Skip to main content

“Herinrichting Spuiplein niet zonder trambaan!”

De tram- en busbaan moeten een plek krijgen in de herinrichting van het Spuiplein in Den Haag. Dit schrijft Rover Den Haag in een brief aan de gemeente. De Roverafdeling vreest de grote gevolgen als het Spuiplein de komende jaren volgens plan geheel vrij van verkeer wordt gemaakt. Onderdeel van het coalitieakkoord 2014-2018 van het Haagse college is de gebiedsontwikkeling van het Spuikwartier,...

Lees meer

Laatste nachttrein naar Kopenhagen in zicht

Ondanks groot protest van diverse reizigers en organisaties hebben de Duitse en Deense spoorwegen DB en DSB besloten de stekker uit diverse nachttreinen te trekken. Zondag 2 november vertrekt de laatste nachttrein van en naar Kopenhagen, de nachttrein naar Praag en Warschau rijdt nog t/m 13 december.        In Denemarken werden ruim 8000 handtekeningen verzameld voor behoud van...

Lees meer

Reizen in de Randstad met de OV-chipkaart

Een politicus had mij gevraagd om een excursie te regelen om praktijkproblemen te laten zien. Hij had een OV-chipkaart aangeschaft en werd vergezeld door twee jonge medewerkers. We troffen elkaar op Den Haag Centraal, in de mooie ruimte waar NS en HTM loketten delen. Ik stelde voor om naar Leidschendam-Voorburg te reizen. Er is veel informatie voorhanden in het station, maar noch hij noch ik konden...

Lees meer

Blog: de weg kwijt in het productenwoud

Het NS Groepsretour is een superhandig kaartje, zo vond ook onze collega van Treinreiziger.nl die 10 prijswinnaars met het kaartje op pad stuurde naar Amsterdam. Deelnemers aan het groepsretour hoeven namelijk alleen een gelijke bestemming te hebben. Eén van de prijswinnaars werd echter uit de trein gezet door een conducteur die niet bekend was met de voorwaarden van het kaartje en zag daarmee zijn...

Lees meer

Uitgelopen werkzaamheden

Bouwwerkzaamheden lopen soms uit. Dat verschijnsel kent iedereen die met aannemers te maken heeft. Ervaren opdrachtgevers bepalen van te voren dat de aannemer een boete moet betalen als hij de werkzaamheden laat uitlopen. Dat stimuleert de aannemer om op tijd zijn werk af te ronden. Op het spoor komt het nog al eens voor dat op maandagmorgen bekend wordt dat de aannemer zijn klus niet heeft afgekregen...

Lees meer

Tweede Kamer moet ingrijpen bij onterechte boetes

Rover, LSVb en de Consumentenbond willen dat de wet wordt aangescherpt zodat vervoersbedrijven geen boetes meer kunnen uitdelen aan reizigers die vooraf via een abonnement voor hun reis hebben betaald, maar zijn vergeten in te checken. Dat schrijven de consumentenorganisaties in een brief aan de Tweede Kamer, die op donderdag 16 oktober met Staatssecretaris Mansveld debatteert over de OV-chipkaart Reizigers...

Lees meer

Mansveld moet ingrijpen bij problemen spoorbrug A1

Rover vindt het onaanvaardbaar dat er sinds afgelopen weekend geen treinen kunnen rijden tussen Amsterdam en Almere. Rijkswaterstaat bouwt een spoorbrug over de A1 en maakt daarbij zoveel fouten dat het onbekend is wanneer er opnieuw treinen kunnen rijden. Rover heeft aan Staatssecretaris Mansveld gevraagd om onmiddellijk in te grijpen, zodat er weer treinen kunnen rijden op de Hanzelijn en de Flevolijn. De...

Lees meer

Blog: knelpunten OV-chipkaart geen verrassing

De Consumentenbond heeft een sloot klachten rond het afschaffen van het papieren treinkaartje aan NS aangeboden. De bond had vooraf een meldpunt geopend, omdat het geen verrassing was dat er veel klachten binnen zouden stromen. De grootste knelpunten van de OV-chipkaart zijn tenslotte al jaren bekend. De inhoud van de binnengestroomde klachten was ook geen grote verrassing en komt overeen met wat...

