Skip to main content

Rover vraagt om bezinning op aanpak ‘elke tien minuten een trein’

Het spoorboekje 2018 bevat enkele mooie verbeteringen. Maar waar Rover zich grote zorgen over maakt, zijn de gevolgen van het plan op een aantal trajecten “spoorboekloos” te rijden. Op meerdere sprintertrajecten dreigen hierdoor juist grote verslechteringen. Rover en de andere consumentenorganisaties in het Locov vragen NS in een advies om een heroriëntatie op de plannen....

Lees meer

NS verbetert vormgeving reisinformatieschermen

NS heeft per vandaag de vormgeving van actuele reisinformatie op perrons en in stations op diverse manieren verbeterd. Rover is al enkele jaren met NS in gesprek over het verbeteren van de schermen en is blij om te constateren dat NS veel suggesties heeft overgenomen. De nieuwe opmaak is bijvoorbeeld te zien bij een verstoring waarbij de geplande eindbestemming van een trein niet kan worden...

Lees meer

Blog: Openbaar vervoer in plaatselijke en landelijke politiek

Als voorzitter van Rover onderhoud ik met plaatselijke en met landelijke politici nauw contact. Alle wethouders van grote steden en gedeputeerden vertellen mij ongeacht hun politieke kleur hetzelfde: grote steden kunnen alleen bereikbaar blijven als er minder auto gereden wordt, er meer gefietst wordt en er meer van het openbaar vervoer gebruik wordt gemaakt. Behalve over bereikbaarheid maken...

Lees meer

Verkiezingen 2017: OV in de verkiezingsprogramma’s

Volgende week zijn er weer Tweede Kamerverkiezingen. Het openbaar vervoer staat altijd garant voor flink wat politieke discussies en heeft dan ook bij veel partijen een plekje in het partijprogramma. Wij zetten de ideeën en beloftes op het gebied van OV van alle partijen* die aan de verkiezingen deelnemen op een rij. Bij de laatste Kamerverkiezingen was het al dan niet hervormen van...

Lees meer

Blog: de ACM en de reiziger

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) beschermt consumentenbelangen en ziet erop toe dat bedrijven eerlijk concurreren. Althans, zo staat het op de website van de ACM. Voor de reizigers in het openbaar vervoer is het de vraag of de ACM de belangen van reizigers echt beschermt. Twee voorbeelden. Reizigers die van de Valleilijn tussen Ede-Wageningen en Amersfoort moeten overstappen op...

Lees meer

Driekwart van de Nederlanders ziet mobiliteit vastlopen

Ruim driekwart van de Nederlanders herkent zich in het beeld dat we zowel op de weg als in het openbaar vervoer vastlopen. Dit blijkt uit recent representatief onderzoek van Ruijgrok Netpanel onder 1551 Nederlanders in opdracht van de Mobiliteitsalliantie, waar Rover naast andere partijen deel van uitmaakt. Mobiliteit staat niet hoog op de politieke agenda, terwijl de Nederlander zich daar...

Lees meer

Innovatieve ideeën gezocht om het OV te verbeteren

Idee voor een slimmer OV? Iedereen met hart voor het OV wordt in het kader van 'Slim OV-Idee' uitgedaagd met een origineel idee te komen waarmee het openbaar vervoer wordt verbeterd. Deelnemers maken kans op een prijs van € 5000,- en een uitnodiging van één van de OV-partners om het idee daadwerkelijk te realiseren. Slim OV- Idee competitie De Metropoolregio Rotterdam Den...

Lees meer

Op vakantie met OV 2017: tips en informatie

Op vakantie naar het buitenland met openbaar vervoer is aangenaam, avontuurlijk, interessant en minder milieubelastend. Een goede voorbereiding loont de moeite en kan soms flink wat centen besparen. Daarom publiceert Rover ieder jaar informatie voor grensoverschrijdende reizigers. Zowel op deze website als in een speciale buitenlandeditie van het blad De Reiziger. Website Dit jaar met het...

Lees meer

Rover sluit zich aan bij Mobiliteitsalliantie

Rover heeft zich aangesloten bij de Mobiliteitsalliantie. Dit nieuwe samenwerkingsverband in de mobiliteitsbranche werd, met de verkiezingen in het vooruitzicht, in december gelanceerd. Samen maken de deelnemers zich sterk voor meer investeringen in mobiliteit en verbeteringen van de bereikbaarheid.   De Mobiliteitsalliantie is een uniek, breed samenwerkingsverband, dat werd...

