Skip to main content

Rover en Consumentenbond willen minder kosten en meer service OV-Chipkaart

Rover en de Consumentenbond vinden dat TLS de winst moet gebruiken om gehoor te geven aan de eisen van reizigers: lagere kosten en meer service. Rover is verbaasd te vernemen dat er schijnbaar hoge winst wordt gemaakt bij de organisatie achter de OV-chipkaart. Vandaag bericht het AD over de forse winst van Translink Systems (TLS), de organisatie achter de OV-Chipkaart: 55 miljoen euro over de afgelopen...

Lees meer

Blog: nieuw kabinet

In de aanloop naar de verkiezingen en de kabinetsformatie ontstaat er een consensus bestaande uit de grote steden, VNO/NCW, ANWB, Rover, Fietsersbond en OV-bedrijven dat er in de komende vier jaar hard gewerkt moet worden om te voorkomen dat Nederland in files vastloopt. Er rust geen taboe meer op nadenken over rekeningrijden of het beprijzen van autoverkeer in de grote steden. Londen, Stockholm...

Lees meer

“Los treinproblemen tussen Almelo en Hardenberg op!”

De afgelopen maanden is er sprake geweest van veel uitval op de verbinding Almelo-Mariënberg-Hardenberg. Regionale reizigersorganisaties Rocov Twente en Rocov Overijssel, waaronder Rover-afdeling West-Overijssel, hebben een ongevraagd advies opgesteld waarin zij de Provincie, Arriva en ProRail vragen de verantwoordelijkheid te nemen om deze problemen op te lossen. Sinds de ingebruikname van...

Lees meer

Blog: Europa

Lang geleden werd besloten om overal in Europa dezelfde spoorbreedte van 1, 43 meter in te voeren en daarom konden treinen rijden van Amsterdam tot Rome. Alleen Rusland en Spanje deden niet mee uit angst dat daardoor vijandelijke legers sneller zouden kunnen oprukken. De Duitsers hebben in 1941 inderdaad Moskou niet bereikt. Maar lag dat aan de breedte van de rails? Tijdens de koude oorlog hebben...

Lees meer

Chipkaartgebruikers mogen gratis hun geld terugvragen

Reizigers die hun saldo van de OV-chipkaart af willen halen, bijvoorbeeld omdat de chipkaart is verlopen, hoeven hier binnenkort niet meer voor te betalen. Na jarenlang aandringen van Rover en de Consumentenbond is dit besluit vandaag door de vervoersbedrijven genomen. Op verzoek van Rover worden reizigers met een verlopen OV-chipkaart bovendien sinds kort in de NS-kaartautomaat geïnformeerd...

Lees meer

Rover ontstemd over trage evacuatie spoortunnel

Rover heeft met verbazing kennis genomen van het feit dat reizigers pas na twee uur zijn geëvacueerd uit een spoortunnel waar een Intercity Direct was stilgevallen. Rover vindt het onacceptabel dat de trein niet eerder is geëvacueerd en heeft NS om opheldering gevraagd. Dinsdagavond viel een Intercity Direct stil in de HSL-tunnel bij Rotterdam. Soortgelijke gebeurtenissen hebben eerder...

Lees meer

Veel volle treinen in nieuwe dienstregeling

Sinds het ingaan van de nieuwe dienstregeling ervaren veel reizigers overlast door te korte, te volle en uitgevallen treinen. In het meldpunt volle treinen kwamen duizenden klachten binnen. Tussen 11 december en 31 januari registreerde Rover ruim 4000 meldingen over overvolle treinen. Het is niet ongewoon dat er met het ingaan van een nieuwe dienstregeling een flinke piek te zien is in het aantal...

Lees meer

Busstation Leiden: Rover zegt nee tegen Terwee

Rover-afdeling Holland Rijnland heeft een uitvoerige reactie gepubliceerd op het raadsvoorstel tot onderzoek naar het TerweePark als locatie voor het busstation van Leiden. De Rover-afdeling vindt dat er nog te veel onduidelijk is om aan te sturen op het TerweePark als enige lokatiemogelijkheid. Er worden nieuwe plannen gemaakt voor de centrumzijde van treinstation Leiden. Rover-Holland Rijnland...

