Skip to main content

De week na de sneeuwbui

NS rijdt ook maandag en mogelijk de dagen daarna nog een uitgedunde dienstregeling, met minder Intercity’s, Sprinters en Fyra’s in de brede Randstad (vooral daar waar normaal 15-minutendiensten worden geboden). Op drukke trajecten en tijdstippen zullen de resterende treinen daardoor nog voller zijn dan normaal. Thuis werken of de spits mijden lijkt het verstandigst, voor wie die mogelijkheid heeft.  De...

Lees meer

SNEEUW, herhaling van zetten

In de winter van 2009-2010 waren de spoorwegen meer dan een week van slag na een hevige sneeuwbui. De Tweede Kamer maakte zich boos. Er werden maatregelen aangekondigd. In de winter van 2010-2011 waren de spoorwegen weer ontregeld na een dag winters weer. De Tweede Kamer maakte zich boos. Opnieuw werden maatregelen aangekondigd. De sneeuwval van vrijdag 4 februari 2012 was door de meteorologen dagen...

Lees meer

Sneeuwdrama spoor houdt aan

Een dag na de sneeuwval houdt het spoordrama volop aan. De infrastructuur van het spoor blijkt totaal niet opgewassen tegen vrieskou waardoor geen normale treindienst gereden kan worden. Rover wil dat er een onafhankelijk onderzoek komt naar het winterse falen van de spoorsector en zal de Tweede Kamer hierom verzoeken. Hoewel NS zaterdagochtend aankondigde een grotendeels normale dienstregeling...

Lees meer

De dag van een gestrande treinreiziger

Er is veel kritiek op de spoorsector nu het treinverkeer voor de derde keer op en rij ernstig ontregeld raakte. Nieuw dit jaar is dat NS niet van plan lijkt excuses aan te bieden: de grote ontregelingen zijn tenslotte vooral te wijten aan het technisch falen van het spoor (lees: ProRail), aldus NS. Zonder uitgebreid onderzoek naar wat er allemaal mis ging is hier nog moeilijk een conclusie aan te...

Lees meer

ProRail en NS alweer niet winterklaar

Vrijdag 3 februari kwam in één klap de winter het land binnen middels een flinke sneeuwbui. Een belangrijke proef voor ProRail en NS, waarvoor de spoorbedrijven helaas wederom flink faalden en voor de derde jaar op een rij niet winterklaar bleken. Een grote verrassing kan de sneeuw nooit geweest zijn, het werd vooraf door de KNMI aangekondigd en er was vrijdag zelfs een waarschuwing voor extreem...

Lees meer

Service alstublieft!

Een goede en een slechte ervaring in één week. Te beginnen met de goede. In de late avond van donderdag ontstond er een stremming tussen Baarn en Amersfoort. Mijn stoptrein uit Hilversum kwam niet verder dan Baarn en de reizigers werden verwezen naar de stoptrein Baarn-Utrecht met het advies om in Den Dolder over te stappen naar Amersfoort. Vóór Den Dolder kondigde de conducteur aan dat we bijna...

Lees meer

Symposium Financiering van het OV

Op vrijdag 3 februari organiseert Rover, gefaciliteerd door de RET, een symposium over de financiering van het openbaar vervoer. Hoe zorg je ervoor dat meer reizigers van het OV gebruik gaan maken? Waar kunnen we in Nederland “ander” geld voor het OV vandaan halen? Deze en andere vragen komen aan bod in het gratis te bezoeken symposium dat in Rotterdam plaatsvindt, vanaf 13:30 uur.   Het symposium...

Lees meer

Rondetafelgesprek over hoofdrailnet en HSL

Donderdag 26 januari vindt er een rondetafelgesprek plaats in de Tweede Kamer over het beleidsvoornemen van de minister rond de HSL en het Hoofdrailnet vanaf 2015. Rover-voorzitter Arriën Kruyt is door de Tweede Kamer uitgenodigd hier aan deel te nemen. Het gesprek vindt plaats tussen 14:00 en 18:00 uur, kijk hier voor de complete planning. Op aanvraag van de Tweede Kamer heeft Rover voorafgaand...

