Skip to main content

"Hef pendeltrein Roosendaal - Antwerpen niet op!"

Reizigersorganisaties TreinTramBus, Rover en actiegroep Beneluxpendelaar doen een dringende oproep aan de Nederlandse en Belgische spoorwegen om ook na 11 maart de pendeltreinen tussen Roosendaal en Antwerpen te handhaven. De spoorwegen zijn van plan deze pendeltreinen op te heffen, waardoor er weer minder treinen tussen Nederland en België rijden en reizigers bovendien met de eerste Intercity niet...

Lees meer

Reizen met een dagkaart anno 2013: een overzicht

De lente lijkt weer aangebroken, een uitstekend seizoen om er met het openbaar vervoer op uit te trekken. Reizigers die er zonder gedoe met het kilometertarief van de OV-chipkaart een dagje op uit willen wordt het niet gemakkelijk gemaakt. De OV-dagkaart, de landelijke dagkaart en de zomerzwerfkaart zijn ter ziele. Het lijkt er op dat onwil van vervoerders en regionale overheden de komst van een...

Lees meer

“Plan Amstelveenlijn een historische vergissing”

Het opknippen van sneltram 51 tussen Amstelveen Zuid en Amsterdam CS is een enorme vergissing en verkwisting van gemeenschapsgeld. Dit schrijven Rover-afdelingen Amsterdam en Amstelland-Meerlanden in een brief aan de Regioraad van de Stadsregio Amsterdam. Rover wil dat de ‘Amstelveenlijn’ in zijn geheel wordt gehandhaafd. Gemeentes Amsterdam en Amstelveen willen sneltram 51 opknippen in een verkorte...

Lees meer

"Uurdienst NL - Belgi\u00eb moet z.s.m. terugkomen"

Donderdag 28 februari wordt in de Tweede Kamer gesproken over de Fyra en Beneluxtrein. Rover, TreinTramBus en de Beneluxpendelaars hebben de Kamerleden de volgende punten meegegeven voor het overleg met de Staatssecretaris van I&M: 1. De commerciële opzet van de Fyra Amsterdam – Brussel was vanaf het begin fout. Treinreizigers zaten niet te wachten op verplichte reserveringen en de tarieven...

Lees meer

Rover en ANWB willen snel sterabonnement terug

Het sterabonnement moet worden hersteld.  Dit schrijven Rover en ANWB in een brief aan de Tweede Kamer. De organisaties vrezen dat het openbaar vervoer een steeds minder aantrekkelijk alternatief wordt voor de auto doordat OV-reizigers in toenemende mate te maken krijgen met versnippering, onoverzichtelijke tarieven en flinke kostenstijgingen. Met het afschaffen van de sterabonnementen...

Lees meer

"Hef succesvolle Fast Flying Ferry niet op"

Rover-Haarlem wil dat de draagvleugelboot tussen IJmuiden en Amsterdam niet opgeheven wordt. Het is een succesvolle en economisch belangrijke verbinding en het is daarom onbegrijpelijk om deze op te heffen. Ook is het onbegrijpelijk dat Rover niet om advies is gevraagd. In een brief aan de statenleden vraagt Rover om de forenzensnelboot niet nu op te heffen, maar de concessie nog twee jaar te verlengen.   De...

Lees meer

ProRail

De Staatssecretaris heeft bekend gemaakt dat ProRail weer opnieuw een concessie krijgt om het onderhoud aan het spoor te verzorgen. Er zullen voorwaarden aan worden verbonden. Ach ja. Veel keus heeft de Staatsecretaris niet, omdat er niets te kiezen valt. Er is maar één ProRail. Heeft de Staatsecretaris gevraagd wat NS, Arriva, Connexxion, Syntus, Veolia, de goederenvervoerders en Rover van ProRail...

Lees meer

Rover nodigt vervoerders uit voor tarievendiscussie

Rover heeft de vervoersbedrijven uitgenodigd om samen met de consumentenorganisaties te overleggen over een gezamenlijke tarievensystematiek. Rover vindt het een goede zaak dat het afschaffen van het papieren kortingskaartje bij NS is uitgesteld en hoopt samen met de vervoerders tot overeenstemming te komen over een landelijk tarievenstelsel. Deze discussie zou breder moeten zijn dan de tarieven...

