Skip to main content

Crisis én kansen voor het openbaar vervoer

Railwatch, het blad van onze Britse collega-organisatie Railfuture, meldt dat ondanks de stevig krimpende economie het vervoer per spoor aan de andere kant van de Noordzee de laatste jaren gestaag is gegroeid. De groei, 19% in vier jaar, zat vooral in het vervoer op de korte afstand. Het regionale vervoer groeide met 11%. Volgens Railwatch komt dit door de hoge benzineprijzen en een beter aanbod. Hoe...

Lees meer

OV-chipkaartproblemen HTM door Vodafonestoring

De afgelopen dagen is een deel van de gele oplaad- en ophaalautomaten die bij winkeliers staan in de regio Haaglanden vanwege een grote brand bij provider Vodafone buiten dienst geweest. Ook heeft een deel van de pinautomaten tijdelijk niet gewerkt waardoor het voor reizigers moeilijk was om saldo of producten op hun OV-chipkaart te laden. HTM stelde op de website dat reizigers de OV-chipkaart moesten...

Lees meer

Zijn seniorenkortingen nodig?

Van oudsher betalen ouderen minder voor het openbaar vervoer. In sommige steden is het OV zelf helemaal gratis voor 65+ers. Gratis wil zeggen dat de gemeente de rekening betaalt aan het OV-bedrijf. Er worden in de praktijk twee argumenten gebruikt voor gratis of goedkoper OV voor ouderen. Ouderen zouden hiermee uit hun isolement komen en gepensioneerden hebben doorgaans een lager inkomen dan werkenden....

Lees meer

Alweer problemen treinverkeer Schiphol

Het begint bijna een wekelijkse traditie te worden: beperkt tot geen treinverkeer rond Schiphol. Na donderdag 22 en vrijdag 30 maart is het nu op dinsdag 3 april wederom het geval. Wel zijn nabijgelegen stations als Haarlem en Amsterdam-Zuid (alleen stoptrein) te bereiken. Vanaf deze stations rijden ook streekbussen naar Schiphol. Helaas lijkt de wereld van NS op te houden bij de trein en wordt...

Lees meer

Rover wil garanties NS over dienstregeling 2013

De consumentenorganisaties in het LOCOV hebben zich gebogen over de ingrijpende wijzigingen die de NS-dienstregeling 2013 met zich meebrengt. Er zijn duidelijke voordelen te zien, maar ook nadelen en zorgpunten. De consumentenorganisaties kunnen pas het met NS-voorstel instemmen mits in ieder geval aan een aantal voorwaarden wordt voldaan. Reizigers tussen Zutphen en Amsterdam moeten als gevolg...

Lees meer

Twitter, NS-ergernissen en irritante medereizigers

Adriaan, oprichter van en woordvoerder namens de internetcomminuty De Smoezen van NS, schrijft iedere maand voor Rover een maandelijke update vanuit de sociale media. Twitterende treinreizigers grijpen niet alleen naar hun telefoon wanneer het treinverkeer verstoord is of wanneer ze zich ergeren aan onduidelijke of ongeloofwaardige communicatie (“smoesjes”) rond verstoringen. Er wordt vanuit...

Lees meer

Oplossing defecte OV-chipkaarten nodig

Er moet snel een oplossing komen voor abonnementhouders die met een defecte OV-chipkaart te maken krijgen. Dat schrijft Rover in een brief aan het Directeurenoverleg Chipkaart (DOC). Hoewel abonnementhouders veel betalen voor hun reisproduct, lopen zij het risico veel geld kwijt te zijn als de chipkaart defect raakt. Rover wil dat dit probleem wordt opgevangen met een tijdelijke chipkaart en dat...

Lees meer

Heeft u een Spoorwens?

Altijd al voorin de cabine van een trein willen kijken? Of willen zien hoe onderhoud wordt gepleegd aan “vierkante” wielen? Benieuwd hoe een verkeersleidingpost van ProRail eruit ziet? Of gewoon een keer met de trein, terwijl dat - om wat voor reden dan ook - voor jou helemaal niet zo “gewoon” is? Vrijwilligers van de NS en ProRail laten 1x per jaar wensen en dromen uitkomen middels de "Spoorwensdag".  Sinds...

