Skip to main content

Rover verwelkomt maatregelen ProRail voor Schiphol

De nieuwe directeur van ProRail, Pier Eringa, kreeg binnen twee weken na indiensttreding zijn vuurdoop. De werkzaamheden bij Schiphol liepen uit en er was voor de zoveelste keer geen treinverkeer rond Schiphol mogelijk. Inmiddels heeft Eringa maatregelen aangekondigd. Zowel de aannemers als zijn eigen ProRail moeten scherper worden en vooral beter samenwerken en er komen serviceploegen van...

Lees meer

Hoe vindt de toerist zijn weg in het OV?

Dit weekend was Schiphol per OV niet bereikbaar. Voor Nederlanders is dit niet meer verrassend en de KLM heeft inmiddels besloten om structureel bussen in te zetten van en naar Arnhem en Nijmegen, vanwege de onbetrouwbare treindienst tussen Schiphol en Gelderland. ProRail moet zich diep schamen. Toeristen stonden deze dagen te turen op de schermen op de stations, waarop in het Nederlands stond dat...

Lees meer

Rover: maat is vol met treinstoringen Schiphol

Rover vindt het onacceptabel dat het treinverkeer naar Schiphol vanmorgen voor de zoveelste maal is getroffen door een grote storing. Na omvangrijke werkzaamheden bleek het beveiligingssysteem niet goed te werken. Afgelopen donderdagmiddag en vrijdagmiddag, vóór de weekendwerkzaamheden, was er bij Schiphol ook al veel uitval van treinen door seinstoringen. Rover vindt dat de aannemer...

Lees meer

Uitgelopen werkzaamheden: rijdt de Thalys nu wel of niet?

Station Schiphol. Ik kom er eigenlijk alleen nog om de Thalys naar Parijs te halen. Gezegend met een hoogfrequente R-Net verbinding (vrije busbanen!) hoef ik me nooit druk te maken om de notoir onbetrouwbare spoorverbinding met de luchthaven. Verstoken van NS-omroepberichten, ligt station Schiphol er vredig bij in de vroege ochtend. Maar vanochtend sprong de overdaad aan gevreesde blauwe balkjes...

Lees meer

Vroege reizigers Tweede Paasdag krijgen gemiste korting terug

Treinreizigers die in de ochtend van Tweede Paasdag door een systeemfout bij NS teveel betaalden, krijgen hun gemiste korting alsnog uitbetaald. Dat heeft NS aan Rover laten weten. De betrokken reizigers krijgen nog bericht wanneer zij het saldo bij een automaat kunnen ophalen. Reizigers met een kortings- of Dal Vrij-abonnement die op Tweede Paasdag vóór 8.55 uur hebben ingecheckt,...

Lees meer

Agressie in het OV: wat kan de reiziger doen?

Helaas is er onlangs in de voege ochtend bij Abcoude weer een conducteur mishandeld. Niet alleen treinpersoneel maar ook bus- en trampersoneel heeft met agressie te maken. Er zijn door de vakbonden, NS en overheid een aantal maatregelen afgesproken, maar zijn die afdoende? In de jaren negentig was ik interim-directeur bij het Politie Studie Centrum en daar heb ik geleerd dat actieve steun van het...

Lees meer

Zwartrijdersboete OV-abonnementhouders van de baan

Rover en de Consumentenbond zijn blij met de afspraak die staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) heeft gemaakt met vervoerders om abonnementhouders  niet langer te beboeten voor zwartrijden als ze vergeten zijn in te checken. Mansveld reageert hiermee op Kamervragen van de VVD en de PvdA over de oproep van Rover en de Consumentenbond om onmiddellijk te stoppen met deze, juridisch...

Lees meer

OV-kaart voor toeristen, een goed idee!

Rover is blij met het voorstel van de Tweede Kamer voor een OV-chipkaart voor toeristen. Van de kant van Rover en de ANWB is hier bij de OV-bedrijven herhaaldelijk om gevraagd. We hopen dan ook dat er nu een concreet resultaat volgt.  De OV-chipkaart is geen eenvoudig systeem voor toeristen. Binnen regio Amsterdam bestaat wel een dagkaart die geldig is bij Connexxion, EBS en GVB. Wie Amsterdam...

