Skip to main content

Rover lanceert volle treinen-app

Rover lanceert een app voor android waarmee reizigers kunnen doorgeven wanneer zij in een (over)volle trein zitten. Rover wil de meldingen gebruiken om nog eenvoudiger volle treinen in kaart te brengen voor spoorvervoerders zodat materieelinzet hier op aangepast kan worden. De app is gratis te downloaden via Google Play. Binnenkort verschijnt ook een app voor de iPhone, daarnaast kan ook gebruik...

Lees meer

Het Ministerie van IenM heeft goede ambtenaren…….

......met dank aan Jeroen Fukken. Ambtenaren zijn het slachtoffer van ambtenarengrappen en bezuinigingen. De grappen worden gemaakt door mensen die geen ervaring hebben met de openbare dienst. Politici vinden het makkelijk om te roepen dat er teveel ambtenaren zijn en dat er daarom wel bezuinigd kan worden. Vervolgens vragen de politici om meer en beter beleid, meer toezicht en strengere handhaving...

Lees meer

Rover wil aandacht voor beveiliging in Haagse tram

Bezien zou moeten worden of trams kunnen worden uitgerust met een extra beveiliging. Daarvoor pleit Rover afdeling Den Haag. Trambotsingen en ontsporingen komen te vaak voor in de stad. Maandagavond botsten twee trams op elkaar bij station Hollands Spoor. Het is het zoveelste ongeval met HTM-trams binnen een jaar tijd. In maart zorgde een grote botsing in Rijswijk nog voor meerdere gewonden. Rover...

Lees meer

Eindelijk mooie bankjes Stationsplein Haarlem

Treinreizigers kunnen op station Haarlem eindelijk terecht op mooie houten bankjes. Op aandringen van Rover-Haarlem zijn de betonnen banken deze week alsnog vervangen.   In 2012 opende het nieuwe Stationsplein in Haarlem. Rover-afdeling Haarlem eo was bij de ontwikkeling van het plein betrokken en verheugde zich over het uiteindelijke resultaat. Op één ding na: de kille betonnen banken die...

Lees meer

Advies over herfstmaatregelen NS

De consumentenorganisaties in het Locov hebben overwegend positief geadviseerd op de maatregelen die NS treft om de herfst op het spoor soepel te laten verlopen. Speciale aandacht vragen de consumentenorganisaties voor reizigers met een beperking, die in de herfstdrukte mogelijk wat extra begeleiding kunnen gebruiken. De herfst in 2013 kenmerkte zich door veel storingen en volle treinen. NS...

Lees meer

Enkele ervaringen met de OV-chipkaart

Vrijdagmorgen loop ik in Amersfoort de trap af naar het spoor, waar de trein naar Schiphol vertrekt en zie een tiental buitenlanders staan staren naar de incheckpalen. Wat moeten ze doen? Inchecken bij NS of bij Connexxion? En hoe moet dat dan? Ik zag een lichte paniek op de gezichten. Dit worden geen of foute transacties. Ik sprak een reiziger die op en neer naar Brussel was gereisd en vertelde...

Lees meer

ProRail jaagt de reiziger de trein uit

Als reactie op een eerder in het NRC verschenen stuk over de werkzaamheden van ProRail, schreef Rover-voorzitter Arriën Kruyt een kritisch opiniestuk. Onderstaande tekst verscheen op 15 augustus in het NRC. Buitendienststellingen Station Utrecht Centraal is nu één grote bouwplaats en is regelmatig niet meer bereikbaar per trein vanwege buitendienststellingen. Reizigers hebben er begrip...

Lees meer

Nachttrein naar Kopenhagen

Rover is een petitie begonnen voor het behoud van de nachttrein naar Kopenhagen en Praag. De Deutsche Bahn wil er vanaf omdat de opbrengsten niet opwegen tegen de kosten, het materieel begint te verouderen en nieuw materieel teveel investeringen vergt. De nachttrein naar Kopenhagen is gewoon verwaarloosd. Vroeger was er een prima rechtstreekse nachttrein vanaf Amsterdam via Amersfoort, Hengelo,...

Lees meer

Poortjes en internationaal reizen

De OV-chipkaart wordt gepromoot als één vervoersbewijs voor al het OV. Toch is “al het OV” een wat te veelomvattend begrip gebleken. Door talloze vervoerders, uitzonderingen en reissituaties moet de reiziger veel meer dan in het tijdperk van het papieren kaartje zich verdiepen in de handleiding van het reizen. Dit geldt ook zeker voor grensoverschrijdende reizen, waarbij Nederland straks een eiland...

