Skip to main content

Minder gele vertrekstaten, maar geen afscheid

Berichten in de media over het verminderen van gele vertrekstaten, roepen veel vragen en zorgen op bij reizigers. Het is echter niet zo dat NS van plan is alsnog bijna alle vertrekstaten af te schaffen. Het oorspronkelijke NS-voornemen om de gele staten grotendeels te verwijderen, is vorig jaar op advies van de consumentenorganisaties van tafel gehaald. Hoewel NS nog steeds van plan is de gele vertrekstaten...

Lees meer

De Reiziger nummer 1 van 2016 is verschenen

Ons blad De Reiziger nummer 1 (januari) van 2016 is verschenen en valt binnenkort bij onze leden (elektronisch of per post) op de deurmat. Met in deze editie onder meer de volgende onderwerpen: De gevolgen van de Noord/Zuidlijn In 2017 moet de Noord/Zuidlijn in Amsterdam klaar zijn, na 14 jaar bouwen. Welk effect de lijn gaat hebben op het stads- en streekvervoer is nog erg onduidelijk. Maar dat...

Lees meer

Rover vraagt Tweede Kamer vrij baan te geven aan toekomst RNet-lijnen Zuidas

Rover-Haarlem roept Kamerleden per brief steun te geven aan de motie van Groenlinks en ChristenUnie, waarin de minister wordt gevraagd de vluchtstroken voor RNet-bussen tussen Haarlem en Amsterdam te handhaven. In het project ZuidasDok wordt voor € 1,9 mrd de A10-zuid verbreed en verdiept tussen de knooppunten De Nieuwe Meer en Amstel (ca. 6 km) om de toename van het autoverkeer te kunnen opvangen....

Lees meer

Winters voordeel voor Roverleden

Roverleden die met kerst of juist in de nieuwsjaarsuitverkoop eropuit willen om en dagje te shoppen in het Verenigd Koninkrijk, mogen nu de tweede persoon gratis meenemen op een minicruise naar Newcastle. Deze aanbieding staat nu op de website koopuwticket.nl, waar Roverleden inloggegegevens voor hebben gehad (kwijtgeraakt? Stuur even een mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots....

Lees meer

Protest tegen sluiting laatste NS-loket Drenthe

Het voornemen van NS om het loket op station Assen te sluiten, stuit op protest bij consumentenorganisaties. Het OV-Consumentenplatform Drenthe, waaraan onder meer reizigersvereniging Rover deelneemt, roept NS per brief op het besluit te herzien. Het Consumentenplatform stelt NS voor de kosten te drukken door voor een gecombineerd serviceloket te kiezen. NS wil per 3 januari het laatste loket in...

Lees meer

Blog: aanrijding met een persoon

Iedere regelmatige treinreiziger kent het bericht “wegens een aanrijding met een persoon rijden er voorlopig geen treinen tussen plaats A en plaats B”. Dat betekent in gewone mensentaal vaak dat er iemand voor de trein is gesprongen en dat het treinverkeer daardoor ernstig ontregeld is geraakt. Iedere zelfmoord is een erg nare en ingrijpende gebeurtenis, maar als samenleving is het onmogelijk...

Lees meer

Petitie OV-chipkosten gesloten: 77.731 steunbetuigingen

De petitie van reizigersvereniging Rover en de Consumentenbond tegen de hoge kosten van de OV-chipkaart heeft 77.731 steunbetuigingen opgeleverd. Een ongekend aantal voor de consumentenorganisaties. "Dit laat zien dat consumenten massaal in opstand komen tegen de kosten die de OV-chipkaart met zich mee brengt", aldus Bart Combée, directeur Consumentenbond. "Dit kunnen TLS en de vervoerders...

Lees meer

Papieren spoorboekje vrijdag in de winkel

Het papieren spoorboekje van Treinreiziger.nl en Rover, met daarin treindienstregeling 2016, ligt vanaf vrijdag weer in de winkel. Handig, want zondag gaat de nieuwe NS-dienstregeling in. De oplage van het spoorboekje is dit jaar 10% gestegen in vergelijking tot vorig jaar. Toen waren alle vijfduizend exemplaren snel uitverkocht, waardoor sommige reizigers ernaast grepen. “Ieder jaar...

Lees meer

Rover geschokt door plannen opheffen halte Muntplein

Rover-Amsterdam is zeer onaangenaam verrast door het voornemen van de gemeente tramhalte Muntplein op te heffen. De Roverafdeling heeft per brief de gemeenteraad om opheldering gevraagd. Per 4 januari wil gemeente Amsterdam de tramhalte Muntplein opheffen en vervangen door een halte in de Vijzelstraat, enkele honderden meters verderop. “Duidelijk is dat hierbij de belangen van de reizigers...

