Skip to main content

Rover waarschuwt voor verkeerde keuzes Schiphol

Rover twijfelt aan de plannen van de staatssecretaris om veel geld te reserveren voor een grootschalige vernieuwing van station Schiphol. Het is belangrijker op korte termijn een aantal urgente problemen op Schiphol aan te pakken, waarvoor geen miljoenenproject nodig is. Zo schrijft Rover in een brief aan de Tweede Kamer, waar de plannen op 3 februari worden besproken. Staatssecretaris Dijksma...

Lees meer

Den Haag Centraal: goed voor de reizigers?

Op 1 februari 2016 is het verbouwde station heropend. ProRail schrijft op de eigen website: “Onder een glazen dak van twee voetbalvelden groot, komen nu alle soorten openbaar vervoer bij elkaar. Het nieuwe station is ruim, licht en overzichtelijk. Op verschillende verdiepingen van het station vinden de reizigers gemakkelijk aansluiting op het Haagse trein-, bus- en tramverkeer. ProRail...

Lees meer

Minder van kastje naar muur bij OV-chipklachten

Reizigers die een vraag of een klacht hebben over hun OV-chipkaart, worden veel minder vaak van het kastje naar de muur gestuurd. Reizigersvereniging Rover en het OV-loket zagen het aantal ‘kastje-muur’-meldingen in 2015 bijna halveren ten opzichte van 2014. Eind 2013 spraken de ANWB, de Consumentenbond en Rover gezamenlijk de vervoerders aan op de afhandeling van klachten...

Lees meer

De OV-fiets: een groot succes

De beste uitvinding in het openbaar vervoer is de OV-fiets. Treinen gaan van station naar station en bussen van halte naar halte, maar de reiziger moet naar een bestemming. In het officiële jargon heet dat de ‘first and last mile’. De OV-fiets is veilig, vlug, voordelig en milieutechnisch bovendien schoon. Voor € 3,35 kom je ter bestemming en weer terug naar het station....

Lees meer

Vernieuwd Stationsplein Putten geopend

In Putten is het Stationsplein opgeknapt.Het vernieuwde plein kent een aantal verbeteringen, maar er is ook een aantal kanttekeningen te plaatsen. Rover was aanwezig bij de feestelijke ingebruikname van het Puttense Stationsplein op 20 januari. Alle reizigers werden op snert getrakteerd. Een verbetering is het verplaatsen en uitbreiden van de stampvolle fietsenstalling. Er zijn nu ook OV...

Lees meer

Hoe kan het Fyra-alternatief op korte termijn beter?

De Tweede Kamer debatteert deze week over het eindrapport De Reiziger in de kou, dat de parlementaire enquêtecommissie schreef over de Fyra. Dinsdagavond hebben Kamerleden o.a. vragen gesteld over het alternatieve plan dat NS nu uitvoert. Rover heeft de Kamer vandaag laten weten hoe dit aanbod kan worden verbeterd. Deze opvattingen van Rover zijn bekend bij NS en het Ministerie van...

Lees meer

Rover wil meer brede trams in Den Haag

Rover-afdeling Den Haag adviseert in de nabije toekomst te kiezen voor brede, rolstoeltoegankelijke trams, aansluitend op het type tram waarvan nu al 60 exemplaren zijn besteld. Voor enkele lijnen zal hierop waarschijnlijk een uitzondering gemaakt moeten worden. Dit schrijft Rover in een adviesnota een de HTM, de Haagse wethouder van Verkeer en de raadscommissie Leefomgeving van Den Haag. De...

Lees meer

Blog: een verdacht pakketje

Vrijdag 15 januari rijdt een trein van Amersfoort richting Utrecht. Bij Den Dolder wordt vaart geminderd. Ervaren reizigers krijgen dan al de ergste vermoedens. Even later volgt het omroepbericht of de conducteur naar voren wil komen. En dan komt de mededeling: op station Utrecht Overvecht is een verdacht pakje gevonden. Na lange stilstand keert de trein terug naar Amersfoort. Het jonge volkje...

Lees meer

Busstationstoilet op Heinenoord in gebruik

Rover zet zich in voor toiletten in treinen en op stations. Maar we vragen die voorziening ook op plekken waar helemaal geen trein komt en denken daarbij allereerst aan busstations voor doorgaande reizigers. Voor veel reizigers is het nodig op een langere reis een sanitaire stop in te lassen. Op de Zeeuwse en Zuid-Hollandse eilanden worden grote afstanden met de bus afgelegd. "Eigenlijk zou je...

