Skip to main content

Nieuwe concessies NS en ProRail

Staatssecretaris Mansveld heeft vandaag een conceptversie van de nieuwe concessies voor NS en ProRail naar de Tweede Kamer en het overlegorgaan Locov gestuurd. De concessies moeten ingaan per 1 januari 2015, wederom voor de duur van tien jaar. Rover zal binnen enkele weken, samen met de collega-consumentenorganisaties in het Locov, advies over deze concessies uitbrengen aan de staatssecretaris.   Verbeteringen Vooruitlopend...

Lees meer

Duurder spitskaartje NS slecht plan

Rover is geschrokken van het plan van staatssecretaris Mansveld om NS de ruimte te bieden het reizen in de spits tot 10% duurder te maken. Rover vreest dat veel reizigers de auto in gejaagd zullen worden. Rover werd woensdag overvallen door berichten in de media over de tariefplannen voor de nieuwe NS-concessie vanaf 2015: reizen in de spits zou fors duurder moeten worden en reizen in...

Lees meer

Uitdaging open data toepassingen

Sinds de grote app-test van Rover blijft het gebied van reisinformatie en open data volop in beweging. Iedere reiziger kan op dit gebied het doorslaggevende idee hebben. Wie hier een beeld bij heeft, kan nog even meedoen aan een nieuwe open data challenge. DIVV Amsterdam en Waag Society organiseren samen met andere steden in Nederland de challenge Open Data FWD. Hierin zoeken de organisatoren naar...

Lees meer

ERTMS, nu eindelijk 200 kilometer per uur?

De regering heeft besloten dat ERTMS ingevoerd gaat worden. ERTMS is een systeem, dat het in theorie mogelijk maakt om meer treinen op hetzelfde baanvak te laten rijden. Het is in theorie ook een Europees systeem. De eerste ervaringen in Nederland waren niet hoopgevend op de Hoge Snelheid Lijn (HSL) Schiphol – Rotterdam –Breda -Antwerpen. Het heeft drie jaar geduurd voordat de Franse Thalys-treinen...

Lees meer

Beneluxtrein volledig terug in 2015

Rotterdam-Antwerpen sneller, Amsterdam-Brussel trager De Beneluxtrein is in de jaardienstregeling 2015 eindelijk weer helemaal terug: elk uur zonder ‘gaten’, en weer naar Amsterdam. De rijtijd tussen Rotterdam en Antwerpen, het drukste traject, wordt korter dan in 2014. Daar is Rover blij mee. Maar op de trajecten naar Amsterdam en Brussel wordt de Beneluxtrein trager dan hij ooit geweest is....

Lees meer

Veel volle treinen in maart

Het aantal meldingen over volle treinen is weer fors toegenomen. In maart 2014 ontving Rover bijna 1000 klachten over overvolle treinen. Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar is dat een toename met 74%! Veel meldingen zijn afkomstig uit Noord-Holland, met name rond Zaandam. Maart bleek geen goede maand voor de treinreiziger. Ook deze maand kende weer veel wisselstoringen. Nieuw is het verschijnsel...

Lees meer

Zuid-Holland gaat reisinformatie verbeteren

De provincie Zuid-Holland gaat in samenwerking met Rover Holland Rijnland het huidige reisinformatiesysteem in de provincie Zuid-Holland kritisch beoordelen. Na invoering van verbeteringen zal de provincie gaan vaststellen of de reisinformatiepanelen nu wel de juiste reisinformatie geven. Dat blijkt uit de antwoorden van Gedeputeerde Staten naar aanleiding van een brief van Rover-afdeling Holland...

Lees meer

Woud van dagkaart(product)en: een overzicht

Met meer dan 30 dagkaart(product)en is het woud in 2014 groter dan ooit en lijkt de landelijke OV-dagkaart erg ver achter ons te liggen. Om enige orde in de chaos te scheppen heeft Rover ook dit jaar alle producten op een rij gezet. Reizigers die er zonder gedoe met het kilometertarief van de OV-chipkaart op uit wil trekken wordt het niet gemakkelijk gemaakt. De OV-dagkaart, de landelijke dagkaart...

