Skip to main content

Hoe kan het Fyra-alternatief op korte termijn beter?

De Tweede Kamer debatteert deze week over het eindrapport De Reiziger in de kou, dat de parlementaire enquêtecommissie schreef over de Fyra. Dinsdagavond hebben Kamerleden o.a. vragen gesteld over het alternatieve plan dat NS nu uitvoert. Rover heeft de Kamer vandaag laten weten hoe dit aanbod kan worden verbeterd. Deze opvattingen van Rover zijn bekend bij NS en het Ministerie van IenM. 1....

Lees meer

Rover wil meer brede trams in Den Haag

Rover-afdeling Den Haag adviseert in de nabije toekomst te kiezen voor brede, rolstoeltoegankelijke trams, aansluitend op het type tram waarvan nu al 60 exemplaren zijn besteld. Voor enkele lijnen zal hierop waarschijnlijk een uitzondering gemaakt moeten worden. Dit schrijft Rover in een adviesnota een de HTM, de Haagse wethouder van Verkeer en de raadscommissie Leefomgeving van Den Haag. De HTM...

Lees meer

Blog: een verdacht pakketje

Vrijdag 15 januari rijdt een trein van Amersfoort richting Utrecht. Bij Den Dolder wordt vaart geminderd. Ervaren reizigers krijgen dan al de ergste vermoedens. Even later volgt het omroepbericht of de conducteur naar voren wil komen. En dan komt de mededeling: op station Utrecht Overvecht is een verdacht pakje gevonden. Na lange stilstand keert de trein terug naar Amersfoort. Het jonge volkje in...

Lees meer

Busstationstoilet op Heinenoord in gebruik

Rover zet zich in voor toiletten in treinen en op stations. Maar we vragen die voorziening ook op plekken waar helemaal geen trein komt en denken daarbij allereerst aan busstations voor doorgaande reizigers. Voor veel reizigers is het nodig op een langere reis een sanitaire stop in te lassen. Op de Zeeuwse en Zuid-Hollandse eilanden worden grote afstanden met de bus afgelegd. "Eigenlijk zou je ongeveer...

Lees meer

Compliment voor abonnementwijzer 9292

Rover is enthousiast over de uitbreiding die 9292 aan de prijswijzer op 9292.nl heeft gedaan: bij een opgevraagde reis laat de prijswijzer voortaan ook desgevraagd het voordeligste abonnement zien. Een zeer bruikbaar advies voor reizigers, vooral in situaties met een onoverzichtelijk productaanbod. De prijswijzer van 9292.nl lijkt bij een testje met verschillende trajecten goed te werken, ook bij...

Lees meer

EPF-conferentie 2016 in Berlijn

Op vrijdag 8 en zaterdag 9 april 2016 vindt de jaarlijkse conferentie plaats van de European Passengers' Federation (EPF). Ditmaal in de “Festsaal” van de “stadsmissie” van Berlijn, op loopafstand van Berlin Hbf. De conferentie van de Europese koepel van reizigersorganisaties begint op vrijdagmiddag met berichten en een discussie over het werk van de lidorganisaties van EPF...

Lees meer

Blog: lessen uit Londen

Het openbaar vervoer in Londen is fascinerend. Elke bezoeker aan Londen kent de Underground en de rode bussen. Ik was in Londen voor een bijeenkomst van de European Passengers Federation en ik ben bijgepraat door Londen Travel Watch, een organisatie die de belangen van de reizigers bewaakt. Voor Nederland zijn de volgende Londense zaken relevant: 1. De reiziger kan kiezen tussen een papieren kaartje...

Lees meer

Langere sprinters Nijmegen – Den Bosch na actie Rover

Na aandringen van Rover gaat NS per 11 januari langere sprinters inzetten tussen Nijmegen en Den Bosch. Begin 2015 zijn de sprinters ingekort wegens aangescherpte veiligheidseisen op het perron van station Nijmegen. Sindsdien werd het traject veel beklaagd in het meldpunt volle treinen van Rover. Vooral de sprinter Nijmegen – Den Bosch van 07:23 uur stond vaak in de top 3 in het meldpunt volle...

Lees meer

Blog: volle treinen en het gekrompen perron in Nijmegen

Opeens was hij daar weer in de volle treinen top 5, de sprinter Nijmegen – Den Bosch van 07:23 uur. Reizigers klaagden erover dat de trein in lengte was gehalveerd, van 6 naar 3 bakken. Op zo’n druk traject mag je dan problemen verwachten. Navraag bij NS bleek het begin van een moeizame discussie over wat nu precies de lengte van het perron in Nijmegen was. Laat er geen twijfel over...

