Skip to main content

Rover-Limburg verheugd over trein in Hamont

Nu nog over de grens naar Weert Zondagochtend 6 april arriveerde om 10:53u weer een trein in het Belgische Hamont. Na aankomst van de trein werd deze halte feestelijk geopend. Het in 1957 gesloten station is na bijna 50 jaar weer opgenomen in de dienstregeling van de Belgische spoorwegen. Rover-Limburg was bij de opening aanwezig. Rover hoopt dat met de opening van dit station de verbinding Weert-Hamont-Antwerpen...

Lees meer

"Goed resultaat aanbesteding trein Alphen-Gouda"

Rover Holland Rijnland is zeer tevreden over de uitkomst van de aanbesteding van de treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda. Een kwartierdienst op dit traject overdag en een toilet in de trein, betekent een wezenlijke verbetering van de reismogelijkheden in deze regio. NS heeft de nieuwe concessie, die ingaat per december 2016, gewonnen na een openbare aanbesteding. De nieuwe concessie gaat in voor...

Lees meer

ProRail: hoe nu verder?

Het vertrek van Marion Gout bij ProRail was onvermijdelijk. Haar belofte van nul vermijdbare storingen in 2015 werd niet waargemaakt. Haar voortdurende gehamer op veiligheid werd ongeloofwaardig toen na een ontsporing in Hilversum er maar liefst 500 wissels moesten worden gecontroleerd. Waren die wissels dan niet veilig of was ProRail het zicht op de staat van onderhoud kwijt geraakt? Aan blikseminslag...

Lees meer

Rover verontrust over gevolgen Gelderse OV-visie

In de Gelderse afdelingen van Reizigersvereniging Rover heerst grote verontrusting over de gevolgen voor de OV-gebruiker als de provincie Gelderland de voorstellen in de onlangs gepubliceerde OV-visie gaat realiseren. Dorpen en kleine steden dreigen hun busverbindingen te verliezen. Onduidelijk is wat daarvoor in de plaats komt en welke rol de provincie daar nog voor haar rekening neemt. Het...

Lees meer

Bezuinigingsplannen NS regio Haarlem uitgesteld

NS zal komend jaar niet gaan bezuinigen op de treindiensten tussen Alkmaar, Haarlem en Amsterdam. Dat heeft Rover van NS te horen gekregen bij het aanbieden van een petitie tegen de plannen. NS wil met regionale overheden en consumentenorganisaties op korte termijn in gesprek gaan met als doel tot een gezamenlijk en breed gedragen alternatief te komen voor de bediening van de regio. Rover is blij...

Lees meer

Gewijzigde spoortarieven en routekeuze

Vanaf vandaag zal een aantal reizigers merken dat het tarief van het papieren treinkaartje is gewijzigd. Op trajecten van regionale vervoerders geldt vanaf 2 april de regionale prijs, ook moet voor sommige reizen eerst een “route” (lees: vervoerder) worden gekozen. Op aandringen van Rover is inmiddels wel de lange-afstandskorting doorgevoerd bij een overstap van NS op een regionale vervoerder....

Lees meer

"Geen eenrichtingsverkeer Leusderkwartier!"

Consumentenorganisaties hebben bezwaar gemaakt tegen het besluit van B&W van Amersfoort om in het Leusderkwartier eenrichtingsverkeer in te stellen. Volgens het consumentenplatform wordt een logische en efficiënte lijnvoering in Amersfoort onmogelijk gemaakt. Door het eenrichtingsverkeer krijgen reizigers te maken met langere omwegen, gemiste aansluitingen en in een aantal gevallen hogere tarieven....

Lees meer

De Lange Termijn Spooragenda (LTSA)

Goed dat er eindelijk een visie is van het Rijk op het Spoor en het OV. Te lang heeft het Rijk het standpunt ingenomen dat de bedrijven en de lagere overheden het maar zelf moesten uitzoeken. Dit gebrek aan regie heeft ertoe geleid dat ProRail en NS uit elkaar groeiden, dat de OV-chipkaart een debacle werd in plaats van een succes en dat er een tarievenchaos is ontstaan. Het is de grote verdienste...

Lees meer

“Integreer OV en doelgroepenvervoer”

Afgelopen vrijdag vond in Den Haag het Rover-symposium over krimp plaats. Onder leiding van dagvoorzitter Marc Maartens waren er diverse presentaties en discussies over krimp en de impact daarvan op het reguliere openbaar vervoer en het doelgroepenvervoer. Maar ook andere veranderingen zoals de diverse decentralisaties en de daarbij gepaard gaande bezuinigingen kwamen aan de orde. Jan van Selm,...

