Skip to main content

Connexxion herstelt OV-chipkaartblunder

Een grove fout die ervoor zorgde dat Connexxion-reizigers op 6 verschillende trajecten vele euro’s teveel betaalden voor hun rit, moet vanaf vandaag tot het verleden behoren. Connexxion maakte aanvankelijk geen haast met het herstellen van de fout, maar onder druk van provincie Utrecht, Stadsregio Arnhem Nijmegen en Rover zijn de problemen toch nog onverwacht snel opgelost. Na een fout bij het invoeren...

Lees meer

Het succes van de Valleilijn

Het traject van Amersfoort naar Ede-Wageningen stond vroeger bekend als de Kippenlijn. Toen Connexxion de concessie in 2007 verkreeg vond er een totale restyling plaats en de naam veranderde in Valleilijn. Dat was slim van Connexxion, omdat het woord Kippenlijn een oubollige lading had. Belangrijker dan de naamsverandering was het verhogen van zowel de kwaliteit, als van het aantal treinen. Er kwam...

Lees meer

Het papieren spoorboekje

Goed nieuws voor treinreizigers die graag van een papieren spoorboekje gebruik maken: ook dit jaar biedt NS weer de mogelijkheid om een geprinte versie van het digitale spoorboekje aan te vragen. Deze kunt u opvragen bij NS Klantenservice, telefoon 0900 - 202 11 63 (10 ct per min.). Zie ook de website van NS. Sinds vorig jaar wordt het spoorboekje niet meer in gedrukte vorm uitgegeven. Wel biedt...

Lees meer

Tarievenchaos in het stad/streekvervoer

Er komen bij Rover steeds meer klachten over tarieven. De NS heeft na langdurig overleg met Rover en met het LOCOV een nieuw pakket aan abonnementen op de markt gezet. De vraag was of deze abonnementen ook bij de andere spoorvervoerders geldig zouden zijn. Dat gaat gebeuren, al kost het veel tijd en moeite. Nu moeten de andere problemen van de knip in het spoortarief (het ‘dubbel opstaptarief’ en...

Lees meer

Open dag 5 Jaar Valleilijn – Een impressie

10 december 2011: Open dag 5 Jaar Valleilijn – Een impressie   Verwachtingen Enkele jongelui hadden kennelijk in Arnhem afgesproken. Kort na vertrek uit Amersfoort hoorde ik een van hen door de telefoon zeggen: “Wat zeg je – zit ik in de slome connection?” Ik constateer een imago-probleem. Je reist veel flitsender als je met 160 km/u via Utrecht rijdt, ook al is dat om. Kenners van...

Lees meer

Valleilijn kan vergelijking glansrijk doorstaan!

De afdeling Amersfoort van Reizigersvereniging Rover kijkt positief terug op de eerste vijf jaar Valleilijn. De treinverbinding Amersfoort – Ede-Wageningen is enorm verbeterd en het aantal reizigers is met sprongen gestegen. Dat is een felicitatie aan vervoerder Connexxion en de provincie Gelderland waard. Kon je vroeger eenmaal per uur (en in de spits tweemaal) reizen, nu rijden de treinen elk...

Lees meer

Wachtende reizigers in Haarlem afgescheept ...

... met zeecontainers. Reizigers op stationsplein Haarlem moeten komend half jaar wachten in donkere, stinkende en vrouw-onvriendelijke zeecontainers. ROVER Haarlem is verbijsterd over deze bouwvakkersoplossing en heeft een brandbrief gestuurd aan de gemeenteraad. Stel, je gaat morgen op vakantie met het vliegtuig. Op Schiphol aangekomen blijken er werkzaamheden te zijn aan de pier, en moet...

Lees meer

Rocov wijst forse tariefsverhogingen af

Het Rocov Overijssel, dat bij het provinciaal bestuur de belangen van de reizigers in het OV behartigt, wijst de forse tariefsverhoging van 4,9% voor het stads- en streekvervoer af.De gezamenlijke regionale overheden (provincies en stadsregio’s) hebben afgesproken dat de reizigers niet alleen moeten betalen voor de inflatie van 2%, maar ook voor de extra loonkosten en hogere brandstofprijzen van...

