Skip to main content

Wachtende reizigers in Haarlem afgescheept ...

... met zeecontainers. Reizigers op stationsplein Haarlem moeten komend half jaar wachten in donkere, stinkende en vrouw-onvriendelijke zeecontainers. ROVER Haarlem is verbijsterd over deze bouwvakkersoplossing en heeft een brandbrief gestuurd aan de gemeenteraad. Stel, je gaat morgen op vakantie met het vliegtuig. Op Schiphol aangekomen blijken er werkzaamheden te zijn aan de pier, en moet...

Lees meer

Rocov wijst forse tariefsverhogingen af

Het Rocov Overijssel, dat bij het provinciaal bestuur de belangen van de reizigers in het OV behartigt, wijst de forse tariefsverhoging van 4,9% voor het stads- en streekvervoer af.De gezamenlijke regionale overheden (provincies en stadsregio’s) hebben afgesproken dat de reizigers niet alleen moeten betalen voor de inflatie van 2%, maar ook voor de extra loonkosten en hogere brandstofprijzen van...

Lees meer

Student niet altijd verplicht in- en uitchecken

In tegenstelling tot wat momenteel op NS-stations wordt omgeroepen, zijn studenten na 1 januari niet altijd verplicht met de OV-chipkaart in- en uit te checken. Studenten die dit wel doen, lopen zelfs de kans teveel te betalen. Buiten de periode van het vrij reizen mogen ook studenten na 1 januari gewoon nog een papieren treinkaartje kopen. Spoorvervoerders zijn dit verplicht te accepteren totdat...

Lees meer

De smoezen van NS

De machinist zit nog op de wc, de machinist had zich verslapen, er loopt een ezel langs het spoor, de remmen worden even getest, de machinist is een zwaan van het spoor aan het redden.. wie denkt alle redenen van NS voor treinvertraging al gehoord te hebben, heeft waarschijnlijk nog niet op de facebookpagina De smoezen van NS gekeken. Op de facebookpagina worden Twitter-berichten verzameld van de...

Lees meer

Onwettige prijsverhogingen stads- en streek OV

Rover beklaagt zich in een boze brief aan de provincies en stadsregio’s over extreme prijsverhogingen van een aantal OV-abonnementen. Vervoerbedrijven in het stads- en streekvervoer voeren per 1 januari forse prijsverhogingen door bij: bij-abonnementen van het OV-jaarabonnement voor gezinsleden (het deel voor het stads- en      streekvervoer wordt 50% tot 170% duurder); 1-,...

Lees meer

Te veel overheden gaan over OV

De Tweede Kamer vroeg Rover om deel te nemen aan een  Ronde Tafel Conferentie over het opheffen van stadsregio’s. Rover heeft daar geen standpunt over, maar Rover heeft wel een standpunt over de gevolgen voor het Openbaar Vervoer. Vandaar de volgende stellingen: 1. Rover heeft in het openbaar vervoer te maken met 19 aanbestedende overheden. De Minister gaat over het Hoofdnet van de Nederlandse...

Lees meer

Station Zwolle toch echt dicht in 2012

Rover betreurt het zeer dat er tijdens de grote verbouwing van treinknooppunt Zwolle, gedurende 4 weken in de zomer van 2012, geen omgeleide treinverbinding met de noordelijke provincies komt. Dit hebben ProRail en NS besloten na een extra studie, die mede op verzoek van Rover is uitgevoerd. Het plan is dus onveranderd: alle reizigers van, naar en via Zwolle krijgen te maken met vervangend...

Lees meer

Petitie Beneluxtrein aangeboden

Dinsdag 22 november overhandigde Rover-voorzitter Arriën Kruyt ruim 11.000 handtekeningen tegen het opheffen van de Beneluxtrein aan de voorzitter van de Kamercommissie Infrastructuur & Milieu. De gebeurtenis trok de belangstelling van een breed scala aan Kamerleden. Met de petitie vraagt Rover de Tweede Kamer om er bij de minister en de Belgische politiek op aan te dringen de reizigers een...

