoer gaat aanbesteden in de drie grote steden...

Lees meer

VDU-kaart NS niet meer jaarlijks activeren

Goed nieuws voor reizigers die hun NS Voordeelurenabonnement automatisch verlengen: met ingang van 26 november hoeft dit product niet meer jaarlijks opnieuw geactiveerd te worden. Hiermee komt NS tegemoet aan de wens van Rover om deze handeling automatisch voor de reiziger te laten verrichten. Op dit moment krijgen houders van een NS-voordeelurenabonnement, die hun abonnement automatisch verlengen,...

Lees meer

NS lijkt op Heineken

Deze week was in de krant te lezen, dat de NS-dochter Abellio in Engeland zijn derde concessie heeft verworven. Dit keer in het gebied dat bekend staat als East-Anglia. Dit is zeker een felicitatie waard. De markt in Groot-Brittannië kent een grote concurrentie van bedrijven die veel ervaring hebben opgedaan met aanbestedingsprocedures. Het is knap dat NS kans ziet in deze markt zijn derde concessie...

Lees meer

Verbeteringen bij ProRail

De nieuwe President-directeur van ProRail Marion Gout is goed bezig. Zij heeft van de aandeelhouder, de Minister, een heldere opdracht gekregen om het bedrijf klantvriendelijk, lees reizigersvriendelijk te maken. Voor de vrachtvervoerders heet dat verladersvriendelijk. In het overleg met de consumentenorganisatie schetste zij de volgende maatregelen: Veel ProRailers reizen zelf ook regelmatig met...

Lees meer

NS-reizigers oordelen voorzichtig

De NS reed het afgelopen kwartaal het vaakst op tijd sinds de start van de metingen in 2001. Desondanks stijgt het percentage reizigers dat tevreden is over ‘op tijd rijden’ nog niet mee. Het is zelfs lager dan de scores over hetzelfde kwartaal van de afgelopen jaren: 57% van de reizigers geeft het cijfer 7 of hoger. In 2010 was dat 58% en in 2009 60% van de reizigers. Reizigers zijn vooral tevreden...

Lees meer

Serviceplein

In de hal van het station Amersfoort heeft de NS een serviceplein ingericht. Het is een groot succes. Er staan vier computers waar reizigers informatie uit kunnen halen en op schermen staan de vertrektijden van de treinen uit Amersfoort. Naast de computers staan de kaartautomaten. Nog belangrijker dan de computers is de aanwezigheid van vriendelijk NS-personeel. Zij helpen in het bijzonder oudere...

Lees meer

AO Spoor in Tweede Kamer

Dinsdag 11 oktober vindt het Algemeen Overleg Spoor plaats in de Tweede Kamer. Gezien de volleg agenda heeft Rover een aantal punten gekozen om een standpunt over naar de Kamer te sturen. Rover bepleit onder meer een evaluatie van de bouw van het nieuwe station Arnhem, een betere regie rond fietsen bij stations en een aantal voorwaarden waar bij het aanbesteden van stoptreinen aan moet worden voldaan. Lees...

Lees meer

Bende bij ProRail

Het rapport van de Algemene Rekenkamer biedt een onthutsend beeld van ProRail. De financiële huishouding is niet op orde, de afhankelijkheid van externe inhuur is veel te groot, projecten zijn te laat klaar, het projectmanagement is zwak en de technische kennis is onvoldoende. Tussen de regels wordt forse kritiek geuit op de bedrijfscultuur, op de spectaculaire toename van personeel en valt ook...

Lees meer