Skip to main content

Weer meer klachten volle treinen Kersenboogerd

Rover krijgt weer een toenemend aantal klachten binnen over volle treinen op het traject Hoorn Kersenboogerd – Schiphol. Al sinds in december de spits-stop van de intercity naar Amsterdam is komen te vervallen, valt de overgebleven sprinter Hoorn – Schiphol onder één van de meest beklaagde volle treinen. Rover heeft NS om een snelle oplossing gevraagd. Sinds er in de spits minder intercity’s stoppen...

Lees meer

NS past duurdere ‘toeristenknop’ aan

NS gaat reizigers erover informeren dat een reguliere enkele reis naar Schiphol in sommige gevallen goedkoper kan zijn dan een reis via de nieuwe ‘toeristenknop’. Dat heeft NS vandaag met Rover afgesproken. De NS-kaartautomaten in regio Amsterdam zijn sinds kort voorzien van een handige functie, vooral voor toeristen: met één druk op de knop kan een kaartje naar Schiphol worden gekocht. Er zit wel...

Lees meer

Wie verdient de Blije Reizigers Prijs 2014?

Ook dit jaar reikt Railforum de Blije Reizigers Prijs uit aan een spraakmakende verbetering in het OV. De prijs is voor gerealiseerde verbeteringen in 2014 die het reizen per OV voor de reiziger plezieriger maken. De jury, waarin ook Rover vertegenwoordigd is, let daarbij op de mogelijkheid tot opschaling van de verbetering en de omvang van de doelgroep zodat zoveel mogelijk reizigers er profijt...

Lees meer

Rover-Nijmegen adviseert over busdienstregeling

In december gaat een nieuwe dienstregeling in voor de bussen in en om Nijmegen.  Het Rocov Gelderland zal zich namens de reiziger over de plannen gaan buigen. Rover-afdeling Nijmegen maakt onderdeel uit van dit overlegorgaan, de Roverafdeling roept reizigers op om input te geven. Rover-Nijmegen zal namens de reiziger de plaatselijke dienstregelingsplannen bekijken. Rover-leden uit de regio...

Lees meer

Zorgen en onvrede bij trajectkaarthouders

Rover ontvangt veel reacties van NS-trajectkaarthouders die zich zorgen maken over de gevolgen van het afschaffen van het papieren kortingskaartje. Trajectkaarthouders gebruiken het papieren kaartje om met korting buiten hun vaste traject te reizen. NS heeft een tijdelijke oplossing aangekondigd voor deze groep reizigers totdat zij over zijn naar het nieuwe Traject Vrij. Maar ook dit nieuwe abonnement...

Lees meer

Ongunstige spoorwijzigingen Utrecht CS

Zondag 15 juni gaan enkele kleine wijzigingen in de NS-dienstregeling in. De consumentenorganisaties* in het Locov hebben vooraf een advies over de wijzigingen uitgebracht. Een nieuwe spoorindeling op Utrecht CS pakt voor een aantal overstappers ongunstig uit. Daarnaast adviseren de consumentenorganisaties om de aansluiting tussen de extra treinen van/naar Zandvoort en de treinen naar...

Lees meer

Stationstoiletten op komst in Gelderland

Ook Gelderse treinreizigers met hoge nood hebben binnenkort weer een toilet tot hun beschikking: provincie Gelderland wil de komende twee jaar op alle stations langs de regionale treinlijnen toiletten bouwen. Rover en TMT hebben hier lang op aangedrongen en zijn dan ook opgelucht door dit bericht. Samen met actiegroep Treinen Met Toiletten (TMT) heeft Rover veel actie gevoerd voor de terugkeer van...

Lees meer

“Laat reiziger zelf oplaadbedrag OV-chipkaart kiezen”

Laat de reiziger zelf de hoogte van het bedrag bepalen dat hij op de OV-chipkaart wil zetten. Dat advies geven de consumentenorganisaties in het Locov* aan NS. NS wil de oplaadbedragen in de automaat wijzigen, de consumentenorganisaties zien echter liever een vrije keuze. Reizigers die via de NS-automaat saldo op hun OV-chipkaart laden kunnen op dit moment kiezen uit bedragen van 1 euro, 5 euro,...

