Skip to main content

LOCOV adviseert over alternatief Fyra

Rover en de collega-consumentenorganisaties in het Locov hebben vandaag hun advies uitgebracht over het voorstel van NS en NMBS voor een alternatief voor de Fyra. Wij zijn positief over de richting die hiermee wordt ingeslagen. Die is voor de reizigers op een aantal punten beter dan de oorspronkelijke koers, ook als de bestelde treinstellen technisch in orde waren geweest. Wel bevat het NS/NMBS-voorstel...

Lees meer

Gezocht: reizigers om reisinformatie-apps te testen

Er verschijnen steeds meer apps die gebruik maken van actuele reisinformatie. Maar doen deze apps ook wat de reiziger wil? In samenwerking met GOVI (Grenzeloze Openbaar Vervoer Informatie) en de Consumentenbond wil Rover een aantal reisinformatie-apps testen. We willen graag de mening van reizigers weten. Daarom zijn wij op zoek naar enthousiaste reizigers die de komende weken aan de app-test willen...

Lees meer

Succesvolle week voor de treinreiziger

Een einde aan structureel overvolle treinen, harde woorden over het zomaar overslaan van stations en een strengere toepassing van de uitgedunde “winterdienstregeling”: de woorden van Rover waren afgelopen week niet tegen dovemansoren gericht en staatssecretaris Mansveld kwam op voor de reiziger. In iets meer dan zes weken tijd ontving Rover al ruim 3000 klachten over overvolle treinen, een aantal...

Lees meer

Rover start samenwerking met ARAG

Rover is een samenwerking gestart met rechtsbijstandverzekeraar en juridische dienstverlener ARAG. Met deze samenwerking wil Rover haar leden ondersteuning bieden in een geschil met vervoersbedrijven. Roverleden maken gratis gebruik van de telefonische helpdesk van ARAG. Soms ontvangt Rover ernstige klachten die eindigen in een geschil waarbij juridische ondersteuning wenselijk is. Denk aan incidenten...

Lees meer

Rondetafelgesprek over alternatief Fyra

Rover neemt deel aan het rondetafelgesprek over het alternatief voor de Fyra, dat donderdag 17 oktober gehouden wordt door de commissie Infrastructuur en Milieu. Rover zal inbrengen dat de reiziger er met de beoogde volledige terugkeer van de Beneluxtrein op vooruit gaat, maar de lange rijtijd kan nog wel worden verbeterd. Vanaf de aanleg van de hogesnelheidslijn (HSL) hebben verschillen van inzicht,...

Lees meer

Rover vreest voor toekomst stoptrein Elst

In de toekomst stoppen mogelijk minder treinen in Elst. Op dit gevaar wijzen drie samenwerkende Rover-afdelingen de fracties van de gemeenteraad van Overbetuwe in een brief. Er liggen te weinig sporen bij Elst om toekomstige reizigersgroei te kunnen opvangen, maar de regionale overheden vinden het te duur hierin te investeren. Reizigersvereniging Rover vreest dat de stoptreinen voor Elst over 10...

Lees meer

Low car diet

Op initiatief van Urgenda, een flitsende organisatie voor duurzaam samenleven, hebben 100 topbestuurders van bedrijven en organisaties voor 10 dagen hun autosleutel ingeleverd. Bewust op de Dag van de Duurzaamheid, 10 oktober. Als tegenprestaties kregen zij een NS-businesscard voor trein, tram, bus, de OV-fiets, Greenwheels en voor verschillende vormen van autodelen. Bij de overdracht van de sleutels...

Lees meer

Symposium over spoorbrug bij Ravenstein

Discussieer mee over de enkelsporige spoorbrug bij Ravenstein op 23 oktober in het gemeentehuis te Oss. De Rover-afdelingen Brabant en Gelderland organiseren die middag een symposium over de spoorbrug. Hiermee hoopt Rover betrokkenen te overtuigen dat spoorverdubbeling op de brug noodzakelijk is. Belangstellenden zijn welkom om gratis deel te nemen. Om in de toekomst meer treinen tussen Nijmegen...

Lees meer

Rover wil opheldering NS over stations overslaan

Rover vraagt opheldering aan NS over treinen die bij vertraging aan een aantal kleine stations zijn voorbijgereden. Reizigers die onverwacht niet bij hun station kunnen uitstappen, moeten verplicht doorrijden naar het volgende station en daar weer terugkeren met de volgende trein. Dit kan voor grote vertragingen zorgen. Rover krijgt de laatste tijd meer meldingen binnen over treinen die bij vertraging...

