Skip to main content

NS wil tarieven herberekenen door problemen poortjes

NS wil af van de ‘gezamenlijke tariefpunten’ waardoor stations als Den Haag HS en Den Haag CS, maar ook stations als Nijmegen en Nijmegen-Lent, prijstechnisch straks niet meer uitwisselbaar zijn. En dit allemaal omdat de poortjes het niet aankunnen.. Te hoog bedrag afgeschrevenAfgelopen zomer ontdekte Rover dat reizigers bij het passeren van gesloten poortjes op Hilversum soms teveel...

Lees meer

Rover dringt aan op schuilgelegenheid station Zwolle

Rover West-Overijssel en Rover-Drenthe zijn boos over het ontbreken van schuilgelegenheid op het perron tussen spoor 15 en 16 van station Zwolle. Ondanks eerder aandringen van Rover laat ProRail nog steeds reizigers in de regen staan. De Rover-afdelingen constateren dat het perron tussen spoor 15 en 16 van het spoorwegstation Zwolle begin september opnieuw is gelegd met nieuwe tegels. Twee nieuwe...

Lees meer

Blog: keep calm and carry on

Deze Britse slagzin uit de Tweede Wereldoorlog lijkt mij nuttig voor het OV in Nederland. Niet zo zeer voor de reizigers, die doorgaans heel kalm blijven, maar voor de verantwoordelijken. Die hebben meer moeite om het hoofd koel te houden. Een greep uit de media van de afgelopen week. Het ministerie van I en M liet het accountantskantoor PWC de projecten van ProRail doorlichten en de uitkomst was...

Lees meer

NS wil weer duurdere treinkaartjes

NS wil in 2016, net als in voorgaande jaren, de prijs van het treinkaartje harder laten stijgen dan de inflatie. Ook moet de samenreiskorting worden beperkt door deze in de middagspits te laten vervallen. Rover en de andere consumentenorganisaties in het Locov adviseren negatief over de plannen.   De consumentenorganisaties vinden het acceptabel dat de inflatie wordt doorberekend in de prijs...

Lees meer

Visie op nieuwe betaalmethoden in het OV

Het wordt in de toekomst mogelijk om in het openbaar vervoer te reizen met een bankpas of smartphone. Dat schrijft het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) in een visie op OV-betalen. Het NOVB is een samenwerkingsverband dat bestaat uit vervoerders, overheden, consumentenorganisaties als Rover en Translink. De komende jaren worden pilots uitgevoerd waarin de nieuwe betaaltechnieken worden...

Lees meer

Gezocht: bestuursleden voor Rover-Jong

Rover is een vereniging voor en door reizigers, met een belangrijke positie binnen de wereld van het openbaar vervoer. Beter en toegankelijker openbaarvervoer is het doel van onze organisatie. Wij nemen deel aan diverse overleggen met overheden, vervoerders en andere betrokkenen en komen regelmatig in actie voor OV-kwesties die aandacht verdienen. Om onze inbreng te verbreden richten wij een afdeling...

Lees meer

Het is weer september: stroom klachten over overvolle treinen

Traditioneel regent het in september klachten over overvolle treinen bij Rover, dit jaar is dat geen uitzondering. De eerste twee weken van september tikte de teller al meer dan 1200 klachten aan. Vooral de sprinter Woerden – Breukelen – Amsterdam, sprinter Uitgeest – Zaandam – Amsterdam en de sprinter Nijmegen – ’s-Hertogenbosch worden veel genoemd.  De...

Lees meer

Zorgen om financieel gat bij ProRail

Rover maakt zich grote zorgen om de financiële strop bij ProRail, die volgens stukken van het Ministerie van IenM een tekort van een half miljard euro beslaat. Rover vindt de voorgestelde reizigersonvriendelijke bezuinigingen volstrekt onaanvaardbaar en wil dat zowel het Rijk als ProRail belangrijke keuzes gaat maken: 1. Er moet meer geld uit het Infrastructuurfonds van de weg naar het spoor....

Lees meer

Helpt de zelfgestuurde auto?

In de jaren vijftig van de vorige eeuw werd er bij toekomstverkenningen van uitgegaan dat er later vliegende auto’s zouden komen. Anno 2015 zijn er drones maar geen vliegende auto’s. In de jaren tachtig van de vorige eeuw werd er met stelligheid beweerd dat de automotoren veel minder uitstoot zouden veroorzaken en dat daarmee de milieuproblemen die het autoverkeer veroorzaakt vanzelf...

