Skip to main content

Gevolgschade door OV-vertraging?

Rover roept reizigers die hoge gevolgschade hebben opgelopen als gevolg van OV-vertraging, op om naar de Geschillencommissie Openbaar Vervoer te stappen. Rover hoopt hiermee een betere regeling af te dwingen voor reizigers die met hoge kosten blijven zitten. Aanleiding hiervoor zijn klachten van reizigers die vanwege treinvertragingen rond Schiphol  in de afgelopen maanden hoge kosten moesten...

Lees meer

Verbeter de reis van en naar het station

Win een reis met jouw idee De Nationale Reisvraag is op zoek naar ideeën om de reis van en naar het station te verbeteren. Tot en met 31 oktober kunnen treinreizigers een idee indienen en meedingen naar een weekend weg voor twee personen. De Nationale Reisvraag daagt reizigers uit om uit om een originele oplossing te bedenken om de reis van en naar het station prettiger te laten verlopen. De...

Lees meer

Rover OV-kieshulp

  De verkiezingen staan voor de deur, veel mensen twijfelen nog op welke politieke partij ze deze keer gaan stemmen. Voor de reiziger is het uiteraard belangrijk om weten wat de politieke partijen met het openbaar vervoer willen. Rover heeft als service op een rij gezet welke beloftes de partijen hierover in hun verkiezingsprogramma doen. In de tabel hieronder heeft Rover 15 beloftes op een...

Lees meer

“Wees coulant voor vertraagde Schipholreizigers”

Rover roept NS op coulant om te gaan met compensatieclaims van reizigers die gedupeerd zijn door de aanhoudende problemen rondom Schiphol. De laatste dagen ligt het treinverkeer rond Schiphol regelmatig stil door onterechte brandmeldingen (voortkomend uit schijnbaar geobserveerde rookwolken). Waar dit verschijnsel opeens vandaan komt, is een raadsel. ProRail onderzoekt de situatie. De brandmeldingen...

Lees meer

Terug uit het saaie Zwitserland

Terug uit het saaie Zwitserland, waar het OV altijd maar doet wat het belooft en ik van mijn hotel een gratis regio-abonnement voor ‘alles’ kreeg (bus, regionaal spoor, SBB), ben ik intussen weer helemaal terug in Nederland. Hier heeft het OV-aanbod een nogal facultatief karakter (het rijdt alleen als alles meezit) en is de tariefwereld een doolhof. Hier reis je tenminste op adrenaline. Een reis...

Lees meer

Vakmanschap gevraagd bij ProRail

Een zwakke plek van ProRail is de verkeersleiding. De verkeersleiding bevindt zich in een virtuele werkelijkheid. Op computerschermen voltrekt zich een werkelijkheid die haaks staat op de beleving van reizigers. Een reizigerstrein staat te wachten op vertrek maar een goederentrein mag eerst vertrekken. De Intercity mag er achter aan boemelen, met een paar honderd reizigers, die te laat aankomen...

Lees meer

SP: spoorconcurrenten het land uit

Als het aan de SP ligt, mogen Arriva, Connexxion en Veolia het Nederlandse spoor verlaten en terugkeren naar hun eigen land. Deze gewaagde uitspraak wist discussieleider Marc Maartens aan SP-woordvoerder Farshad Bashir te ontlokken tijdens het OV-debat dat Rover en Railforum op 5 september organiseerden. Deze middag werd in het Haags Openbaar Vervoer Museum een pittige discussie gevoerd tussen kandidaat-Kamerleden,...

Lees meer

Veiliger afzetpunt station Haarlem nodig

Op het Kennemerplein achter het NS-station Haarlem moet een veilige plek komen waar treinreizigers kunnen worden afgezet met de auto. De huidige Kiss & Ride-situatie is onveilig.  Een goede "zoen & zwaai" mogelijkheid. Dat is het pleidooi van Rover-Haarlem. Het plein gaat volgend jaar op de schop. Dan wordt er onder meer een fietsenstalling van drie verdiepingen tegen het noordelijke...

Lees meer

Reactie NS Hispeed op irritaties aan de website

Op 16 augustus publiceerden wij onze Top 10 van irritaties aan de website van NS Hispeed. NS Hispeed heeft ons gevraagd een reactie te mogen geven op deze punten. Deze reactie publiceren wij graag. Onderstaand alle punten uit onze top 10, klik een punt aan om de toelichting en een reactie van NS Hispeed te lezen. Vanavond (maandag 3 september) wordt kort aandacht besteed aan de klachten over...

