Skip to main content

“Kwaliteit vervangend NS-busvervoer moet beter”

Het aanbod van vervangende NS-bussen tijden spoorwerkzaamheden moet snel een betere kwaliteit krijgen. Dat schrijft Rover in een brief aan NS. De laatste weken klaagden veel reizigers over lange wachttijden en overvolle NS-bussen. Sommige reizigers kozen uiteindelijk voor een reis met de reguliere streekbus, waar het treinkaartje niet geldig is. Rover vraagt NS coulant om te gaan met...

Lees meer

Hoe verder met Brussel - Amsterdam?

De directeur van de Belgische spoorwegen NMBS, Marc Descheemaecker, heeft met één klap het vastgelopen dossier Beneluxverbinding nieuw leven in geblazen. Zijn schets van de technische toestand van de treinen van AnsaldoBreda was onthutsend maar geheel juist. Zijn voornemen om weer met klassieke treinen te gaan rijden van Amsterdam naar Brussel klinkt als muziek in de oren van de reizigers, die...

Lees meer

Rover en TTB positief over voorstellen Beneluxtrein

Streefdoel blijft elk uur een trein Rover en TreinTramBus reageren positief op de voorstellen van NMBS-topman Marc Descheemaecker. Vandaag kondigde Descheemaecker aan te stoppen met de Fyra. Vanaf december 2013 zullen weer meer Beneluxtreinen rijden van Brussel naar Nederland. Daarnaast zal het aantal Thalys-treinen worden uitgebreid en komt er zicht op een rechtstreekse trein Amsterdam-...

Lees meer

“Iedereen gaat bezuiniging op studentenkaart voelen”

De bezuiniging die het kabinet vanaf 2016 op de Studenten OV-chipkaart wil doorvoeren zal merkbaar zijn voor iedereen: van de OV-reiziger tot de belastingbetaler. Deze waarschuwing gaven deskundigen op de Nationale Studentenkaart Conferentie die Rover organiseerde met studentenorganisaties LSVb, VIDIUS, ASVA, ISO, JOB, MBO Amersfoort, OVCP Groningen en Studenten Organisatie Groningen. In de...

Lees meer

Chaotische buitendienststelling Utrecht - Den Bosch

Rover heeft veel klachten gekregen over het vervangend busvervoer tussen Den Bosch en Utrecht afgelopen weekend. Reizigers klagen over slechte bewegwijzering naar de bussen en lange wachtrijen wegens een tekort aan busmaterieel. NS en ProRail zijn per mail van de klachten op de hoogte gesteld.  Op zondag 26 mei reden er wegens werkzaamheden geen treinen tussen Utrecht en Den Bosch, NS...

Lees meer

Reizigerscommissaris gewenst

De vervoersbedrijven in Nederland zijn Naamloze Vennootschappen met een Raad van Commissarissen. De leden van de raad worden benoemd door de aandeelhouders. In veel NV ’s is het gebruikelijk om een lid van de Raad van Commissarissen te benoemen op voordracht van de Ondernemingsraad. Ook na de voordracht houden de OR en het op die voordracht benoemde lid contact met elkaar. Daarmee wordt...

Lees meer

"Niet bezuinigen op haltes R-Net!"

Het voornemen van provincie Noord-Holland om te bezuinigen op het onderhoud van de haltes van R-Net zoals de Zuidtangent, staat haaks op verbeteringen aan het openbaar vervoer die de provincie nastreeft. Dat schrijft Rover-Haarlem in een brief aan de Statenleden. De Rover-afdeling vindt de geplande bezuinigingen een slechte zaak. De provincie is juist vooruitstrevend bezig om de...

Lees meer

Rover wil opnieuw in overleg over Kersenboogerd

Rover wil opnieuw met NS in overleg over dienstregeling 2014 rond station Hoorn Kersenboogerd. Er komen veel klachten binnen van reizigers die door het verdwijnen van de spits-intercitystop te maken krijgen met een grote verslechtering. Rover ging eerder akkoord met de NS-plannen om een nog grotere verslechtering te voorkomen. Omdat er per december 2013 meer Fyra’s zijn gepland tussen...

