Skip to main content

Zoek de verschillen: Syntus past incheckpaaltje Zutphen aan

Na een jaar aan klachten van reizigers die de paaltjes van Arriva en Syntus tijdens een snelle overstap op station Zutphen teveel op elkaar vinden lijken, is Syntus eindelijk gekomen met aanpassingen. Deze aanpassingen zijn echter moeilijk te spotten en wijzen erop dat Syntus het probleem nog steeds niet door lijkt te hebben. Al vorig jaar trok het ROCOV Gelderland aan de bel omdat de wirwar van...

Lees meer

OV loket krijgt nog steeds veel klachten over chipkaart

De OV-chipkaart is nog niet perfect, stelt het OV loket. Er is sinds de introductie in 2008 het nodige verbeterd, maar reizigers hebben nog steeds klachten over de kaart. Deze klachten hebben bijvoorbeeld betrekking op de kosten die gemaakt moeten worden voordat de kaart kan worden gebruikt, op ingewikkelde procedures als saldo teruggevraagd moet worden en op kortingsabonnementen die niet altijd...

Lees meer

Blog: zomervakantie

De zomervakantie loopt op zijn eind. OV-reizigers die deze zomer gewoon door moesten reizen, zullen met gemengde gevoelens de terugkeer van het normale leven begroeten. Overvolle forenzentreinen werden niet gemist deze zomer, wel gemist werden bussen en treinen die moesten wijken voor werkzaamheden en uitgedunde zomerdienstregelingen. Vooral Breng ging in de regio Arnhem/Nijmegen met de botte bijl...

Lees meer

Gelderse OV Visie: wordt Flexnet een ratjetoe?

Als tussenrapportage van de uitwerking van de Gelderse OV visie hebben de Gedeputeerde Staten van Gelderland een Statenbrief opgesteld.  Rover en het Gelderse ROCOV zijn nog altijd allerminst overtuigd door de plannen en maken zich zorgen over de toekomst van het openbaar vervoer in Gelderland. In de tussenrapportage blijkt dat alle aandacht uitgaat naar populaire lijnen met langere bussen...

Lees meer

De Reiziger nummer 5 van 2016 verschijnt deze week

Ons blad De Reiziger nummer 5 (september) van 2016 verschijnt vanaf eind deze week bij onze leden (digitaal of per post) op de deurmat. Met in deze editie onder meer de volgende onderwerpen: Jong en mobiel, maar hoe en waarom? Dé jongere bestaat niet, ook niet als het over reisgedrag gaat. Dat blijkt uit een nieuwe studie naar jongeren en mobiliteit. Die onderscheidt vijf typen, van onafhankelijke...

Lees meer

De fiets mee in het internationale OV

Met het OV op vakantie en de fiets meenemen? Dat kan aardig ingewikkeld zijn. Rover zet de mogelijkheden op een rij. Wie met fiets en OV op vakantie wil, moet wel een beetje van puzzelen houden. Maar onmogelijk is het zeker niet. Alhoewel enkele handige verbindingen inmiddels verdwenen zijn, zoals de CityNightLine vanuit Nederland naar Praag, Warschau en Kopenhagen en de AutoSlaapTrein naar Italië,...

Lees meer

Voordelig eropuit als Roverlid

Het mooie weer is weer in aantocht, een mooi moment om eropuit te trekken. Als Roverlid kunt u gebruik maken van een aantal mooie aanbiedingen. Nog een dagje eropuit deze zomer? Als Rover-lid heeft u inloggegevens ontvangen van Koopuwticket (inloggegevens kwijt? Stuur een mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.). Via dit...

Lees meer

Verwarring door Hoogzomerdienstregeling Breng

Veel reizigers in Nijmegen weten niet waar ze aan toe zijn nu Breng een Hoogzomerdienstregeling in het leven heeft geroepen. Dat blijkt uit het meldpunt van Rover-Nijmegen, waar tientallen klachten binnenkwamen. De meest gehoorde klacht is onduidelijkheid over de dienstregeling wegens gebrekkige informatievoorziening. Door de slechte communicatie komen reizigersbij de bushalte nogal eens voor een...

Lees meer

Treinreizen zonder drempels? Nog even geduld a.u.b.

