Skip to main content

TreinToilet: een app met actuele toiletinformatie

Tijdens de nominatie van de Blije Reizigersprijs 2013 op Railforum werd de app al voorzichtig aangekondigd: TreinToilet. Een app voor Android die de reiziger exact vertelt of de trein een toilet heeft, of dat men toch maar beter kan overstappen bij een station met een, eventueel rolstoel toegankelijke, toilet. Naast toiletten zijn ook de actuele vertrektijden in de applicatie te vinden en loopt...

Lees meer

Juridische vraag: waarom klagen over volle treinen?

Rover werkt samen met ARAG, de juridisch dienstverlener van Nederland. Iedere maand geeft ARAG op onze website antwoord op een juridische vraag. Deze maand: Heeft het zin om een klacht in te dienen bij NS of een andere vervoerder over volle treinen? Antwoord: Jazeker! De NS of andere vervoerder wordt er met uw klacht dan namelijk op gewezen dat zich onveilige situaties aan boord van de treinen...

Lees meer

Genomineerden 'De Blije Reizigers Prijs 2013' bekend

De jury koos uit ruim 40 inzendingen de volgende 3 verbeteringen als kanshebbers voor De Blije Reizigers Prijs 2013: HTM stelt via hoteliers anonieme OV-chipkaarten op gebruikersvriendelijke wijze ter beschikking aan hotelgasten zodat zij zorgeloos met het Nederlandse OV kunnen reizen Stefan de Konink; digitale pionier, voorvechter van Open Data en voorzitter van Stichting Open Geo, voor alle...

Lees meer

NS houdt zich niet aan afspraken treintoiletten

NS houdt zich niet aan de toezegging, die minister Schultz in 2011 aan de Tweede Kamer heeft gedaan, over de inzet van toiletloze treinen. Toegezegd was de toiletloze treinen (die uiterlijk in 2025 van de baan zullen verdwijnen) alleen op trajecten in te zetten die aan bepaalde voorwaarden voldoen. Ook zou NS helder aan reizigers communiceren over welke trajecten het gaat, zodat reizigers hiermee...

Lees meer

Elektrificatie dringend gewenst

Kort na de Tweede Wereldoorlog werd Dr.Ir. F.Q .Den Hollander President-directeur van NS. Hij rekende snel uit dat elektrificering van spoorlijnen leidde tot veel lagere kosten in de exploitatie. Onder zijn bewind is het hele toenmalige hoofdnet van NS onder de draad gebracht en NS was het eerste bedrijf in Europa dat de stoomlocomotieven volledig afschafte. NS liep voorop. Elders in Europa werd...

Lees meer

Trein naar België fors duurder vanaf december

NS Hispeed wil per december de heringevoerde intercity naar België flink in prijs verhogen. Hiervoor hebben de consumentenorganisaties in het Locov de Tweede Kamer gewaarschuwd. Hoewel de reistijd met de Beneluxtrein per december juist langer wordt, moeten reizigers hiervoor minstens 8% meer gaan betalen. Voor overstappende reizigers vanaf een reguliere NS-trein valt de prijsverhoging nog negatiever...

Lees meer

Rover ontevreden over herfstvakantie op het spoor

Rover is zeer ontevreden over de prestaties op het spoor tijdens de herfstvakantie. Veel reizigers werden gedupeerd door (uitgelopen) werkzaamheden, vertragingen en te korte treinen. Rover ontving 800 klachten over volle treinen tijdens de herfstvakantie, wat grotendeels te wijten is aan de enorme hoeveelheid buitendienststellingen op het spoor waar door NS bovendien slecht op werd ingespeeld. Geplande...

Lees meer

Gelieve in de herfstvakantie niet te reizen

Een kleine bloemlezing uit mijn mailbox: 1. Beste Arriën en anderen, Het was deze week weer diep treurig met het droefenisduo ProRail/NS. Zelden heeft de aanleg van een fietstunneltje in Bilthoven zoveel reizigers gedupeerd als deze week. Gepland en ongepland door misrekening van spoorcapaciteit en nakomende seinstoringen. Verder de hele week 2x extra overstappen tussen Zwolle en Leeuwarden (trein-bus-trein),...

