Skip to main content

Oplossing defecte OV-chipkaarten nodig

Er moet snel een oplossing komen voor abonnementhouders die met een defecte OV-chipkaart te maken krijgen. Dat schrijft Rover in een brief aan het Directeurenoverleg Chipkaart (DOC). Hoewel abonnementhouders veel betalen voor hun reisproduct, lopen zij het risico veel geld kwijt te zijn als de chipkaart defect raakt. Rover wil dat dit probleem wordt opgevangen met een tijdelijke chipkaart en dat...

Lees meer

Heeft u een Spoorwens?

Altijd al voorin de cabine van een trein willen kijken? Of willen zien hoe onderhoud wordt gepleegd aan “vierkante” wielen? Benieuwd hoe een verkeersleidingpost van ProRail eruit ziet? Of gewoon een keer met de trein, terwijl dat - om wat voor reden dan ook - voor jou helemaal niet zo “gewoon” is? Vrijwilligers van de NS en ProRail laten 1x per jaar wensen en dromen uitkomen middels de "Spoorwensdag".  Sinds...

Lees meer

Sein- en wisselstoringen

Deze keer trof het Amsterdam en Schiphol in de ochtendspits. Een volgens ProRail nooit eerder voorgekomen storing in de software. En vervolgens de excuses en de toezegging dat het niet weer zal gebeuren. Geen reiziger die dit nog gelooft. Eigenlijk is de oorzaak helemaal niet belangrijk. Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt, zo ook bij ProRail. Belangrijker zijn de extreme gevolgen die storingen...

Lees meer

Rover blij met verbeteringen Randstadspoor

Rover-afdeling Amersfoort reageert verheugd op het bericht dat er vanaf 2016 in het kader van Randstadspoor ieder uur vier sprinters gaan rijden tussen Utrecht en Harderwijk. Deze zullen stoppen op alle tussenliggende stations, met uitzondering van Putten. Dat station moet worden overgeslagen omdat anders de Intercity in zijn loop wordt gehinderd.   "Het is het een hele verbetering",...

Lees meer

ProRail en NS hebben weer iets uit te leggen

Alweer een grote storing, alweer gestrande reizigers. Deze keer is het niet Utrecht Centraal, maar de noordelijke helft van de Randstad. Rover wil opheldering van ProRail: hoe kan, ondanks de technische verbeteringen van de afgelopen jaren, toch weer zo'n onbeheersbare storing het treinverkeer langdurig lam leggen? Van NS wil Rover weten waarom in het geheel geen bussen worden ingezet. Rover wil...

Lees meer

Rover en TTB vragen ministers behoud Beneluxtrein

Met de komst van de Fyra dreigt het reizen per trein tussen België en Nederland voor een aanzienlijk deel van de reizigers onaantrekkelijk te worden. Hiervoor waarschuwen Rover en TreinTramBus de verantwoordelijke ministers in Nederland en België.  De reizigersverenigingen vragen minister Schultz en minister Magnette per brief om de Beneluxtrein te behouden. NMBS Europe en NS Hispeed willen...

Lees meer

"Claim vertraging MerwedeLingeLijn bij Arriva"

Rover doet een oproep aan reizigers die hinder hebben ondervonden van vertraging op de MerwedeLingeLijn, om voor deze vertraging bij Arriva een declaratieverzoek in te dienen. Arriva heeft toegezegd hier soepel mee om te gaan. Sinds de inwerkingtreding van de nieuwe dienstregeling van de MerwedeLingelijn, waarbij de trein een kwartiersfrequentie rijdt en een aantal nieuwe stations bedient, heeft...

Lees meer

Spoedig sneller

Minister Schultz van Haegen heeft de afgelopen maanden op soepele wijze de snelheid op de Nederlandse Rijkswegen verhoogd. Op steeds meer plekken langs de snelwegen verschijnen de 130-bordjes. Dat staat in schril contrast met de voortgang rond  snelheidsverhoging op het spoor. Al sinds jaren is 130 en 140 km/h de norm. Tegen de volgende logische snelheidsstap, 160 km/h, wordt al jaren...

