Skip to main content

In Memoriam: secretaris Hans Dannis

Wij zijn diep geraakt door het plotseling overlijden van onze secretaris Hans Dannis. Hans overleed op 15 september na een kort ziekbed. Hij is 64 jaar geworden. Hans is van onschatbare waarde gebleken voor Rover. Hij had steeds veel plannen voor de vereniging in petto. Zijn drijfveer was goed Openbaar Vervoer, voor en door reizigers. Ruim zeven jaar geleden zette Hans zijn jarenlange...

Lees meer

Volle treinen app nu ook voor iPhone

De app waarmee reizigers overvolle treinen kunnen doorgeven aan het Meldpunt Volle Treinen van Rover, is nu ook voor de iPhone gratis te downloaden. Vorige week lanceerde Rover de volle treinen-app voor android. In de afgelopen week registreerde  het meldpunt 2539 klachten over overvolle treinen bij 5 spoorvervoerders. Binnengekomen meldingen worden iedere dag automatisch aan NS doorgegeven,...

Lees meer

Rover en LSVb in actie tegen onterechte OV-boetes

Rover en LSVb gaan juridische stappen onderzoeken tegen OV-bedrijven die boetes uitdelen aan abonnementhouders die vergeten in te checken. Dit heeft een woordvoerder van Rover zaterdag bekend gemaakt in een uitzending van Kassa. De consumentenorganisaties betwijfelen of het  rechtmatig is een boete op te leggen aan een klant die vooraf al betaald heeft voor de reis. Het gebeurt regelmatig dat...

Lees meer

Treinreiziger.nl ziet 35 verbeterpunten voor NS

De NS kan op zeker 35 punten verbeteringen doorvoeren als het de reiziger op plek 1, 2 en 3 wil zetten. Zo kan NS rondreiskaarten introduceren voor toeristen, nooit meer dan de werkelijke afstand in rekening brengen, en reizigers automatisch geld laten terug geven bij vertraging. Dat staat in een folder van Treinreiziger.nl die donderdagmiddag aan NS wordt overhandigd. Commercieel directeur...

Lees meer

Tienertoer een succes, nu InterRail nog

NS verkocht in 2014 meer dan 30.000 Tienertoers. In 2013 waren dat er 18.000 en in 2012 waren het er 12.000. Voor de NS een succes en leuk voor de tieners die op deze wijze Nederland en de spoorwegen leerden kennen. Zo bouw je als bedrijf een toekomstige klantenkring op. Tussen 1994 en 2012 was er geen tienertoer meer te koop. Waarom de NS in 1994 de stekker uit een populair product trok, vermeldt...

Lees meer

€16 miljoen te veel betaald door niet uitchecken

Rover is tevreden met de duidelijkheid die het vandaag gepubliceerde onderzoek naar ‘onvolledige transacties’ met de OV-chipkaart geeft. Uit dit onderzoek blijkt dat in de periode van 1 oktober 2012 t/m 30 september 2013 in totaal 16 miljoen euro te veel betaald is door reizigers die met een OV-chipkaart met saldo reizen. Het gaat om reizigers die zijn vergeten uit te checken of verkeerd...

Lees meer

Voorzichtige terugkeer halte Vredenburg Utrecht

De Utrechtse afdeling van Rover is verheugd dat de bushalte Vredenburg na vijf jaar weer in gebruik is genomen. Rover is echter nog niet helemaal tevreden en benadrukt dat de halte nog niet “af” is. Rover was twee jaar geleden met stomheid geslagen, toen het BRU (de opdrachtgever van het busvervoer in de regio Utrecht) met droge ogen aankondigde dat de halte die in 2009 tijdelijk was vervallen,...

Lees meer

Blauwe stadsbus rijdt weer door Amersfoort

Rover-Amersfoort heeft een traditie gevestigd. Vorig jaar was het 40-jarig jubileum van de lokale Rover-afdeling aanleiding om rondritten te houden met een historische blauwe stadsbus. Het succes en enthousiasme waren zo groot, dat het comité Open Monumentendag dit jaar de organisatie onder zijn hoede heeft genomen. De Open Monumentendagen 2014 hebben als thema Op Reis. Inwoners van Amersfoort die...