Lees meer

Treinreiziger gaat bezuinigingen te hard voelen

Reizigersvereniging Rover vreest dat de reiziger de dupe wordt van de € 160 miljoen die NS en ProRail van de minister moeten bezuinigen. Zo schrijft Rover in een brief aan de Tweede Kamer. Doordat NS de verhoogde gebruiksvergoeding voor het spoor aan de reiziger mag doorberekenen, zal de prijs van treinkaartjes stijgen. Ook zal de reiziger overlast krijgen van meerdere langdurige buitendienststellingen,...

Lees meer

Doortastende Minister

Minister Schultz van Haegen heeft een aantal slepende kwesties voor de reiziger goed opgelost. De NS krijgt wederom vanaf 2015 de concessie voor het Hoofdnet met uitzondering van een aantal stoptreinen. NS krijgt de concessie niet zo maar. De Minister heeft er stevige voorwaarden aan verbonden. In tegenstelling tot haar voorgangers neemt zij niet de houding aan van dat het bedrijf het allemaal maar...

Lees meer

Rover positief over spoorplannen minister

Rover is positief over de plannen voor het hoofdrailnet die Minister Schultz vandaag bekend heeft gemaakt. Rover heeft al eerder de wens uitgesproken het overgrote deel van het spoornet onderhands aan NS te gunnen, mits er in de nieuwe concessie strengere eisen worden gesteld aan de prestaties van NS. Het voornemen om buiten de Randstad enkele stoptreinen aan te besteden kunnen volgens Rover ook...

Lees meer

Rover in actie voor de Beneluxtrein

Vrijdag 18 november voert reizigersvereniging Rover actie in de ‘beneluxtrein’, de intercity tussen Amsterdam en Brussel. De trein moet volgend jaar gaan verdwijnen waardoor reizigers gedwongen zullen zijn voortaan met de duurdere en reserveringsplichtige HSL te reizen. Bestuursleden van Rover vragen reizigers van de Beneluxtrein vrijdag het behoud van de trein te steunen met een handtekening. Vanaf...

Lees meer

OV Loket

Het Openbaar Vervoer kent vele organisaties, sommige bekend, andere wat minder bekend. NS en 9292 kent iedereen, maar het OV Loket is minder bekend. Het OV Loket is in het leven geroepen voor klanten die met hun klachten vastlopen bij een vervoerbedrijf. Ieder bedrijf en elke bedrijfstak weet dat klachten serieus genomen moeten worden. Een klacht roept vaak in eerste instantie irritatie op. Als...

Lees meer

"Procedures OV-chipkaart niet klantvriendelijk"

Het openbaar vervoer stelt de reiziger nog te weinig centraal. Zo concludeert het OV Loket, ombudsman voor beter openbaar vervoer. Vooral de invoering van de OV-chipkaart laat dit duidelijk zien. Door de invoering van de OV-chipkaart zijn er nieuwe procedures nodig. Dat hierbij veel problemen ontstaan, komt duidelijk naar voren in de vele klachten die het OV Loket hierover ontvangt. De organisatie...

Lees meer

9292

9292 is een succes van het openbaar vervoer. Deze week maakte 9292 bekend dat de miljoenste app was gedownload. Dat is een felicitatie waard! 9292 heeft tijdig het belang van nieuwe media en technologie onderkend. Reisinformatie is essentieel voor het succes van het openbaar vervoer. Vrijwel alle vervoerbedrijven hebben goede websites en dat moet ook vooral zo blijven. Die van 9292 is net een beetje...

Lees meer

Strippenkaart ten grave gedragen

Het is een historische week geweest voor de reiziger, het was de week waarin de strippenkaart het veld moest ruimen voor de OV-chipkaart. Extra bijzonder aan deze gebeurtenis is dat de OV-chipkaart eigenlijk nog niet klaar is om het stokje over te nemen. Het eindbeeld van de chipkaart, één kaart voor al het OV en slechts eenmaal per reis in- en uitchecken, lijken tenslotte nog heel ver weg. Donderdag...

Lees meer

Einde van de strippenkaart

Gisteren is definitief het doek gevallen voor de strippenkaart. Wie nu in Nederland gebruik wil maken van tram, bus of metro moet verplicht chippen. ‘Dit is uniek in de wereld! Wij feliciteren u met het bereiken van deze mijlpaal’, zo schreef Trans Link Systems ons in een brief. Als Rover zijn we niet zo blij met deze mijlpaal. Er zitten nog teveel haken en ogen aan de chipkaart. Alleen in de OV-wereld...

Lees meer