Lees meer

Compliment voor abonnementwijzer 9292

Rover is enthousiast over de uitbreiding die 9292 aan de prijswijzer op 9292.nl heeft gedaan: bij een opgevraagde reis laat de prijswijzer voortaan ook desgevraagd het voordeligste abonnement zien. Een zeer bruikbaar advies voor reizigers, vooral in situaties met een onoverzichtelijk productaanbod. De prijswijzer van 9292.nl lijkt bij een testje met verschillende trajecten goed te werken, ook...

Lees meer

EPF-conferentie 2016 in Berlijn

Op vrijdag 8 en zaterdag 9 april 2016 vindt de jaarlijkse conferentie plaats van de European Passengers' Federation (EPF). Ditmaal in de “Festsaal” van de “stadsmissie” van Berlijn, op loopafstand van Berlin Hbf. De conferentie van de Europese koepel van reizigersorganisaties begint op vrijdagmiddag met berichten en een discussie over het werk van de lidorganisaties van...

Lees meer

Blog: lessen uit Londen

Het openbaar vervoer in Londen is fascinerend. Elke bezoeker aan Londen kent de Underground en de rode bussen. Ik was in Londen voor een bijeenkomst van de European Passengers Federation en ik ben bijgepraat door Londen Travel Watch, een organisatie die de belangen van de reizigers bewaakt. Voor Nederland zijn de volgende Londense zaken relevant: 1. De reiziger kan kiezen tussen een papieren...

Lees meer

Langere sprinters Nijmegen – Den Bosch na actie Rover

Na aandringen van Rover gaat NS per 11 januari langere sprinters inzetten tussen Nijmegen en Den Bosch. Begin 2015 zijn de sprinters ingekort wegens aangescherpte veiligheidseisen op het perron van station Nijmegen. Sindsdien werd het traject veel beklaagd in het meldpunt volle treinen van Rover. Vooral de sprinter Nijmegen – Den Bosch van 07:23 uur stond vaak in de top 3 in het meldpunt...

Lees meer

Blog: volle treinen en het gekrompen perron in Nijmegen

Opeens was hij daar weer in de volle treinen top 5, de sprinter Nijmegen – Den Bosch van 07:23 uur. Reizigers klaagden erover dat de trein in lengte was gehalveerd, van 6 naar 3 bakken. Op zo’n druk traject mag je dan problemen verwachten. Navraag bij NS bleek het begin van een moeizame discussie over wat nu precies de lengte van het perron in Nijmegen was. Laat er geen twijfel over...

Lees meer

Veel klachten over duurdere treinkaartjes NS

Rover ontvangt veel klachten over een aantal duurdere treinkaartjes en trajectabonnementen bij NS. Sinds 1 januari zijn de prijzen met 2,2% verhoogd, maar sommige reizigers constateren prijsverhogingen van wel meer dan 8%. De reden is dat NS op enkele plaatsen de tariefafstanden per 2016 heeft gewijzigd, waardoor sommige trajecten enkele dubbeltjes duurder zijn geworden en andere trajecten...

Lees meer

Getest: Flixbus Nijmegen - Rotterdam

Het was de grote nieuwkomer van 2015: Flixbus. Op 30 november won de organisatie de Blije Reizigers Vakprijs voor "het wakkerschudden van de OV-sector". Goede kans dus, dat we in 2016 nog meer van de Flixbus gaan horen. Maar zou het ook echt een concurrent van de trein worden? Johannes Janssen van Rover-afdeling Nijmegen e.o. testte de Flixbus tussen Nijmegen en Rotterdam Zuidplein en schreef...

Lees meer

Terugblik: jaaroverzicht 2015

Ook bij Rover is het tijd om terug te blikken op 2015. Het was een bevlogen jaar. Staatssecretaris Mansveld en NS-directeur Timo Huges moesten vroegtijdig het veld ruimen. Er was ophef rond de fraude bij de Limburgse aanbesteding, er was ophef rond de resultaten van de Fyra-enquête. De reiziger moest bezuinigingen incasseren en materieelgebrek doorstaan. De reiziger stond dit jaar vaak...

Lees meer