Skip to main content

Acties NS tegen overvolle treinen Kersenboogerd

Met het ingaan van de nieuwe dienstregeling is de spits-intercitystop in Hoorn-Kersenboogerd komen te vervallen. Ondanks de toezegging van NS om dit op te vangen met de inzet van voldoende materieelcapaciteit, zijn er bij Rover veel klachten binnengekomen over overvolle treinen rond dit station. Dit maakt een toch al vervelende verandering nog extra pijnlijk voor de reizigers op Kersenboogerd. Rover...

Lees meer

Oplossing voor privégebruik NS-Business Card

Er is een oplossing in zicht voor reizigers die problemen ervaren met privégebruik van de NS-Business Card. Terwijl NS hieraan werkt, bestaat de mogelijkheid om voorlopig nog even gebruik te maken van het oude Trajectabonnement. Rover en het OV loket ontvangen veel klachten van werknemers die reizen met een Trajectabonnement van NS dat wordt vergoed door de werkgever. Zij krijgen van hun werkgever...

Lees meer

NS geeft beleid stations overslaan toe

Het is wel degelijk beleid van NS om bij vertraging soms een station over te slaan. Dat blijkt uit een brief van NS aan Rover. De erkenning is opvallend, want NS heeft Rover altijd voorgehouden dat het overslaan van stations geen beleid is en er sprake zou zijn van incidenten. Staatssecretaris Mansveld vindt het overslaan van stations “in principe niet acceptabel.” Toch ontvangt Rover er steeds...

Lees meer

Doorgeslagen veiligheid

Treinen zijn veruit het veiligste vervoermiddel. Het treinongeluk bij de Singelgracht in Amsterdam waarbij één dode viel was het eerste grote ongeluk na tien jaar. Op de Nederlandse wegen vallen elk jaar 800 doden en tienduizenden zwaar- en lichtgewonden. Ondanks deze duidelijke cijfers blijft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) steeds absurdere eisen stellen aan de spoorsector. Vroeger...

Lees meer

Einde ‘kastje-muur’ in zicht

De OV-bedrijven en TLS gaan concrete stappen zetten om een einde te maken aan de loketten-warboel rond de OV-chipkaart. De eerste stap moet op 1 februari aanstaande zijn gezet. Dan zorgen de bedrijven ervoor dat reizigers niet meer van het kastje naar de muur worden gestuurd. Als de reiziger zich meldt bij een klantenservice die zijn vraag of probleem niet kan oplossen, wordt hij doorgeleid naar...

Lees meer

Meldpunt nieuwe dienstregeling gelanceerd

Rover heeft ook dit jaar een meldpunt geopend voor de nieuwe dienstregeling. Via www.rover.nl/dienstregeling2014 kunnen reizigers zowel klachten als complimenten kwijt over dienstregeling 2014, met betrekking tot zowel de trein als het stads- en streekvervoer. Rover wil de meldingen gebruiken om de dienstregelingen met vervoerders te evalueren en zich sterk te maken voor verbeteringen. In tegenstelling...

Lees meer

Reiziger wil concurrentie voor 9292-app

De reiziger ziet graag concurrentie verschijnen voor de reisplanner-app van 9292. Dit blijkt uit een vergelijkende test van reisinformatie-apps in het stads- en streekvervoer, uitgevoerd door reizigersvereniging Rover. Uit de test zijn de apps OV Info Beta (voor android) en Openbaar Vervoer (voor iPhone) als beste OV-apps gekozen. Reizigers geven echter aan nog veel mogelijkheden te missen op de...

Lees meer

NS verlengt aantal volle spitstreinen

Met ingang van de nieuwe dienstregeling biedt NS meer capaciteit op een aantal ritten. Dat laat NS in een brief aan Rover weten naar aanleiding van de klachten uit ons meldpunt volle treinen. Daarnaast treft NS een aantal aanvullende maatregelen om overvolle treinen tegen te gaan. NS laat Rover weten een Taskforce in het leven te hebben geroepen om lijnen waarover het laatste jaar...

Lees meer

Open brief aan NS over gele vertrekstaten

Het Brabants Dagblad gaf Rover gelegenheid een open brief aan de NS-directie te publiceren. Afgelopen zaterdag verscheen onderstaande brief in de krant over het voornemen van NS de gele vertrekstaten af te schaffen. Rover zal zich later deze maand samen met de andere consumentenorganisaties in het Locov nog buigen over een formaal advies mbt dit voornemen. Geachte NS-directie, Op 4 december kwam...