Lees meer

Tienduizenden steunbetuigingen voor OVchip-actie Rover en Consumentenbond

De actie die de Consumentenbond en Rover zijn gestart om de servicekosten van de ov-chipkaart omlaag te krijgen, kan op veel steun van de reiziger rekenen. Op dinsdagochtend, een week na de lancering van de actie, stond de teller al op ruim 45000 steunbetuigingen. Uit onderzoek van Rover blijkt dat de Nederlandse ov-chipkaart vrijwel de duurste in zijn soort in Europa is. Veel Europese OV-chipkaarten...

Lees meer

Digitale informatie op de halte voor Noord-Hollandse busreizigers

Op initiatief van Rover-Haarlem worden ook kleinere bushaltes voorzien van informatiepanelen. Provincie Noord-Holland is begonnen met het plaatsen van deze dynamische reisinformatiepanelen (DRIS). Rover is blij dat de provincie dit nu samen met Connexxion heeft opgepakt. Op donderdag 26 november hebben mevrouw Post, gedeputeerde Verkeer en Vervoer van de provincie Noord-Holland, en de...

Lees meer

Vijf jaar voor een nieuwe spoorbrug?

Door een aanvaring is de spoorbrug bij Weener over de Ems ingestort. Treinreizigers van Groningen naar Duitsland moeten nu vanaf Nieuwe Schans naar Duitsland met de bus. Volgens de media gaat het herstel van de brug vijf jaar duren. Dat is heel beroerd voor zowel de reizigers als voor Arriva, dat de treindienst verzorgt tussen Groningen en de Duitse plaats Leer. Maar het is ook sneu voor de...

Lees meer

“Wisselbloemetje” voor ProRail-baas

Rover heeft zich aangesloten bij een spontane lezersactie van OV-Magazine om ProRail-baas Pier Eringa een bloemetje te sturen als bedankje voor zijn verstandige idee voortaan de machinist zelf weer te laten “krukken”. De ProRail-topman deed tijdens een perslunch een uitspraak die goed viel bij Rover en vele deskundigen: bij een wisselstoring moet een machinist, net als vroeger, een...

Lees meer

Prijzen voor Smart-OV en FlixBus

De proef Smart-OV, waarbij reizigers kunnen inchecken met hun mobiele telefoon, heeft dit jaar de Blije Reizigers Prijs gewonnen. Reizigers verkozen de proef tot de grootste OV-verbetering van 2015. Daarnaast werd de Vakprijs door OV-Magazine uitgereikt aan FlixBus. Dit jaar voor het eerst bepaalden reizigers de winnaar van de Blije Reizigers Prijs. De keuze voor Smart-OV is opmerkelijk: de proef...

Lees meer

Blog: vakmanschap gevraagd

In een interview in de Telegraaf zegt staatssecretaris Dijksma onaardige dingen over de ingenieursmentaliteit bij ProRail. Het echte probleem is dat er weinig vakmanschap bij ProRail is. Er zijn meer contractsjuristen dan ingenieurs bij ProRail. Vaklieden zouden allang de wissel-, stroom- en seinstoringen onder de knie hebben gekregen. Vaklieden zouden weten waar de reservedelen opgeslagen zijn...

Lees meer

Actie tegen hoge servicekosten OV-chipkaart

Onze actie steunen? Laat uw steunbetuiging achter op www.consumentenbond.nl/ovchip! Rover en de Consumentenbond starten een actie om de servicekosten van de OV-chipkaart omlaag te krijgen. Dat maakten de consumentenorganisaties vanavond bekend in een uitzending van Kassa. De organisaties willen dat de chipkaart voortaan gratis wordt vervangen na afloop van de geldigheidsduur en bij een onzichtbaar...

Lees meer

Vervoerders schelden boetes abonnementhouders vaker kwijt

Reizigers met een vrij-reizen-abonnement die zijn vergeten in te checken en daarvoor een boete krijgen, kunnen deze boete binnenkort maximaal drie keer per jaar door het vervoerbedrijf laten kwijtschelden. Bij NS kan dit nu al onbeperkt - en wordt meestal ook geen boete gegeven - en dat blijft ook zo. Rover en de Consumentenbond voerden eerder actie om abonnementhouders niet meer te beboeten, en...

Lees meer