Skip to main content

Westbahn

Tussen  Wenen en Salzburg rijdt sinds enige maanden een private onderneming onder de naam Westbahn. Opvallende kenmerken: -          Per dubbeldekker-rijtuig een vriendelijke conducteur -          Kaartjes te koop via internet of in de trein tegen hetzelfde tarief -         ...

Lees meer

Klantoordeel over NS blijft achter bij prestaties

  Het reizigersoordeel over de stiptheid van de NS is in 2011 iets gedaald ten opzichte van 2010, net als de klanttevredenheid over de service en de verstrekte informatie bij ontregelingen. Deze ontwikkeling steekt af bij de gemeten punctualiteit van de treinen, die in 2011 juist een topniveau haalde. De consumentenorganisaties willen, in overleg met de NS, meer duidelijkheid trachten te krijgen...

Lees meer

Rover zoekt waarnemers

Rover verricht onderzoek naar het reisgemak, toegankelijkheid en de aansluitingen binnen de provincies Gelderland en Utrecht. We doen onderzoek voor de reizigersplatforms in Utrecht en Gelderland aan de hand van vooraf uitgestippelde reizen in deze provincies. We zoeken op korte termijn OV reizigers die in de maand april of mei voor dit onderzoek een reis zouden willen maken. Met nadruk willen we...

Lees meer

Een sterke OV-autoriteit

De OV-chipkaart is nog steeds de grootste veroorzaker van klachten van reizigers. De Minister stelde een commissie in, die zich verdiepte in de oorzaken van de aanhoudende problemen. De commissie onder leiding van de oud-bestuurder Henri Meijdam kwam tot de terechte conclusie dat het bij de invoering van de OV-chipkaart ontbroken heeft aan regie. Eén van de aanbevelingen was om een OV-autoriteit...

Lees meer

De chipkaart en conflicterende producten

Het plan voor één kaart voor al het openbaar vervoer is tot nu toe jammerlijk mislukt. Dat zal iedere OV-chipkaartreiziger die met meerdere vervoerders reist ongetwijfeld met ons eens zijn. Niet alleen biedt iedere vervoerder zijn eigen producten voor de OV-chipkaart aan, deze producten werken vaak net zo slecht samen als de vervoerders zelf. De reiziger die incheckt met een OV-chipkaart waar meedere...

Lees meer

Belangrijk nieuws NS-abonnementen

Goed nieuws voor houders van één van de nieuwe NS-abonnementen: per direct zijn deze abonnementen ook geldig op de treinen van Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia. Rover had hier van meet af aan op aangedrongen en is blij dat dit nu uiteindelijk geregeld is. Wel is er helaas toch weer een adder onder het gras, waarvoor wij de reizigers moeten waarschuwen.   Augustus 2011 introduceerde...

Lees meer

Wissel op de toekomst

Er is op politici altijd veel kritiek en voor hun werk is doorgaans weinig waardering. Waardering verdient echter het rapport Wissel op de toekomst. Dit rapport is de uitkomst van een degelijk Parlementair onderzoek over het onderhoud en de innovatie van het spoor. Vijf Kamerleden en een bekwame staf van medewerkers hebben een rapport van 223 bladzijden geproduceerd dat perspectief biedt op de toekomst....

Lees meer

Met OV naar het buitenland

Op vakantie naar het buitenland met openbaar vervoer is aangenaam, avontuurlijk, interessant en minder milieubelastend. Een goede voorbereiding loont de moeite. Daarom publiceert Rover ieder jaar een speciale editie van De Reiziger boordevol reisinformatie voor grensoverschrijdende OV-reizigers. Editie 2012 is nu verschenen en valt binnenkort bij Rover-leden op de deurmat, niet-leden kunnen hem...

Lees meer

"Compenseer reizigers MerwedeLingeLijn"

Rover vraagt Arriva in een brief om reizigers van de MerwedeLingeLijn wegens de vele storingen te compenseren. Volgens Rover hebben vooral abonnementhouders niet voldoende van hun investering kunnen genieten. Daarbij zou een gebaar naar de reiziger de pijn van de aanhoudende problemen iets kunnen verzachten. Sinds de inwerkingtreding van de nieuwe dienstregeling van de MerwedeLingelijn, waarbij...