Lees meer

Treinen in Noord-Holland

Ooit was er een prima rechtstreekse trein van IJmuiden via Haarlem naar Amsterdam. Die trein was vooral geliefd bij forenzen. Als bezuiniging werd de verbinding door NS ingekort van IJmuiden tot Haarlem. De forenzen naar Amsterdam moesten overstappen in Haarlem. De forenzen deden wat anders: zij namen de auto of de bus die wel rechtstreeks reed naar Amsterdam. En vervolgens zaten er zo weinig mensen...

Lees meer

Advies over dienstregeling 2015

De consumentenorganisaties in het Locov hebben zich gebogen over de adviesaanvraag van NS over dienstregeling 2015. De plannen van NS kennen een aantal verbeteringen voor de reiziger, maar ook een paar grote verslechteringen. “In onze ogen gaan uw plannen voor een verminderd en gewijzigd treinaanbod geheel tegen de trend in om de attractiviteit van het openbaar vervoer te verbeteren”, schrijven...

Lees meer

Actie voor behoud treinverbindingen Haarlem

Maandagmiddag 17 maart om 17:00 uur gaat de VVD Haarlem samen met Rover-Haarlem actie voeren voor het behoud van de Intercity tussen Alkmaar en Haarlem. VVD-kamerlid Betty de Boer en VVD-kandidaat raadsleden Hendrikje van der Smagt en Anne Sterenberg zullen samen met Rover als Kenau’s vechten tegen deze bezuinigingsmaatregel. Deze actie wordt dan ook gestart bij het Kenaubeeld op het stationsplein...

Lees meer

Gemeenteraadsverkiezingen

In Parijs is de smog zo hevig dat de autoriteiten hebben moeten besluiten om het OV deze dagen gratis te maken. Het autoverkeer wordt afgeremd. Berouw komt altijd na de zonde. In Parijs zijn de afgelopen dertig jaar veel autowegen en parkeergarages gebouwd en het gevolg is een vieze lucht, die de volksgezondheid bedreigt. In Nederland beloven politieke partijen bij de gemeenteraadsverkiezingen betere...

Lees meer

Rotterdamse politiek unaniem voor gezond verkeer

Er is grote eenstemmigheid onder de verkeersspecialisten van Rotterdamse politieke partijen die meedoen aan de raadsverkiezingen op 19 maart. Dat bleek tijdens het verkiezingsdebat dat op 13 maart werd georganiseerd door de plaatselijke afdelingen van Rover en de Fietsersbond. Prioriteit voor gezond verkeer Vrijwel alle Rotterdamse politieke partijen vinden dat voetgangers, fietsers en openbaar...

Lees meer

Snellere treinverbinding Harderwijk-Randstad kansrijk

Rover gaat de handen ineenslaan met de gemeente Harderwijk om een snelle treinverbinding van Harderwijk naar de Randstad te realiseren. Nu de plannen voor extra sprinters tussen Amersfoort en Zwolle voorlopig niet gerealiseerd gaan worden, heeft Rover er bij de gemeenten op aangedrongen te kijken naar andere mogelijkheden om op korte termijn verbetering te brengen. De gemeente Harderwijk heeft die...

Lees meer

Tariefswijziging regionaal treinkaartje per 2 april

Per 2 april zal een aantal reizigers te maken krijgen met een tariefswijziging in het papieren treinkaartje. Op trajecten van regionale vervoerders gaat de regionale prijs gelden, hierbij zorgt de lange-afstandskorting dat oneigenlijke prijsstijgingen bij overstap tussen NS en regionale vervoerders worden voorkomen. Op sommige verbindingen zal de automaat of de lokettist om een routekeuze vragen....

Lees meer

Symposium over krimp

Op vrijdag 21 maart a.s. organiseert Rover in Den Haag een symposium met als titel “Krimp: Een uitdaging voor OV en doelgroepenvervoer.” Hiermee wil Rover de discussie aanzwengelen wat de krimp zowel demografisch als organisatorisch voor impact heeft op het openbaar vervoer en op het doelgroepenvervoer. Voor deze middag, die mede mogelijk wordt gemaakt door Veolia, zijn reizigers en andere betrokkenen...

Lees meer