Skip to main content

Veel klachten over afschaffing papieren treinkaartje

De overgang van het papieren treinkaartje naar de OV-chipkaart op 9 juli aanstaande is op een aantal punten onvoldoende voorbereid. Dit stelt het OV loket. Zowel bij het OV loket als bij Rover komen veel klachten binnen.  De klachten komen vooral van abonnementhouders, de vaste klanten van het openbaar vervoer. Gebruikers van een Voordeelurenkaart (waarmee buiten de spits met 40...

Lees meer

Rover-bestuurslid ontwikkelt “parkstation” Deurne

Terwijl er steeds meer mooie stations verschijnen in grote steden als Rotterdam, moeten veel reizigers het nog doen met het soort station waar je het liefst zo snel mogelijk weer weg wilt. Zoals in de stad Deurne, een prachtige groene omgeving waar het station zelf grijs en somber is. Het was Rover-bestuurslid Michel Lintermans een doorn in het oog. Als het aan hem ligt wordt station Deurne een...

Lees meer

Rover verbaasd over Kamerbrief Mansveld

Mogen wij even interumperen? Bovenstaande gedachte kwam veelvuldig bij ons op tijdens het lezen van de brief die staatssecretaris Mansveld vorige week aan de Kamer stuurde. In deze brief gaat Mansveld uitgebreid in op de vele vragen van Kamerleden over de afschaffing van het papieren kortingskaartje bij de trein. Mansveld geeft niet veel blijk van een eigen visie, zij lijkt gewoon een...

Lees meer

Rover-Delft ziet kansen bereikbaarheid Engelsestraat

De inrichting van “Nieuw Delft” biedt een prachtige gelegenheid de hele omgeving van de Engelsestraat per bus te ontsluiten. Zo schrijft Rover-Delft aan wethouder Harpe van verkeer en vervoer.   Een bus over de Engelsestraat kon altijd al wel, maar de eenzijdige bebouwing beloofde niet voldoende passagiers om de vervoersautoriteit hierin mee te krijgen. Nu de spoorzone van Delft wordt...

Lees meer

"Stop verloedering busstation Leiden"

Rover Holland Rijnland wil dat er snel actie wordt genomen om busstation Leiden te verbeteren. Dat schrijft de Rover-afdeling aan provincie Zuid-Holland, gemeente Leiden en Arriva. De ontwikkelingen van het busstation liggen stil omdat de betrokken partijen wegens verschillende belangen en inzichten in een patstelling zitten. De reiziger is hiervan de dupe. Na de overgang van Connexxion naar...

Lees meer

Steek opbrengst chipkaart in eenvoudiger systeem

Rover wil dat het geld dat vervoerders verdienen aan reizigers die vergeten uit te checken, terugvloeit naar de reiziger middels een eenvoudiger OV-chipkaartsysteem. De Telegraaf stelt vandaag dat vervoersbedrijven jaarlijks miljoenen verdienen aan vergeetachtige reizigers. Rover kan de cijfers niet bevestigen omdat het onderzoek nog niet is afgerond, maar is ervan overtuigd dat het om een...

Lees meer

Weer meer klachten volle treinen Kersenboogerd

Rover krijgt weer een toenemend aantal klachten binnen over volle treinen op het traject Hoorn Kersenboogerd – Schiphol. Al sinds in december de spits-stop van de intercity naar Amsterdam is komen te vervallen, valt de overgebleven sprinter Hoorn – Schiphol onder één van de meest beklaagde volle treinen. Rover heeft NS om een snelle oplossing gevraagd. Sinds er in de spits minder intercity’s...

Lees meer

NS past duurdere ‘toeristenknop’ aan

NS gaat reizigers erover informeren dat een reguliere enkele reis naar Schiphol in sommige gevallen goedkoper kan zijn dan een reis via de nieuwe ‘toeristenknop’. Dat heeft NS vandaag met Rover afgesproken. De NS-kaartautomaten in regio Amsterdam zijn sinds kort voorzien van een handige functie, vooral voor toeristen: met één druk op de knop kan een kaartje naar Schiphol worden gekocht. Er zit...

Lees meer

Wie verdient de Blije Reizigers Prijs 2014?

