Skip to main content

Laatste kans: wedstrijd 175 jaar spoor

Dit jaar bestaat het Nederlandse spoor 175 jaar. Wat zijn uw herinneringen aan het spoor? Deel met ons uw mooiste foto’s of verhalen en win een cadeaukaart voor de Spoordeelwinkel! De eerste trein vertrok op 20 september 1839 uit Amsterdam naar Haarlem. De trein verbond Nederlanders met elkaar, ontsloot het achterland met de steden en bracht Nederland welvaart en vooruitgang. 175 jaar later viert...

Lees meer

Limburg niet naar NS (vervolgblog)

Mijn blog over dit onderwerp heeft veel reacties opgeleverd, waar ik nu in grote lijnen op in ga. De kern van mijn betoog is dat als NS de concessie in Limburg krijgt, NS in Nederland dusdanig dominant wordt dat er nauwelijks meer sprake zal zijn van marktwerking op het spoor in Nederland. Heeft NS dan nog een prikkel om klantvriendelijk te zijn? In België en in Frankrijk functioneren NMBS...

Lees meer

Extra zomerbussen lijn 175 in Haarlem

Na actie van Rover Haarlem zet Connexxion tijdens de vakantieperiode extra bussen in op lijn 175 tussen Amstelveen en Haarlem. Buslijn 175 tussen Haarlem en Amsterdam is in de spits zo succesvol dat de bussen ook tijdens de vakantieperiode in de avondspits tjokvol waren. Vanaf busstation Amstelveen stond op maandagen, dinsdagen en donderdagen het gangpad vaak helemaal vol. Veel reizigers moesten...

Lees meer

Petitie voor nachttrein naar Kopenhagen en Praag

Rover lanceert een petitie voor behoud van de nachttrein van Amsterdam naar Kopenhagen, Praag en Warschau. De Deutsche Bahn wil per december stoppen met de nachttrein. Rover vreest dat met het wegvallen van de nachttrein meer reizigers zullen kiezen voor het vliegtuig. De petitie is te tekenen via reddenachttrein.petities.nl. Vanaf december gaat de nachttrein CityNightLine naar Praag en Warschau...

Lees meer

Rover vraagt RET opheldering over reisinfo-fiasco

Goede reisinformatie leveren bij een storing is niet alleen lastig voor NS, maar ook voor andere OV-bedrijven. Die conclusie trekt Hildebrand van Kuyeren van Treinreiziger.nl in een reisblog waarin hij verslag doet van een reis bij de RET waarbij de reisinformatie het zeer liet afweten. Rover-afdeling Rotterdam heeft RET-directeur Pedro Peters om opheldering gevraagd. Maar liefst zeven keer werd...

Lees meer

Syntus corrigeert duurdere omreisroute in Putten

Reizigers uit Putten (Gelderland) hoeven niet langer extra geld kwijt te zijn aan een busomleiding langs het dorp. Op aandringen van Rover-Amersfoort staat Syntus reizigers toe op een later moment dan bij de tijdelijke bushalte in te checken om het afschrijven van extra saldo te voorkomen. Wegens werkzaamheden rijdt Syntus-bus 103 een half jaar niet door Putten, maar een kortere route langs het...

Lees meer

Limburg niet naar NS!

Er Is een heftige strijd ontbrand om de concessie voor het regionale trein- en busvervoer in de provincie Limburg. NS biedt mee via het dochterbedrijf Abellio, dat tot nu toe alleen in Groot-Brittannië en Duitsland meebood op spoorconcessies. Als NS de concessie Limburg verkrijgt is er van marktwerking in Nederland op het spoor nauwelijks meer sprake. Marktwerking is niet alleenzaligmakend maar...

Lees meer

Overlast door werkzaamheden Utrecht

Van 9 t/m 17 augustus vinden grootschalige werkzaamheden plaats aan het spoor rond Utrecht CS. Overlast voor de reiziger is onvermijdelijk. In het geval van deze werkzaamheden is bovendien geen sprake van “het doel heiligt de middelen”. De geplande werkzaamheden zouden oorspronkelijk nog ingrijpender zijn. Na eerdere bezwaren van Rover en gesprekken met de spoorsector zijn de werkzaamheden wat...