Lees meer

Blog: design vs. gebruiksvriendelijkheid

Het komt nogal eens voor dat stations prijzen in de wacht slepen, terwijl reizigers zich beklagen over datzelfde station. Design en gebruiksvriendelijkheid zijn niet altijd hetzelfde, zo blijkt. Als reizigers vinden we het natuurlijk best leuk als een station mooi oogt, maar het gaat in de eerste plaats om het gemak en het comfort. Vaak blijkt dat architecten een grote vinger in de pap hebben. Op...

Lees meer

Rover blij met langere treinen Vechtdallijn

Rover feliciteert Arriva én de reizigers met de verlengde treinen op Emmen-Zwolle (oftewel de ‘Vechtdallijn’).   Rover-afdelingen West-Overijssel en Drenthe zijn erg blij dat de verlengde treinen eerder dan verwacht in dienst worden genomen. In het Meldpunt Volle Treinen van Rover is Arriva na NS de meest beklaagde vervoerder, onder meer omdat de Vechtdallijn in de spits...

Lees meer

Rover pleit in Tweede Kamer voor OV-toezichthouder

Rover-voorzitter Arriën Kruyt pleit tijdens het rondetafelgesprek in de Tweede Kamer opnieuw voor het instellen van een toezichthouder binnen het openbaar vervoer. Rover vindt dat er teveel macht bij de vervoerders ligt. Doordat  de concurrentie niet gericht is op de reiziger maar op de concessieverlener, ontbreekt er een mechanisme of toezichthouder die tarieven en gemak voor de reiziger...

Lees meer

Doneer saldo van verlopen OV-chipkaarten

Doneer het saldo van uw verlopen OV-chipkaart aan Rover! Reizigers die niet de moeite gaan doen om het restsaldo van hun verlopen OV-chipkaart terug te vragen, worden opgeroepen dit te doneren aan Rover. Hiermee wil Rover voorkomen dat er veel geld aan de strijkstok blijft hangen bij de vervoerders. Bovendien kan de reizigersvereniging de donaties goed gebruiken in de strijd voor beter openbaar...

Lees meer

Vergeten check-outs: waar besteden de vervoerders het geld aan?

De Telegraaf schreef vandaag over de besteding van het geld dat bij vervoerders achterblijft doordat reizigers vergeten uit te checken en niet om teruggave vragen. Een onderzoek, uitgevoerd op aandringen van ANWB en Rover, wees vorig jaar uit dat het over de onderzochte periode van 12 maanden om zo’n 16 miljoen euro ging. In het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) van overheden, vervoerders...

Lees meer

Blog: burger buiten beeld

De Nationale Ombudsman publiceerde de afgelopen week een rapport waarin hij vaststelt dat bij talloze overheidsprojecten uiteindelijk de burger buiten beeld blijft. Het meest actuele voorbeeld zijn de Persoon Gebonden Budgetten(PGB’s). De Nationale Ombudsman constateert met recht en reden dat bij grote overheidsprojecten de kosten te laag worden geschat en de baten te hoog en dat de invoering...

Lees meer

De Reiziger nummer 5.2015 is verschenen

Ons blad De Reiziger nummer 5 (september) 2015 is verschenen. Met daarin onder meer de volgende onderwerpen: Het slechte nieuws brengen: communicatie in NS-taal ‘NS communicatie’ heeft bij veel treinreizigers een plekje in het vocabulaire. In de praktijk wordt hiermee vooral de informatievoorziening naar de reiziger bedoeld. Vaak komt die nogal houterig over en is hij niet altijd even...

Lees meer

Vakantieblog: bereikbaarheid voorop

Zelfs de auto kost het moeite om de bergweggetjes te bedwingen die naar de top leiden van één van de grotere heuvels in het berglandschap van de Ardennen. Eenmaal aangekomen bestaat de beloning uit weidse vergezichten en dichtbegroeide bossen. En een eenzame doch comfortabele abri van de TEC. Een blik op de dienstregeling leert dat de eenzame bergtop op weekdagen driemaal per dag per...

Lees meer