Skip to main content

Waar is de spoorwegpolitie gebleven?

De vakbonden voeren maandag 20 januari actie tegen het verdwijnen van de politie op de stations. Reizen moet veilig kunnen gebeuren. Dat is van belang voor het personeel van de vervoerbedrijven én voor de reizigers. Ooit had NS zijn eigen spoorwegpolitie. De spoorwegpolitie waren mannen en vrouwen, die dezelfde bevoegdheden hadden als de gewone politie. Zij waren daarnaast gespecialiseerd in spoorwegen....

Lees meer

Klimaatverandering en spoorwegen

Transport is in Engeland verantwoordelijk voor 23% van de schadelijke uitstoot van stoffen. Daarvan: Auto’s  45%  Vrachtwagens            25% Vliegtuigen 12% Scheepvaart 10% Bussen 6% Spoorwegen 1% Fietsen 1% Auto’s, vliegtuigen en vrachtwagens veroorzaken samen 82% van de uitstoot van schadelijke stoffen in het transport. Vliegtuigen stoten...

Lees meer

Informatie over treintoiletten verbeterd

Rover is opgelucht, dat NS op haar website de informatie over de trajecten waar treinen zonder toilet rijden heeft aangepast. In het najaar hebben wij er nog op moeten wijzen, dat NS zich hier niet aan eerder gemaakte afspraken had gehouden. Daarom publiceerde Rover in november ook een eigen kaart, waarop de trajecten van de toiletloze treinen zijn aangegeven. Wel is ons opgevallen, dat NS over...

Lees meer

Juridische vraag: schade of letsel in het OV?

Rover werkt samen met ARAG, de juridisch dienstverlener van Nederland. Iedere maand geeft ARAG op onze website antwoord op een juridische vraag. Deze maand: wat zijn de rechten van de reiziger bij (letsel)schade? Een bus van Qbuzz vloog maandag bij Nij Beets uit de bocht met negen gewonden als gevolg. Dit soort ongelukken komen in het OV gelukkig niet vaak voor. Maar ook dichtbij huis kan er...

Lees meer

Het openbaar vervoer in 2013

2013 was een overgangsjaar voor het OV. Er ontstond een cultuur van samenwerking bij de overheden, de OV-bedrijven en de consumentenorganisaties. Dit kwam mede door het door Rover en Urgenda gestarte project ‘Samen op reis’. Aan de Kruidvatactie voor goedkope kaartjes werd deze keer door alle OV-bedrijven meegedaan. Een mooi resultaat voor Samen op reis. Er werd overeenstemming bereikt over één...

Lees meer

Volledig papieren spoorboekje na 3 jaar teruggekeerd

Voor het eerst in 3 jaar is het papieren spoorboekje volledig teruggekeerd. Treinreiziger.nl en Rover geven hebben het terugkerende Spoorboekje uit in aanvulling op het al eerder uitgegeven minispoorboekje. Het aanvullende spoorboekje is vanaf vandaag verkrijgbaar via de AKO en stationswinkels van de Bruna. Online is het spoorboekje te koop via ako.nl en treinspoorboekje.nl. In 2010 schafte NS het...

Lees meer

2013: ons jaar in vogelvlucht

2013 was een veelbewogen jaar in het OV. Wat heeft Rover dit jaar allemaal bereikt? En welke ontwikkelingen moesten we juist met lede ogen aanzien? Fyra2013 was zonder twijfel het jaar van de Fyra. De technische problemen van de treinen verbloemden bijna ons bezwaar dat de reiziger te zwaar werd gedupeerd door het afschaffen van de Beneluxtrein. Samen met TreinTramBus en Beneluxpendelaar hebben...

Lees meer

Eindelijk: een tijdelijk reisproduct voor studenten

Vanaf 1 januari 2014 kunnen studenten met een geldig studentenreisproduct die niet kunnen reizen omdat hun OV-chipkaart verloren, gestolen of defect is, gebruik maken van het zogeheten tijdelijk studentenreisproduct. Daarmee kunnen ze binnen een uur verder reizen. Het enige dat ze nodig hebben is een andere (anonieme of persoonlijke) OV-chipkaart. Dagelijks vragen ongeveer 400-500 studenten vervangende...

Lees meer

Het papieren treinkaartje in 2014 afgeschaft?