Lees meer

Bij Connexxion staat de reiziger voorop

Om een klant in Cruquius in de Haarlemmermeer te bezoeken de bus genomen. 9292 gaf het advies om met bus 300, de Zuidtangent, te gaan naar het Spaarneziekenhuis en daar vandaan een kwartier te gaan lopen. Wandelen langs een drukke autoweg is ronduit onaangenaam. Het advies is fout omdat bus 140 normaliter elke tien minuten rijdt langs de weg van het Spaarneziekenhuis naar Cruquius. Het elektronische...

Lees meer

Rover-kantoor met vakantie: Oostenrijk

Ook de medewerkers van het Rover-kantoor gaan in de zomermaanden op vakantie, uiteraard met het openbaar vervoer. Op deze site beschrijven zij hun ervaringen met het buitenlands OV. Deze week: secretaris Hans Dannis ging op vakantie naar Oostenrijk. Naar de Oostenrijkse Alpen in de hoogzomer, terwijl we helemaal niet aan die periode gebonden zijn. Maar dat kwam door station Zwolle. Vorig najaar...

Lees meer

Rover en Railforum organiseren verkiezingsdebat

Op dinsdag 4 september organiseren Rover en Railforum een verkiezingsdebat in aanloop naar de landelijke verkiezingen op 12 september. Tijdens deze bijeenkomst in De Tramremise in Den Haag, zullen politici en professionals zich buigen over OV-onderwerpen als aanbestedingen, forensentaks en OV-tarieven. Geïnteresseerden kunnen het verkiezingsdebat gratis bijwonen, zolang er nog plaatsen beschikbaar...

Lees meer

"Klachten in het OV vooral structureel van aard"

Het OV loket meldt in de rapportage over het tweede kwartaal van 2012 dat veel klachten die het binnen heeft gekregen structureel van aard zijn. Er zijn met de invoering van de OV-chipkaart keuzes gemaakt waar reizigers regelmatig last van hebben en waar nog geen oplossing voor lijkt te zijn. Het OV loket geeft in de rapportage een opsomming van deze nog steeds aanwezige problemen. Het...

Lees meer

Rover-kantoor met vakantie: Zweden

In deze zomer ook een week in Zweden geweest en natuurlijk ook daar gekeken hoe het Openbaar Vervoer functioneert. In Stockholm had ik een boeiend gesprek met de secretaris-generaal van de Zweedse zusterorganisatie van Rover. Hij kende Nederland goed en we hadden het over de overeenkomsten en de verschillen. Net als in Nederland is er in Zweden een staatsbedrijf dat de railinfrastructuur beheert...

Lees meer

Bonden en Rover tegen forensentaks

Ondanks kritische geluiden vanuit de politiek – ook van partijen die dit hebben bedacht - gaat de invoering van de forensentaks gewoon door en wordt de maatregel opgenomen in het Belastingplan 2013. Dit leidt tot veel onnodige onzekerheid bij miljoenen hardwerkende Nederlanders die reiskosten maken om op het werk te komen. Een coalitie van FNV, CNV, MHP en Rover wil snel duidelijkheid van het demissionaire...

Lees meer

Rover-kantoor met vakantie: Noorwegen

Per trein, boot en bus heb ik genoten van een prachtige reis in Noorwegen. Dankzij prima websites was de voorbereiding al een genot. De aardigste ervaring in Noorwegen was het kopen van een ticket en een reservering via het internet. Ik kon kiezen tussen het ophalen van de kaartjes in het station van Oslo of mij het kaartje laten uitreiken door de conducteur op mijn zitplaats. Ik koos voor het laatste...

Lees meer

Top 10 van irritaties aan de NS Hispeed website

Een terugkerende bron van ergernis bij Rover en de reiziger, ook buiten vakantietijd, is de website van NS Hispeed. Hoewel eea aan de website in de loop der tijd wel is verbeterd, blijft de kwaliteit ver achter bij de websites van de spoorbedrijven in onze buurlanden. Rover adviseert internationale reizigers daarom altijd zoveel mogelijk gebruik te maken van de websites van de NMBS (Belgische spoorwegen)...

Lees meer