Ook dit jaar reikt Railforum de Blije Reizigers Prijs uit aan een spraakmakende verbetering in het OV. De prijs is voor gerealiseerde verbeteringen in 2014 die het reizen per OV voor de reiziger plezieriger maken. De jury, waarin ook Rover vertegenwoordigd is, let daarbij op de mogelijkheid tot opschaling van de verbetering en de omvang van de doelgroep zodat zoveel mogelijk reizigers er...

Lees meer

Rover-Nijmegen adviseert over busdienstregeling

In december gaat een nieuwe dienstregeling in voor de bussen in en om Nijmegen.  Het Rocov Gelderland zal zich namens de reiziger over de plannen gaan buigen. Rover-afdeling Nijmegen maakt onderdeel uit van dit overlegorgaan, de Roverafdeling roept reizigers op om input te geven. Rover-Nijmegen zal namens de reiziger de plaatselijke dienstregelingsplannen bekijken. Rover-leden uit de regio...

Lees meer

Zorgen en onvrede bij trajectkaarthouders

Rover ontvangt veel reacties van NS-trajectkaarthouders die zich zorgen maken over de gevolgen van het afschaffen van het papieren kortingskaartje. Trajectkaarthouders gebruiken het papieren kaartje om met korting buiten hun vaste traject te reizen. NS heeft een tijdelijke oplossing aangekondigd voor deze groep reizigers totdat zij over zijn naar het nieuwe Traject Vrij. Maar ook dit nieuwe...

Lees meer

Ongunstige spoorwijzigingen Utrecht CS

Zondag 15 juni gaan enkele kleine wijzigingen in de NS-dienstregeling in. De consumentenorganisaties* in het Locov hebben vooraf een advies over de wijzigingen uitgebracht. Een nieuwe spoorindeling op Utrecht CS pakt voor een aantal overstappers ongunstig uit. Daarnaast adviseren de consumentenorganisaties om de aansluiting tussen de extra treinen van/naar Zandvoort en de treinen naar...

Lees meer

Stationstoiletten op komst in Gelderland

Ook Gelderse treinreizigers met hoge nood hebben binnenkort weer een toilet tot hun beschikking: provincie Gelderland wil de komende twee jaar op alle stations langs de regionale treinlijnen toiletten bouwen. Rover en TMT hebben hier lang op aangedrongen en zijn dan ook opgelucht door dit bericht. Samen met actiegroep Treinen Met Toiletten (TMT) heeft Rover veel actie gevoerd voor de terugkeer...

Lees meer

“Laat reiziger zelf oplaadbedrag OV-chipkaart kiezen”

Laat de reiziger zelf de hoogte van het bedrag bepalen dat hij op de OV-chipkaart wil zetten. Dat advies geven de consumentenorganisaties in het Locov* aan NS. NS wil de oplaadbedragen in de automaat wijzigen, de consumentenorganisaties zien echter liever een vrije keuze. Reizigers die via de NS-automaat saldo op hun OV-chipkaart laden kunnen op dit moment kiezen uit bedragen van 1 euro, 5...

Lees meer

Reizen met papier: ook niet altijd makkelijk

We horen regelmatig dat het maken van een OV-reis sinds de OV-chipkaart veel moeilijker is geworden. Dat het papieren kaartje niet altijd makkelijker is, bewijst Connexxion met de Buzzer. Met deze papieren dagkaart reizen twee personen een hele dag voor €14 met alle Connexxion-bussen, zolang dit niet in Zeeland en/of Zuid-Holland is. Dat kan nog steeds de moeite lonen, voor een tripje naar...

Lees meer

Leuker kunnen ze het niet maken..

Afgelopen Hemelvaartweekend gingen wij er weer eens met fiets en trein op uit met het hele gezin. In ons geval betekent dat twee volwassenen, drie kinderen en vijf bepakte fietsen. Een hele onderneming, maar goed te doen. Gelukkig werd ons deel van het traject niet getroffen door werkzaamheden, want de door NS ingezette bussen voorzien niet in het meenemen van een fiets, laat staan vijf. Ook...

Lees meer

Randstadrail vaak overvol door rituitval

Rover-Zoetermeer vraagt HTM om rituitval te voorkomen en de regelmaat te verbeteren in de dienstregeling van de Randstadrail. Door rituitval zijn de voertuigen vaak overvol, blijkt uit een telling van Rover in opdracht van ROCOV Haaglanden. Er komen veel klachten binnen over overvolle trams tussen Zoetermeer en Den Haag. Deze klachten zijn toegenomen sinds de HTM geen gekoppelde tramstellen...

Lees meer