Lees meer

Blog: aardige mensen in het openbaar vervoer

Als regelmatige gebruiker van het openbaar vervoer valt het mij op hoeveel aardige mensen er werken. Een paar maanden geleden beging ik een stommiteit. Vlak voor aankomst in Amsterdam was ik zo verdiept in een belangrijk telefoongesprek, dat ik niet in de gaten had, dat ik de trein uit moest. Toen de trein weer ging rijden drong het tot mij door dat de trein leeg was gelopen en op weg was naar...

Lees meer

Belbus voor gedupeerde reizigers in Heemstede

Reizigers in Heemstede die zeven maanden lang niet op lijn 50 kunnen stappen wegens een mega-omleiding, kunnen gebruikmaken van een belbus. Dit heeft Arriva besloten na overleg met de gemeente. Rover-Haarlem is positief over de inzet van de belbus maar ziet nog wel hobbels op de weg. Door werkzaamheden op de Herenweg moet lijn 50 tussen Lisse en Heemstede een stuk omrijden. De omleiding is...

Lees meer

Alle regionale dagkaarten 2017 op een rij

Het voorjaar is op komst, een uitstekend moment om er een dagje met het OV op uit te trekken. Sinds de komst van de OV-chipkaart betekent dit voor de reiziger traditioneel het nodige vooronderzoek doen. Want ironisch genoeg bestaat er sinds de komst van "één kaart voor al het OV" juist een tal aan dagkaart(product)en. De meeste dagkaarten zijn alleen in een bepaalde regio en...

Lees meer

OV loket vraagt om meer zorgvuldigheid bij concessiewijziging

Als in een vervoersregio het ene OV-bedrijf wordt ingewisseld voor het andere, moeten de gevolgen voor reizigers beter in beeld gebracht worden. Dat is een taak van zowel overheden (vervoersregio’s) als van vervoerders zelf. Dit schrijft het OV loket, de ombudsman voor beter openbaar vervoer, in de rapportage over het laatste kwartaal van 2016.In het laatste kwartaal van 2016 werd in diverse...

concessies

Lees meer

De OV-chipkaart: gedoe, gedoe en gedoe

Als marketingdeskundigen een product willen verkopen, weten zij dat de consument drie dingen wil: gemak, gemak en gemak. Het Nederlandse openbaar vervoer is een mooi en een goed product, maar hoe kom je aan een kaartje? Een OV-chipkaart moet eerst worden aangevraagd of bij een automaat of in een winkel worden gekocht. Dat kost €7,50. Om met NS te kunnen reizen moet de kaart vervolgens...

Lees meer

De Reiziger buitenlandspecial 2017 is verschenen

De jaarlijkse buitenlandspecial van ons blad De Reiziger valt binnenkort bij onze leden (elektronisch of per post) op de deurmat. Wie geen abonnement heeft op De Reiziger maar zich wel graag wil verdiepen in de mogelijkheden met het internationale OV, kan het blad ook los bij ons bestellen. Met in deze editie onder meer de volgende onderwerpen: Op vakantie met het openbaar vervoer Ook dit jaar...

Lees meer

Rover en Consumentenbond willen minder kosten en meer service OV-Chipkaart

Rover en de Consumentenbond vinden dat TLS de winst moet gebruiken om gehoor te geven aan de eisen van reizigers: lagere kosten en meer service. Rover is verbaasd te vernemen dat er schijnbaar hoge winst wordt gemaakt bij de organisatie achter de OV-chipkaart. Vandaag bericht het AD over de forse winst van Translink Systems (TLS), de organisatie achter de OV-Chipkaart: 55 miljoen euro over de...

Lees meer

Blog: nieuw kabinet

In de aanloop naar de verkiezingen en de kabinetsformatie ontstaat er een consensus bestaande uit de grote steden, VNO/NCW, ANWB, Rover, Fietsersbond en OV-bedrijven dat er in de komende vier jaar hard gewerkt moet worden om te voorkomen dat Nederland in files vastloopt. Er rust geen taboe meer op nadenken over rekeningrijden of het beprijzen van autoverkeer in de grote steden. Londen,...

Lees meer