Skip to main content

Wissel op de toekomst

Er is op politici altijd veel kritiek en voor hun werk is doorgaans weinig waardering. Waardering verdient echter het rapport Wissel op de toekomst. Dit rapport is de uitkomst van een degelijk Parlementair onderzoek over het onderhoud en de innovatie van het spoor. Vijf Kamerleden en een bekwame staf van medewerkers hebben een rapport van 223 bladzijden geproduceerd dat perspectief biedt op de toekomst....

Lees meer

Met OV naar het buitenland

Op vakantie naar het buitenland met openbaar vervoer is aangenaam, avontuurlijk, interessant en minder milieubelastend. Een goede voorbereiding loont de moeite. Daarom publiceert Rover ieder jaar een speciale editie van De Reiziger boordevol reisinformatie voor grensoverschrijdende OV-reizigers. Editie 2012 is nu verschenen en valt binnenkort bij Rover-leden op de deurmat, niet-leden kunnen hem...

Lees meer

"Compenseer reizigers MerwedeLingeLijn"

Rover vraagt Arriva in een brief om reizigers van de MerwedeLingeLijn wegens de vele storingen te compenseren. Volgens Rover hebben vooral abonnementhouders niet voldoende van hun investering kunnen genieten. Daarbij zou een gebaar naar de reiziger de pijn van de aanhoudende problemen iets kunnen verzachten. Sinds de inwerkingtreding van de nieuwe dienstregeling van de MerwedeLingelijn, waarbij...

Lees meer

Spoor en politiek

De Tweede Kamer discussieerde deze week drie maal over het spoor. Eerst de rituele dans over de winterellende, toen de discussie over de gunning van de Hoge Snelheid Lijn aan de NS en tot slot presenteerde de Tweede Kamer haar eigen rapport over de spoorsector. Het is en blijft voor de reiziger moeilijk te accepteren dat één dag met hevige sneeuw leidt tot een beperkte dienstregeling van elf dagen....

Lees meer

Links gaan, rechts staan!

Signaal voor reizigers op roltrappen   Op zo’n 150 roltrappen op stations in Nederland plaats ProRail stickers met de tekst: ‘Links gaan, rechts staan’. ProRail gaat hiermee in op het verzoek van Rover om het rechts staan, links gaan op roltrappen te stimuleren.   Reizigers geven aan zich soms te ergeren aan het in hun ogen ‘onnodig’ links staan van medereizigers op de roltrap. Met...

Lees meer

Uit de sociale media: NS, sneeuw en humor

Eind 2011 maakten we kennis met NS-bingo, een product van de facebookpagina De Smoezen van NS. Sindsdien is de pagina uitgegroeid tot een bloeiende online community van treinreizigers die samen hun ervaringen en frustraties delen. In de wereld van sociale media gebeurt dit kort maar krachtig, vaak met veel humor, creativiteit en beeldend materiaal. Adriaan, oprichter van en woordvoerder namens De...

Lees meer

Rover blij met aanbevelingen spoorrapport

Vandaag was de presentatie van het rapport "Wissel op de toekomst" aan de Tweede Kamer. Een tijdelijke Kamercommissie onderhoud en innovatie op het spoor onderzocht het afgelopen jaar de problemen op het spoor en de oorzaken daarvan. De uitkomsten liegen er niet om. Het ontbreekt de minister aan een langetermijnvisie op het spoor; Schultz is een “incidentenminister” aldus de commissie. Ook blijkt...

Lees meer

Veel ellende door uitgeklede dienstregeling

De uitgedunde dienstregeling van NS veroorzaakt veel narigheid voor reizigers. Dat blijkt uit ruim 400 klachten die bij de afgelopen anderhalve week binnenkwamen bij ons Meldpunt Volle Treinen. Veel mensen melden achter te moeten blijven op het perron omdat de volle trein geen ruimte meer biedt ze me te nemen. Ook is er sprake van mensen die onwel worden. Opvallend is dat er veel mensen melding...

Lees meer

Pijnlijke waarheden

Vrijdag 3 februari werd Nederland geteisterd door een hevige sneeuwbui en tien dagen later rijdt de NS nog steeds een beperkte dienstregeling. Tien pijnlijke waarheden: De FMN-bedrijven (Arriva, Connexxion, Syntus, Veolia) hadden minder last en reden een dag na de sneeuwbui weer normaal; Bij de FMN-bedrijven is geen discussie over het rondje rond de kerk; De complexe inzet van treinpersoneel bij...

