Skip to main content

Rover-Limburg positief over nieuwe treindienst Arriva

Gingen bij de eerste presentatie van het busnet en de busdienstregeling van Arriva niet direct de handen op elkaar, des te enthousiaster waren bestuursleden van Rover-Limburg over de opzet van de treindienst van dezelfde vervoerder; het bedrijf welke vanaf 11 december 2016 het openbaar vervoer in Limburg gaat verzorgen. Het meest opvallende bij de stoptreindienst van Arriva is dat deze treinen...

Lees meer

Aandacht voor toegankelijkheid tijdens bijeenkomst ‘OV voor iedereen’

Niet alle nieuwe stations voldoen op dit moment aan de eisen van toegankelijkheid. Dit had voorkomen kunnen worden als de consumentenorganisaties tijdig erbij waren betrokken. Wel is er de komende jaren meer aandacht voor beter toegankelijk openbaar vervoer. Dit bleek tijdens de bijeenkomst ‘OV voor iedereen’, georganiseerd door ROCOV Twente. Tijdens deze dag werd vooruitgeblikt naar...

Lees meer

OV loket: Reizigers hebben last van verschillen tussen OV-bedrijven

OV-bedrijven varen nog teveel hun eigen koers bij de uitvoering van landelijk gemaakte afspraken. Dit betekent dat reizigers bij zaken waarvoor landelijk beleid geldt (zoals wat te doen als iemand vergeet in te checken met een OV-chipkaart met afgekocht reisrecht) in de ene regio soms anders worden behandeld dan in de andere. Dit zegt het OV loket, de onafhankelijke ombudsman voor beter openbaar...

Lees meer

Blog: nieuwe infrastructuur nodig in Oost- en Noord-Nederland

Vanwege het ongeluk op de overweg bij Winsum werd vrijdag een congres afgelast over het openbaar vervoer in Noord- en Oost-Nederland. Mij was gevraagd om te vertellen wat de knelpunten zijn in de infrastructuur.  Ik was van plan om te noemen: Arnhem – Arnhem Velperpoort Tussen deze beide stations rijden volgend jaar elk uur in beide richtingen twee Intercitytreinen Arnhem – Zutphen,...

Lees meer

Spoorkaart en spoorboekje: voordeel voor Roverleden

Het einde van het jaar is alweer in aantocht, misschien een goed moment om lid te worden van Rover? Als Rover-lid profiteert u onder meer van korting op een (zorg)verzekering en het spoorboekje. Ook krijgt u van ons spoorkaart 2017 cadeau. Maar het belangrijkste: u steunt ons in de strijd voor beter openbaar vervoer. NS-dienstregeling 2017 brengt vele ingrijpende wijzigingen mee. Daarom krijgen...

Lees meer

Blog: te veel angst in het OV

NS vreest een onbetrouwbare treindienst als personeel en treinen niet aan elkaar gebonden zijn. De vakbonden vrezen verlies aan arbeidsvreugde als personeel en treinen meer aan elkaar gebonden worden. Wie doorbreekt de angst? De concurrenten van de NS zien de NS als de grote boze monopolist. NS is bang om treinen of lijnen te verliezen. Wie doorbreekt de angst? De regionale spoorbedrijven en overheden...

Lees meer

Sprinter Haarlem – Uitgeest nog steeds de volste

In oktober ontving Rover 1778 meldingen van overvolle treinen. Dat is minder dan vorig jaar, toen in oktober maar liefst 2509 klachten binnenkwamen. De meest beklaagde trein is nog altijd de sprinter tussen Haarlem en Uitgeest. De sprinter Haarlem – Uitgeest staat al vrijwel het hele jaar bovenaan de lijst met meest gemelde volle treinen. Sinds december 2015 rijdt de intercity tussen Alkmaar...

Lees meer

Blog: symposium over OV in de Euregio

Op uitnodiging van gedeputeerde Patrick van den Broek organiseerde Rover afgelopen zaterdag samen met PRO BAHN (onze Duitse zustervereniging) en TreinTramBus (onze Vlaamse counterpart) in Maastricht een symposium over grensoverschrijdende OV-verbindingen. We waren te gast in het prachtige Gouvernementsgebouw aan de Maas waar het symposium liep als een trein. Belgische, Duitse en Nederlandse sprekers...

