Skip to main content

Reiziger wil concurrentie voor 9292-app

De reiziger ziet graag concurrentie verschijnen voor de reisplanner-app van 9292. Dit blijkt uit een vergelijkende test van reisinformatie-apps in het stads- en streekvervoer, uitgevoerd door reizigersvereniging Rover. Uit de test zijn de apps OV Info Beta (voor android) en Openbaar Vervoer (voor iPhone) als beste OV-apps gekozen. Reizigers geven echter aan nog veel mogelijkheden te missen op de...

Lees meer

NS verlengt aantal volle spitstreinen

Met ingang van de nieuwe dienstregeling biedt NS meer capaciteit op een aantal ritten. Dat laat NS in een brief aan Rover weten naar aanleiding van de klachten uit ons meldpunt volle treinen. Daarnaast treft NS een aantal aanvullende maatregelen om overvolle treinen tegen te gaan. NS laat Rover weten een Taskforce in het leven te hebben geroepen om lijnen waarover het laatste jaar...

Lees meer

Open brief aan NS over gele vertrekstaten

Het Brabants Dagblad gaf Rover gelegenheid een open brief aan de NS-directie te publiceren. Afgelopen zaterdag verscheen onderstaande brief in de krant over het voornemen van NS de gele vertrekstaten af te schaffen. Rover zal zich later deze maand samen met de andere consumentenorganisaties in het Locov nog buigen over een formaal advies mbt dit voornemen. Geachte NS-directie, Op 4 december kwam...

Lees meer

De OV-kaart voor studenten

In het regeerakkoord staat dat er drastisch bezuinigd moet worden op de OV-kaart voor studenten. Twee dagen voor de beëdiging van het kabinet sprak ik Jeroen Dijsselbloem, die mij vertelde dat deze bezuiniging in het regeerakkoord was gekomen zonder overleg met ter zake kundige Kamerleden. De OV-kaart voor studenten werkt goed voor studenten, onderwijsinstellingen en de OV sector. Studenten kunnen...

Lees meer

Openheid treinvertragingen via Spoormonitor.nl

Voor het eerst kunnen treinreizigers de vertragingskans per trein voor hun reis inschatten. Die gegevens zijn gepubliceerd op Spoormonitor.nl, een gezamenlijke website van Treinreiziger.nl, Voor Beter OV en Rover. Uit de monitor blijkt dat treinen vooral na middennacht vaak te laat zijn. Overdag is de trein van 18:54u van Amsterdam Sloterdijk richting Lelystad het vaakst te laat. Die trein had de...

Lees meer

Papieren spoorboekje weer in de winkel

Vanaf woensdag 4 december ligt het papieren minispoorboekje weer in de winkel. Treinreiziger.nl en Rover besloten na het succes van vorig jaar om dit jaar wederom een compact intercityspoorboekje uit te geven. In januari verschijnt bovendien een aanvullend spoorboekje met alle treintijden voor korte afstandsreizen. Beide boekjes samen geven het complete beeld en zijn verkrijgbaar via alle winkels...

Lees meer

Organisaties tegen bezuiniging Studenten-OV

Rover heeft zich aangesloten bij het brede maatschappelijke signaal dat vervoersbedrijven, studentenvertegenwoordigers en milieuorganisaties vandaag middels een artikel in Trouw en advertentie in de Metro geven tegen het afschaffen van de Studenten OV-chipkaart. De betrokken organisaties publiceren vandaag onderstaande open brief aan de Tweede Kamer: Aan: de onderwijscommissie van de Tweede Kamer Beste...

Lees meer

NS wil gele vertrekstaten weghalen

NS heeft aan de consumentenorganisaties in het Locov advies gevraagd over het geleidelijk afschaffen van de gele vertrekstaten. Komend jaar zou het aantal moeten verminderen tot minstens één set per station; grote stations houden er meer. NS vraagt ook advies aan de consumentenorganisaties over een alternatief, dat in 2015 de gele vertrekstaten geheel zou moeten vervangen.   Over...

Lees meer

Zorgen om wegvallen laatste treinverbindingen

De consumentenorganisaties in het Locov hebben NS geadviseerd over voorgenomen wijzigingen in de dienstregeling voor 2013. De wijzigingen gaan per 15 december 2013 in, gelijk met de nieuwe dienstregeling voor 2014. De consumentenorganisaties zijn positief over enkele aanvullingen in de dienstregeling, maar maken zich zorgen over verminderde beschikbaarheid van spoor vanwege werkzaamheden en onderhoud. De...