Lees meer

Spoor en politiek

De Tweede Kamer discussieerde deze week drie maal over het spoor. Eerst de rituele dans over de winterellende, toen de discussie over de gunning van de Hoge Snelheid Lijn aan de NS en tot slot presenteerde de Tweede Kamer haar eigen rapport over de spoorsector. Het is en blijft voor de reiziger moeilijk te accepteren dat één dag met hevige sneeuw leidt tot een beperkte dienstregeling van elf dagen....

Lees meer

Links gaan, rechts staan!

Signaal voor reizigers op roltrappen   Op zo’n 150 roltrappen op stations in Nederland plaats ProRail stickers met de tekst: ‘Links gaan, rechts staan’. ProRail gaat hiermee in op het verzoek van Rover om het rechts staan, links gaan op roltrappen te stimuleren.   Reizigers geven aan zich soms te ergeren aan het in hun ogen ‘onnodig’ links staan van medereizigers op de roltrap. Met...

Lees meer

Uit de sociale media: NS, sneeuw en humor

Eind 2011 maakten we kennis met NS-bingo, een product van de facebookpagina De Smoezen van NS. Sindsdien is de pagina uitgegroeid tot een bloeiende online community van treinreizigers die samen hun ervaringen en frustraties delen. In de wereld van sociale media gebeurt dit kort maar krachtig, vaak met veel humor, creativiteit en beeldend materiaal. Adriaan, oprichter van en woordvoerder namens De...

Lees meer

Rover blij met aanbevelingen spoorrapport

Vandaag was de presentatie van het rapport "Wissel op de toekomst" aan de Tweede Kamer. Een tijdelijke Kamercommissie onderhoud en innovatie op het spoor onderzocht het afgelopen jaar de problemen op het spoor en de oorzaken daarvan. De uitkomsten liegen er niet om. Het ontbreekt de minister aan een langetermijnvisie op het spoor; Schultz is een “incidentenminister” aldus de commissie. Ook blijkt...

Lees meer

Veel ellende door uitgeklede dienstregeling

De uitgedunde dienstregeling van NS veroorzaakt veel narigheid voor reizigers. Dat blijkt uit ruim 400 klachten die bij de afgelopen anderhalve week binnenkwamen bij ons Meldpunt Volle Treinen. Veel mensen melden achter te moeten blijven op het perron omdat de volle trein geen ruimte meer biedt ze me te nemen. Ook is er sprake van mensen die onwel worden. Opvallend is dat er veel mensen melding...

Lees meer

Pijnlijke waarheden

Vrijdag 3 februari werd Nederland geteisterd door een hevige sneeuwbui en tien dagen later rijdt de NS nog steeds een beperkte dienstregeling. Tien pijnlijke waarheden: De FMN-bedrijven (Arriva, Connexxion, Syntus, Veolia) hadden minder last en reden een dag na de sneeuwbui weer normaal; Bij de FMN-bedrijven is geen discussie over het rondje rond de kerk; De complexe inzet van treinpersoneel bij...

Lees meer

Ontstellend gebrek aan zelfvertrouwen spoorsector

  NS en ProRail hebben besloten om de uitgedunde NS-dienstregeling voor onbepaalde tijd voort te zetten. Dit “omdat er volgende week sneeuw in de weersverwachtingen zit en het blijft vriezen. We willen reizigers niet steeds een andere dienstregeling voorzetten: dan weer gewoon, dan weer uitgedund. Op deze manier is het het meest duidelijk voor de reiziger”, aldus een woordvoerder van NS.   Rover...

Lees meer

Ook OV-chipkaartdrama's houden aan

Vaste klanten van het openbaar vervoer krijgen vaak niet de behandeling die ze verdienen. En dat terwijl “tevreden vaste klanten je beste ambassadeurs zijn”. Dit concludeert het OV loket, de onafhankelijke ombudsman voor beter openbaar vervoer, in zijn rapportage over het laatste kwartaal van 2011 naar aanleiding van de ontvangen klachten. CriminelenHouders van abonnementen worden vaak getrakteerd...

Lees meer