Lees meer

Rare snoepregels Connexxion-bussen

Connexxion gaat bij wijze van proef snackautomaten plaatsen in een aantal bussen in regio Amsterdam. Op zich een leuke actie, reizigers willen vast wel iets te snacken kunnen kopen onderweg. Jammer dat Connexxion zo’n puinhoop maakt van de regels. Er is namelijk op de Connexxion-website te lezen dat het nuttigen van zelf meegebrachte snacks niet is toegestaan in de bussen met snackautomaten. Rotzooi...

Lees meer

100.000 OV-fiets deelnemers

OV-FIETS brak in 2011 twee records. Het aantal abonnees steeg naar honderdduizend en het aantal ritten naar een miljoen. Namens Rover feliciteer ik de initiatiefnemers en de huidige directie met dit geweldige resultaat. Een reiziger gaat van adres naar adres. De trein gaat van station naar station. De zwakke plek van het OV is het voor- en natransport. Niets mis met bus of tram maar in veel plaatsen...

Lees meer

Zwolle deze zomer toch niet 4 weken dicht

De voorgenomen grote buitendienststelling van spoorwegknooppunt Zwolle, gedurende 4 weken deze zomer, gaat niet door. De werkzaamheden blijken niet allemaal te kunnen worden uitgevoerd vóór de ingebruikstelling van de Hanzelijn, in ieder geval niet binnen het bestaande budget. Minder urgente wijzigingen, zoals een snelheidsverhoging op het emplacement en het verbreden van de voetgangerstunnel, schuiven...

Lees meer

Aankoop OV-chipkaart in het buitenland

Het werd tijd, na een jaar of vijf is de OV-chipkaart vanuit België, Duitsland en Luxemburg te koop. Vanaf nu kunnen reizigers online met een woonadres in België, Duitsland en Luxemburg voor € 7,50 een persoonlijke OV-chipkaart aanschaffen. De OV-Chipkaart kan worden betaald met iDeal, PayPal en/of een creditcard. Als er betaald wordt met met PayPal of creditcard is het niet mogelijk om automatisch...

Lees meer

Oproep: tips voor buitenlandse trips

In februari verschijnt de speciale buitenlandeditie van De Reiziger. Voor deze editie is Rover nog op zoek naar buitenlandtips van reizigers, voor reizigers. Heeft u een mooie buitenlandreis gemaakt met het openbaar vervoer? Weet u een bijzondere bestemming die met het openbaar vervoer goed bereikbaar is? Mail uw tips voor 30 januari naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots....

Lees meer

Regie voeren bij de OV-chipkaart

Het blijft doormodderen met de ov-chipkaart. De ov-chipkaart die ooit als gemak voor de reizigers is beloofd hobbelt door van incident naar incident. Deze week kon een groot aantal mensen hun abonnementen of saldi niet op hun ov-chipkaart laden. Tevens kwam aan het licht dat het systeem niet werkt als mensen, met een abonnement bij de ene vervoerder, met een andere vervoerder op saldo willen reizen....

Lees meer

Aanpak NS overvolle treinen

NS heeft een aantal sprintertreinen verlengd om de klachten over overvolle treinen aan te pakken. Ook worden reizigers geïnformeerd over beter verspreid in de trein stappen. Op deze website (onder "tips bij drukte") geeft NS een aantal tips om drukte te vermijden. Deze maatregelen kondigde NS donderdag aan in een uitzending van Meldpunt! (Omroep MAX) waar de eerste resultaten van het Meldpunt...

Lees meer

Eerste resultaten Meldpunt volle treinen bij MAX

Op verzoek van Meldpunt!, het consumentenprogramma van MAX, is Rover sinds half december begonnen met het verzamelen van reacties, foto’s en videoclips van reizigers die dagelijks in overvolle treinen reizen. Meldpunt! toont in zijn live-uitzending van donderdag 12 januari een overzicht van de 1300 klachten die zijn binnengekomen. In deze uitzending reageert de directievoorzitter van NS Reizigers,...

Lees meer

Rover en ANWB: brief storingen OV-chip

Rover en ANWB hebben TLS en de vervoerbedrijven in een brief gevraagd om duidelijke en klantvriendelijke scenario’s bij systeemstoringen van de OV-chipkaart. Maandag deed zich een storing voor, waardoor reizigers een besteld abonnement of via internet betaald reissaldo niet op hun chipkaart konden laden. Wie zijn abonnement of kortingsregeling nog diezelfde dag had willen gebruiken, heeft...

Lees meer