Lees meer

Klachtenstroom volle treinen houdt aan

Na de enorme klachtenvloed die Rover in september binnenkreeg over volle treinen, staat ook in oktober de teller niet stil: op 21 oktober registreerde ons meldpunt volle treinen al meer dan 1400 klachten over deze maand. Rover heeft de aanhoudende klachtenstroom met succes breed onder de aandacht gebracht. Staatssecretaris Mansveld heeft vorige week aan de Tweede Kamer laten weten een einde te willen...

Lees meer

Resultaten

Rover heeft van oudsher de naam kritisch en soms te zuur te zijn over het openbaar vervoer. Een hoge zuurgraad is leuk voor de media maar het gevaar bestaat zuur te blijven hangen in het eigen gelijk. De opgave voor Rover is om resultaten te behalen. De afgelopen periode ging dat goed. -          Rover begon een meldpunt overvolle treinen en de Staatssecretaris...

Lees meer

Een helpende hand van de medereiziger

Als OV-reiziger ben je aangewezen op de vervoerder, dat maakt kwetsbaar. Daar word je mee geconfronteerd wanneer de vervoerder het laat afweten. Zo liep onze Halloweenavond in Hellendoorn deze herfstvakantie onverwacht spannend af. De bus van Syntus zou ieder uur naar Nijverdal rijden volgens 9292, de haltestaat en de informatie in het attractiepark. De bus van 20:29 uur liet het afweten en de klantenservice...

Lees meer

LOCOV adviseert over alternatief Fyra

Rover en de collega-consumentenorganisaties in het Locov hebben vandaag hun advies uitgebracht over het voorstel van NS en NMBS voor een alternatief voor de Fyra. Wij zijn positief over de richting die hiermee wordt ingeslagen. Die is voor de reizigers op een aantal punten beter dan de oorspronkelijke koers, ook als de bestelde treinstellen technisch in orde waren geweest. Wel bevat het NS/NMBS-voorstel...

Lees meer

Gezocht: reizigers om reisinformatie-apps te testen

Er verschijnen steeds meer apps die gebruik maken van actuele reisinformatie. Maar doen deze apps ook wat de reiziger wil? In samenwerking met GOVI (Grenzeloze Openbaar Vervoer Informatie) en de Consumentenbond wil Rover een aantal reisinformatie-apps testen. We willen graag de mening van reizigers weten. Daarom zijn wij op zoek naar enthousiaste reizigers die de komende weken aan de app-test willen...

Lees meer

Succesvolle week voor de treinreiziger

Een einde aan structureel overvolle treinen, harde woorden over het zomaar overslaan van stations en een strengere toepassing van de uitgedunde “winterdienstregeling”: de woorden van Rover waren afgelopen week niet tegen dovemansoren gericht en staatssecretaris Mansveld kwam op voor de reiziger. In iets meer dan zes weken tijd ontving Rover al ruim 3000 klachten over overvolle treinen, een aantal...

Lees meer

Rover start samenwerking met ARAG

Rover is een samenwerking gestart met rechtsbijstandverzekeraar en juridische dienstverlener ARAG. Met deze samenwerking wil Rover haar leden ondersteuning bieden in een geschil met vervoersbedrijven. Roverleden maken gratis gebruik van de telefonische helpdesk van ARAG. Soms ontvangt Rover ernstige klachten die eindigen in een geschil waarbij juridische ondersteuning wenselijk is. Denk aan incidenten...

Lees meer

Rondetafelgesprek over alternatief Fyra

Rover neemt deel aan het rondetafelgesprek over het alternatief voor de Fyra, dat donderdag 17 oktober gehouden wordt door de commissie Infrastructuur en Milieu. Rover zal inbrengen dat de reiziger er met de beoogde volledige terugkeer van de Beneluxtrein op vooruit gaat, maar de lange rijtijd kan nog wel worden verbeterd. Vanaf de aanleg van de hogesnelheidslijn (HSL) hebben verschillen van inzicht,...

Lees meer

Rover vreest voor toekomst stoptrein Elst

In de toekomst stoppen mogelijk minder treinen in Elst. Op dit gevaar wijzen drie samenwerkende Rover-afdelingen de fracties van de gemeenteraad van Overbetuwe in een brief. Er liggen te weinig sporen bij Elst om toekomstige reizigersgroei te kunnen opvangen, maar de regionale overheden vinden het te duur hierin te investeren. Reizigersvereniging Rover vreest dat de stoptreinen voor Elst over 10...

Lees meer