Skip to main content

Werkgevers willen goed openbaar vervoer

VNO/NCW hebben een beroep gedaan op de vervoerbedrijven om een goed product te leveren voor hun werknemers. VNO/NCW hebben zich verplicht in het kader van het SER-akkoord minder schadelijke stoffen uit te stoten. Dat betekent minder autogebruik en meer vervoer per fiets en OV. Daar willen de bedrijven aan mee werken. In de vergadering van de initiatiefgroep Samen op reis gebeurde afgelopen week...

Lees meer

Oproep: overlast door verdwenen kaartautomaat?

Gisteren heeft Rover opheldering aan NS gevraagd omdat wij signaleerden dat er in heel Nederland kaartautomaten worden weggehaald. Reizigers melden hierdoor overlast zoals langere wachttijden bij de resterende automaten. NS heeft in een eerste reactie laten weten dat 130 van de in totaal 1180 kaartautomaten verdwijnen, dat is dus 11% van de automaten. NS voorspelt dat reizigers minder gebruik zullen...

Lees meer

Rover wil opheldering verdwenen NS-kaartautomaten

Rover vraagt opheldering aan NS over het weghalen van kaartautomaten op stations. Doordat er steeds meer kaartautomaten verdwijnen, ontstaan soms lange rijen bij resterende kaartautomaten. Reizigers dreigen hierdoor eerder de trein te missen. Rover constateert dat NS de laatste weken veel kaartautomaten heeft verwijderd. De reizigersvereniging heeft hierover uit heel Nederland meldingen ontvangen....

Lees meer

Vierde Spoorpakket

De titel is gewoon saai, maar het onderwerp is boeiend. De Europese Commissie stelt met recht en reden vast dat het spoorvervoer onvoldoende groeit in vergelijking met het vervoer over de weg, het water en door de lucht. De Europese Commissie constateert dat het vervoer door de lucht spectaculair is gegroeid door het opruimen van nationale barrières. Tegen dat opruimen bestond forse weerstand van...

Lees meer

Symposium over Europese spoorplannen

Rover organiseert op maandag 25 november een symposium over de Europese liberaliseringsplannen voor het spoor. Zijn deze plannen in het belang van de reiziger? Rover nodigt reizigers en betrokkenen uit om hierover in debat te gaan. Het zogeheten Vierde Spoorpakket van de Europese commissie beoogt het vervoer per trein te bevorderen. Het spoorvervoer blijft achter in vergelijking met vervoer door...

Lees meer

Aanbieding voor Roverleden: 30% korting op iPad 2

De trein is een uitstekende plaats om wat werk te doen onderweg. Het kortingenplatform van Company Discount heeft daarom nu een speciale aanbieding voor Roverleden: een iPad 2 van 16 GB met 30% korting. Ook voor tablets, e-readers of andere elektronica die u mee kunt nemen in de trein kunt u in deze webshop terecht. Allemaal met hoge kortingen voor u als Roverlid. Voor de OV-reiziger die er graag...

Lees meer

TreinToilet: een app met actuele toiletinformatie

Tijdens de nominatie van de Blije Reizigersprijs 2013 op Railforum werd de app al voorzichtig aangekondigd: TreinToilet. Een app voor Android die de reiziger exact vertelt of de trein een toilet heeft, of dat men toch maar beter kan overstappen bij een station met een, eventueel rolstoel toegankelijke, toilet. Naast toiletten zijn ook de actuele vertrektijden in de applicatie te vinden en loopt...

Lees meer

Juridische vraag: waarom klagen over volle treinen?

Rover werkt samen met ARAG, de juridisch dienstverlener van Nederland. Iedere maand geeft ARAG op onze website antwoord op een juridische vraag. Deze maand: Heeft het zin om een klacht in te dienen bij NS of een andere vervoerder over volle treinen? Antwoord: Jazeker! De NS of andere vervoerder wordt er met uw klacht dan namelijk op gewezen dat zich onveilige situaties aan boord van de treinen...

Lees meer

Genomineerden 'De Blije Reizigers Prijs 2013' bekend

De jury koos uit ruim 40 inzendingen de volgende 3 verbeteringen als kanshebbers voor De Blije Reizigers Prijs 2013: HTM stelt via hoteliers anonieme OV-chipkaarten op gebruikersvriendelijke wijze ter beschikking aan hotelgasten zodat zij zorgeloos met het Nederlandse OV kunnen reizen Stefan de Konink; digitale pionier, voorvechter van Open Data en voorzitter van Stichting Open Geo, voor alle...