Lees meer

Brief Rover en LSVb over "uitgestudeerdenaanbod"

Rover en de Landelijkse Studenten Vakbond (LSVb) vragen NS om studenten die niet van het voormalig uitgestudeerdenaanbod gebruik konden maken, het aanbod opnieuw te doen. Wegens technische problemen met de NS-website konden veel studenten het aangeboden voordeelurenabonnement niet bestellen. Om studenten in het OV te behouden, biedt NS ze na het afstuderen éénmalig korting op een abonnement of zelfs...

Lees meer

Eén tarief op het spoor?

Eén tarief op het spoor: dat hadden we in Nederland sinds het begin van de vorige eeuw. Het kwam tot stand omdat treinreizigers en Tweede Kamer zich steeds meer ergerden aan het gebrek aan tariefsamenwerking tussen de toenmalige Nederlandse spoorwegmaatschappijen. De toen verworven tariefgemeenschap is sinds enkele jaren in afbraak. De provincies hebben nu de zeggenschap over veel regionale treindiensten,...

Lees meer

Zin en onzin van de winterdienstregeling

In de winters van 2009, 2010 en 2011 bleek dat ProRail en NS er niet in slaagden om een betrouwbare treindienst te rijden. Toen is bedacht dat de treindienst op winterse dagen betrouwbaarder zou zijn als 19% minder treinen zouden worden ingelegd. Reizigers hebben er begrip voor als het  hard sneeuwt, omdat er op de wegen en vliegvelden dan ook uitval is. Maar in de praktijk ontstonden er andere...

Lees meer

NS-topman piept onterecht

Rover heeft met verbazing kennis genomen van de uitspraken van NS-topman Bert Meerstadt in het NRC. Volgens de NS-topman lopen wij “een beetje te piepen” over de winterdienstregeling, het is tenslotte “goed overlegd met de reizigersorganisaties”. De uitspraken volgen op de communicatieflater van gisteren waarbij Meerstadt vol trots verkondigde dat het buitenland jaloers zou zijn op...

Lees meer

Reiziger minder te spreken over op tijd rijden NS

NS-klanten zijn de laatste jaren steeds minder tevreden over het op tijd rijden van de trein. Dit blijkt uit het klanttevredenheidsonderzoek onder NS-reizigers dat wordt uitgevoerd voor NS, consumenten­organisaties en het ministerie van IenM. Ook deed NS het in de ogen van de reiziger minder goed met betrekking tot de reinheid van treinen en stations, de sociale veiligheid en de klantgerichtheid...

Lees meer

Centraal of decentraal? Regie in het OV

Reizen met meerdere chipkaarten omdat diverse regionale producten elkaar “bijten”, meer betalen omdat je bij iedere vervoerder een apart abonnement moet kopen, een treinreis onderbreken en dan verplicht moeten in- en uitchecken, van het kastje naar de muur gestuurd worden omdat OV-bedrijven naar elkaar verwijzen... het is helaas dagelijkse realiteit in de huidige versnipperde OV-wereld. Vrijdag...

Lees meer

OV loket vraagt compensatie sterabonnement

Het OV loket, in 2008 door Rover met steun van het Ministerie I&M opgericht als onafhankelijke ombudsman voor beter openbaar vervoer, vraagt van OV-bedrijven een goede compensatieregeling voor forenzen en scholieren. Zo’n regeling is nodig omdat voor veel vaste klanten van het openbaar vervoer het nieuwe jaar begonnen is met een forse financiële tegenvaller. Dit is volgens het OV loket “ongewenst...

Lees meer

Ja, maar......

Ja, we willen een goede dienstregeling, maar de winter gooit roet in het eten. Ja, we willen geen overlast voor reizigers, maar we moeten het spoor buiten dienst stellen. Ja, we willen samenwerken met andere bedrijven, maar het mag geen geld kosten. Ja, we hebben het beste spoor ter wereld, maar er zijn regelmatig stroomstoringen. Ja, we willen vervoer van huis tot huis aanbieden, maar de sterabonnementen...

Lees meer

Compensatie voor busreizigers Nijmegen - Kleve

Goed nieuws voor reizigers van NIAG-bus 58 tussen Nijmegen en Kleve: Breng heeft besloten alle meerkosten te vergoeden die door reizigers worden gemaakt wegens problemen met de chipkaartapparatuur. Eind januari werd bekend dat de Duitse vervoerder NIAG wegens aanhoudende chipkaartproblemen weigerde de OV-chipkaart te accepteren. Voor chipkaartreizigers betekent dat een papieren kaartje kopen, wat...

Lees meer