Skip to main content

Leuker kunnen ze het niet maken..

Afgelopen Hemelvaartweekend gingen wij er weer eens met fiets en trein op uit met het hele gezin. In ons geval betekent dat twee volwassenen, drie kinderen en vijf bepakte fietsen. Een hele onderneming, maar goed te doen. Gelukkig werd ons deel van het traject niet getroffen door werkzaamheden, want de door NS ingezette bussen voorzien niet in het meenemen van een fiets, laat staan vijf. Ook fijn...

Lees meer

Randstadrail vaak overvol door rituitval

Rover-Zoetermeer vraagt HTM om rituitval te voorkomen en de regelmaat te verbeteren in de dienstregeling van de Randstadrail. Door rituitval zijn de voertuigen vaak overvol, blijkt uit een telling van Rover in opdracht van ROCOV Haaglanden. Er komen veel klachten binnen over overvolle trams tussen Zoetermeer en Den Haag. Deze klachten zijn toegenomen sinds de HTM geen gekoppelde tramstellen meer...

Lees meer

Volle treinen: rust nog niet teruggekeerd

Het aantal meldingen over volle treinen is iets afgenomen. Ontving Rover in maart nog 1000 klachten over overvolle treinen, in april waren dit er nog 686. In mei daalde het aantal klachten nog iets verder naar 538. In beide gevallen nog altijd een aanzienlijke toename ten opzichte van 2013, toen deze maanden respectievelijk 494 en 364 klachten opleverden. De rust is dus nog niet teruggekeerd. De...

Lees meer

Buurtbus in nood

Het UWV verbiedt uitkeringsgerechtigden om nog langer vrijwillig een buurtbus te besturen. Hierdoor zijn diverse buurtbussen per direct (tijdelijk) aan de kant gezet. Meldingen van getroffen buurtbussen komen uit Noord-Holland en Zeeland. Na de schoonmakersstaking is de reiziger hierdoor wederom de dupe van een conflict waarin hij geen rol speelt. Buslijnen met weinig reizigers waarvan de opdrachtgever...

Lees meer

NS belooft verbeteringen vervangend busvervoer

NS heeft beterschap beloofd nadat reizigers in het weekend van 17en 18 mei massaal gestrand raakten door gebrek aan vervangende NS-bussen in Weert. Slechts een week later herhaalde de situatie zich echter, ditmaal in Zwolle. Rover heeft aan NS de zorgen geuit over de kwaliteit van het vervangend busvervoer. Vooral met het oog op de hinder wegens werkzaamheden rond Utrecht CS tijdens het Hemelvaartsweekend...

Lees meer

NS-keuzedagen géén keuze voor de reiziger

Het regent klachten bij Rover en ouderenorganisatie Unie KBO over de Keuzedagen voor 60-plussers. Sinds NS deze kaartsoort alleen nog aanbiedt als product voor de OV-chipkaart lopen gebruikers regelmatig tegen problemen op. Rover en Unie KBO wil snel een oplossing voor deze problemen. Bijvoorbeeld door de Keuzedagen, net als het Kruidvatkaartje, aan te bieden als papieren kaartje met wegwerpchip....

Lees meer

Incidentele treinreis wordt moeilijker en duurder

Consumentenorganisaties zijn ronduit negatief over de veranderingen in het treinkaartjesaanbod per woensdag 9 juli. Vanaf deze datum is het papieren treinkaartje voorzien van een chip. Deze ‘eenmalige chipkaart’ kost standaard €1 extra en is alleen verkrijgbaar tegen vol tarief. Reizen met korting kan vanaf dat moment alleen nog met een OV-chipkaart. De consumentenorganisaties vinden het verstandig...

Lees meer

Onvoldoende aandacht voor reiziger bij digitalisering

De digitalisering in het openbaar vervoer verloopt niet goed. Vervoersbedrijven richten processen vaak in vanuit het belang en het gemak van de eigen organisatie, zonder oog te hebben voor de klant. “Voor reizigers blijkt steeds vaker het totale systeem een reden tot klagen; het is te complex, niet transparant en werkt niet intuïtief.” Dit zegt het OV loket in zijn rapportage over het eerste kwartaal...