Deze week was in de media te lezen dat het papieren treinkaartje in 2014 verdwijnt. Rover krijgt hierover veel vragen van reizigers. Incidentele reizigers hoeven zich geen zorgen te maken: er zal altijd een vorm van een (vol tarief) papieren treinkaartje blijven bestaan. Het papieren kortingskaartje wordt pas afgeschaft als de problemen met langeafstandskorting zijn opgelost. Al in het eerste deel...

Lees meer

Acties NS tegen overvolle treinen Kersenboogerd

Met het ingaan van de nieuwe dienstregeling is de spits-intercitystop in Hoorn-Kersenboogerd komen te vervallen. Ondanks de toezegging van NS om dit op te vangen met de inzet van voldoende materieelcapaciteit, zijn er bij Rover veel klachten binnengekomen over overvolle treinen rond dit station. Dit maakt een toch al vervelende verandering nog extra pijnlijk voor de reizigers op Kersenboogerd. Rover...

Lees meer

Oplossing voor privégebruik NS-Business Card

Er is een oplossing in zicht voor reizigers die problemen ervaren met privégebruik van de NS-Business Card. Terwijl NS hieraan werkt, bestaat de mogelijkheid om voorlopig nog even gebruik te maken van het oude Trajectabonnement. Rover en het OV loket ontvangen veel klachten van werknemers die reizen met een Trajectabonnement van NS dat wordt vergoed door de werkgever. Zij krijgen van hun werkgever...

Lees meer

NS geeft beleid stations overslaan toe

Het is wel degelijk beleid van NS om bij vertraging soms een station over te slaan. Dat blijkt uit een brief van NS aan Rover. De erkenning is opvallend, want NS heeft Rover altijd voorgehouden dat het overslaan van stations geen beleid is en er sprake zou zijn van incidenten. Staatssecretaris Mansveld vindt het overslaan van stations “in principe niet acceptabel.” Toch ontvangt Rover er steeds...

Lees meer

Doorgeslagen veiligheid

Treinen zijn veruit het veiligste vervoermiddel. Het treinongeluk bij de Singelgracht in Amsterdam waarbij één dode viel was het eerste grote ongeluk na tien jaar. Op de Nederlandse wegen vallen elk jaar 800 doden en tienduizenden zwaar- en lichtgewonden. Ondanks deze duidelijke cijfers blijft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) steeds absurdere eisen stellen aan de spoorsector. Vroeger...

Lees meer

Einde ‘kastje-muur’ in zicht

De OV-bedrijven en TLS gaan concrete stappen zetten om een einde te maken aan de loketten-warboel rond de OV-chipkaart. De eerste stap moet op 1 februari aanstaande zijn gezet. Dan zorgen de bedrijven ervoor dat reizigers niet meer van het kastje naar de muur worden gestuurd. Als de reiziger zich meldt bij een klantenservice die zijn vraag of probleem niet kan oplossen, wordt hij doorgeleid naar...

Lees meer

Meldpunt nieuwe dienstregeling gelanceerd

Rover heeft ook dit jaar een meldpunt geopend voor de nieuwe dienstregeling. Via www.rover.nl/dienstregeling2014 kunnen reizigers zowel klachten als complimenten kwijt over dienstregeling 2014, met betrekking tot zowel de trein als het stads- en streekvervoer. Rover wil de meldingen gebruiken om de dienstregelingen met vervoerders te evalueren en zich sterk te maken voor verbeteringen. In tegenstelling...

Lees meer

Reiziger wil concurrentie voor 9292-app

De reiziger ziet graag concurrentie verschijnen voor de reisplanner-app van 9292. Dit blijkt uit een vergelijkende test van reisinformatie-apps in het stads- en streekvervoer, uitgevoerd door reizigersvereniging Rover. Uit de test zijn de apps OV Info Beta (voor android) en Openbaar Vervoer (voor iPhone) als beste OV-apps gekozen. Reizigers geven echter aan nog veel mogelijkheden te missen op de...

Lees meer

NS verlengt aantal volle spitstreinen

Met ingang van de nieuwe dienstregeling biedt NS meer capaciteit op een aantal ritten. Dat laat NS in een brief aan Rover weten naar aanleiding van de klachten uit ons meldpunt volle treinen. Daarnaast treft NS een aantal aanvullende maatregelen om overvolle treinen tegen te gaan. NS laat Rover weten een Taskforce in het leven te hebben geroepen om lijnen waarover het laatste jaar...

Lees meer