Lees meer

NS houdt zich niet aan afspraken treintoiletten

NS houdt zich niet aan de toezegging, die minister Schultz in 2011 aan de Tweede Kamer heeft gedaan, over de inzet van toiletloze treinen. Toegezegd was de toiletloze treinen (die uiterlijk in 2025 van de baan zullen verdwijnen) alleen op trajecten in te zetten die aan bepaalde voorwaarden voldoen. Ook zou NS helder aan reizigers communiceren over welke trajecten het gaat, zodat reizigers hiermee...

Lees meer

Elektrificatie dringend gewenst

Kort na de Tweede Wereldoorlog werd Dr.Ir. F.Q .Den Hollander President-directeur van NS. Hij rekende snel uit dat elektrificering van spoorlijnen leidde tot veel lagere kosten in de exploitatie. Onder zijn bewind is het hele toenmalige hoofdnet van NS onder de draad gebracht en NS was het eerste bedrijf in Europa dat de stoomlocomotieven volledig afschafte. NS liep voorop. Elders in Europa werd...

Lees meer

Trein naar België fors duurder vanaf december

NS Hispeed wil per december de heringevoerde intercity naar België flink in prijs verhogen. Hiervoor hebben de consumentenorganisaties in het Locov de Tweede Kamer gewaarschuwd. Hoewel de reistijd met de Beneluxtrein per december juist langer wordt, moeten reizigers hiervoor minstens 8% meer gaan betalen. Voor overstappende reizigers vanaf een reguliere NS-trein valt de prijsverhoging nog negatiever...

Lees meer

Rover ontevreden over herfstvakantie op het spoor

Rover is zeer ontevreden over de prestaties op het spoor tijdens de herfstvakantie. Veel reizigers werden gedupeerd door (uitgelopen) werkzaamheden, vertragingen en te korte treinen. Rover ontving 800 klachten over volle treinen tijdens de herfstvakantie, wat grotendeels te wijten is aan de enorme hoeveelheid buitendienststellingen op het spoor waar door NS bovendien slecht op werd ingespeeld. Geplande...

Lees meer

Gelieve in de herfstvakantie niet te reizen

Een kleine bloemlezing uit mijn mailbox: 1. Beste Arriën en anderen, Het was deze week weer diep treurig met het droefenisduo ProRail/NS. Zelden heeft de aanleg van een fietstunneltje in Bilthoven zoveel reizigers gedupeerd als deze week. Gepland en ongepland door misrekening van spoorcapaciteit en nakomende seinstoringen. Verder de hele week 2x extra overstappen tussen Zwolle en Leeuwarden (trein-bus-trein),...

Lees meer

Klachtenstroom volle treinen houdt aan

Na de enorme klachtenvloed die Rover in september binnenkreeg over volle treinen, staat ook in oktober de teller niet stil: op 21 oktober registreerde ons meldpunt volle treinen al meer dan 1400 klachten over deze maand. Rover heeft de aanhoudende klachtenstroom met succes breed onder de aandacht gebracht. Staatssecretaris Mansveld heeft vorige week aan de Tweede Kamer laten weten een einde te willen...

Lees meer

Resultaten

Rover heeft van oudsher de naam kritisch en soms te zuur te zijn over het openbaar vervoer. Een hoge zuurgraad is leuk voor de media maar het gevaar bestaat zuur te blijven hangen in het eigen gelijk. De opgave voor Rover is om resultaten te behalen. De afgelopen periode ging dat goed. -          Rover begon een meldpunt overvolle treinen en de Staatssecretaris...

Lees meer

Een helpende hand van de medereiziger

Als OV-reiziger ben je aangewezen op de vervoerder, dat maakt kwetsbaar. Daar word je mee geconfronteerd wanneer de vervoerder het laat afweten. Zo liep onze Halloweenavond in Hellendoorn deze herfstvakantie onverwacht spannend af. De bus van Syntus zou ieder uur naar Nijverdal rijden volgens 9292, de haltestaat en de informatie in het attractiepark. De bus van 20:29 uur liet het afweten en de klantenservice...

Lees meer