Lees meer

Reizen met papier: ook niet altijd makkelijk

We horen regelmatig dat het maken van een OV-reis sinds de OV-chipkaart veel moeilijker is geworden. Dat het papieren kaartje niet altijd makkelijker is, bewijst Connexxion met de Buzzer. Met deze papieren dagkaart reizen twee personen een hele dag voor €14 met alle Connexxion-bussen, zolang dit niet in Zeeland en/of Zuid-Holland is. Dat kan nog steeds de moeite lonen, voor een tripje naar Walibi...

Lees meer

Leuker kunnen ze het niet maken..

Afgelopen Hemelvaartweekend gingen wij er weer eens met fiets en trein op uit met het hele gezin. In ons geval betekent dat twee volwassenen, drie kinderen en vijf bepakte fietsen. Een hele onderneming, maar goed te doen. Gelukkig werd ons deel van het traject niet getroffen door werkzaamheden, want de door NS ingezette bussen voorzien niet in het meenemen van een fiets, laat staan vijf. Ook fijn...

Lees meer

Randstadrail vaak overvol door rituitval

Rover-Zoetermeer vraagt HTM om rituitval te voorkomen en de regelmaat te verbeteren in de dienstregeling van de Randstadrail. Door rituitval zijn de voertuigen vaak overvol, blijkt uit een telling van Rover in opdracht van ROCOV Haaglanden. Er komen veel klachten binnen over overvolle trams tussen Zoetermeer en Den Haag. Deze klachten zijn toegenomen sinds de HTM geen gekoppelde tramstellen meer...

Lees meer

Volle treinen: rust nog niet teruggekeerd

Het aantal meldingen over volle treinen is iets afgenomen. Ontving Rover in maart nog 1000 klachten over overvolle treinen, in april waren dit er nog 686. In mei daalde het aantal klachten nog iets verder naar 538. In beide gevallen nog altijd een aanzienlijke toename ten opzichte van 2013, toen deze maanden respectievelijk 494 en 364 klachten opleverden. De rust is dus nog niet teruggekeerd. De...

Lees meer

Buurtbus in nood

Het UWV verbiedt uitkeringsgerechtigden om nog langer vrijwillig een buurtbus te besturen. Hierdoor zijn diverse buurtbussen per direct (tijdelijk) aan de kant gezet. Meldingen van getroffen buurtbussen komen uit Noord-Holland en Zeeland. Na de schoonmakersstaking is de reiziger hierdoor wederom de dupe van een conflict waarin hij geen rol speelt. Buslijnen met weinig reizigers waarvan de opdrachtgever...

Lees meer

NS belooft verbeteringen vervangend busvervoer

NS heeft beterschap beloofd nadat reizigers in het weekend van 17en 18 mei massaal gestrand raakten door gebrek aan vervangende NS-bussen in Weert. Slechts een week later herhaalde de situatie zich echter, ditmaal in Zwolle. Rover heeft aan NS de zorgen geuit over de kwaliteit van het vervangend busvervoer. Vooral met het oog op de hinder wegens werkzaamheden rond Utrecht CS tijdens het Hemelvaartsweekend...

Lees meer

NS-keuzedagen géén keuze voor de reiziger

Het regent klachten bij Rover en ouderenorganisatie Unie KBO over de Keuzedagen voor 60-plussers. Sinds NS deze kaartsoort alleen nog aanbiedt als product voor de OV-chipkaart lopen gebruikers regelmatig tegen problemen op. Rover en Unie KBO wil snel een oplossing voor deze problemen. Bijvoorbeeld door de Keuzedagen, net als het Kruidvatkaartje, aan te bieden als papieren kaartje met wegwerpchip....

Lees meer

Incidentele treinreis wordt moeilijker en duurder

Consumentenorganisaties zijn ronduit negatief over de veranderingen in het treinkaartjesaanbod per woensdag 9 juli. Vanaf deze datum is het papieren treinkaartje voorzien van een chip. Deze ‘eenmalige chipkaart’ kost standaard €1 extra en is alleen verkrijgbaar tegen vol tarief. Reizen met korting kan vanaf dat moment alleen nog met een OV-chipkaart. De consumentenorganisaties vinden het verstandig...

Lees meer

Onvoldoende aandacht voor reiziger bij digitalisering

De digitalisering in het openbaar vervoer verloopt niet goed. Vervoersbedrijven richten processen vaak in vanuit het belang en het gemak van de eigen organisatie, zonder oog te hebben voor de klant. “Voor reizigers blijkt steeds vaker het totale systeem een reden tot klagen; het is te complex, niet transparant en werkt niet intuïtief.” Dit zegt het OV loket in zijn rapportage over het eerste kwartaal...

Lees meer