Lees meer

De OV-kaart voor studenten

In het regeerakkoord staat dat er drastisch bezuinigd moet worden op de OV-kaart voor studenten. Twee dagen voor de beëdiging van het kabinet sprak ik Jeroen Dijsselbloem, die mij vertelde dat deze bezuiniging in het regeerakkoord was gekomen zonder overleg met ter zake kundige Kamerleden. De OV-kaart voor studenten werkt goed voor studenten, onderwijsinstellingen en de OV sector. Studenten kunnen...

Lees meer

Openheid treinvertragingen via Spoormonitor.nl

Voor het eerst kunnen treinreizigers de vertragingskans per trein voor hun reis inschatten. Die gegevens zijn gepubliceerd op Spoormonitor.nl, een gezamenlijke website van Treinreiziger.nl, Voor Beter OV en Rover. Uit de monitor blijkt dat treinen vooral na middennacht vaak te laat zijn. Overdag is de trein van 18:54u van Amsterdam Sloterdijk richting Lelystad het vaakst te laat. Die trein had de...

Lees meer

Papieren spoorboekje weer in de winkel

Vanaf woensdag 4 december ligt het papieren minispoorboekje weer in de winkel. Treinreiziger.nl en Rover besloten na het succes van vorig jaar om dit jaar wederom een compact intercityspoorboekje uit te geven. In januari verschijnt bovendien een aanvullend spoorboekje met alle treintijden voor korte afstandsreizen. Beide boekjes samen geven het complete beeld en zijn verkrijgbaar via alle winkels...

Lees meer

Organisaties tegen bezuiniging Studenten-OV

Rover heeft zich aangesloten bij het brede maatschappelijke signaal dat vervoersbedrijven, studentenvertegenwoordigers en milieuorganisaties vandaag middels een artikel in Trouw en advertentie in de Metro geven tegen het afschaffen van de Studenten OV-chipkaart. De betrokken organisaties publiceren vandaag onderstaande open brief aan de Tweede Kamer: Aan: de onderwijscommissie van de Tweede Kamer Beste...

Lees meer

NS wil gele vertrekstaten weghalen

NS heeft aan de consumentenorganisaties in het Locov advies gevraagd over het geleidelijk afschaffen van de gele vertrekstaten. Komend jaar zou het aantal moeten verminderen tot minstens één set per station; grote stations houden er meer. NS vraagt ook advies aan de consumentenorganisaties over een alternatief, dat in 2015 de gele vertrekstaten geheel zou moeten vervangen.   Over...

Lees meer

Zorgen om wegvallen laatste treinverbindingen

De consumentenorganisaties in het Locov hebben NS geadviseerd over voorgenomen wijzigingen in de dienstregeling voor 2013. De wijzigingen gaan per 15 december 2013 in, gelijk met de nieuwe dienstregeling voor 2014. De consumentenorganisaties zijn positief over enkele aanvullingen in de dienstregeling, maar maken zich zorgen over verminderde beschikbaarheid van spoor vanwege werkzaamheden en onderhoud. De...

Lees meer

Brede steun voor petitie chaos OV-chipkaart

Ruim 33.000 reizigers ondertekenden tot nu toe de petitie voor de actie ‘Stop de OV-chip chaos’. De Consumentenbond voert deze campagne samen met Rover en ANWB voor één herkenbaar en laagdrempelig loket waar consumenten terecht kunnen met al hun vragen en klachten over de OV-chipkaart, ongeacht met welke vervoerder ze reizen. Ook bij de politiek en andere consumentenorganisaties vindt de actie steun....

Lees meer

Stations

De stations zijn er de afgelopen jaren enorm op vooruitgegaan. NS heeft dat gewoon goed gedaan. Vroeger kon je op een station slappe koffie krijgen en kleffe broodjes. In de stationsrestauraties was een narrige ober te vinden, die riep dat hij zou komen. Tegenwoordig vind je er Starbucks, AH- to-go, Julia’s en andere trendy bedrijven. Voor de vergaderaar is er een samenwerkingsverband met Seats-to-Meet...

Lees meer