Skip to main content

Steeds minder tevredenheid over op tijd rijden NS

Voor het vierde achtereenvolgende jaar zijn reizigers minder tevreden over het op tijd rijden van NS. Vooral het laatste kwartaal van 2013 waren reizigers ontevreden: ondanks de zachte winter zonder sneeuwval scoorde NS bij slechts 42% van de ondervraagden het rapportcijfer 7 of meer voor het op tijd rijden. Een uitzonderlijk lage score. De consumentenorganisaties in het Locov schrijven de ontevredenheid...

Lees meer

“Niet treuzelen met tram Maastricht – Hasselt”

Rover-Limburg wil dat er snelheid gemaakt wordt met de tram Maastricht – Hasselt. De Rover-afdeling vreest dat de al jaren lopende discussie weer van voor af aan gaat worden gevoerd en roept de raadsleden van Maastricht op om volgende week niet te verdrinken in blokkerende detaildiscussies. Al tien jaar lang (sinds 2004) wordt in Hasselt, Diepenbeek, Bilzen en Lanaken hard gewerkt aan de voorbereiding...

Lees meer

"Handhaaf frequenties Leidse stadsbussen"

Rover-afdeling Holland Rijnland is onaangenaam verrast door de plannen van Arriva voor de frequentieverlaging van bussen in de periode dat de Breestraat in Leiden is opgebroken wegens herinrichting. Rover dringt bij de Gemeenteraad van Leiden aan op een betere oplossing. Van juni t/m september vinden werkzaamheden plaats in de drukke Breestraat wegens herinrichting. Rover-afdeling Holland Rijnland...

Lees meer

Eric Wiebes vaarwel

Eric Wiebes is één van de scherpste denkers in het openbaar bestuur. Dat is opgemerkt in vele krantenartikelen naar aanleiding van zijn benoeming tot staatssecretaris van financiën. Ik heb hem leren kennen als één van de meest originele denkers in het Openbaar Vervoer. Hij was de eerste wethouder van Amsterdam, die het niet had over het openbaar vervoer binnen Amsterdam, maar over de bereikbaarheid...

Lees meer

Zin en onzin van GSM-oplaadpalen op stations

De Tweede Kamer heeft een motie van GroenLinks aangenomen om GSM-oplaadpalen op stations te realiseren. De Tweede Kamer is van mening dat als er minder informatie op de stations zelf aanwezig is, een oplaadpaal voor de mobiele telefoon een goed alternatief is. De oplaadpalen moeten een tijdelijke oplossing zijn totdat er stopcontacten in de trein komen. Rover vindt GSM-oplaadpalen een prima service...

Lees meer

Met trein en OV-chipkaart de grens over

Er bestaat veel verwarring bij OV-chipkaartgebruikers die een grensoverschrijdende treinreis maken. Zowel reizigers als medewerkers denken soms ten onrechte dat het nodig is bij de grens de trein te verlaten om te kunnen in- of uitchecken, signaleert Rover. NS Hispeed onderneemt actie. OV-chipkaartreizigers raken er steeds meer aan gewend verplicht in- en uit te checken, maar wie met de trein de...

Lees meer

ProRail, FMN en NS: hoe nu verder?

Dat de scheiding van NS en ProRail slecht uitpakt voor reizigers is een open deur. NS en andere railvervoerders hebben belang bij veel en tevreden reizigers. Prorail heeft dat belang niet. In 2013 is de reizigerstevredenheid afgenomen. Dat is zuur voor NS, omdat veel ontevredenheid veroorzaakt wordt door buitendienststellingen en storingen bij wissels, seinen en stroom. NS kan daar weinig aan doen,...

Lees meer

Terechte kritiek op ProRail

Uit een geheim advies van topadviseur Jaap Bierman klinkt stevige kritiek op ProRail. Dit meldt de volkskrant vandaag. Bierman concludeert dat de overheid de strikte scheiding tussen NS en ProRail ongedaan moet maken om de aanhoudende problemen met het treinverkeer structureel te kunnen oplossen. Rover heeft twijfels bij een fusie van de spoorpartijen, maar kan Biermans analyse zeker delen.   Bierman...