Lees meer

‘Toeristenknop’ verdwijnt weer grotendeels

De ‘toeristenknop’, een knop waarmee reizigers snel een kaartje naar Schiphol kunnen kopen in de NS-automaat, wordt uit de meeste kaartautomaten weer verwijderd. Dat heeft NS aan Rover laten weten. Rover had erover geklaagd dat gebruikers van de gemaksknop in veel gevallen duurder uit zijn dan wanneer zij op reguliere wijze een kaartje zouden kopen. De NS-kaartautomaten in regio Amsterdam zijn sinds...

Lees meer

Rover maakt zich grote zorgen over OV op Texel

De Rover-afdeling Noord-Holland-Noord maakt zich grote zorgen over de nieuwe plannen voor het openbaar vervoer op Texel. De provincie, die verantwoordelijk is voor het openbaar vervoer op Texel, heeft plannen ontwikkeld om het vervoer op Texel op een heel andere manier te gaan regelen. Eind van het jaar moet de pilot ‘Vervoer op Maat’ van start gaan, waarbij een groot deel van het OV op het eiland...

Lees meer

Recordaantal klachten voor het OV loket

De maanden april tot met juni 2014 vormden het drukste tweede kwartaal in de bestaansgeschiedenis van het OV loket. Grote boosdoener is het afschaffen van het papieren treinkaartje per 9 juli waar de klachten op vooruit liepen. Het OV loket heeft drukke maanden achter de rug. Traditioneel is het tweede kwartaal nooit de periode waarin de meeste klachten binnenkomen over het openbaar vervoer, maar...

Lees meer

NS onduidelijk over alternatieven voor OV-chipkaart

NS informeert reizigers onvoldoende over de alternatieven voor de OV-chipkaart. Dat concluderen Rover en de Consumentenbond naar aanleiding van klachten die de organisaties dagelijks krijgen als gevolg van het afschaffen van het papieren treinkaartje. Rover en Consumentenbond gaan nog met NS in gesprek over alle binnengekomen klachten, maar roepen de vervoerder in een brief nu al op om één prangend...

Lees meer

Nieuw voordeel voor Roverleden

De zomer is een uitstekend moment om er met het OV op uit te trekken. Speciaal voor Roverleden hebben wij een aantal leuke aanbiedingen. Koopuwticket.nl Gaat u wel eens naar de bioscoop of naar de sauna, bent u sportief, gek op dierentuinen en/of pretparken of kunt u genieten van een mooie tentoonstelling of museum? Vanaf heden profiteert u als Roverlid via koopuwticket.nl van kortingen op...

Lees meer

NS verlengt flink aantal treinen in herfst

NS zal deze herfst in de spits 30% van de treinen verlengen. Dit heeft NS aan de consumenten­organsiaties in het Locov laten weten. Vorig jaar in de herfst ontving Rover een recordaantal klachten over volle treinen. September 2013 kwamen bij Rover meer dan 2000 klachten binnen over volle treinen. Reizigers werden geplaagd door werkzaamheden en de planning van NS bleek regelmatig te krap. NS heeft...

Lees meer

Top 10 klachten over afschaffen papieren kaartje

Bij zowel Rover als het OV loket stromen de klachten nog volop binnen na het afschaffen van het papieren treinkaartje en het verplichte gebruik van de OV-chipkaart. Een overzicht van de belangrijkste soorten klachten: 1. Minimaal €20 euro saldo Veel reizigers klagen erover dat zij (zonder kortingskaart) altijd €20 op de OV-chipkaart moeten hebben staan om een reis te kunnen aanvangen....

Lees meer

Open brief aan NS over OV-chipkaart

Rover heeft NS de volgende open brief gestuurd, die afgelopen zaterdag werd gepubliceerd in het Brabants Dagblad: Gemak dient de mens. Nu de OV-chipkaart nog Beste NS. Afgelopen woensdag heeft u met veel fanfare de algemene chipplicht afgekondigd. Nu zijn veel reizigers best tevreden met de OV-chipkaart. Niet meer in de rij voor een treinkaartje, niet meer hoeven uitzoeken hoeveel zones een busrit...

Lees meer

Papieren treinkaartje nu verleden tijd

Woensdag 9 juli behoort het papieren treinkaartje tot het verleden. Rover staat deze ochtend op station Utrecht CS om brochures uit te delen met aandachtspunten voor de reiziger, waaruit zal blijken dat het reizen er voor veel mensen vanaf deze dag niet makkelijker op wordt. Voor 9 juli was het kopen van een treinkaartje een eenvoudige zaak. Na deze dag moet de reiziger met veel zaken rekening houden:...

Lees meer