Lees meer

Rover-Zoetermeer vraagt mening reizigers

Reizigersvereniging Rover afdeling Zoetermeer houdt een enquête om de maatschappelijke noodzaak van station Bleizo te onderzoeken. Er wordt veel gesproken over station Bleizo en de infrastructuur daaromheen. Het station is voorzien nabij de A12 op de grenzen van Zoetermeer en Lansingerland. Er zijn hierover veel ideeën vanuit de gemeenten, het Stadsgewest Haaglanden en de provincie....

Lees meer

Gaat het om de reiziger?

Of gaat het om de belangen van NS en NMBS tussen Brussel en Amsterdam? Die vraag dringt zich op. Een jaar geleden was er nog een normale uurdienst met de Beneluxtreinen en kon de snelle reiziger tegen een forse meerprijs tien keer per dag met de Thalys naar België. De Thalys is gebleven, maar de Beneluxtrein is vervangen door een trein één maal per twee uur tussen Den Haag en Brussel en in het...

Lees meer

Connexxion voert regeling defecte chipkaart weer in

Connexxion heeft aan Rover laten weten dat de regeling waarbij abonnementhouders met een defecte OV-chipkaart toch kunnen blijven reizen, opnieuw in te voeren. Rover had Connexxion om opheldering gevraagd nadat bleek dat abonnementhouders door chipkaartproblemen op kosten werden gejaagd. Begin deze week bleek dat abonnementhouders die door een defecte OV-chipkaart niet meer gebruik konden maken...

Lees meer

Veel klachten over NS-plannen Hoorn Kersenboogerd

Rover ontvangt veel klachten van boze reizigers die hebben vernomen dat de spitstrein Enkhuizen – Amsterdam vanaf december niet meer stopt op station Hoorn Kersenboogerd. Rover is akkoord gegaan met de verslechtering om een nog grotere verslechtering te voorkomen. Station Hoorn Kersenboogerd krijgt in dienstregeling 2014 onvermijdelijk te maken met een verslechtering. In 2014 zijn meer Fyra’s...

Lees meer

Goed voorstel ChristenUnie voor OV-chipmarkt

De ChristenUnie pleit voor meer concurrentie in het openbaar vervoer door kaartverkoop aan de reizigers en het aanbieden van vervoer te scheiden. Ook partijen zoals de ANWB of klantencollectieven zoals United Consumers kunnen dan de OV-markt betreden. Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber: “De reiziger kiest zelf zijn OV-dienstverlener. Reizen met een OV-chipkaart bij verschillende vervoerders moet...

Lees meer

NS: minder of juist meer oordelen van de klant?

Vandaag (2 mei) is op nu.nl te lezen dat NS de klant juist op meer punten wilde laten oordelen volgens het (inmiddels bijgestelde) vervoerplan 2013. Rover heeft hier echter een ander beeld van. NS vraagt klanten over verschillende onderdelen om een oordeel. De onderdelen waar NS op wordt afgerekend, de zogenaamde “scorecard”, bestaat uit aspecten die kunnen worden samengevat als ‘zorgplicht’:...

Lees meer

15 jaar reizigersinspraak

Op vrijdag 26 april is tijdens een symposium van ROCOV-Gelderland een convenant getekend tussen de overheden (Provincie Gelderland en Stadsregio Arnhem Nijmegen), de regionale vervoerders Arriva, Connexxion en Hermes alsmede NS-reizigers en het ROCOV. Met de werkafspraken in het convenant kan het ROCOV-Gelderland de komende jaren weer volop aan de slag. Het is bijzonder dat NS, onderdeel van...

Lees meer

OV loket ontvangt veel klachten over volle treinen

Het OV loket, in 2008 door Rover met steun van het Ministerie I&M opgericht als onafhankelijke ombudsman voor beter openbaar vervoer, vindt dat op sommige trajecten de lengte en de hoogte van treinen (dubbeldekkers of niet) beter moeten worden afgestemd op het te verwachten aanbod aan reizigers. Dat schrijft het OV loket in een rapportage over het eerste kwartaal van 2013, toen in totaal...

Lees meer

Brede steun voor behoud Fast Flying Ferry

“Voorkom het doorsnijden van de navelstreng tussen Amsterdam en Velsen”. Dat is de boodschap die vertegenwoordigers van 15 organisaties meegeven aan de provincie Noord-Holland. Aanleiding is het besluit van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland om de draagvleugelbootverbinding, ook wel Fast Flying Ferry genoemd, met ingang van 1 januari 2014 om financieel-economische redenen te stoppen. Vele...

Lees meer