Skip to main content

NS informeert reizigers over poortjesprobleem Hilversum

NS is reizigers op station Hilversum gaan informeren over het feit dat sommige overstappers teveel betalen bij het passeren van de poortjes. Vaste reizigers op het traject hebben een bericht ontvangen via de NS-app en voor passanten zijn posters opgehangen. NS heeft de posters gebaseerd op de tekst die Rover zelf dreigde op te hangen als er niet snel bekendheid aan het probleem zou worden gegeven....

Lees meer

Blog: informatie bij storingen

Zaterdag werd Nederland geteisterd door een hevige storm. In de getroffen provincies werden automobilisten aangeraden om niet op reis te gaan. Ook de spoorwegen werden getroffen door omvallende bomen. Dat de treindienst uitviel is te begrijpen, maar waarom ook de informatie? Drie verslagen van Roverleden: Amsterdam"Chaos en verwarring in Amsterdam. Ik heb het station gelaten voor wat het was en...

Lees meer

OV loket: "vraag geen €7,50 voor nieuwe OV-chipkaart"

Reizigers met een OV-chipkaart moeten hun kaart elke vijf jaar ‘gratis’ kunnen laten vervangen. Het OV loket, de ombudsman voor beter openbaar vervoer, vraagt openbaar vervoerbedrijven om de vijfjaarlijkse bijdrage van 7,50 euro die reizigers voor een nieuwe kaart moeten betalen, te “heroverwegen”. De kosten van de kaart kunnen volgens het OV loket ook in de tarieven verwerkt...

Lees meer

Reizigers betalen soms te veel bij overstap op Hilversum

Per dag betalen tientallen NS-reizigers te veel als zij op station Hilversum poortjes moeten passeren bij een overstap. Dit ontdekte Rover na een klacht van een reiziger. NS kan slechts een beperkt deel van de getroffen reizigers persoonlijk hierop attenderen, waarna deze reizigers zelf in actie moeten komen om het teveel betaalde bedrag terug te vragen. Rover wil dat NS de poortjes op station...

Lees meer

Buitendienststelling bij Eindhoven

ProRail en NS bezorgen de reiziger een onaangename mededeling. Tussen Eindhoven en Limburg zal de reiziger drie weken hinder ondervinden van beperkt treinverkeer. Dat betekent drie weken lang extra overstappen op bussen en drie weken langere reistijden voor veel reizigers. Dat betekent grote problemen voor reizigers met een rolstoel, een kinderwagen of een rollater. Het ergerlijke is dat dit soort...

Lees meer

Rover positief over benoeming interim-directeur NS

Rover is positief over de benoeming van Roger van Boxtel tot interim-president-directeur van NS. Het is voor het functioneren van het bedrijf belangrijk dat snel wordt voorzien in de door het vertrek van Timo Huges ontstane vacature, gezien het grote maatschappelijke belang van NS. Rover wenst de heer Van Boxtel succes in deze functie en ziet uit naar een plezierige samenwerking.

Lees meer

Blog: Grand départ

Het Openbaar Vervoer heeft zich de afgelopen dagen van zijn beste zijde laten zien rond de Tour de France. Utrecht als vertrekplaats was een hachelijke zaak omdat Utrecht een stad is van veel smalle straatjes en de Tour honderdduizenden bezoekers trekt. In zulke situaties zijn auto’s een totale ramp. Ruim van te voren was iedereen in Utrecht geïnformeerd over de routes die open bleven...

Lees meer

Team 'slimmer reizen' wint Samen op Reis SummerChallenge 2015

Op donderdag 2 juli is het team 'slimmer reizen' verkozen als winnaar van de Samen op Reis SummerChallenge 2015. Het team, bestaande uit jonge professionals van verschillende OV-partijen, wil meer uniformiteit van de reisinformatie. Van app tot bewegwijzering, om zo de reis voor de reiziger soepeler te laten verlopen.   Vier teams werkten in twee weken aan een actieplan voor een...

Lees meer

“Belang Limburgse reiziger overschaduwd door aanbestedingsschandaal”

Rover-Limburg laakt het gebrek aan inhoudelijke informatie over de nieuwe OV-concessie. De   aanbesteding in Limburg wordt overschaduwd door de gevolgen van de Abellio-fraude en juridisch getouwtrek. De reiziger komt bij dit alles niet kijken, terwijl Rover graag had meegesproken over de invulling van de nieuwe OV-concessie.   Als het aanbesteden aan de orde komt zegt men vaak dat...

