Skip to main content

Incidentele treinreis wordt moeilijker en duurder

Consumentenorganisaties zijn ronduit negatief over de veranderingen in het treinkaartjesaanbod per woensdag 9 juli. Vanaf deze datum is het papieren treinkaartje voorzien van een chip. Deze ‘eenmalige chipkaart’ kost standaard €1 extra en is alleen verkrijgbaar tegen vol tarief. Reizen met korting kan vanaf dat moment alleen nog met een OV-chipkaart. De consumentenorganisaties vinden het verstandig...

Lees meer

Onvoldoende aandacht voor reiziger bij digitalisering

De digitalisering in het openbaar vervoer verloopt niet goed. Vervoersbedrijven richten processen vaak in vanuit het belang en het gemak van de eigen organisatie, zonder oog te hebben voor de klant. “Voor reizigers blijkt steeds vaker het totale systeem een reden tot klagen; het is te complex, niet transparant en werkt niet intuïtief.” Dit zegt het OV loket in zijn rapportage over het eerste kwartaal...

Lees meer

Slecht weekend voor treinreizigers Eindhoven/Weert

Bij het station in Weert stonden zaterdag honderden reizigers te wachten tot ze van het treinvervangend busvervoer gebruik konden maken. Zondag liep het treinverkeer rond Eindhoven helemaal vast. Rover-Limburg heeft NS aangeschreven over de gebeurtenissen. Het spoor op het traject Eindhoven-Geldrop wordt tussen de Groendwarsstraat en de Doornakkerseweg in Eindhoven vernieuwd waardoor het traject...

Lees meer

Reizigers meest tevreden over station Rotterdam

Overstappende reizigers zijn het meest tevreden over de treinstations Rotterdam CS en Leiden CS. Dat blijkt uit een onderzoek van Rover naar de klanttevredenheid over overstappunten tussen bus, trein, tram en metro. Het minst zijn reizigers te spreken over stations Utrecht CS en Arnhem. Naast de stations Rotterdam en Leiden zijn veel reizigers tevreden over station Groningen. De stations kregen...

Lees meer

Gele vertrekstaten op stations blijven voorlopig

NS heeft op advies van consumentenorganisaties verenigd in het Locov besloten de gele vertrekstaten met reisinformatie voorlopig niet in aantal terug te brengen. NS en consumentenorganisaties gaan samen onderzoeken hoe de combinatie van statische en dynamische reisinformatiemiddelen op stations toekomstbestendig(er) kan worden. Daarbij staat niet het afschaffen van middelen maar het verbeteren van...

Lees meer

Rijdt er straks buiten de stad nog wel een bus?

Na publicatie van de nieuwe OV-visie in Gelderland wordt het steeds moeilijker te volgen welke rol de samenleving voor het openbaar vervoer in gedachten heeft. Het inspireerde Rover tot het volgende opiniestuk, dat 8 mei verscheen in het Nederlands Dagblad. Gelderland denkt na over de toekomst van het openbaar vervoer in de provincie. Landelijk past dit in het voortdurend nadenken...

Lees meer

Weer twee zwarte dagen op het spoor

Rover heeft geen begrip voor het grootschalig ontregelen van het treinverkeer in Noord-Holland dinsdagavond en rond Den Haag woensdagochtend. Tienduizenden reizigers zijn onnodig gedupeerd en op kosten gejaagd door de overdreven maatregel. Rover wil dat de spoorsector ruimhartig omgaat met compensatie voor de getroffen reizigers. Dinsdagavond was weer een zwarte dag op het spoor. Middenin de avondspits...

Lees meer

Arriva laat treinreiziger lopen in Roodeschool

Rover is verbaasd over de enorme afstand die treinreizigers te voet moeten afleggen op station Roodeschool. Arriva halteert op dit station helemaal aan het uiteinde van het perron en laat reizigers het laatste stuk lopen. Dit stuk is dermate lang dat het voor sommige reizigers problemen kan opleveren. De treinen van Arriva staan 20 minuten stil op eindpunt station Roodeschool. Nadat omwonenden hierover...

Lees meer

Rover roept op tot einde schoonmaakconflict

Rover roept alle betrokken partijen op snel tot een oplossing te komen in het cao-conflict binnen de schoonmaaksector. Reizigers ondervinden veel overlast van de schoonmaakstaking. Rover krijgt veel klachten over zwaar vervuilde treinen. Lege bekers, gelezen kranten, gemorste koffie en zelfs braaksel.. na een weekend met Koningsdag zijn de treinen smeriger dan ooit. Reizigers vertoeven in toenemende...

