Skip to main content

Verwarring door Hoogzomerdienstregeling Breng

Veel reizigers in Nijmegen weten niet waar ze aan toe zijn nu Breng een Hoogzomerdienstregeling in het leven heeft geroepen. Dat blijkt uit het meldpunt van Rover-Nijmegen, waar tientallen klachten binnenkwamen. De meest gehoorde klacht is onduidelijkheid over de dienstregeling wegens gebrekkige informatievoorziening. Door de slechte communicatie komen reizigersbij de bushalte nogal eens voor een...

Lees meer

Treinreizen zonder drempels? Nog even geduld a.u.b.

In 2030 moet het spoor helemaal toegankelijk zijn voor mensen die niet goed kunnen zien, horen of lopen. Om de vinger aan de pols te houden publiceerde staatssecretaris Dijksma in april een Actualisatierapport. In hoeverre kan de reiziger inmiddels zelfstandig op reis en wat moet er nog allemaal gebeuren? Door: Gerda Spaander De NS en Prorail zijn  al vanaf 2006 bezig het reizen per trein mogelijk...

Lees meer

Teletekstpagina 751 voorlopig nog in de lucht

Treinreizigers kunnen de informatie op teletekstpagina 751 ook na 1 augustus blijven raadplegen. NS heeft op advies van Rover en andere consumentenorganisaties besloten de pagina voorlopig nog in de lucht te houden en in gesprek te gaan over de toekomst van de pagina. Vorige week werd Rover verrast door het bericht dat NS wilde stoppen met de teletekstinformatie. In tegenstelling tot wat in berichtgeving...

Lees meer

Rover Jong: jongeren willen snellere treinwifi

Uit een enquête van Rover Jong onder 481 respondenten blijkt dat een meerderheid van de jongeren treinwifi vaak gebruikt en dat het belangrijkste verbeterpunt de snelheid is. Het meest tevreden zijn jongeren over de wifi van Arriva. Rover Jong deed in juni 2016 onderzoek naar de ervaringen van jongeren met treinwifi. Om een zo goed mogelijk beeld te krijgen over hoe jonge reizigers de...

Lees meer

Petitie voor behoud bus Geldermalsen – Tiel

Rover-afdeling Rivierenland heeft een petitie gelanceerd voor behoud van bus 43 tussen Geldermalsen en Tiel. Arriva wil de buslijn opheffen, waardoor veel reizigers te maken krijgen met grotere loopafstanden en extra kosten. Buslijn 43 bedient het dorp Geldermalsen (10.000 inwoners) en het dorp Waddenoijen (1200 inwoners). Arriva meent dat er te weinig gebruik wordt gemaakt van de lijn en wil deze...

Lees meer

Einde in zicht voor teletekstpagina 751?

Veel reizigers reageerden verrast op het bericht dat NS wil gaan stoppen met teletekstpagina 751. Ook voor Rover was dit een verrassing, want in tegenstelling tot wat NS aanvankelijk meldde, is dit besluit niet in overleg met consumentenorganisaties tot stand gekomen. Rover heeft NS om opheldering gevraagd. Eerder dit jaar heeft NS de consumentenorganisaties gemeld de reisinformatie via Teletekst...

Lees meer

Rover lanceert meldpunt hoogzomerdienstregeling Breng

Rover-afdeling Nijmegen heeft een online meldpunt gelanceerd voor klachten over de hoogzomerdienstregeling van Breng. Rover verwacht dat veel reizigers hinder zullen ervaren van de flink uitgedunde dienstregeling, die per 24 juli ingaat en tot 4 september van kracht is. Rover is zeer ontstemd over de invoering van de hoogzomerdienstregeling in Nijmegen. Tijdens dit deel van de zomerdienstregeling rijden...

Lees meer

Rover-Amsterdam: gemeente draaft door met opheffen tramhaltes

De Gemeente en de Stadsregio Amsterdam maken het te bont met het opheffen van tramhaltes. Dat vindt de Rover-afdeling Regio Amsterdam nu vanaf 17 juli opnieuw een halte is opgeheven, op de kop van de Overtoom bij de Overtoomse Sluis. De opgeheven halte van lijn 1 is o.a. van belang voor de omgeving van de Zocherstraat en het begin van de Amstelveenseweg. Gemeten op de plattegrond is het Surinameplein...

