Skip to main content

NS past OV-chipkaartinfo studenten aan

Het is de oplettende reiziger misschien al opgevallen: sinds deze week wordt op NS-stations niet langer omgeroepen dat studenten altijd verplicht moeten in- en uitchecken met hun Studenten OV-chipkaart. In- en uitchecken is voor studenten alleen verplicht in de vrij reizen-periode; op de momenten dat zij voor hun reis betalen mogen ze gewoon een papieren kaartje kopen. Dit kan zelfs voordeliger...

Lees meer

Petitie Beneluxtrein opnieuw geopend

Rover en de Vlaamse zusterorganisatie TreinTramBus heropenen de petitie tegen het opheffen van de intercity Amsterdam – Brussel, de ‘Beneluxtrein’.  Het definitieve besluit over de trein moet nog worden genomen, daarnaast tonen nog vele reizigers belangstelling de petitie te ondertekenen. Dit is nu weer mogelijk via reizigersprotest.nl. Dit jaar moet de Beneluxtrein het veld ruimen voor de...

Lees meer

Nieuwe kansen voor het OV in 2012

In 2011 heeft de Minister aangekondigd de concessie voor het hoofdrailnet en de Hogesnelheidslijn aan de NS te willen gunnen. Daar zal begin 2012 nog het nodige over gezegd worden in de Tweede Kamer. De Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland laat het er niet bij zitten en zal vragen om aanbesteding van een deel van het net. Wat er ook uiteindelijk besloten moge worden, er komt een besluit. Dat...

Lees meer

Rover opent Meldpunt Volle Treinen

Rover heeft een meldpunt gelanceerd om in kaart te brengen hoeveel reizigers te maken krijgen met overvolle NS-treinen. Er komen al enkele weken veel klachten binnen over dit probleem. Meld uw overvolle trein online via www.volletreinen.nl, via Twitter @volletreinen of door contact op te nemen met Rover. Er is nog geen sneeuwvlokje gevallen, toch krijgt Rover evenveel klachten als vorige winter...

Lees meer

Petitie voor stoptrein Leiden - Den Haag ev

Rover afdeling Holland Rijnland start een petitie op reizigersprotest.nl voor het herstel van de stoptreinverbinding tussen Leiden Centraal en Dordrecht. Sinds de nieuwe NS-dienstregeling kunnen stoptreinreizigers vanaf de populaire stations De Vink en Voorschoten niet meer zonder overstappen naar Den Haag HS, Delft en verder reizen. De reistijd wordt hierdoor teveel verlengd, vindt Rover. Tot 10...

Lees meer

Haarlem: zeecontainer-wachthokjes moeten weg

Een succesje voor Rover, afdeling Haarlem e.o.: na inspraak in de commissie Beheer van de Gemeenteraad en lobbyactiviteiten bij diverse raadsleden, heeft de voltallige gemeenteraad van Haarlem op 23 december besloten de zeecontainers op het Stationsplein zo snel mogelijk weg te laten halen. De containers zijn de raadsleden een doorn in het oog omdat ze vies en onveilig zijn. "Je kunt reizigers...

Lees meer

Advies Locov over spoorplannen Schultz

Rover en de collega-consumentenorganisaties in het Locov zijn op hoofdlijnen positief over de spoorplannen van minister Schultz per 2015. Wij vinden dat de minister er goed aan doet, de vervoersconcessie voor het hoofdrailnet – onder aangescherpte voorwaarden – aan NS te gunnen. Ook de samenvoeging van het hoofdrailnet en de HSL-Zuid in één concessie kan op een positief advies rekenen. Door deze...

Lees meer

GreenCab breidt zich uit over heel Nederland

Met de introductie van grootschalig personenvervoer met volledig elektrische auto's is Prestige GreenCab er in geslaagd om een grote innovatieve verandering in de taxibranche tot stand te brengen. Tijdens de Taxi-Expo kondigde GreenCab aan het elektrische taxi-concept over Nederland te gaan uitrollen. 'Verbeter de wereld en begin bij jezelf', dat was eind 2009 een belangrijk motto om daadwerkelijk...

Lees meer

Connexxion herstelt OV-chipkaartblunder

Een grove fout die ervoor zorgde dat Connexxion-reizigers op 6 verschillende trajecten vele euro’s teveel betaalden voor hun rit, moet vanaf vandaag tot het verleden behoren. Connexxion maakte aanvankelijk geen haast met het herstellen van de fout, maar onder druk van provincie Utrecht, Stadsregio Arnhem Nijmegen en Rover zijn de problemen toch nog onverwacht snel opgelost. Na een fout bij het invoeren...