Lees meer

Zeeuwse IC terug

Zeeland krijgt een Intercity! Zo was het onlangs te horen op het landelijke nieuws. Hoe zit dit? Toen vijf jaar geleden de Fyra (wat was dat ook alweer?) ging rijden, veranderde ook de Zeeuwse dienstregeling. In plaats van ieder uur een IC Vlissingen – Amsterdam en een stoptrein Vlissingen –Roosendaal (met in Roosendaal een slechte aansluiting op de Benelux) ging er vanaf dat moment...

Lees meer

Blog: busstations verdienen meer aandacht

Onlangs was er in Amersfoort een architectuurcafé over stations. De architecten hadden het over alles, behalve over reizigers. Over bussen werd helemaal niet gesproken en dat is onterecht. Busreizigers hebben net als treinreizigers behoefte aan comfortabele verwarmde stations, met schone wc’s en catering. Die voorzieningen zijn er vaak wel voor de chauffeurs maar merkwaardig genoeg...

Lees meer

Rover wil compensatie gedupeerde Limburgse reizigers

Rover wil compensatie voor Limburgse reizigers die fors duurder uit zijn sinds de komst van Arriva. Door het ontbreken van integrale bus-/treinabonnementen kunnen reizigers een flinke rekening gepresenteerd krijgen, schrijft Rover in een brief aan Arriva en de provincie Limburg. Ook is de samenreiskorting op de regionale stations niet meer verkrijgbaar.   Sinds de komst van Arriva in Limburg,...

Lees meer

Duizenden klachten nieuwe dienstregeling

Het regent klachten bij Rover sinds de start van de nieuwe dienstregeling op 11 december. Duizenden reizigers doen hun beklag over te krappe aansluitingen, langere reistijden en overvolle treinen. Het meldpunt nieuwe dienstregeling registreerde ruim 4000 klachten, daarnaast deden vele honderden reizigers hun beklag bij het Rover-secretariaat. Veruit de meeste klachten gaan over de NS-dienstregeling,...

Lees meer

Inspraak Rover bij provincie Utrecht om slechte start Syntus

De Rover-afdelingen uit provincie Utrecht roepen het provinciebestuur op te werken aan herstel van het vertrouwen van de reiziger. Tijdens een vergadering van de Provinciale Staten nam Rover het woord over de slechte start van het busvervoer van Syntus in de provincie. Sinds Syntus per 11 december het busvervoer in provincie Utrecht verzorgt, regent het klachten bij Rover. Klachten lopen uiteen...

Lees meer

Rover-Haarlem kwaad over mega-omleiding bus 50

Rover-afdeling Haarlem en Omstreken is kwaad op Arriva omdat een buslijn nodeloos ver van de route afwijkt. Gedurende zeven maanden krijgen reizigers van lijn 50 te maken met een tijdrovende lange omleiding en met grote loopafstanden naar hun halte in Haarlem, Heemstede of Bennebroek. De Rover-afdeling vraagt gemeente Heemstede om opheldering. Lijn 50 verbindt Leiden Centraal met station Haarlem...

Lees meer

Blog: Den Haag Centraal

Een jaar na de officiële oplevering wordt onder de prima leiding van Jaap Bierman, directeur van der HTM, nog steeds gewerkt aan een verbeterde bewegwijzering van Den Haag Centraal. Op dit station komen de belangen samen van NS Stations, NS Reizigers, ProRail Stations, HTM, de Metropool Regio Den Haag Rotterdam, de gemeente Den Haag en de eigenaar van het onroerend goed boven het station. Ik...

Lees meer

Rover vraagt om opheldering gevolgen stroomstoring

Rover heeft NS dinsdag om opheldering gevraagd over de grote gevolgen van de stroomstoring. Rover wil weten waarom de ICT-systemen zo sterk ontregeld raakten, trajecten buiten Amsterdam werden getroffen en hoe het kan dat er verkeerde informatie werd gegeven. NS en ProRail werden dinsdag hard getroffen door de stroomstoring bij Liander. Hoewel de oorzaak niet bij de spoorsector te zoeken was, kan...

Lees meer

Vroegboekkorting: Europees reizigerscongres in Rotterdam

Ontmoet OV-professionals uit heel Europa, discussieer over nieuwe concepten en doe mee aan diverse excursies: van 17 tot en met 19 maart vindt het jaarcongres van de European Passengers’ Federation plaats in Nederland, en wel in Rotterdam. Tot 28 februari zijn entreebewijzen te bestellen met vroegboekkorting. Tijdens de eerste congresdag zullen deelnemers kennis delen over public afffairs...

Lees meer