Lees meer

Blog: ongastvrij OV-land

De vakantie staat weer voor de deur, het is traditioneel de tijd dat veel reizigers met ons delen hoe gastvrij het OV op de vakantiebestemming was en zich afvragen waarom dit in Nederland zo anders geregeld is. Laten we wel wezen: ons openbaar vervoer is helemaal zo slecht niet. In de Randstad rijdt iedere paar minuten een R-Net voorbij en ook veel treinen rijden in hoge frequentie. Er bestaat een...

Lees meer

Verdubbeling zwartrijboetes is een slag in de lucht

Staatssecretaris Mansveld kondigt vandaag in een brief aan de Kamer aan dat zij voornemens is de zwartrijdersboete van 35 euro te verdubbelen naar 70 euro. Gehoopt wordt dat dit notoire zwartrijders meer afschrikt, en dat dit ‘vanzelf’ ook tot minder agressie tegenover controlerend OV-personeel leidt. Dat zijn op zichzelf natuurlijk prima doelen. De vraag is alleen of het ook zo...

Lees meer

Samothraki

Samothraki is het meest Noordoostelijk gelegen eiland van Griekenland. Op het strand kreeg ik spontaan een sms van Vodafone over de tarieven in Turkije. Volgens Vodafone was ik daar kennelijk al aangekomen. En als Vodafone dat vindt dan is dat natuurlijk zo. Volgens Homerus zat op de 1600 meter hoge bergtop de Griekse zeegod Poseidon te kijken naar de Trojaanse oorlog, die zoals wij weten tien jaar...

Lees meer

Goede bedoeling achter onhandige uitspraak ProRail-topman

De opmerking van ProRail-topman Pier Eringa over zelfmoord op het spoor houdt de gemoederen flink bezig. Zijn uitspraak, gedaan op een bijeenkomst van de branche, was onhandig: een zelfmoord is diep triest en erg heftig voor alle betrokkenen en degenen die er ooggetuige van zijn.    Zijn onhandige uitspraak haalt echter de aandacht weg van het punt dat Eringa probeerde te maken. En dat...

Lees meer

Blog: Hogere zwartrijdersboetes tegen geweld?

De Tweede Kamer wil afschrikwekkend hoge boetes voor zwartrijders in het OV om geweld tegen te gaan, zo werd vanochtend bekend gemaakt. Op Twitter wordt vol ongeloof gereageerd. Het probleem ligt toch bij geweldplegers, toch niet bij zwartrijders op zich? Nu zul je misschien denken dat alle zwartrijders op zich een probleem zijn. In de praktijk echter bestaat er volgens de definitie van vervoersbedrijven...

Lees meer

De Reiziger nummer 4 is verschenen

De Reiziger nummer 4 (juli) 2015 is verschenen. Met daarin onder meer de volgende onderwerpen: Karel Martens over rechtvaardigheid in mobiliteitMobiliteit moet veel meer op rechtvaardigheid worden gebaseerd, vindt planoloog en verkeersdeskundige Karel Martens. ‘Waarom zijn onderwijs en zorg wel een recht en mobiliteit niet? Waarom hebben we wel huursubsidie maar geen mobiliteitssubsidie?’ Tips...

Lees meer

Met de trein naar het buitenland: hoe werkt dat?

“Kan ik in het buitenland wel uitchecken? Hoe kom ik door de poortjes met mijn e-ticket? Kan ik een keuzedag gebruiken als ik de grens over wil?” Sinds de invoering van de OV-chipkaart en gesloten poortjes staan veel reizigers met vragen wanneer zij naar het buitenland willen reizen. Verwarrende borden op stations die internationale reizigers aanmoedigen om hier in en uit te checken...

Lees meer

Rover zeer verontrust over BTW-verhoging

Rover maakt zich ernstige zorgen om de gevolgen voor OV-gebruikers  van de geplande BTW-verhoging. De tarieven van het OV kunnen door de plannen flink stijgen waardoor onvermijdelijk reizigers de auto ingejaagd worden. De belastingplannen van het kabinet zijn nog niet volledig bekend, maar geven aanleiding tot grote zorgen. De voorgenomen BTW-verhoging kan betekenen dat het kaartje voor de...

Lees meer