Skip to main content

Nieuwe dienstregeling in met aantal verlengde treinen

Met het ingaan van de nieuwe treindienstregeling volgende week, wordt een aantal veelbeklaagde overvolle treinen door NS verlengd. Het gaat hierbij om: IC Nijmegen (16:12)  -  Arnhem (16:33)  -  Utrecht Centraal (17:12)  -  Amsterdam Centraal (17:42)  -  Alkmaar (18:50)  -  Den Helder (18:56) IC Zwolle (6:49)  -  Arnhem (7:54) ...

Lees meer

Voordeel voor Roverleden

Roverleden ontvangen niet alleen het blad De Reiziger, maar hebben regelmatig recht op diverse kortingen. Een kleine greep uit het huidige aanbod. SpoorboekjeOp 17 december verschijnt het papieren spoorboekje weer. Dit jaar is dit het traditionele “dikke” spoorboekje, met alle treintijden. Roverleden kopen het boekje met 50% korting bij de AKO. Hiervoor ontvangt u de komende dagen per post of email...

Lees meer

NS rijdt recordaantal stations voorbij in 2013

NS sloeg ruim 3000 keer een station over in 2013. Dit blijkt uit een Kamerbrief die staatssecretaris Mansveld deze dinsdag heeft verzonden. Nadat Rover eind 2013 de problematiek aan de kaak stelde, wordt jaarlijks openheid gegeven over het voorbijrijden van stations. Het aantal overgeslagen stations neemt de afgelopen jaren toe. Als bijsturingsmaatregel besluit NS soms bij grote vertraging een aantal...

Lees meer

Blog: duizenden NS-reizigers gedupeerd door werkoverleg

De ochtendspits is deze koude dinsdag voor velen rampzalig verlopen. Oorzaak was “een gepland werkoverleg” door NS-personeel in Den Haag. Uiteraard aangevuld met wat dagelijkse sein- en wisselstoringen. Traditioneel is de dinsdagochtend het drukste moment op het spoor waarbij grote aantallen reizigers normaliter al als haringen in een ton vervoerd  worden. Dat op zo’n dag ook over wat seinen...

Lees meer

Blog: goede berichten

Bereikbaarheid Utrecht in de ochtendspits Va de radio werd omgeroepen om Utrecht te mijden want het wegverkeer zat muurvast. De treinen reden gewoon door. Als er meer geïnvesteerd wordt in sporen en minder in asfalt wordt alles en iedereen in Nederland beter bereikbaar. Zwolle - Almelo electrisch De Provincie Overijssel gaat de lijn van Zwolle naar Almelo elektrificeren. Elektrische treinen zijn...

Lees meer

Provincie investeert in reisinfo busstation Leiden

Zuid-Holland gaat investeren in betere reisinformatie op busstation Leiden. Dat meldt de provincie op de officiële website. Rover-afdeling Holland Rijnland heeft hier diverse malen op aangedrongen. Vanaf het voorjaar van 2015 worden busreizigers in Leiden via verschillende reisinformatieborden geïnformeerd over de exacte vertrekhalte en vertrektijd van hun bus. Met de komst van actuele perronduiding...

Lees meer

"OV-bedrijven maken doolhof van productvoorwaarden"

De bedrijven die actief zijn in het Nederlandse openbaar vervoer hebben productvoorwaarden van de vele tientallen abonnementsvormen die ze hanteren, laten uitgroeien tot “een doolhof”. Dat merken reizigers van wie de OV-chipkaart defect is, reizigers die een abonnement willen beëindigen of die per ongeluk een verkeerd abonnement hebben aangeschaft. Dit signaleert het OV loket, de onafhankelijke...

Lees meer

Blog: landelijke papieren buskaart wordt gemist

Buschauffeurs zijn de tientallen verschillende losse kaartjes beu, laat FNV Bondgenoten in het Algemeen Dagblad weten. Sinds het afschaffen van de strippenkaart zijn chauffeurs en reizigers teruggeworpen naar de situatie van voor 1980: iedereen zijn eigen losse kaartje. Dit kan voor absurde situaties zorgen op plekken waar meerdere vervoerders rijden waarvan de één een duurder kaartje...