Lees meer

Rover lanceert volle treinen-app

Rover lanceert een app voor android waarmee reizigers kunnen doorgeven wanneer zij in een (over)volle trein zitten. Rover wil de meldingen gebruiken om nog eenvoudiger volle treinen in kaart te brengen voor spoorvervoerders zodat materieelinzet hier op aangepast kan worden. De app is gratis te downloaden via Google Play. Binnenkort verschijnt ook een app voor de iPhone, daarnaast kan ook gebruik...

Lees meer

Het Ministerie van IenM heeft goede ambtenaren…….

......met dank aan Jeroen Fukken. Ambtenaren zijn het slachtoffer van ambtenarengrappen en bezuinigingen. De grappen worden gemaakt door mensen die geen ervaring hebben met de openbare dienst. Politici vinden het makkelijk om te roepen dat er teveel ambtenaren zijn en dat er daarom wel bezuinigd kan worden. Vervolgens vragen de politici om meer en beter beleid, meer toezicht en strengere handhaving...

Lees meer

Rover wil aandacht voor beveiliging in Haagse tram

Bezien zou moeten worden of trams kunnen worden uitgerust met een extra beveiliging. Daarvoor pleit Rover afdeling Den Haag. Trambotsingen en ontsporingen komen te vaak voor in de stad. Maandagavond botsten twee trams op elkaar bij station Hollands Spoor. Het is het zoveelste ongeval met HTM-trams binnen een jaar tijd. In maart zorgde een grote botsing in Rijswijk nog voor meerdere gewonden. Rover...

Lees meer

Eindelijk mooie bankjes Stationsplein Haarlem

Treinreizigers kunnen op station Haarlem eindelijk terecht op mooie houten bankjes. Op aandringen van Rover-Haarlem zijn de betonnen banken deze week alsnog vervangen.   In 2012 opende het nieuwe Stationsplein in Haarlem. Rover-afdeling Haarlem eo was bij de ontwikkeling van het plein betrokken en verheugde zich over het uiteindelijke resultaat. Op één ding na: de kille betonnen banken die...

Lees meer

Advies over herfstmaatregelen NS

De consumentenorganisaties in het Locov hebben overwegend positief geadviseerd op de maatregelen die NS treft om de herfst op het spoor soepel te laten verlopen. Speciale aandacht vragen de consumentenorganisaties voor reizigers met een beperking, die in de herfstdrukte mogelijk wat extra begeleiding kunnen gebruiken. De herfst in 2013 kenmerkte zich door veel storingen en volle treinen. NS...

Lees meer

Enkele ervaringen met de OV-chipkaart

Vrijdagmorgen loop ik in Amersfoort de trap af naar het spoor, waar de trein naar Schiphol vertrekt en zie een tiental buitenlanders staan staren naar de incheckpalen. Wat moeten ze doen? Inchecken bij NS of bij Connexxion? En hoe moet dat dan? Ik zag een lichte paniek op de gezichten. Dit worden geen of foute transacties. Ik sprak een reiziger die op en neer naar Brussel was gereisd en vertelde...

Lees meer

ProRail jaagt de reiziger de trein uit

Als reactie op een eerder in het NRC verschenen stuk over de werkzaamheden van ProRail, schreef Rover-voorzitter Arriën Kruyt een kritisch opiniestuk. Onderstaande tekst verscheen op 15 augustus in het NRC. Buitendienststellingen Station Utrecht Centraal is nu één grote bouwplaats en is regelmatig niet meer bereikbaar per trein vanwege buitendienststellingen. Reizigers hebben er begrip...

Lees meer

Nachttrein naar Kopenhagen

Rover is een petitie begonnen voor het behoud van de nachttrein naar Kopenhagen en Praag. De Deutsche Bahn wil er vanaf omdat de opbrengsten niet opwegen tegen de kosten, het materieel begint te verouderen en nieuw materieel teveel investeringen vergt. De nachttrein naar Kopenhagen is gewoon verwaarloosd. Vroeger was er een prima rechtstreekse nachttrein vanaf Amsterdam via Amersfoort, Hengelo,...

Lees meer

Poortjes en internationaal reizen

De OV-chipkaart wordt gepromoot als één vervoersbewijs voor al het OV. Toch is “al het OV” een wat te veelomvattend begrip gebleken. Door talloze vervoerders, uitzonderingen en reissituaties moet de reiziger veel meer dan in het tijdperk van het papieren kaartje zich verdiepen in de handleiding van het reizen. Dit geldt ook zeker voor grensoverschrijdende reizen, waarbij Nederland straks een eiland...

Lees meer