Lees meer

Veel klachten over duurdere treinkaartjes NS

Rover ontvangt veel klachten over een aantal duurdere treinkaartjes en trajectabonnementen bij NS. Sinds 1 januari zijn de prijzen met 2,2% verhoogd, maar sommige reizigers constateren prijsverhogingen van wel meer dan 8%. De reden is dat NS op enkele plaatsen de tariefafstanden per 2016 heeft gewijzigd, waardoor sommige trajecten enkele dubbeltjes duurder zijn geworden en andere trajecten juist...

Lees meer

Getest: Flixbus Nijmegen - Rotterdam

Het was de grote nieuwkomer van 2015: Flixbus. Op 30 november won de organisatie de Blije Reizigers Vakprijs voor "het wakkerschudden van de OV-sector". Goede kans dus, dat we in 2016 nog meer van de Flixbus gaan horen. Maar zou het ook echt een concurrent van de trein worden? Johannes Janssen van Rover-afdeling Nijmegen e.o. testte de Flixbus tussen Nijmegen en Rotterdam Zuidplein en schreef onderstaand...

Lees meer

Terugblik: jaaroverzicht 2015

Ook bij Rover is het tijd om terug te blikken op 2015. Het was een bevlogen jaar. Staatssecretaris Mansveld en NS-directeur Timo Huges moesten vroegtijdig het veld ruimen. Er was ophef rond de fraude bij de Limburgse aanbesteding, er was ophef rond de resultaten van de Fyra-enquête. De reiziger moest bezuinigingen incasseren en materieelgebrek doorstaan. De reiziger stond dit jaar vaak niet...

Lees meer

Terugblik en een blik vooruit: Rover en de Fyra

Het wordt deze week weer volop in de Kamer besproken: de Fyra. Aanleiding is het rapport De reiziger in de kou van de parlementaire enquêtecommissie. Rover verscheen vorig jaar in mei naast vele andere partijen voor deze commissie. Vraag was: wat was de opstelling van Rover in de afgelopen jaren en wat vinden we dat er nu verder moet gebeuren? Wat ging er mis met de Fyra? Een terug- en...

Lees meer

Veilig overpad voor slechtzienden in Barneveld

Een klein succesje voor Rover-Amersfoort, maar een grote verbetering voor de doelgroep: op station Barneveld Centrum loopt de slechtziende reiziger niet langer het risico de slagboom op het hoofd te krijgen. De speciale geleidelijn voor slechtzienden eindigde bij het overpad op het tweede perron precies onder de slagboom. Voor slechtzienden een gevaarlijke situatie.  Rover-Amersfoort moest...

Lees meer

Blog: gelegenheidsreiziger zonder gelegenheid

Bij Rover zijn wij natuurlijk allemaal behoorlijk ervaren OV-reizigers. Toch leer je soms het OV pas echt kennen als je op stap gaat met iemand die normaliter niet uit de auto te branden is. We kennen allemaal de wat zenuwachtige conversaties die vaak vooraf gaan aan de keuze voor een OV-reis: “Gaan we met de bus morgen? Waar moet ik dan mijn chipkaart opladen? Of staat er nog wat op? Hoe...

Lees meer

Klachten over beperking NS-samenreiskorting

Rover krijgt veel klachten over de beperking van NS-samenreiskorting. Vanaf 1 januari mogen voordeelurenkaarthouders op werkdagen in de middagspits geen reizigers met korting meer meenemen. Op dit moment is de samenreiskorting op werkdagen geldig na 9 uur ’s ochtends en in het weekend de hele dag, gelijk aan het traditionele voordeelurenabonnement. Meereizenden krijgen dus ook korting in de...

Lees meer

NS neemt maatregelen tegen overvolle treinen

NS houdt de oude Mat64-treinen, de ‘apenkoppen’, langer op het spoor. Hiermee geeft NS gehoor aan de oproep van Rover om de treinen nog niet in december af te voeren en zo het dreigende zitplaatsentekort te lijf te gaan. Bovendien gaat NS meer reserves op het spoor inzetten en met een efficiëntere planning extra ruimte creëren. De maatregelen volgen onder druk van de aanhoudende...

Lees meer