Lees meer

Sein- en wisselstoringen

Deze keer trof het Amsterdam en Schiphol in de ochtendspits. Een volgens ProRail nooit eerder voorgekomen storing in de software. En vervolgens de excuses en de toezegging dat het niet weer zal gebeuren. Geen reiziger die dit nog gelooft. Eigenlijk is de oorzaak helemaal niet belangrijk. Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt, zo ook bij ProRail. Belangrijker zijn de extreme gevolgen die storingen...

Lees meer

Rover blij met verbeteringen Randstadspoor

Rover-afdeling Amersfoort reageert verheugd op het bericht dat er vanaf 2016 in het kader van Randstadspoor ieder uur vier sprinters gaan rijden tussen Utrecht en Harderwijk. Deze zullen stoppen op alle tussenliggende stations, met uitzondering van Putten. Dat station moet worden overgeslagen omdat anders de Intercity in zijn loop wordt gehinderd.   "Het is het een hele verbetering",...

Lees meer

ProRail en NS hebben weer iets uit te leggen

Alweer een grote storing, alweer gestrande reizigers. Deze keer is het niet Utrecht Centraal, maar de noordelijke helft van de Randstad. Rover wil opheldering van ProRail: hoe kan, ondanks de technische verbeteringen van de afgelopen jaren, toch weer zo'n onbeheersbare storing het treinverkeer langdurig lam leggen? Van NS wil Rover weten waarom in het geheel geen bussen worden ingezet. Rover wil...

Lees meer

Rover en TTB vragen ministers behoud Beneluxtrein

Met de komst van de Fyra dreigt het reizen per trein tussen België en Nederland voor een aanzienlijk deel van de reizigers onaantrekkelijk te worden. Hiervoor waarschuwen Rover en TreinTramBus de verantwoordelijke ministers in Nederland en België.  De reizigersverenigingen vragen minister Schultz en minister Magnette per brief om de Beneluxtrein te behouden. NMBS Europe en NS Hispeed willen...

Lees meer

"Claim vertraging MerwedeLingeLijn bij Arriva"

Rover doet een oproep aan reizigers die hinder hebben ondervonden van vertraging op de MerwedeLingeLijn, om voor deze vertraging bij Arriva een declaratieverzoek in te dienen. Arriva heeft toegezegd hier soepel mee om te gaan. Sinds de inwerkingtreding van de nieuwe dienstregeling van de MerwedeLingelijn, waarbij de trein een kwartiersfrequentie rijdt en een aantal nieuwe stations bedient, heeft...

Lees meer

Spoedig sneller

Minister Schultz van Haegen heeft de afgelopen maanden op soepele wijze de snelheid op de Nederlandse Rijkswegen verhoogd. Op steeds meer plekken langs de snelwegen verschijnen de 130-bordjes. Dat staat in schril contrast met de voortgang rond  snelheidsverhoging op het spoor. Al sinds jaren is 130 en 140 km/h de norm. Tegen de volgende logische snelheidsstap, 160 km/h, wordt al jaren...

Lees meer

RET wint

Rover heeft deze week een bos bloemen gestuurd naar de directie van de RET als felicitatie. De RET bleek  het beste bod gedaan te hebben voor de concessie van het busvervoer in Rotterdam en omstreken. De RET heeft zich ontwikkeld van een gemeentelijke monopolist naar een klantvriendelijk bedrijf en daarom verdient de RET het winnen van de concessie en de bos bloemen.   Met deze uitkomst...

Lees meer

Rover feliciteert RET met nieuwe concessie

Rover heeft de RET een vrolijke bos voorjaarsbloemen gestuurd om het bedrijf te feliciteren met de nieuwe busconcessie. Rover is blij dat de RET in Rotterdam blijft rijden. Woensdag 14 maart werd bekend dat de RET de aanbesteding van het busvervoer in de Rotterdamse regio heeft gewonnen. Onder meer door het integreren van de lijnen van Qbuzz werd een flinke winst geboekt: waar de RET voorheen 45...

Lees meer

Website 9292: meningen verdeeld

Inmiddels hebben wel al bijna twee maanden de tijd gehad om te wennen aan de nieuwe website van 9292.   Er is dan ook ontzettend veel aan de site veranderd. De meningen erover lijken nog steeds erg verdeeld: veel mensen bejubelen het nieuwe uiterlijk terwijl anderen de website veel minder toegankelijk vinden. Rover ontvangt er zelfs klachten over. De website van 9292 deed met het basic uiterlijk...

Lees meer