Lees meer

Problemen voor reizigers Hoorn Kersenboogerd

Sinds de nieuwe dienstregeling, half december, stapelen de problemen voor treinreizigers in Hoorn Kersenboogerd zich op. De extra stops van de intercity naar Amsterdam Centraal in de spits zijn vervallen.  De intercity’s die nog wel in Kersenboogerd stoppen zijn geregeld te vol. En de Sprinter naar Schiphol en Hoofddorp valt om de haverklap uit omdat deze bij vertraging wordt ingekort tot Hoorn....

Lees meer

Versnippering OV-landschap zorgt voor veel klachten

Het OV loket, de ombudsman voor beter openbaar vervoer, kreeg in het vierde kwartaal van 2013 veel klachten over de versnippering in het openbaar vervoer.  De verschillende procedures en systemen die vervoerders hanteren leiden tot onbegrip en kosten reizigers vaak geld. Het OV loket is in 2008 door Rover met steun van het Ministerie I&M opgericht als onafhankelijke ombudsman voor beter...

Lees meer

“Beperk overlast voor Haagse tramreizigers”

Er moet meer worden gedaan om de overlast voor tramreizigers door werkzaamheden aan de brug op de Laan van Meerdervoort te voorkomen. Dit schrijft Rover-afdeling Den Haag in een brief aan de Haagse gemeenteraad. De Roverafdeling ziet het niet zitten dat het plaatselijke tramverkeer in de zomer langdurig worden onderbroken en stelt voor maar één spoor tegelijk buiten dienst te stellen.   Deze...

Lees meer

Ingrid Thijssen

Ingrid Thijssen heeft haar vertrek aangekondigd als directeur van NS Reizigers per 1 maart 2014. Zij gaat naar een energiebedrijf. Haar vertrek verrast, maar zo hoort dat bij een overgang van het ene bedrijf naar het andere. Bert Meerstadt en zij waren het gezicht van NS naar buiten. Nu zij beiden kort na elkaar vertrekken wordt er bij NS een tijdperk afgesloten. Een tijdperk waarin NS minder introvert...

Lees meer

Veel belangstelling voor papieren spoorboekje

Er is veel belangstelling voor het papieren spoorboekje dat door Treinreiziger.nl en Rover wordt uitgegeven. Binnen een maand hebben de stationswinkels van Ako en Bruna al extra exemplaren moeten bestellen.  Het is voor het eerst in drie jaar dat het volledige papieren spoorboekje weer te koop is. De NS schafte het papieren spoorboekje in 2010 af, omdat er te weinig mensen gebruik van zouden...

Lees meer

Goedkoper reizen naar België en Duitsland

De trein naar België is per 15 december duurder geworden, ondanks de bezwaren van de consumentenorganisaties en het feit dat de trein juist 11 minuten langer onderweg is. Gelukkig zijn er nog wel wat manieren om voordeliger te reizen, wij zetten er een aantal op een rij. Voor reizigers naar België kan het voordeliger zijn om de reis te knippen in een binnenlands deel tot aan het grensstation en...

Lees meer

Vooral uit Noord-Holland meldingen volle treinen

De eerste twee weken van januari ontving Rover 473 klachten over volle treinen. Dat zijn meer klachten dan in dezelfde periode in 2013 binnenkwamen (334). Vorig jaar werden vooral de Flevolijn en de trajecten Leiden-Rotterdam en Hoorn-Amsterdam genoemd, ook dit jaar scoren deze trajecten weer hoog in de top 10. Nieuwkomer dit jaar is station Hoorn-Kersenboogerd, waar het verdwijnen van de spits-IC...

Lees meer

"NS te snel met weghalen gele borden"

Dynamische reisinformatie is niet geschikt om als volledig alternatief te dienen voor statische informatie zoals de gele borden op het station. Dit stellen de consumentenorganisaties in het Locov in een advies aan NS.  De consumentenorganisaties waarschuwen NS niet te snel op de zaken vooruit te lopen met het voornemen de gele vertrekstaten drastisch in aantal te verminderen. NS wil dit jaar...

Lees meer

Problemen met onderhoudstoestand wissels

Op diverse stations en trajecten in het land hebben reizigers vandaag last van uitvallende treinen, ook in de spits. ProRail heeft diverse wissels buiten gebruik gesteld in afwachting van vervangende onderdelen. Het betreft een aantal wissels van het type waarop vorige week in Hilversum een trein is ontspoord. De afgelopen dagen waren er al plaatselijk korte onderbrekingen van het treinverkeer voor...

Lees meer