Lees meer

Rover-Den Haag kwaad over tramomleidingen

Rover-afdeling Den Haag wil dat gemeente Den Haag aan de reiziger gaat denken bij de planning van bouwwerkzaamheden. Reizigers zullen zeer veel overlast gaan ervaren doordat de gemeente voor de goedkope oplossing kiest: het opeenstapelen van tramomleidingen. Er is in Den Haag sprake van een extreme opeenstapeling van omleidingen waarbij de tram het onderspit delft. De lijst is haast eindeloos. Van...

Lees meer

Flinke verbetering assistentieverlening trein

Rover is zeer tevreden met de aangekondigde verbetering in de assistentieverlening voor NS-reizigers. Reizigers die niet zelfstandig in de trein kunnen in- en uitstappen, bijvoorbeeld vanwege rolstoelgebruik, hoeven vanaf volgend jaar niet langer uren vooraf assistentie aan te vragen. Pas na 2030 zal het voor iedereen mogelijk zijn om zelfstandig gebruik te maken van de trein. Dan zijn de hoogtes...

Lees meer

Nieuwe concessies NS en ProRail

Staatssecretaris Mansveld heeft vandaag een conceptversie van de nieuwe concessies voor NS en ProRail naar de Tweede Kamer en het overlegorgaan Locov gestuurd. De concessies moeten ingaan per 1 januari 2015, wederom voor de duur van tien jaar. Rover zal binnen enkele weken, samen met de collega-consumentenorganisaties in het Locov, advies over deze concessies uitbrengen aan de staatssecretaris.   Verbeteringen Vooruitlopend...

Lees meer

Duurder spitskaartje NS slecht plan

Rover is geschrokken van het plan van staatssecretaris Mansveld om NS de ruimte te bieden het reizen in de spits tot 10% duurder te maken. Rover vreest dat veel reizigers de auto in gejaagd zullen worden. Rover werd woensdag overvallen door berichten in de media over de tariefplannen voor de nieuwe NS-concessie vanaf 2015: reizen in de spits zou fors duurder moeten worden en reizen in...

Lees meer

Uitdaging open data toepassingen

Sinds de grote app-test van Rover blijft het gebied van reisinformatie en open data volop in beweging. Iedere reiziger kan op dit gebied het doorslaggevende idee hebben. Wie hier een beeld bij heeft, kan nog even meedoen aan een nieuwe open data challenge. DIVV Amsterdam en Waag Society organiseren samen met andere steden in Nederland de challenge Open Data FWD. Hierin zoeken de organisatoren naar...

Lees meer

ERTMS, nu eindelijk 200 kilometer per uur?

De regering heeft besloten dat ERTMS ingevoerd gaat worden. ERTMS is een systeem, dat het in theorie mogelijk maakt om meer treinen op hetzelfde baanvak te laten rijden. Het is in theorie ook een Europees systeem. De eerste ervaringen in Nederland waren niet hoopgevend op de Hoge Snelheid Lijn (HSL) Schiphol – Rotterdam –Breda -Antwerpen. Het heeft drie jaar geduurd voordat de Franse Thalys-treinen...

Lees meer

Beneluxtrein volledig terug in 2015

Rotterdam-Antwerpen sneller, Amsterdam-Brussel trager De Beneluxtrein is in de jaardienstregeling 2015 eindelijk weer helemaal terug: elk uur zonder ‘gaten’, en weer naar Amsterdam. De rijtijd tussen Rotterdam en Antwerpen, het drukste traject, wordt korter dan in 2014. Daar is Rover blij mee. Maar op de trajecten naar Amsterdam en Brussel wordt de Beneluxtrein trager dan hij ooit geweest is....

Lees meer

Veel volle treinen in maart

Het aantal meldingen over volle treinen is weer fors toegenomen. In maart 2014 ontving Rover bijna 1000 klachten over overvolle treinen. Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar is dat een toename met 74%! Veel meldingen zijn afkomstig uit Noord-Holland, met name rond Zaandam. Maart bleek geen goede maand voor de treinreiziger. Ook deze maand kende weer veel wisselstoringen. Nieuw is het verschijnsel...

Lees meer