Skip to main content

Provincie investeert in reisinfo busstation Leiden

Zuid-Holland gaat investeren in betere reisinformatie op busstation Leiden. Dat meldt de provincie op de officiële website. Rover-afdeling Holland Rijnland heeft hier diverse malen op aangedrongen. Vanaf het voorjaar van 2015 worden busreizigers in Leiden via verschillende reisinformatieborden geïnformeerd over de exacte vertrekhalte en vertrektijd van hun bus. Met de komst van actuele...

Lees meer

"OV-bedrijven maken doolhof van productvoorwaarden"

De bedrijven die actief zijn in het Nederlandse openbaar vervoer hebben productvoorwaarden van de vele tientallen abonnementsvormen die ze hanteren, laten uitgroeien tot “een doolhof”. Dat merken reizigers van wie de OV-chipkaart defect is, reizigers die een abonnement willen beëindigen of die per ongeluk een verkeerd abonnement hebben aangeschaft. Dit signaleert het OV loket, de...

Lees meer

Blog: landelijke papieren buskaart wordt gemist

Buschauffeurs zijn de tientallen verschillende losse kaartjes beu, laat FNV Bondgenoten in het Algemeen Dagblad weten. Sinds het afschaffen van de strippenkaart zijn chauffeurs en reizigers teruggeworpen naar de situatie van voor 1980: iedereen zijn eigen losse kaartje. Dit kan voor absurde situaties zorgen op plekken waar meerdere vervoerders rijden waarvan de één een duurder kaartje...

Lees meer

Blog: wat meer nuchterheid bij veiligheid

Treinen zijn veruit het veiligste vervoermiddel. Het treinongeluk bij Singelgracht in 2012 in Amsterdam waar één dode viel was het eerste grote spoorwegongeluk na tien jaar. Op de Nederlandse wegen vallen elk jaar honderden doden en tienduizenden zwaar- en lichtgewonden. Ondanks deze duidelijke cijfers worden steeds absurdere veiligheidseisen gesteld aan de spoorsector. Er wordt al jaren...

Lees meer

Ook op station Almelo weer gewoon lekker zitten

Na Rover-Haarlem moesten ook Rover-Twente en Overijssel-West flink aandringen op zitgelegenheid op het station. Ook de reiziger van Almelo naar Mariënberg kan nu weer gewoon op een bankje plaatsnemen. Het afgelopen jaar is het NS-station in Almelo voor een deel van gedaante veranderd. Eén van de twee stationsgebouwen - het noordelijkste, op het perron in Almelo - is gesloopt. Hierdoor is er een...

Lees meer

Meer restitutie bij uitcheckproblemen Connexxion

Het komt regelmatig voor dat Connexxion ten onrechte saldo afschrijft bij reizigers met een geldig abonnement. Hierdoor kunnen reizigers bovendien tegen problemen oplopen met inchecken. Rover roept Connexxion in een brief op, om orde op zaken te stellen. Connexxion belooft coulance. Abonnementhouders in Almere en Hoofddorp die door werkzaamheden ten onrechte door Connexxion saldo geïncasseerd...

Lees meer

“Onderzoek andere opties voor Haagse tram 11 en 17”

Rover-Den Haag stelt voor tram 11 op te waarderen tot sneltram en tram 17 door te trekken naar Scheveningen Haven/Norfolkterrein via de Westduinweg. De Rover-afdeling heeft een nota met dit advies gepresenteerd aan het bestuurscollege en de gemeenteraad van Den Haag. Het CDA wil het voorstel verder laten onderzoeken. Rover is ingenomen met het besluit van de gemeente en de investering...

Lees meer

Negatieve reacties op OV-pilot Texel

De pilot waarbij op Texel een groot deel van het busvervoer wordt vervangen door een belbus en de OV-chipkaart bovendien wordt afschaft, zal waarschijnlijk uitlopen op een mislukking. Dit stelde Ludolf Maat van Rover Noord-Holland-Noord, vanuit Rover vertegenwoordiger in adviesorgaan Rocov NH, zaterdag in een uitzending van Kassa. Het Rocov NH schreef een vernietigend advies over de...