Lees meer

Brede steun voor petitie chaos OV-chipkaart

Ruim 33.000 reizigers ondertekenden tot nu toe de petitie voor de actie ‘Stop de OV-chip chaos’. De Consumentenbond voert deze campagne samen met Rover en ANWB voor één herkenbaar en laagdrempelig loket waar consumenten terecht kunnen met al hun vragen en klachten over de OV-chipkaart, ongeacht met welke vervoerder ze reizen. Ook bij de politiek en andere consumentenorganisaties vindt de actie steun....

Lees meer

Stations

De stations zijn er de afgelopen jaren enorm op vooruitgegaan. NS heeft dat gewoon goed gedaan. Vroeger kon je op een station slappe koffie krijgen en kleffe broodjes. In de stationsrestauraties was een narrige ober te vinden, die riep dat hij zou komen. Tegenwoordig vind je er Starbucks, AH- to-go, Julia’s en andere trendy bedrijven. Voor de vergaderaar is er een samenwerkingsverband met Seats-to-Meet...

Lees meer

Werkgevers willen goed openbaar vervoer

VNO/NCW hebben een beroep gedaan op de vervoerbedrijven om een goed product te leveren voor hun werknemers. VNO/NCW hebben zich verplicht in het kader van het SER-akkoord minder schadelijke stoffen uit te stoten. Dat betekent minder autogebruik en meer vervoer per fiets en OV. Daar willen de bedrijven aan mee werken. In de vergadering van de initiatiefgroep Samen op reis gebeurde afgelopen week...

Lees meer

Oproep: overlast door verdwenen kaartautomaat?

Gisteren heeft Rover opheldering aan NS gevraagd omdat wij signaleerden dat er in heel Nederland kaartautomaten worden weggehaald. Reizigers melden hierdoor overlast zoals langere wachttijden bij de resterende automaten. NS heeft in een eerste reactie laten weten dat 130 van de in totaal 1180 kaartautomaten verdwijnen, dat is dus 11% van de automaten. NS voorspelt dat reizigers minder gebruik zullen...

Lees meer

Rover wil opheldering verdwenen NS-kaartautomaten

Rover vraagt opheldering aan NS over het weghalen van kaartautomaten op stations. Doordat er steeds meer kaartautomaten verdwijnen, ontstaan soms lange rijen bij resterende kaartautomaten. Reizigers dreigen hierdoor eerder de trein te missen. Rover constateert dat NS de laatste weken veel kaartautomaten heeft verwijderd. De reizigersvereniging heeft hierover uit heel Nederland meldingen ontvangen....

Lees meer

Vierde Spoorpakket

De titel is gewoon saai, maar het onderwerp is boeiend. De Europese Commissie stelt met recht en reden vast dat het spoorvervoer onvoldoende groeit in vergelijking met het vervoer over de weg, het water en door de lucht. De Europese Commissie constateert dat het vervoer door de lucht spectaculair is gegroeid door het opruimen van nationale barrières. Tegen dat opruimen bestond forse weerstand van...

Lees meer

Symposium over Europese spoorplannen

Rover organiseert op maandag 25 november een symposium over de Europese liberaliseringsplannen voor het spoor. Zijn deze plannen in het belang van de reiziger? Rover nodigt reizigers en betrokkenen uit om hierover in debat te gaan. Het zogeheten Vierde Spoorpakket van de Europese commissie beoogt het vervoer per trein te bevorderen. Het spoorvervoer blijft achter in vergelijking met vervoer door...

Lees meer

Aanbieding voor Roverleden: 30% korting op iPad 2

De trein is een uitstekende plaats om wat werk te doen onderweg. Het kortingenplatform van Company Discount heeft daarom nu een speciale aanbieding voor Roverleden: een iPad 2 van 16 GB met 30% korting. Ook voor tablets, e-readers of andere elektronica die u mee kunt nemen in de trein kunt u in deze webshop terecht. Allemaal met hoge kortingen voor u als Roverlid. Voor de OV-reiziger die er graag...

Lees meer