Skip to main content

Helpt de zelfgestuurde auto?

In de jaren vijftig van de vorige eeuw werd er bij toekomstverkenningen van uitgegaan dat er later vliegende auto’s zouden komen. Anno 2015 zijn er drones maar geen vliegende auto’s. In de jaren tachtig van de vorige eeuw werd er met stelligheid beweerd dat de automotoren veel minder uitstoot zouden veroorzaken en dat daarmee de milieuproblemen die het autoverkeer veroorzaakt vanzelf...

Lees meer

Blog: design vs. gebruiksvriendelijkheid

Het komt nogal eens voor dat stations prijzen in de wacht slepen, terwijl reizigers zich beklagen over datzelfde station. Design en gebruiksvriendelijkheid zijn niet altijd hetzelfde, zo blijkt. Als reizigers vinden we het natuurlijk best leuk als een station mooi oogt, maar het gaat in de eerste plaats om het gemak en het comfort. Vaak blijkt dat architecten een grote vinger in de pap hebben. Op...

Lees meer

Rover blij met langere treinen Vechtdallijn

Rover feliciteert Arriva én de reizigers met de verlengde treinen op Emmen-Zwolle (oftewel de ‘Vechtdallijn’).   Rover-afdelingen West-Overijssel en Drenthe zijn erg blij dat de verlengde treinen eerder dan verwacht in dienst worden genomen. In het Meldpunt Volle Treinen van Rover is Arriva na NS de meest beklaagde vervoerder, onder meer omdat de Vechtdallijn in de spits...

Lees meer

Rover pleit in Tweede Kamer voor OV-toezichthouder

Rover-voorzitter Arriën Kruyt pleit tijdens het rondetafelgesprek in de Tweede Kamer opnieuw voor het instellen van een toezichthouder binnen het openbaar vervoer. Rover vindt dat er teveel macht bij de vervoerders ligt. Doordat  de concurrentie niet gericht is op de reiziger maar op de concessieverlener, ontbreekt er een mechanisme of toezichthouder die tarieven en gemak voor de reiziger...

Lees meer

Doneer saldo van verlopen OV-chipkaarten

Doneer het saldo van uw verlopen OV-chipkaart aan Rover! Reizigers die niet de moeite gaan doen om het restsaldo van hun verlopen OV-chipkaart terug te vragen, worden opgeroepen dit te doneren aan Rover. Hiermee wil Rover voorkomen dat er veel geld aan de strijkstok blijft hangen bij de vervoerders. Bovendien kan de reizigersvereniging de donaties goed gebruiken in de strijd voor beter openbaar...

Lees meer

Vergeten check-outs: waar besteden de vervoerders het geld aan?

De Telegraaf schreef vandaag over de besteding van het geld dat bij vervoerders achterblijft doordat reizigers vergeten uit te checken en niet om teruggave vragen. Een onderzoek, uitgevoerd op aandringen van ANWB en Rover, wees vorig jaar uit dat het over de onderzochte periode van 12 maanden om zo’n 16 miljoen euro ging. In het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) van overheden, vervoerders...

Lees meer

Blog: burger buiten beeld

De Nationale Ombudsman publiceerde de afgelopen week een rapport waarin hij vaststelt dat bij talloze overheidsprojecten uiteindelijk de burger buiten beeld blijft. Het meest actuele voorbeeld zijn de Persoon Gebonden Budgetten(PGB’s). De Nationale Ombudsman constateert met recht en reden dat bij grote overheidsprojecten de kosten te laag worden geschat en de baten te hoog en dat de invoering...

Lees meer

De Reiziger nummer 5.2015 is verschenen

Ons blad De Reiziger nummer 5 (september) 2015 is verschenen. Met daarin onder meer de volgende onderwerpen: Het slechte nieuws brengen: communicatie in NS-taal ‘NS communicatie’ heeft bij veel treinreizigers een plekje in het vocabulaire. In de praktijk wordt hiermee vooral de informatievoorziening naar de reiziger bedoeld. Vaak komt die nogal houterig over en is hij niet altijd even...

Lees meer

Vakantieblog: bereikbaarheid voorop

Zelfs de auto kost het moeite om de bergweggetjes te bedwingen die naar de top leiden van één van de grotere heuvels in het berglandschap van de Ardennen. Eenmaal aangekomen bestaat de beloning uit weidse vergezichten en dichtbegroeide bossen. En een eenzame doch comfortabele abri van de TEC. Een blik op de dienstregeling leert dat de eenzame bergtop op weekdagen driemaal per dag per...