Lees meer

Zwartrijdersboetes OV-abonnementhouders moeten onmiddellijk stoppen

Vervoerbedrijven mogen geen boetes geven aan abonnementhouders die vooraf hun reis hebben betaald, maar vergeten zijn om in te checken. Dit blijkt uit juridisch onderzoek, dat Rover liet uitvoeren via Rechtspraak.nu. Rover en de Consumentenbond roepen vervoerders en politiek in een brief op ervoor te zorgen dat het onterecht beboeten van deze groep reizigers onmiddellijk stopt. Reizigers met een...

Lees meer

Stroomstoring: een ramp is niet te managen maar de gevolgen wel

In het eerste kwartaal van 2015 heeft ProRail drie rampen en Tennet één ramp veroorzaakt voor de reiziger. De stroomstoring van Tennet was heftig. Op Schiphol konden geen vliegtuigen meer landen en opstijgen en in Amsterdam vielen de trams en metro’s uit. Er was gedurende een paar uur geen treinverkeer mogelijk in de provincie Noord-Holland. Maar dan komen de verschillen. Toen...

Lees meer

ProRail-plannen bedreigen Amsterdam CS

Wiebes heeft als wethouder verkeer gezegd dat de bereikbaarheid van Amsterdam vooral een bereikbaarheid via het spoor moet zijn. Amsterdam Centraal functioneert momenteel goed. Amsterdam Centraal staat niet in de lijstjes van stations zoals Utrecht en Schiphol waar voortdurend problemen zijn. Amsterdam Centraal heeft veel wissels en daarom kunnen op dit station kleine storingen goed worden opgevangen....

Lees meer

Een woud aan dagkaartproducten, maar toch veel beperkingen

Een dag met het OV eropuit trekken zonder per kilometer te hoeven betalen, wordt er niet makkelijker op. Er is inmiddels een woud aan dagkaart(product)en ontstaan. Mede door het afschaffen van de Buzzer door Connexxion zijn de mogelijkheden anno 2015 verder beperkt. Traditioneel zet Rover ook dit jaar alle dagkaarten weer op een rij.   De Buzzer, de dagkaart die gebruikt werd in de meeste bussen...

Lees meer

Taxi en 'openbare auto' centraal in Rover-symposium

Auto- en taxivervoer staat steeds vaker in de aandacht binnen de wereld van OV: met de komst van de flexibus, de haltetaxi en diensten als UberPOP lijkt de ‘openbare auto’ steeds vaker een aanvulling op het openbaar vervoer.  Daarom organiseert Rover op vrijdag 27 maart het symposium ‘Van portier tot portier’ vanaf 13:30 uur bij Connexxion in Hilversum.   Is...

Lees meer

Overvolle treinen februari: klachten rond Schiphol

Februari leverde veel klachten over overvolle treinen van en naar Schiphol op. In de meeste gevallen gaat het om dezelfde treinen die in januari de lijst domineerden.   Almere – Schiphol, Hilversum – Schiphol, Leiden – Schiphol en Schiphol – Amersfoort: veel meldingen over overvolle treinen kwamen in februari van reizigers van en naar de luchthaven. Ondanks de huishoudbeurs...

Lees meer

Agressie tegen OV-personeel: de politiek aan zet

Agressie tegen personeel is ook voor de reiziger bedreigend. Rover steunt voluit de eis van het NS-personeel dat er nu echt iets moet gebeuren. Van 1996 tot 1998 was ik directeur van het Politie Studiecentrum. In die tijd werden de politiediensten van Rijk en gemeenten bij elkaar gevoegd in regionale politiediensten. Veel specialismen gingen verloren. Daarop kwam heftige kritiek en de gespecialiseerde...

Lees meer

Zaanlijn meest beklaagde volle trein 2014

De sprinter Amsterdam – Zaandam – Uitgeest, de Zaanlijn, is de meest beklaagde volle trein in 2014. Dat blijkt uit een analyse van de jaarcijfers uit ons meldpunt volle treinen. Ook de sprinter Amsterdam – Breukelen – Woerden doet het slecht. Toch zien we dat de problematiek het afgelopen jaar de volle aandacht van NS heeft gehad. > Lees ook het artikel in het AD Het meldpunt...

Lees meer

Op vakantie met OV: tips en informatie

Op vakantie naar het buitenland met openbaar vervoer is aangenaam, avontuurlijk, interessant en minder milieubelastend. Een goede voorbereiding loont de moeite en kan soms flink wat centen besparen. Daarom publiceert Rover ieder jaar informatie voor grensoverschrijdende reizigers. Zowel op deze website als in een speciale buitenlandeditie van het blad De Reiziger. Website Dit jaar met het openbaar...

Lees meer