Lees meer

Diverse overvolle treinen door NS verlengd

In september ontving Rover ruim 5000 meldingen over overvolle treinen. Meest beklaagde trajecten zijn Nijmegen – Den Bosch, Amsterdam – Uitgeest (via Zaandam) en Venlo - Eindhoven. NS heeft al aangegeven per 6 oktober enkele spitstreinen op de trajecten Amsterdam – Uitgeest en Venlo – Eindhoven te zullen verlengen. Op het traject Nijmegen – Wijchen is een extra trein ingelegd. Ook wordt spreiding...

Lees meer

Hoe houden we ProRail en NS scherp?

De Tweede Kamer worstelt met deze vraag en terecht. We willen allemaal goed functionerende spoorwegen. ProRail heeft nog een lange weg te gaan om een reizigersvriendelijk bedrijf te worden. Reizigers balen met recht en reden van plotselinge wissel -, sein- en stoomstoringen, de buitendienststellingen en de verkeersleiding, die goed is in het opheffen van treinen. Omdat ProRail geen enkele vorm van...

Lees meer

“Stop met opstaptarief NS op korte afstanden”

De consumentenorganisaties in het Locov stemmen niet in met de door NS geplande tariefsverhoging voor treinritten op de minimale afstand van 8 kilometer. De consumentenorganisaties vinden zelfs dat NS helemaal moet afstappen van het minimumtarief. Onder meer omdat dit tot vreemde prijsverschillen kan leiden tussen heen- en terugreis. De consumentenorganisaties hebben NS al eerder geadviseerd afscheid...

Lees meer

Plussen en minnen tarieven internationale IC's

NS en de consumentenorganisaties in het Locov zijn in goed overleg tot een meer gelijkmatige berekeningswijze gekomen voor gecombineerde reizen met een binnenlandse trein en een internationale intercity. Tarieftechnisch ziet NS dit als twee aparte reizen, omdat NS voor internationale reizen met de IC Brussel, ICE en IC Berlijn een hoger tarief rekent dan het gewone binnenlandse tarief. Straks werkt...

Lees meer

Rover ziet verbeterpunten ontwerpconcessies

Vandaag spreekt de Tweede Kamer over de nieuwe concessies voor NS en ProRail. De ontwerpconcessies bevatten een aantal belangrijke verbeteringen voor de reiziger, schrijft Rover aan de Kamer. Maar op andere punten vindt Rover dat de ontwerpconcessies nog tekort schieten. De HSL wordt onderdeel van het hoofdrailnet, alle treinen krijgen toiletten en kleinere stations krijgen meer treinen per uur....

Lees meer

Wegwerpchip beter vindbaar in kaartautomaat

Vanaf vandaag is het losse treinkaartje met wegwerpchip beter vindbaar in de NS-kaartautomaat. NS komt hierbij tegemoet aan een wens van Rover en de Consumentenbond, die het kaartje ondergesneeuwd zagen worden in het OV-chipkaartgeweld. Sinds het afschaffen van het papieren treinkaartje komen er veel klachten bij Rover binnen. Eén klacht voert de lijst echter al sinds 9 juli aan: reizigers moeten...

Lees meer

Wie betaalt de fietsenstalling?

Fietsen is gezond, goed voor het milieu en goedkoop voor de overheid. Autorijden is duur, vetmakend en slecht voor het milieu. Een parkeerplaats in Amersfoort kost de gemeente 15.000 Euro. En dan zwijgen we over de kosten van autowegen, parkeergarages, verkeersongevallen, verkeerspolitie en de milieuschade. Veel mensen willen per fiets naar het station. Dat leidt tot een fietsentroep bij veel grote...

Lees meer

Blog: een uniek systeem

Station Haarlem, de daluren zijn aangebroken. In de Stationshal staan meerdere NS-medewerkers. Eén van hen staat met een strenge blik vlak voor me, met  arendsogen houdt zij alles in de gaten. Opeens vliegt ze als een roofvogel op een prooi af op een reiziger maar schijn bedriegt: ze heeft een oudere dame in het vizier die wat verward staat te kijken bij een kaartautomaat. “Daar staat nog een...

Lees meer

175 jaar spoormannen en -vrouwen

We vieren dit jaar 175 jaar spoorwegen. 175 jaar lang hebben mannen en vrouwen het mogelijk gemaakt dat treinen reden. Dat is vaak hard werken onder zware omstandigheden. De trein moet immers door. Over stoomlocomotieven wordt nostalgisch gedaan, maar de machinist en de stoker verrichtten hun werk in weer en wind en soms in afgrijselijk kou. De trein moest door. De mannen van weg en werken kwamen...

Lees meer