Lees meer

Slecht weekend voor treinreizigers Eindhoven/Weert

Bij het station in Weert stonden zaterdag honderden reizigers te wachten tot ze van het treinvervangend busvervoer gebruik konden maken. Zondag liep het treinverkeer rond Eindhoven helemaal vast. Rover-Limburg heeft NS aangeschreven over de gebeurtenissen. Het spoor op het traject Eindhoven-Geldrop wordt tussen de Groendwarsstraat en de Doornakkerseweg in Eindhoven vernieuwd waardoor het traject...

Lees meer

Reizigers meest tevreden over station Rotterdam

Overstappende reizigers zijn het meest tevreden over de treinstations Rotterdam CS en Leiden CS. Dat blijkt uit een onderzoek van Rover naar de klanttevredenheid over overstappunten tussen bus, trein, tram en metro. Het minst zijn reizigers te spreken over stations Utrecht CS en Arnhem. Naast de stations Rotterdam en Leiden zijn veel reizigers tevreden over station Groningen. De stations kregen...

Lees meer

Gele vertrekstaten op stations blijven voorlopig

NS heeft op advies van consumentenorganisaties verenigd in het Locov besloten de gele vertrekstaten met reisinformatie voorlopig niet in aantal terug te brengen. NS en consumentenorganisaties gaan samen onderzoeken hoe de combinatie van statische en dynamische reisinformatiemiddelen op stations toekomstbestendig(er) kan worden. Daarbij staat niet het afschaffen van middelen maar het verbeteren van...

Lees meer

Rijdt er straks buiten de stad nog wel een bus?

Na publicatie van de nieuwe OV-visie in Gelderland wordt het steeds moeilijker te volgen welke rol de samenleving voor het openbaar vervoer in gedachten heeft. Het inspireerde Rover tot het volgende opiniestuk, dat 8 mei verscheen in het Nederlands Dagblad. Gelderland denkt na over de toekomst van het openbaar vervoer in de provincie. Landelijk past dit in het voortdurend nadenken...

Lees meer

Weer twee zwarte dagen op het spoor

Rover heeft geen begrip voor het grootschalig ontregelen van het treinverkeer in Noord-Holland dinsdagavond en rond Den Haag woensdagochtend. Tienduizenden reizigers zijn onnodig gedupeerd en op kosten gejaagd door de overdreven maatregel. Rover wil dat de spoorsector ruimhartig omgaat met compensatie voor de getroffen reizigers. Dinsdagavond was weer een zwarte dag op het spoor. Middenin de avondspits...

Lees meer

Arriva laat treinreiziger lopen in Roodeschool

Rover is verbaasd over de enorme afstand die treinreizigers te voet moeten afleggen op station Roodeschool. Arriva halteert op dit station helemaal aan het uiteinde van het perron en laat reizigers het laatste stuk lopen. Dit stuk is dermate lang dat het voor sommige reizigers problemen kan opleveren. De treinen van Arriva staan 20 minuten stil op eindpunt station Roodeschool. Nadat omwonenden hierover...

Lees meer

Rover roept op tot einde schoonmaakconflict

Rover roept alle betrokken partijen op snel tot een oplossing te komen in het cao-conflict binnen de schoonmaaksector. Reizigers ondervinden veel overlast van de schoonmaakstaking. Rover krijgt veel klachten over zwaar vervuilde treinen. Lege bekers, gelezen kranten, gemorste koffie en zelfs braaksel.. na een weekend met Koningsdag zijn de treinen smeriger dan ooit. Reizigers vertoeven in toenemende...

Lees meer

Rover-Den Haag kwaad over tramomleidingen

Rover-afdeling Den Haag wil dat gemeente Den Haag aan de reiziger gaat denken bij de planning van bouwwerkzaamheden. Reizigers zullen zeer veel overlast gaan ervaren doordat de gemeente voor de goedkope oplossing kiest: het opeenstapelen van tramomleidingen. Er is in Den Haag sprake van een extreme opeenstapeling van omleidingen waarbij de tram het onderspit delft. De lijst is haast eindeloos. Van...

Lees meer

Flinke verbetering assistentieverlening trein

Rover is zeer tevreden met de aangekondigde verbetering in de assistentieverlening voor NS-reizigers. Reizigers die niet zelfstandig in de trein kunnen in- en uitstappen, bijvoorbeeld vanwege rolstoelgebruik, hoeven vanaf volgend jaar niet langer uren vooraf assistentie aan te vragen. Pas na 2030 zal het voor iedereen mogelijk zijn om zelfstandig gebruik te maken van de trein. Dan zijn de hoogtes...

Lees meer