Lees meer

Reizigersverenigingen vragen om grensoverschrijdend ticketsysteem

Internationale treinreizigers lopen nog te vaak tegen letterlijke en figuurlijke grenzen op. Tijdens een symposium over OV in de Euregio verzochten Rover, TreinTramBus en Navetteurs.be (België) en PRO BAHN (Duitsland) samen om een uniform, grensoverschrijdend ticketsysteem zonder extra kosten voor de reiziger. Op zaterdag 5 november kwamen in Maastricht vertegenwoordigers van overheden, vervoersbedrijven...

Lees meer

€40 miljoen extra voor fietsparkeren bij stations

Het Rijk stelt 40 miljoen euro ter beschikking voor het fietsparkeren bij stations. Provincies en gemeenten leggen hetzelfde bedrag bij. Deze investering komt bovenop de 221 miljoen euro rijksbijdrage van het Actieplan fietsparkeren, dat niet genoeg bleek om te voorkomen dat er volgens de prognose zonder extra investeringen in 2030 een tekort zou zijn van 100.000 fietsparkeerplekken. De fiets wordt...

Lees meer

Breng je stem uit voor de Blije Reizigers Prijs

Komende maand wordt de winnaar van de Blije Reizigers prijs 2016 gekozen. De Blije Reizigers Prijs is de prijs voor verbeteringen in het openbaar vervoer, die het voor de reizigers plezieriger maken. Met de prijsuitreiking willen de leden van initiatoefnemer Railforum deze initiatieven landelijke bekendheid geven en op grotere schaal laten uitrollen. Het doel is dat dit elk jaar leidt tot meer merkbare...

Lees meer

Rover-Nijmegen ziet niets in Breng Flex in Wijchen

Hermes wil tijdens de daluren in de ochtend en op zaterdagen het aantal ritten per uur halveren op de buslijnen 13 en 15 tussen Wijchen en Nijmegen Lent. Als reden noemt de busvervoerder dat er elk kwartier een trein gaat tussen beide plaatsen. Rover Nijmegen is erg verbaasd en ziet niets in de frequentieverlaging. De busvervoerder liet eerder weten voor het komende jaar alles bij het oude te laten....

Lees meer

Blog: filedruk neemt toe

Minister Schultz moest onlangs bekend maken dat de filedruk zal toenemen, ondanks de honderden kilometers nieuw asfalt. Op de Klimaattop deze week in Rotterdam hebben bedrijven en overheden beloofd eindelijk werk te gaan maken van het verminderen van de uitstoot van CO2. Automobiliteit is een van de grootste veroorzakers van CO2-uitstoot én van het voor de volksgezondheid zeer schadelijke...

Lees meer

Rover biedt zwartboek Hoogzomerdienstregeling aan

De Hoogzomerdienstregeling van Breng was te weinig doordacht en er is veel te rigoureus geschrapt in de dienstregeling. Deze conclusie trekt Rover in het zwartboek Hoogzomerdienstregeling Breng. Het zwartboek, dat de klachten van 80 reizigers die hinder ondervonden van de sterk ingekrompen dienstregeling bevat, wordt door Rover Gelderland op woensdag 26 oktober om 13:30 uur aangeboden aan de commissie...

Lees meer

Blog: tickets over de grens

Alle marketingdeskundigen zeggen: de klant wil gemak. Een treinkaartje over de grens kopen is helaas nog vaak gedoe. Ooit had de NS op elk groot station een loket waar een aardige en deskundige dame of heer zat die voor elke bestemming in Europa een kaartje en desgewenst een reservering voor een zitplaats of een bed in een lig- of slaapwagen kon regelen. Die medewerkers zijn wegbezuinigd op een...

Lees meer

Symposium ‘De reiziger eist samenwerking in het OV’

Vrijdag 28 oktober organiseert de METROCOV , consumentenadviesorganisatie over het OV in Metropool Regio Den Haag Rotterdam, bij de RET in Rotterdam een symposium onder de titel ‘‘De reiziger eist samenwerking in het OV’. Er zijn nog enkele plekken beschikbaar. Tijdens het symposium geven kopstukken uit de OV-wereld acte de préséance in diverse fora en gaan met elkaar...

Lees meer

Rover-Drenthe behoudt bus op zondag in Hoogeveen

Mede dankzij de inzet van Rover-Drenthe blijft de stadsbus De Bij ook op zondag in Hoogeveen rijden. Omdat de reizigersaantallen op zondag wat tegenvielen was men oorspronkelijk van plan om de zondagsdienst te staken. De zondagsbediening werd enkele jaren geleden al gestopt in Hoogeveen. Door forse bezuinigingen bij het OV-bureau Groningen-Drenthe moest eind 2015 zelfs de hele stadsdienst worden...

Lees meer