Lees meer

Student niet altijd verplicht in- en uitchecken

In tegenstelling tot wat momenteel op NS-stations wordt omgeroepen, zijn studenten na 1 januari niet altijd verplicht met de OV-chipkaart in- en uit te checken. Studenten die dit wel doen, lopen zelfs de kans teveel te betalen. Buiten de periode van het vrij reizen mogen ook studenten na 1 januari gewoon nog een papieren treinkaartje kopen. Spoorvervoerders zijn dit verplicht te accepteren totdat...

Lees meer

De smoezen van NS

De machinist zit nog op de wc, de machinist had zich verslapen, er loopt een ezel langs het spoor, de remmen worden even getest, de machinist is een zwaan van het spoor aan het redden.. wie denkt alle redenen van NS voor treinvertraging al gehoord te hebben, heeft waarschijnlijk nog niet op de facebookpagina De smoezen van NS gekeken. Op de facebookpagina worden Twitter-berichten verzameld van de...

Lees meer

Onwettige prijsverhogingen stads- en streek OV

Rover beklaagt zich in een boze brief aan de provincies en stadsregio’s over extreme prijsverhogingen van een aantal OV-abonnementen. Vervoerbedrijven in het stads- en streekvervoer voeren per 1 januari forse prijsverhogingen door bij: bij-abonnementen van het OV-jaarabonnement voor gezinsleden (het deel voor het stads- en      streekvervoer wordt 50% tot 170% duurder); 1-,...

Lees meer

Te veel overheden gaan over OV

De Tweede Kamer vroeg Rover om deel te nemen aan een  Ronde Tafel Conferentie over het opheffen van stadsregio’s. Rover heeft daar geen standpunt over, maar Rover heeft wel een standpunt over de gevolgen voor het Openbaar Vervoer. Vandaar de volgende stellingen: 1. Rover heeft in het openbaar vervoer te maken met 19 aanbestedende overheden. De Minister gaat over het Hoofdnet van de Nederlandse...

Lees meer

Station Zwolle toch echt dicht in 2012

Rover betreurt het zeer dat er tijdens de grote verbouwing van treinknooppunt Zwolle, gedurende 4 weken in de zomer van 2012, geen omgeleide treinverbinding met de noordelijke provincies komt. Dit hebben ProRail en NS besloten na een extra studie, die mede op verzoek van Rover is uitgevoerd. Het plan is dus onveranderd: alle reizigers van, naar en via Zwolle krijgen te maken met vervangend...

Lees meer

Petitie Beneluxtrein aangeboden

Dinsdag 22 november overhandigde Rover-voorzitter Arriën Kruyt ruim 11.000 handtekeningen tegen het opheffen van de Beneluxtrein aan de voorzitter van de Kamercommissie Infrastructuur & Milieu. De gebeurtenis trok de belangstelling van een breed scala aan Kamerleden. Met de petitie vraagt Rover de Tweede Kamer om er bij de minister en de Belgische politiek op aan te dringen de reizigers een...

Lees meer

Treinreiziger gaat bezuinigingen te hard voelen

Reizigersvereniging Rover vreest dat de reiziger de dupe wordt van de € 160 miljoen die NS en ProRail van de minister moeten bezuinigen. Zo schrijft Rover in een brief aan de Tweede Kamer. Doordat NS de verhoogde gebruiksvergoeding voor het spoor aan de reiziger mag doorberekenen, zal de prijs van treinkaartjes stijgen. Ook zal de reiziger overlast krijgen van meerdere langdurige buitendienststellingen,...

Lees meer

Doortastende Minister

Minister Schultz van Haegen heeft een aantal slepende kwesties voor de reiziger goed opgelost. De NS krijgt wederom vanaf 2015 de concessie voor het Hoofdnet met uitzondering van een aantal stoptreinen. NS krijgt de concessie niet zo maar. De Minister heeft er stevige voorwaarden aan verbonden. In tegenstelling tot haar voorgangers neemt zij niet de houding aan van dat het bedrijf het allemaal maar...

Lees meer

Rover positief over spoorplannen minister

Rover is positief over de plannen voor het hoofdrailnet die Minister Schultz vandaag bekend heeft gemaakt. Rover heeft al eerder de wens uitgesproken het overgrote deel van het spoornet onderhands aan NS te gunnen, mits er in de nieuwe concessie strengere eisen worden gesteld aan de prestaties van NS. Het voornemen om buiten de Randstad enkele stoptreinen aan te besteden kunnen volgens Rover ook...

Lees meer