Lees meer

Het succes van de Valleilijn

Het traject van Amersfoort naar Ede-Wageningen stond vroeger bekend als de Kippenlijn. Toen Connexxion de concessie in 2007 verkreeg vond er een totale restyling plaats en de naam veranderde in Valleilijn. Dat was slim van Connexxion, omdat het woord Kippenlijn een oubollige lading had. Belangrijker dan de naamsverandering was het verhogen van zowel de kwaliteit, als van het aantal treinen. Er kwam...

Lees meer

Het papieren spoorboekje

Goed nieuws voor treinreizigers die graag van een papieren spoorboekje gebruik maken: ook dit jaar biedt NS weer de mogelijkheid om een geprinte versie van het digitale spoorboekje aan te vragen. Deze kunt u opvragen bij NS Klantenservice, telefoon 0900 - 202 11 63 (10 ct per min.). Zie ook de website van NS. Sinds vorig jaar wordt het spoorboekje niet meer in gedrukte vorm uitgegeven. Wel biedt...

Lees meer

Tarievenchaos in het stad/streekvervoer

Er komen bij Rover steeds meer klachten over tarieven. De NS heeft na langdurig overleg met Rover en met het LOCOV een nieuw pakket aan abonnementen op de markt gezet. De vraag was of deze abonnementen ook bij de andere spoorvervoerders geldig zouden zijn. Dat gaat gebeuren, al kost het veel tijd en moeite. Nu moeten de andere problemen van de knip in het spoortarief (het ‘dubbel opstaptarief’ en...

Lees meer

Open dag 5 Jaar Valleilijn – Een impressie

10 december 2011: Open dag 5 Jaar Valleilijn – Een impressie   Verwachtingen Enkele jongelui hadden kennelijk in Arnhem afgesproken. Kort na vertrek uit Amersfoort hoorde ik een van hen door de telefoon zeggen: “Wat zeg je – zit ik in de slome connection?” Ik constateer een imago-probleem. Je reist veel flitsender als je met 160 km/u via Utrecht rijdt, ook al is dat om. Kenners van...

Lees meer

Valleilijn kan vergelijking glansrijk doorstaan!

De afdeling Amersfoort van Reizigersvereniging Rover kijkt positief terug op de eerste vijf jaar Valleilijn. De treinverbinding Amersfoort – Ede-Wageningen is enorm verbeterd en het aantal reizigers is met sprongen gestegen. Dat is een felicitatie aan vervoerder Connexxion en de provincie Gelderland waard. Kon je vroeger eenmaal per uur (en in de spits tweemaal) reizen, nu rijden de treinen elk...

Lees meer

Wachtende reizigers in Haarlem afgescheept ...

... met zeecontainers. Reizigers op stationsplein Haarlem moeten komend half jaar wachten in donkere, stinkende en vrouw-onvriendelijke zeecontainers. ROVER Haarlem is verbijsterd over deze bouwvakkersoplossing en heeft een brandbrief gestuurd aan de gemeenteraad. Stel, je gaat morgen op vakantie met het vliegtuig. Op Schiphol aangekomen blijken er werkzaamheden te zijn aan de pier, en moet...

Lees meer

Rocov wijst forse tariefsverhogingen af

Het Rocov Overijssel, dat bij het provinciaal bestuur de belangen van de reizigers in het OV behartigt, wijst de forse tariefsverhoging van 4,9% voor het stads- en streekvervoer af.De gezamenlijke regionale overheden (provincies en stadsregio’s) hebben afgesproken dat de reizigers niet alleen moeten betalen voor de inflatie van 2%, maar ook voor de extra loonkosten en hogere brandstofprijzen van...

Lees meer

Student niet altijd verplicht in- en uitchecken

In tegenstelling tot wat momenteel op NS-stations wordt omgeroepen, zijn studenten na 1 januari niet altijd verplicht met de OV-chipkaart in- en uit te checken. Studenten die dit wel doen, lopen zelfs de kans teveel te betalen. Buiten de periode van het vrij reizen mogen ook studenten na 1 januari gewoon nog een papieren treinkaartje kopen. Spoorvervoerders zijn dit verplicht te accepteren totdat...

Lees meer