Skip to main content

Rover eist ingrijpen bij ProRail

Reizigersvereniging Rover eist dat de Raad van Commissarissen van ProRail ingrijpt bij het bedrijf na de tweede grote systeemstoring in Utrecht binnen enkele weken. Op 22 januari lag het treinverkeer rond Utrecht ook compleet stil. Dat kwam door een storing in het computernetwerk van ProRail. Rover vindt het onaanvaardbaar dat een technische storing een zo extreme impact kan hebben. De processen...

Lees meer

Papieren spoorboekje alleen nog bij AKO op voorraad

Het papieren spoorboekje is ook dit jaar een groot succes, de voorraden van Treinreiziger.nl en Rover zijn uitverkocht. De boekjes zijn nog wel bij de AKO te koop, maar niet meer in alle winkels. De AKO verkoopt het spoorboekje nog wel via de webwinkel. Het is voor het eerst in 4 jaar dat het papieren spoorboekje in zijn traditionele vorm is teruggekeerd. Sinds 2012 gaven Treinreiziger.nl en Rover...

Lees meer

Papieren keuzedagen voortaan weer een keuze

De keuzedagen voor houders van een Voordeelurenabonnement komen er ook weer in papieren vorm. Dat heeft NS na gesprekken met Rover en Unie KBO besloten. Beide consumentenorganisaties kregen veel klachten over de ‘verchipte’ keuzedagen. Vanaf februari zullen de keuzedagen conform de wens van Rover en Unie KBO zowel op papieren wegwerpchipkaarten als digitaal reisproduct worden aangeboden. Wel vraagt...

Lees meer

Blog: een leaseauto voor de directeur van ProRail?

De afgelopen dagen hebben weer bewezen dat een goede directeur van ProRail een harde noodzaak is. Donderdag ging de treindienst plat vanwege een “stroomstoring bij Utrecht”. Het was geen stroomstoring in de betekenis van het woord. Een storing van het ene ICT- systeem van ProRail sloeg over op het andere en toen viel de hele treindienst rond Utrecht Centraal uit inclusief alle communicatiesystemen...

Lees meer

IJs en weder dienende

Voor de tweede keer binnen enkele dagen lag het treinverkeer op grote schaal plat. Donderdag was het een storing in het computernetwerk van ProRail in Utrecht, zaterdag de ijzel. We weten dat ijzel een probleem is voor het trein- en tramverkeer. Er vormt zich een laagje ijs rond de draden van de bovenleiding, waardoor treinen en trams moeilijk stroom krijgen. De knetterende vonken zijn een mooi...

Lees meer

Blog: rotsvast vertrouwen

Hoe naïef kan een mens zijn? Dat vroeg ik mijzelf af toen ik vanochtend onverrichterzake van mijn stationnetje terug fietste naar huis. Ik had mij vanochtend om 7 uur door de sneeuw geploeterd (nou ja, van ploeteren was niet echt sprake, ik maakte gewoon  een tweede spoor door de kersverse sneeuw) om de trein van 7.17 naar Zwolle te nemen. Ik keek op de tv-schermpjes en zag dat er geen treinen...

Lees meer

Nog geen grote wijzigingen in NS-dienstregeling 2016

Rover vindt dat NS er verstandig aan doet om een aantal grote veranderingen gelijktijdig door te voeren in de jaardienstregeling 2017, en niet gedeeltelijk al een jaar eerder. Staatssecretaris Mansveld heeft de Tweede Kamer hier vandaag over geïnformeerd. Wel gaat de IC Direct tussen Amsterdam en Rotterdam al in 2016 ieder kwartier rijden, in plaats van in 2017. Al langere tijd was duidelijk dat...

Lees meer

Reizigers boos over kosten verlopen OV-chipkaart

Rover krijgt veel klachten binnen van reizigers over de kosten van het verplicht aanschaffen van een nieuwe OV-chipkaart. De kaart verloopt automatisch na 5 jaar, ook al is hij nog helemaal in orde. Deze onnodige houdbaarheidsbeperking jaagt reizigers nu massaal op kosten. Veruit de meeste OV-chipkaarten zijn na 2009 gekocht, inmiddels begint het dan ook veelvuldig voor te komen dat reizigers hun...