Lees meer

Ontstellend gebrek aan zelfvertrouwen spoorsector

  NS en ProRail hebben besloten om de uitgedunde NS-dienstregeling voor onbepaalde tijd voort te zetten. Dit “omdat er volgende week sneeuw in de weersverwachtingen zit en het blijft vriezen. We willen reizigers niet steeds een andere dienstregeling voorzetten: dan weer gewoon, dan weer uitgedund. Op deze manier is het het meest duidelijk voor de reiziger”, aldus een woordvoerder van NS.   Rover...

Lees meer

Ook OV-chipkaartdrama's houden aan

Vaste klanten van het openbaar vervoer krijgen vaak niet de behandeling die ze verdienen. En dat terwijl “tevreden vaste klanten je beste ambassadeurs zijn”. Dit concludeert het OV loket, de onafhankelijke ombudsman voor beter openbaar vervoer, in zijn rapportage over het laatste kwartaal van 2011 naar aanleiding van de ontvangen klachten. CriminelenHouders van abonnementen worden vaak getrakteerd...

Lees meer

De week na de sneeuwbui

NS rijdt ook maandag en mogelijk de dagen daarna nog een uitgedunde dienstregeling, met minder Intercity’s, Sprinters en Fyra’s in de brede Randstad (vooral daar waar normaal 15-minutendiensten worden geboden). Op drukke trajecten en tijdstippen zullen de resterende treinen daardoor nog voller zijn dan normaal. Thuis werken of de spits mijden lijkt het verstandigst, voor wie die mogelijkheid heeft.  De...

Lees meer

SNEEUW, herhaling van zetten

In de winter van 2009-2010 waren de spoorwegen meer dan een week van slag na een hevige sneeuwbui. De Tweede Kamer maakte zich boos. Er werden maatregelen aangekondigd. In de winter van 2010-2011 waren de spoorwegen weer ontregeld na een dag winters weer. De Tweede Kamer maakte zich boos. Opnieuw werden maatregelen aangekondigd. De sneeuwval van vrijdag 4 februari 2012 was door de meteorologen dagen...

Lees meer

Sneeuwdrama spoor houdt aan

Een dag na de sneeuwval houdt het spoordrama volop aan. De infrastructuur van het spoor blijkt totaal niet opgewassen tegen vrieskou waardoor geen normale treindienst gereden kan worden. Rover wil dat er een onafhankelijk onderzoek komt naar het winterse falen van de spoorsector en zal de Tweede Kamer hierom verzoeken. Hoewel NS zaterdagochtend aankondigde een grotendeels normale dienstregeling...

Lees meer

De dag van een gestrande treinreiziger

Er is veel kritiek op de spoorsector nu het treinverkeer voor de derde keer op en rij ernstig ontregeld raakte. Nieuw dit jaar is dat NS niet van plan lijkt excuses aan te bieden: de grote ontregelingen zijn tenslotte vooral te wijten aan het technisch falen van het spoor (lees: ProRail), aldus NS. Zonder uitgebreid onderzoek naar wat er allemaal mis ging is hier nog moeilijk een conclusie aan te...

Lees meer

ProRail en NS alweer niet winterklaar

Vrijdag 3 februari kwam in één klap de winter het land binnen middels een flinke sneeuwbui. Een belangrijke proef voor ProRail en NS, waarvoor de spoorbedrijven helaas wederom flink faalden en voor de derde jaar op een rij niet winterklaar bleken. Een grote verrassing kan de sneeuw nooit geweest zijn, het werd vooraf door de KNMI aangekondigd en er was vrijdag zelfs een waarschuwing voor extreem...

Lees meer

Service alstublieft!

Een goede en een slechte ervaring in één week. Te beginnen met de goede. In de late avond van donderdag ontstond er een stremming tussen Baarn en Amersfoort. Mijn stoptrein uit Hilversum kwam niet verder dan Baarn en de reizigers werden verwezen naar de stoptrein Baarn-Utrecht met het advies om in Den Dolder over te stappen naar Amersfoort. Vóór Den Dolder kondigde de conducteur aan dat we bijna...

Lees meer