In 2030 moet het spoor helemaal toegankelijk zijn voor mensen die niet goed kunnen zien, horen of lopen. Om de vinger aan de pols te houden publiceerde staatssecretaris Dijksma in april een Actualisatierapport. In hoeverre kan de reiziger inmiddels zelfstandig op reis en wat moet er nog allemaal gebeuren? Door: Gerda Spaander De NS en Prorail zijn  al vanaf 2006 bezig het reizen per trein mogelijk...

Lees meer

Teletekstpagina 751 voorlopig nog in de lucht

Treinreizigers kunnen de informatie op teletekstpagina 751 ook na 1 augustus blijven raadplegen. NS heeft op advies van Rover en andere consumentenorganisaties besloten de pagina voorlopig nog in de lucht te houden en in gesprek te gaan over de toekomst van de pagina. Vorige week werd Rover verrast door het bericht dat NS wilde stoppen met de teletekstinformatie. In tegenstelling tot wat in berichtgeving...

Lees meer

Rover Jong: jongeren willen snellere treinwifi

Uit een enquête van Rover Jong onder 481 respondenten blijkt dat een meerderheid van de jongeren treinwifi vaak gebruikt en dat het belangrijkste verbeterpunt de snelheid is. Het meest tevreden zijn jongeren over de wifi van Arriva. Rover Jong deed in juni 2016 onderzoek naar de ervaringen van jongeren met treinwifi. Om een zo goed mogelijk beeld te krijgen over hoe jonge reizigers de...

Lees meer

Petitie voor behoud bus Geldermalsen – Tiel

Rover-afdeling Rivierenland heeft een petitie gelanceerd voor behoud van bus 43 tussen Geldermalsen en Tiel. Arriva wil de buslijn opheffen, waardoor veel reizigers te maken krijgen met grotere loopafstanden en extra kosten. Buslijn 43 bedient het dorp Geldermalsen (10.000 inwoners) en het dorp Waddenoijen (1200 inwoners). Arriva meent dat er te weinig gebruik wordt gemaakt van de lijn en wil deze...

Lees meer

Einde in zicht voor teletekstpagina 751?

Veel reizigers reageerden verrast op het bericht dat NS wil gaan stoppen met teletekstpagina 751. Ook voor Rover was dit een verrassing, want in tegenstelling tot wat NS aanvankelijk meldde, is dit besluit niet in overleg met consumentenorganisaties tot stand gekomen. Rover heeft NS om opheldering gevraagd. Eerder dit jaar heeft NS de consumentenorganisaties gemeld de reisinformatie via Teletekst...

Lees meer

Rover lanceert meldpunt hoogzomerdienstregeling Breng

Rover-afdeling Nijmegen heeft een online meldpunt gelanceerd voor klachten over de hoogzomerdienstregeling van Breng. Rover verwacht dat veel reizigers hinder zullen ervaren van de flink uitgedunde dienstregeling, die per 24 juli ingaat en tot 4 september van kracht is. Rover is zeer ontstemd over de invoering van de hoogzomerdienstregeling in Nijmegen. Tijdens dit deel van de zomerdienstregeling rijden...

Lees meer

Rover-Amsterdam: gemeente draaft door met opheffen tramhaltes

De Gemeente en de Stadsregio Amsterdam maken het te bont met het opheffen van tramhaltes. Dat vindt de Rover-afdeling Regio Amsterdam nu vanaf 17 juli opnieuw een halte is opgeheven, op de kop van de Overtoom bij de Overtoomse Sluis. De opgeheven halte van lijn 1 is o.a. van belang voor de omgeving van de Zocherstraat en het begin van de Amstelveenseweg. Gemeten op de plattegrond is het Surinameplein...

Lees meer

Stations Valkenburg en Delft in de prijzen

Na station Rotterdam CS, dat de prijs voor meest gastvrije grote station in ontvangst nam, heeft Rover de prijzen voor meest gastvrije middelgrote en kleine station uitgereikt aan stations Delft en Valkenburg. Valkenburg In Valkenburg overhandigde de voorzitter van de Rover-afdeling Limburg op maandag de prijs aan Martin Eurlings, burgemeester van Valkenburg en aan Inez Tummers van hotel...

Lees meer

Blog: NS en G4

NS en de G4 (de vier grote steden Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht) lanceerden een goed plan om de grote steden in de Randstad beter en sneller te verbinden met openbaar vervoer en fiets. Daar zijn sterke argumenten voor. De economische groei zit vooral in die vier steden en iedereen is het erover eens dat die groei alleen maar gerealiseerd kan worden als meer mensen zich verplaatsen op...

Lees meer