Lees meer

Rover teleurgesteld over uitstel werkzaamheden Assen

Rover betreurt het heel erg dat ProRail heeft besloten de aanpak van het spoor rond het station Assen met een jaar uit te stellen. Niet alleen loopt de bouw van het nieuwe station in Assen mogelijk ernstige vertraging op, met grote overlast voor de reizigers, maar het kan ook gevolgen hebben voor Groningen. De aanpak van het spoor rond station Assen wordt een jaar uitgesteld. ProRail heeft de voor...

Lees meer

NS Extra: extra service in ruil voor minder privacy

NS zoekt 10.000 vrijwilligers om NS Extra te testen: een interessante nieuwe dienst waarbij reizigers automatisch geld terug kunnen krijgen bij een gemiste check-out. Reizigers die zich willen opgeven moeten zich er wel van bewust zijn dat NS hiermee toestemming krijgt om je reisgedrag te volgen. Deelnemers aan de proef NS Extra krijgen binnen een paar dagen automatisch een e-mail als ze op een NS station...

Lees meer

Kritiek op schrappen van sprinters tijdens SAIL

Stoptreinreizigers tussen Rotterdam en Gouda en tussen Nijmegen en Wijchen zijn volgende week de dupe van het evenement SAIL: wegens personeel- en materieelgebrek kiest NS ervoor de sprinterdiensten op deze plekken te halveren om rond Amsterdam voldoende capaciteit te kunnen bieden. Rover wil van NS weten of er een andere oplossing mogelijk is. Woensdag 19 tot en met vrijdag 21 augustus halveren...

Lees meer

Verwarring door OV-chippalen station Zutphen

Station Zutphen blinkt al niet uit als duidelijk overstapstation door de bekende wirwar aan OV-chippalen. Dit wordt er niet beter op doordat Syntus nu de kleur rood gebruikt op de chippaal: de huisstijlkleur van Arriva. Daarbij veroorzaken de trage chippalen lange wachtrijen. De consumentenorganisaties in het ROCOV Gelderland vragen de vervoerders om verbeteringen. Recent ontving het ROCOV Gelderland...

Lees meer

NS-samenreiskorting nu vooraf beschikbaar voor heen- én terugreis

Wie in de NS-kaartautomaat samenreiskorting op de OV-chipkaart wil laden, kan dit voortaan meteen voor de heen- én terugreis doen. Hiermee is NS deels tegemoet gekomen aan de wens van Rover het gebruik van samenreiskorting te versimpelen; voor veel reizigers was het onduidelijk dat dit product voor de terugreis opnieuw bij de kaartautomaat opgehaald moest worden. Sinds het afschaffen van...

Lees meer

Eropuit in de zomer: voordeel voor Roverleden

Nog even van het mooie weer genieten? Bekijk vooral eens onze gratis wandelroutes, allen met het OV bereikbaar.Houd als Roverlid daarnaast onze ledenpagina in de gaten voor verschillende voordeeltjes. Via Koopuwticket.nl is voor Roverleden zoals altijd tal aan kortingen beschikbaar op kaartjes voor onder meer dierentuinen en pretparken. Naast onderstaande selectie biedt de website ook kortingen...

Lees meer

Blog: een half uurtje op station Hilversum

Beteuterd kijkt de reizigster haar man aan. Het is hem wel gelukt om door het poortje te komen. Ook haar volgende pogingen mislukken. Als een Berlijnse muur houdt de muur van poortjes het stel bij elkaar vandaan. Totdat de man in actie komt: door aan zijn kant van de muur uit te checken, opent het poortje en kan zijn wederhelft erdoor. “Misschien kan ik boven weer inchecken”, bromt de...

Lees meer

Uitloop werkzaamheden Utrecht CS?

Rover schrok zich een ongeluk toen donderdag in de media te lezen was dat de verbouwing van station Utrecht CS een jaar langer zou gaan duren. De grote verbouwing veroorzaakt al veel overlast in de vorm van vertragingen, buitendienststellingen en gemiste overstappen door spoorwijzigingen. De berichtgeving blijkt echter onjuist.   Het station wordt volgens planning opgeleverd. Wel is er vertraging...

Lees meer