Lees meer

Stations Valkenburg en Delft in de prijzen

Na station Rotterdam CS, dat de prijs voor meest gastvrije grote station in ontvangst nam, heeft Rover de prijzen voor meest gastvrije middelgrote en kleine station uitgereikt aan stations Delft en Valkenburg. Valkenburg In Valkenburg overhandigde de voorzitter van de Rover-afdeling Limburg op maandag de prijs aan Martin Eurlings, burgemeester van Valkenburg en aan Inez Tummers van hotel...

Lees meer

Blog: NS en G4

NS en de G4 (de vier grote steden Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht) lanceerden een goed plan om de grote steden in de Randstad beter en sneller te verbinden met openbaar vervoer en fiets. Daar zijn sterke argumenten voor. De economische groei zit vooral in die vier steden en iedereen is het erover eens dat die groei alleen maar gerealiseerd kan worden als meer mensen zich verplaatsen op...

Lees meer

Instemming ACM met proef Valleilijn

Goed voor korte termijn, voor definitieve oplossing is meer nodig   Rover vindt het positief dat de Autoriteit Consument en Markt (ACM) een proef van NS en Connexxion met enkelvoudig in- en uitchecken op de Valleilijn toestaat. Daarmee wordt een bron van vergissingen en ergernis voor treinreizigers rond Amersfoort en Ede-Wageningen weggenomen. Maar de verbetering is wel tijdelijk. De ACM gedoogt...

Lees meer

Beter busvervoer Wieringen na inzet door reizigers

Met ingang van 10 juli wijzigt de busdienstregeling van Connexxion op Wieringen. Dankzij de inzet van Rover en ouders van Wieringer scholieren vallen deze wijzigingen gunstiger uit dan eerder mogelijk leek. Vooral scholieren die naar Schagen reizen en forensen die in Anna Paulowna de trein nemen, profiteren hiervan. Het was een langgekoesterde wens van veel Wieringer scholieren en hun ouders: zonder...

Lees meer

"Hoogzomerdienst Breng is dieptepunt"

Rover Nijmegen is zeer ontstemd over de 'Hoogzomerdienstregeling' die busvervoerder Breng gaat invoeren. Van 24 juli tot 4 september rijden de meeste buslijnen, ook in de spits, om het half uur in plaats van om het kwartier. Enkele lijnen krijgen zelfs een uur- in plaats van een halfuurdienst. De buslijnen 2, 5, 8, 14, 80, 83, 85, 89, 99, 300, 331 gaan in bovengenoemde periode nog maar twee keer...

Lees meer

Rover steunt toekomstvisie vervoersbedrijven

Rover juicht de OV-toekomstvisie, die vandaag door vijf vervoersbedrijven gepresenteerd wordt, toe. Ook Rover wil dat het openbaar vervoer een groter aandeel krijgt binnen de totale mobiliteit. Hiervoor is het belangrijk dat er een gezamenlijke visie bestaat waarbij ook nagedacht wordt over vraagstukken zoals groei in en rond desteden en krimp op het platteland. NS, GVB, RET, HTM en Qbuzz hebben...

Lees meer

Prijs voor schoon station Zutphen

Op donderdag 23 juni om 14.00 uur is door Jan Lammers en Rene Coveen, beiden actief binnen Rover-Gelderland, aan station Zutphen de tweede prijs uitgereikt in de categorie middelgroot gastvrij station. Bij een enquête onder leden van Rover zijn bij de middelgrote stations Delft, Zutphen en Ede-Wageningen in de prijzen gevallen. Station Zutphen is uitverkoren tot gastvrij station omdat het...

Lees meer

Blog: achter de poortjesmuur op station Zwolle

“De poortjes op dit station zijn in gebruik. Let op dat u bij de juiste vervoerder incheckt”, schalt door de stationshal in Zwolle. Grote borden met een waarschuwing bij de juiste vervoerder in te checken, staan naast kleurrijke borden met een waarschuwing na het fluiten niet meer in te stappen. De reiziger moet hier dus aan van alles denken. Lukt dat een beetje? Op een regenachtige...

Lees meer

Wifi-enquête: nog 10 dagen

De enquête van Rover-Jong over treinwifi is nog t/m 30 juni in te vullen. Vandaag zijn leden van Rover-Jong in Utrecht om studenten om hun mening te vragen. Rover Jong is de nieuwste afdeling van Rover en zet zich speciaal in om de stem van jonge reizigers in het OV te laten horen. Met de enquête wil Rover-Jong in kaart brengen wat de wensen en ervaringen van de jonge reiziger zijn op...

Lees meer