Lees meer

Rondetafelgesprek over OV-chipkaart 2.0

Donderdag 10 oktober wordt in de commissie Infrastructuur en Milieu een rondetafelgesprek gevoerd over hoe een OV-chipkaart 2.0 er uit zou moeten zien, wat daar de mogelijkheden voor zijn en wat daar organisatorisch en wettelijk voor nodig is. Rover is ook aanwezig om namens de reiziger te wensen voor de vernieuwde chipkaart in te brengen. Het rondetafelgesprek is vanaf 13:00 uur live...

Lees meer

Bedenk nieuwe functionaliteiten OV-reisplanners

Reisinformatie is van essentieel belang voor de OV-reiziger: een prettige reis valt of staat vaak met goede informatie. Aan de vele reacties die Rover krijgt van reizigers en andere belanghebbenden blijkt dat hier nog flinke winst te halen valt. Denk aan mogelijkheden als koppelingen met voor- en navervoer, tarief-, parkeer en weginformatie, of een attendering wanneer een trein of bus uitvalt met...

Lees meer

Schiphol, een gemiste kans

Schiphol is perfect aangesloten op het OV. Er gaan rechtstreekse treinen van Schiphol naar vrijwel alle grote steden in Nederland. Ook de busverbindingen rondom Schiphol zijn goed; in het bijzonder het R-Net, een bus die om de vijf of zeven minuten rijdt naar Haarlem, Amstelveen en Amsterdam Arena. Toch is het marktaandeel van het OV van en naar Schiphol in de afgelopen tijd gedaald van 40% naar...

Lees meer

Onderzoek naar buscomfort rotondes Vathorst

Er komt een onderzoek naar het comfort en de veiligheid van buspassagiers op de rotondes in Vat­horst. Het ROCOV Utrecht, waarin de afdeling Amersfoort van Rover deel­neemt, laat dit door een onafhankelijk bureau uitvoeren. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat Vathorst ‘hoogwaardig openbaar vervoer’ (HOV) zou krij­gen, waarbij zelfs woorden als kabelbaan of een tramlijn zijn genoemd. Dit HOV...

Lees meer

Meer dan 2000 klachten over volle treinen

In september kwamen er ruim 2200 klachten bij Rover binnen over volle treinen. Maar ook in oktober gaat het nog hard: de afgelopen dagen werden alweer 350 klachten geregistreerd. Rover brengt de klachten in kaart om ze voor te leggen aan de vervoerders en andere partijen die ons kunnen helpen de overvolle treinen aan de kaak te stellen (zoals decentrale overheden en de media). Een analyse van de...

Lees meer

Stop de OV-chaos! 1 loket voor OV-chip

Bij problemen met de OV-chipkaart worden reizigers constant van het kastje naar de muur gestuurd. Dit blijkt uit vele meldingen die ANWB, Consumentenbond en Rover hierover ontvingen. Zij dringen er samen bij de openbaar vervoersorganisaties en TLS (producent van de OV-chipkaart) op aan om beter samen te werken en een gezamenlijk serviceloket te openen. Op 2 oktober starten de drie belangenorganisaties...

Lees meer

"Treinreizen in 2014 te duur en ingewikkeld"

De NS-voornemens voor 2014 maken het reizen per trein te duur en te ingewikkeld. Dit stellen de consumentenorganisaties in het Locov in een advies aan NS. Door verschillende kosten door te schuiven naar de reiziger, zal de tariefsverhoging van NS ver uitstijgen boven de inflatie. Daarbij moeten reizigers zich bovendien voortaan gaan verdiepen in het ingewikkelde fenomeen “routekeuze”. Zeer...

Lees meer

Zin en onzin over de treinen naar Brussel

1. ANSALDOBREDA Ansaldo zou de Fyra kunnen oplappen volgens advertenties in de dagbladen. De Fyra is vier jaar te laat geleverd met gebreken. De stoelen hadden sprinterkwaliteit. Er was geen wifi, geen ruimte voor rolstoelen en fietsen. In Denemarken doen de treinen van AnsaldoBreda het vele jaren na levering nog steeds niet. De advertenties hadden operettekwaliteit en verbloemen slechte treinen....

Lees meer