Lees meer

RET wint

Rover heeft deze week een bos bloemen gestuurd naar de directie van de RET als felicitatie. De RET bleek  het beste bod gedaan te hebben voor de concessie van het busvervoer in Rotterdam en omstreken. De RET heeft zich ontwikkeld van een gemeentelijke monopolist naar een klantvriendelijk bedrijf en daarom verdient de RET het winnen van de concessie en de bos bloemen.   Met deze uitkomst...

Lees meer

Rover feliciteert RET met nieuwe concessie

Rover heeft de RET een vrolijke bos voorjaarsbloemen gestuurd om het bedrijf te feliciteren met de nieuwe busconcessie. Rover is blij dat de RET in Rotterdam blijft rijden. Woensdag 14 maart werd bekend dat de RET de aanbesteding van het busvervoer in de Rotterdamse regio heeft gewonnen. Onder meer door het integreren van de lijnen van Qbuzz werd een flinke winst geboekt: waar de RET voorheen 45...

Lees meer

Website 9292: meningen verdeeld

Inmiddels hebben wel al bijna twee maanden de tijd gehad om te wennen aan de nieuwe website van 9292.   Er is dan ook ontzettend veel aan de site veranderd. De meningen erover lijken nog steeds erg verdeeld: veel mensen bejubelen het nieuwe uiterlijk terwijl anderen de website veel minder toegankelijk vinden. Rover ontvangt er zelfs klachten over. De website van 9292 deed met het basic uiterlijk...

Lees meer

Westbahn

Tussen  Wenen en Salzburg rijdt sinds enige maanden een private onderneming onder de naam Westbahn. Opvallende kenmerken: -          Per dubbeldekker-rijtuig een vriendelijke conducteur -          Kaartjes te koop via internet of in de trein tegen hetzelfde tarief -         ...

Lees meer

Klantoordeel over NS blijft achter bij prestaties

  Het reizigersoordeel over de stiptheid van de NS is in 2011 iets gedaald ten opzichte van 2010, net als de klanttevredenheid over de service en de verstrekte informatie bij ontregelingen. Deze ontwikkeling steekt af bij de gemeten punctualiteit van de treinen, die in 2011 juist een topniveau haalde. De consumentenorganisaties willen, in overleg met de NS, meer duidelijkheid trachten te krijgen...

Lees meer

Rover zoekt waarnemers

Rover verricht onderzoek naar het reisgemak, toegankelijkheid en de aansluitingen binnen de provincies Gelderland en Utrecht. We doen onderzoek voor de reizigersplatforms in Utrecht en Gelderland aan de hand van vooraf uitgestippelde reizen in deze provincies. We zoeken op korte termijn OV reizigers die in de maand april of mei voor dit onderzoek een reis zouden willen maken. Met nadruk willen we...

Lees meer

Een sterke OV-autoriteit

De OV-chipkaart is nog steeds de grootste veroorzaker van klachten van reizigers. De Minister stelde een commissie in, die zich verdiepte in de oorzaken van de aanhoudende problemen. De commissie onder leiding van de oud-bestuurder Henri Meijdam kwam tot de terechte conclusie dat het bij de invoering van de OV-chipkaart ontbroken heeft aan regie. Eén van de aanbevelingen was om een OV-autoriteit...

Lees meer

De chipkaart en conflicterende producten

Het plan voor één kaart voor al het openbaar vervoer is tot nu toe jammerlijk mislukt. Dat zal iedere OV-chipkaartreiziger die met meerdere vervoerders reist ongetwijfeld met ons eens zijn. Niet alleen biedt iedere vervoerder zijn eigen producten voor de OV-chipkaart aan, deze producten werken vaak net zo slecht samen als de vervoerders zelf. De reiziger die incheckt met een OV-chipkaart waar meedere...

Lees meer

Belangrijk nieuws NS-abonnementen

Goed nieuws voor houders van één van de nieuwe NS-abonnementen: per direct zijn deze abonnementen ook geldig op de treinen van Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia. Rover had hier van meet af aan op aangedrongen en is blij dat dit nu uiteindelijk geregeld is. Wel is er helaas toch weer een adder onder het gras, waarvoor wij de reizigers moeten waarschuwen.   Augustus 2011 introduceerde...

Lees meer