Lees meer

Blog: wat meer nuchterheid bij veiligheid

Treinen zijn veruit het veiligste vervoermiddel. Het treinongeluk bij Singelgracht in 2012 in Amsterdam waar één dode viel was het eerste grote spoorwegongeluk na tien jaar. Op de Nederlandse wegen vallen elk jaar honderden doden en tienduizenden zwaar- en lichtgewonden. Ondanks deze duidelijke cijfers worden steeds absurdere veiligheidseisen gesteld aan de spoorsector. Er wordt al jaren zwaarmoedig...

Lees meer

Ook op station Almelo weer gewoon lekker zitten

Na Rover-Haarlem moesten ook Rover-Twente en Overijssel-West flink aandringen op zitgelegenheid op het station. Ook de reiziger van Almelo naar Mariënberg kan nu weer gewoon op een bankje plaatsnemen. Het afgelopen jaar is het NS-station in Almelo voor een deel van gedaante veranderd. Eén van de twee stationsgebouwen - het noordelijkste, op het perron in Almelo - is gesloopt. Hierdoor is er een...

Lees meer

Meer restitutie bij uitcheckproblemen Connexxion

Het komt regelmatig voor dat Connexxion ten onrechte saldo afschrijft bij reizigers met een geldig abonnement. Hierdoor kunnen reizigers bovendien tegen problemen oplopen met inchecken. Rover roept Connexxion in een brief op, om orde op zaken te stellen. Connexxion belooft coulance. Abonnementhouders in Almere en Hoofddorp die door werkzaamheden ten onrechte door Connexxion saldo geïncasseerd zien...

Lees meer

“Onderzoek andere opties voor Haagse tram 11 en 17”

Rover-Den Haag stelt voor tram 11 op te waarderen tot sneltram en tram 17 door te trekken naar Scheveningen Haven/Norfolkterrein via de Westduinweg. De Rover-afdeling heeft een nota met dit advies gepresenteerd aan het bestuurscollege en de gemeenteraad van Den Haag. Het CDA wil het voorstel verder laten onderzoeken. Rover is ingenomen met het besluit van de gemeente en de investering...

Lees meer

Negatieve reacties op OV-pilot Texel

De pilot waarbij op Texel een groot deel van het busvervoer wordt vervangen door een belbus en de OV-chipkaart bovendien wordt afschaft, zal waarschijnlijk uitlopen op een mislukking. Dit stelde Ludolf Maat van Rover Noord-Holland-Noord, vanuit Rover vertegenwoordiger in adviesorgaan Rocov NH, zaterdag in een uitzending van Kassa. Het Rocov NH schreef een vernietigend advies over de plannen. Vanaf...

Lees meer

RET wint Blije Reizigersprijs voor Reizen op rekening

De RET heeft de Blije Reizigersprijs 2014 gewonnen voor Reizen op rekening in combinatie met OVMiles. De Blije Reizigersprijs is een juryprijs voor het beste initiatief om reizen per openbaar vervoer een stuk aangenamer te maken. Er waren dit jaar tien nominaties. De jury, waar ook Rover zitting in had, roemt de RET om het simpeler maken van OV-reizen en hoopt dat andere vervoerders het voorbeeld...

Lees meer

Blog: poortjes dicht of toch maar open?

Van de week stond in de krant te lezen dat de winkeliers in het station Rotterdam Centraal luid geprotesteerd hebben wegens verlies van omzet toen NS bij wijze van proef de poortjes sloot. Dit protest was te voorzien en zal ook op andere stations te horen zijn (zoals onlangs in Hoorn) als het station alleen maar toegankelijk is met een OV-chipkaart. De winkels en restaurants op de stations hebben...

Lees meer

Advies over NS-treinen Nieuwe Generatie

Rover en de andere consumentenorganisaties in het Locov adviseren NS bij de aanschaf van nieuwe intercity’s onder meer rekening te houden met toegankelijkheid voor ouderen en reizigers met een beperking.   Op dit moment bereidt NS de aanbesteding voor van de Intercity Nieuwe Generatie. Deze treinen moeten vanaf 2021 op het spoor gaan rijden, te beginnen op de HSL. NS stelt diverse...

Lees meer

Blog: de niet-uitcheckboete

Een reiziger meldde zich bij Rover met een principiële klacht: NS had bij hem zomaar een boete van 5 cent afgeschreven, eigenlijk bestaande uit 5 boetes van 1 cent per keer omdat hij 5 keer vergeten was uit te checken met zijn Traject Vrij abonnement. NS verdedigde de boete met “wij weten niet waar je bent uitgecheckt. Je had bijv. naar Groningen kunnen reizen zonder hiervoor te betalen. We moeten...

Lees meer