Lees meer

Rover-Limburg verheugd over trein in Hamont

Nu nog over de grens naar Weert Zondagochtend 6 april arriveerde om 10:53u weer een trein in het Belgische Hamont. Na aankomst van de trein werd deze halte feestelijk geopend. Het in 1957 gesloten station is na bijna 50 jaar weer opgenomen in de dienstregeling van de Belgische spoorwegen. Rover-Limburg was bij de opening aanwezig. Rover hoopt dat met de opening van dit station de verbinding Weert-Hamont-Antwerpen...

Lees meer

"Goed resultaat aanbesteding trein Alphen-Gouda"

Rover Holland Rijnland is zeer tevreden over de uitkomst van de aanbesteding van de treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda. Een kwartierdienst op dit traject overdag en een toilet in de trein, betekent een wezenlijke verbetering van de reismogelijkheden in deze regio. NS heeft de nieuwe concessie, die ingaat per december 2016, gewonnen na een openbare aanbesteding. De nieuwe concessie gaat in voor...

Lees meer

ProRail: hoe nu verder?

Het vertrek van Marion Gout bij ProRail was onvermijdelijk. Haar belofte van nul vermijdbare storingen in 2015 werd niet waargemaakt. Haar voortdurende gehamer op veiligheid werd ongeloofwaardig toen na een ontsporing in Hilversum er maar liefst 500 wissels moesten worden gecontroleerd. Waren die wissels dan niet veilig of was ProRail het zicht op de staat van onderhoud kwijt geraakt? Aan blikseminslag...

Lees meer

Rover verontrust over gevolgen Gelderse OV-visie

In de Gelderse afdelingen van Reizigersvereniging Rover heerst grote verontrusting over de gevolgen voor de OV-gebruiker als de provincie Gelderland de voorstellen in de onlangs gepubliceerde OV-visie gaat realiseren. Dorpen en kleine steden dreigen hun busverbindingen te verliezen. Onduidelijk is wat daarvoor in de plaats komt en welke rol de provincie daar nog voor haar rekening neemt. Het...

Lees meer

Bezuinigingsplannen NS regio Haarlem uitgesteld

NS zal komend jaar niet gaan bezuinigen op de treindiensten tussen Alkmaar, Haarlem en Amsterdam. Dat heeft Rover van NS te horen gekregen bij het aanbieden van een petitie tegen de plannen. NS wil met regionale overheden en consumentenorganisaties op korte termijn in gesprek gaan met als doel tot een gezamenlijk en breed gedragen alternatief te komen voor de bediening van de regio. Rover is blij...

Lees meer

Gewijzigde spoortarieven en routekeuze

Vanaf vandaag zal een aantal reizigers merken dat het tarief van het papieren treinkaartje is gewijzigd. Op trajecten van regionale vervoerders geldt vanaf 2 april de regionale prijs, ook moet voor sommige reizen eerst een “route” (lees: vervoerder) worden gekozen. Op aandringen van Rover is inmiddels wel de lange-afstandskorting doorgevoerd bij een overstap van NS op een regionale vervoerder....

Lees meer

"Geen eenrichtingsverkeer Leusderkwartier!"

Consumentenorganisaties hebben bezwaar gemaakt tegen het besluit van B&W van Amersfoort om in het Leusderkwartier eenrichtingsverkeer in te stellen. Volgens het consumentenplatform wordt een logische en efficiënte lijnvoering in Amersfoort onmogelijk gemaakt. Door het eenrichtingsverkeer krijgen reizigers te maken met langere omwegen, gemiste aansluitingen en in een aantal gevallen hogere tarieven....

Lees meer

De Lange Termijn Spooragenda (LTSA)

Goed dat er eindelijk een visie is van het Rijk op het Spoor en het OV. Te lang heeft het Rijk het standpunt ingenomen dat de bedrijven en de lagere overheden het maar zelf moesten uitzoeken. Dit gebrek aan regie heeft ertoe geleid dat ProRail en NS uit elkaar groeiden, dat de OV-chipkaart een debacle werd in plaats van een succes en dat er een tarievenchaos is ontstaan. Het is de grote verdienste...

Lees meer

“Integreer OV en doelgroepenvervoer”

Afgelopen vrijdag vond in Den Haag het Rover-symposium over krimp plaats. Onder leiding van dagvoorzitter Marc Maartens waren er diverse presentaties en discussies over krimp en de impact daarvan op het reguliere openbaar vervoer en het doelgroepenvervoer. Maar ook andere veranderingen zoals de diverse decentralisaties en de daarbij gepaard gaande bezuinigingen kwamen aan de orde. Jan van Selm,...

Lees meer