Lees meer

RET wint Blije Reizigersprijs voor Reizen op rekening

De RET heeft de Blije Reizigersprijs 2014 gewonnen voor Reizen op rekening in combinatie met OVMiles. De Blije Reizigersprijs is een juryprijs voor het beste initiatief om reizen per openbaar vervoer een stuk aangenamer te maken. Er waren dit jaar tien nominaties. De jury, waar ook Rover zitting in had, roemt de RET om het simpeler maken van OV-reizen en hoopt dat andere vervoerders het...

Lees meer

Blog: poortjes dicht of toch maar open?

Van de week stond in de krant te lezen dat de winkeliers in het station Rotterdam Centraal luid geprotesteerd hebben wegens verlies van omzet toen NS bij wijze van proef de poortjes sloot. Dit protest was te voorzien en zal ook op andere stations te horen zijn (zoals onlangs in Hoorn) als het station alleen maar toegankelijk is met een OV-chipkaart. De winkels en restaurants op de stations...

Lees meer

Advies over NS-treinen Nieuwe Generatie

Rover en de andere consumentenorganisaties in het Locov adviseren NS bij de aanschaf van nieuwe intercity’s onder meer rekening te houden met toegankelijkheid voor ouderen en reizigers met een beperking.   Op dit moment bereidt NS de aanbesteding voor van de Intercity Nieuwe Generatie. Deze treinen moeten vanaf 2021 op het spoor gaan rijden, te beginnen op de HSL. NS stelt...

Lees meer

Blog: de niet-uitcheckboete

Een reiziger meldde zich bij Rover met een principiële klacht: NS had bij hem zomaar een boete van 5 cent afgeschreven, eigenlijk bestaande uit 5 boetes van 1 cent per keer omdat hij 5 keer vergeten was uit te checken met zijn Traject Vrij abonnement. NS verdedigde de boete met “wij weten niet waar je bent uitgecheckt. Je had bijv. naar Groningen kunnen reizen zonder hiervoor te betalen. We...

Lees meer

“Herinrichting Spuiplein niet zonder trambaan!”

De tram- en busbaan moeten een plek krijgen in de herinrichting van het Spuiplein in Den Haag. Dit schrijft Rover Den Haag in een brief aan de gemeente. De Roverafdeling vreest de grote gevolgen als het Spuiplein de komende jaren volgens plan geheel vrij van verkeer wordt gemaakt. Onderdeel van het coalitieakkoord 2014-2018 van het Haagse college is de gebiedsontwikkeling van het...

Lees meer

Laatste nachttrein naar Kopenhagen in zicht

Ondanks groot protest van diverse reizigers en organisaties hebben de Duitse en Deense spoorwegen DB en DSB besloten de stekker uit diverse nachttreinen te trekken. Zondag 2 november vertrekt de laatste nachttrein van en naar Kopenhagen, de nachttrein naar Praag en Warschau rijdt nog t/m 13 december.        In Denemarken werden ruim 8000 handtekeningen verzameld voor behoud...

Lees meer

Reizen in de Randstad met de OV-chipkaart

Een politicus had mij gevraagd om een excursie te regelen om praktijkproblemen te laten zien. Hij had een OV-chipkaart aangeschaft en werd vergezeld door twee jonge medewerkers. We troffen elkaar op Den Haag Centraal, in de mooie ruimte waar NS en HTM loketten delen. Ik stelde voor om naar Leidschendam-Voorburg te reizen. Er is veel informatie voorhanden in het station, maar noch hij noch ik...

Lees meer

Blog: de weg kwijt in het productenwoud

Het NS Groepsretour is een superhandig kaartje, zo vond ook onze collega van Treinreiziger.nl die 10 prijswinnaars met het kaartje op pad stuurde naar Amsterdam. Deelnemers aan het groepsretour hoeven namelijk alleen een gelijke bestemming te hebben. Eén van de prijswinnaars werd echter uit de trein gezet door een conducteur die niet bekend was met de voorwaarden van het kaartje en zag daarmee...

Lees meer

Uitgelopen werkzaamheden

Bouwwerkzaamheden lopen soms uit. Dat verschijnsel kent iedereen die met aannemers te maken heeft. Ervaren opdrachtgevers bepalen van te voren dat de aannemer een boete moet betalen als hij de werkzaamheden laat uitlopen. Dat stimuleert de aannemer om op tijd zijn werk af te ronden. Op het spoor komt het nog al eens voor dat op maandagmorgen bekend wordt dat de aannemer zijn klus niet heeft...

Lees meer