Lees meer

Laatste kans: wedstrijd 175 jaar spoor

Dit jaar bestaat het Nederlandse spoor 175 jaar. Wat zijn uw herinneringen aan het spoor? Deel met ons uw mooiste foto’s of verhalen en win een cadeaukaart voor de Spoordeelwinkel! De eerste trein vertrok op 20 september 1839 uit Amsterdam naar Haarlem. De trein verbond Nederlanders met elkaar, ontsloot het achterland met de steden en bracht Nederland welvaart en vooruitgang. 175 jaar later viert...

Lees meer

Limburg niet naar NS (vervolgblog)

Mijn blog over dit onderwerp heeft veel reacties opgeleverd, waar ik nu in grote lijnen op in ga. De kern van mijn betoog is dat als NS de concessie in Limburg krijgt, NS in Nederland dusdanig dominant wordt dat er nauwelijks meer sprake zal zijn van marktwerking op het spoor in Nederland. Heeft NS dan nog een prikkel om klantvriendelijk te zijn? In België en in Frankrijk functioneren NMBS...

Lees meer

Extra zomerbussen lijn 175 in Haarlem

Na actie van Rover Haarlem zet Connexxion tijdens de vakantieperiode extra bussen in op lijn 175 tussen Amstelveen en Haarlem. Buslijn 175 tussen Haarlem en Amsterdam is in de spits zo succesvol dat de bussen ook tijdens de vakantieperiode in de avondspits tjokvol waren. Vanaf busstation Amstelveen stond op maandagen, dinsdagen en donderdagen het gangpad vaak helemaal vol. Veel reizigers moesten...

Lees meer

Petitie voor nachttrein naar Kopenhagen en Praag

Rover lanceert een petitie voor behoud van de nachttrein van Amsterdam naar Kopenhagen, Praag en Warschau. De Deutsche Bahn wil per december stoppen met de nachttrein. Rover vreest dat met het wegvallen van de nachttrein meer reizigers zullen kiezen voor het vliegtuig. De petitie is te tekenen via reddenachttrein.petities.nl. Vanaf december gaat de nachttrein CityNightLine naar Praag en Warschau...

Lees meer

Rover vraagt RET opheldering over reisinfo-fiasco

Goede reisinformatie leveren bij een storing is niet alleen lastig voor NS, maar ook voor andere OV-bedrijven. Die conclusie trekt Hildebrand van Kuyeren van Treinreiziger.nl in een reisblog waarin hij verslag doet van een reis bij de RET waarbij de reisinformatie het zeer liet afweten. Rover-afdeling Rotterdam heeft RET-directeur Pedro Peters om opheldering gevraagd. Maar liefst zeven keer werd...

Lees meer

Syntus corrigeert duurdere omreisroute in Putten

Reizigers uit Putten (Gelderland) hoeven niet langer extra geld kwijt te zijn aan een busomleiding langs het dorp. Op aandringen van Rover-Amersfoort staat Syntus reizigers toe op een later moment dan bij de tijdelijke bushalte in te checken om het afschrijven van extra saldo te voorkomen. Wegens werkzaamheden rijdt Syntus-bus 103 een half jaar niet door Putten, maar een kortere route langs het...

Lees meer

Limburg niet naar NS!

Er Is een heftige strijd ontbrand om de concessie voor het regionale trein- en busvervoer in de provincie Limburg. NS biedt mee via het dochterbedrijf Abellio, dat tot nu toe alleen in Groot-Brittannië en Duitsland meebood op spoorconcessies. Als NS de concessie Limburg verkrijgt is er van marktwerking in Nederland op het spoor nauwelijks meer sprake. Marktwerking is niet alleenzaligmakend maar...

Lees meer

Overlast door werkzaamheden Utrecht

Van 9 t/m 17 augustus vinden grootschalige werkzaamheden plaats aan het spoor rond Utrecht CS. Overlast voor de reiziger is onvermijdelijk. In het geval van deze werkzaamheden is bovendien geen sprake van “het doel heiligt de middelen”. De geplande werkzaamheden zouden oorspronkelijk nog ingrijpender zijn. Na eerdere bezwaren van Rover en gesprekken met de spoorsector zijn de werkzaamheden wat...

Lees meer