Lees meer

Rover wil oplossing trage sprinter naar Zandvoort

Rover wil met NS op zoek naar een oplossing voor de lange tijd die de sprinter Amsterdam – Zandvoort meerder malen per dag moet wachten op station Haarlem. Dat schrijft Rover aan NS. Meerder reizigers hebben al geklaagd over het lange stationnement. In 1997 maakte NS nog reclame op een Amsterdamse tram voor de vlotte verbinding naar Zandvoort, in 31 minuten. Anno 2015 kan dit niet meer: maar liefst...

Lees meer

Rover hekelt beperkingen ‘Kolibrie’-bus

Rover wil dat Syntus de nieuwe Kolibrie eenvoudiger toegankelijk maakt voor reizigers. De Kolibrie rijdt sinds 14 december over de Veluwe als belbus, maar kan niet telefonisch gereserveerd worden. Ook worden in de bus geen kaartjes verkocht.De Kolibrie is een kleine bus of personenauto die een deel van de dienstregeling van Syntus op de Veluwe in het weekend en de avonduren uitvoert. Net als een...

Lees meer

Winterweer op het spoor

Traditioneel is in het in de winter altijd weer spannend of het spoor enigszins betrouwbaar zal blijken. Bij extreme sneeuwval valt dit niet te verwachten, immers raken andere vervoersvormen hierdoor ook flink ontwricht. Maar hoe zit het met normaal Hollands winterweer met zo nu en dan een niet-extreme sneeuwbui? Ondanks dat er al jaren wordt gewerkt aan het ‘winterklaar’ maken van het spoor,...

Lees meer

Sneeuw nekt treinverkeer weer

Flinke sneeuwval zorgt in een groot deel van het land voor hinder; op de wegen, in het bus- en vliegverkeer en op het spoor. Gezien de vooraf ingestelde uitgedunde dienstregeling bij NS is het een onaangename verrassing dat het treinverkeer voor een aanzienlijk deel weer als een kaartenhuis is ingezakt. Rover heeft NS en ProRail om opheldering gevraagd. Vertraging in het OV valt te verwachten...

Lees meer

2014: ons jaar in vogelvlucht

Het jaar loopt ten einde. Ook dit was een veelbewogen jaar, waarbij Rover een aantal successen heeft kunnen boeken maar ook een aantal verliezen moest incasseren. We blikken terug op ons jaar 2014. Papieren treinkaartjeHet grootste verlies van 2014 was het papieren treinkaartje. Oorspronkelijk zouden de treinkaartjes al in 2013 verdwijnen. Toen Rover in een uitzending van Kassa aan de kaak stelde...

Lees meer

Onze populairste artikelen in 2014

De laatste dagen van 2014 zijn in zicht. Tijd om eens terug te kijken welke zaken reizigers naar onze website trokken. Het papieren treinkaartje, de OV-chipkaart en regionaal OV waren zaken die ons bezighielden. FacebookOm te beginnen met het grootste sociale netwerk. Op onze Facebookpagina delen we niet alleen nieuws en meningen, maar ook opvallende creaties en observaties van reizigers....

Lees meer

Rocov-Gelderland betreurt tariefsverhoging Breng

Rocov-Gelderland, het plaatselijk overleg met consumentenorganisaties waaronder Rover, is zeer teleurgesteld over het besluit om ondanks alle bezwaren het kilometertarief voor busreizigers in Stadsregio Arnhem Nijmegen per 1 januari 2015 met 15% te verhogen. Hermes, in de regio rijdend onder de naam Breng, laat reizigers omdraaien voor verminderde inkomsten uit de Haagse pot met OV-studentenkaartgeld. Ben...

Lees meer

Compleet spoorboekje voor het eerst weer te koop

Voor het eerst in 4 jaar is het papieren spoorboekje in zijn traditionele vorm teruggekeerd. Treinreiziger.nl en Rover hebben hun minispoorboekje dit jaar vervangen door het complete “dikke” boekje, zoals het spoorboekje er tot 2010 uitzag. Het boekje is vanaf 17 december verkrijgbaar via de AKO. Online is het spoorboekje te koop via ako.nl en treinspoorboekje.nl. In 2010 schafte NS het papieren...

Lees meer

Blog: de grens over

In het verleden moet Europa immens groot zijn geweest voor de reiziger. Ergens hangt er een zweem van romantiek over de ontberingen van reizigers in het verleden, de enorme avonturen die mensen moesten afleggen om een deel van de wereld of zelfs het land te zien. De komst van de spoorwegen en de auto maakten de wereld kleiner, maar het was nog niet heel lang geleden dat we met de auto ook bij de...

Lees meer