Skip to main content

Rover teleurgesteld over uitstel werkzaamheden Assen

Rover betreurt het heel erg dat ProRail heeft besloten de aanpak van het spoor rond het station Assen met een jaar uit te stellen. Niet alleen loopt de bouw van het nieuwe station in Assen mogelijk ernstige vertraging op, met grote overlast voor de reizigers, maar het kan ook gevolgen hebben voor Groningen. De aanpak van het spoor rond station Assen wordt een jaar uitgesteld. ProRail heeft de voor...

Lees meer

NS Extra: extra service in ruil voor minder privacy

NS zoekt 10.000 vrijwilligers om NS Extra te testen: een interessante nieuwe dienst waarbij reizigers automatisch geld terug kunnen krijgen bij een gemiste check-out. Reizigers die zich willen opgeven moeten zich er wel van bewust zijn dat NS hiermee toestemming krijgt om je reisgedrag te volgen. Deelnemers aan de proef NS Extra krijgen binnen een paar dagen automatisch een e-mail als ze op een NS station...

Lees meer

Kritiek op schrappen van sprinters tijdens SAIL

Stoptreinreizigers tussen Rotterdam en Gouda en tussen Nijmegen en Wijchen zijn volgende week de dupe van het evenement SAIL: wegens personeel- en materieelgebrek kiest NS ervoor de sprinterdiensten op deze plekken te halveren om rond Amsterdam voldoende capaciteit te kunnen bieden. Rover wil van NS weten of er een andere oplossing mogelijk is. Woensdag 19 tot en met vrijdag 21 augustus halveren...

Lees meer

Verwarring door OV-chippalen station Zutphen

Station Zutphen blinkt al niet uit als duidelijk overstapstation door de bekende wirwar aan OV-chippalen. Dit wordt er niet beter op doordat Syntus nu de kleur rood gebruikt op de chippaal: de huisstijlkleur van Arriva. Daarbij veroorzaken de trage chippalen lange wachtrijen. De consumentenorganisaties in het ROCOV Gelderland vragen de vervoerders om verbeteringen. Recent ontving het ROCOV Gelderland...

Lees meer

NS-samenreiskorting nu vooraf beschikbaar voor heen- én terugreis

Wie in de NS-kaartautomaat samenreiskorting op de OV-chipkaart wil laden, kan dit voortaan meteen voor de heen- én terugreis doen. Hiermee is NS deels tegemoet gekomen aan de wens van Rover het gebruik van samenreiskorting te versimpelen; voor veel reizigers was het onduidelijk dat dit product voor de terugreis opnieuw bij de kaartautomaat opgehaald moest worden. Sinds het afschaffen van...

Lees meer

Eropuit in de zomer: voordeel voor Roverleden

Nog even van het mooie weer genieten? Bekijk vooral eens onze gratis wandelroutes, allen met het OV bereikbaar.Houd als Roverlid daarnaast onze ledenpagina in de gaten voor verschillende voordeeltjes. Via Koopuwticket.nl is voor Roverleden zoals altijd tal aan kortingen beschikbaar op kaartjes voor onder meer dierentuinen en pretparken. Naast onderstaande selectie biedt de website ook kortingen...

Lees meer

Blog: een half uurtje op station Hilversum

Beteuterd kijkt de reizigster haar man aan. Het is hem wel gelukt om door het poortje te komen. Ook haar volgende pogingen mislukken. Als een Berlijnse muur houdt de muur van poortjes het stel bij elkaar vandaan. Totdat de man in actie komt: door aan zijn kant van de muur uit te checken, opent het poortje en kan zijn wederhelft erdoor. “Misschien kan ik boven weer inchecken”, bromt de...

Lees meer

Uitloop werkzaamheden Utrecht CS?

Rover schrok zich een ongeluk toen donderdag in de media te lezen was dat de verbouwing van station Utrecht CS een jaar langer zou gaan duren. De grote verbouwing veroorzaakt al veel overlast in de vorm van vertragingen, buitendienststellingen en gemiste overstappen door spoorwijzigingen. De berichtgeving blijkt echter onjuist.   Het station wordt volgens planning opgeleverd. Wel is er vertraging...

Lees meer

NS informeert reizigers over poortjesprobleem Hilversum

NS is reizigers op station Hilversum gaan informeren over het feit dat sommige overstappers teveel betalen bij het passeren van de poortjes. Vaste reizigers op het traject hebben een bericht ontvangen via de NS-app en voor passanten zijn posters opgehangen. NS heeft de posters gebaseerd op de tekst die Rover zelf dreigde op te hangen als er niet snel bekendheid aan het probleem zou worden gegeven....

Lees meer

Blog: informatie bij storingen

Zaterdag werd Nederland geteisterd door een hevige storm. In de getroffen provincies werden automobilisten aangeraden om niet op reis te gaan. Ook de spoorwegen werden getroffen door omvallende bomen. Dat de treindienst uitviel is te begrijpen, maar waarom ook de informatie? Drie verslagen van Roverleden: Amsterdam"Chaos en verwarring in Amsterdam. Ik heb het station gelaten voor wat het was en...

Lees meer

OV loket: "vraag geen €7,50 voor nieuwe OV-chipkaart"

Reizigers met een OV-chipkaart moeten hun kaart elke vijf jaar ‘gratis’ kunnen laten vervangen. Het OV loket, de ombudsman voor beter openbaar vervoer, vraagt openbaar vervoerbedrijven om de vijfjaarlijkse bijdrage van 7,50 euro die reizigers voor een nieuwe kaart moeten betalen, te “heroverwegen”. De kosten van de kaart kunnen volgens het OV loket ook in de tarieven verwerkt...

Lees meer

Reizigers betalen soms te veel bij overstap op Hilversum

Per dag betalen tientallen NS-reizigers te veel als zij op station Hilversum poortjes moeten passeren bij een overstap. Dit ontdekte Rover na een klacht van een reiziger. NS kan slechts een beperkt deel van de getroffen reizigers persoonlijk hierop attenderen, waarna deze reizigers zelf in actie moeten komen om het teveel betaalde bedrag terug te vragen. Rover wil dat NS de poortjes op station...

Lees meer

Buitendienststelling bij Eindhoven

ProRail en NS bezorgen de reiziger een onaangename mededeling. Tussen Eindhoven en Limburg zal de reiziger drie weken hinder ondervinden van beperkt treinverkeer. Dat betekent drie weken lang extra overstappen op bussen en drie weken langere reistijden voor veel reizigers. Dat betekent grote problemen voor reizigers met een rolstoel, een kinderwagen of een rollater. Het ergerlijke is dat dit soort...

Lees meer

Rover positief over benoeming interim-directeur NS

Rover is positief over de benoeming van Roger van Boxtel tot interim-president-directeur van NS. Het is voor het functioneren van het bedrijf belangrijk dat snel wordt voorzien in de door het vertrek van Timo Huges ontstane vacature, gezien het grote maatschappelijke belang van NS. Rover wenst de heer Van Boxtel succes in deze functie en ziet uit naar een plezierige samenwerking.

Lees meer

Blog: Grand départ

Het Openbaar Vervoer heeft zich de afgelopen dagen van zijn beste zijde laten zien rond de Tour de France. Utrecht als vertrekplaats was een hachelijke zaak omdat Utrecht een stad is van veel smalle straatjes en de Tour honderdduizenden bezoekers trekt. In zulke situaties zijn auto’s een totale ramp. Ruim van te voren was iedereen in Utrecht geïnformeerd over de routes die open bleven...

Lees meer

Team 'slimmer reizen' wint Samen op Reis SummerChallenge 2015

Op donderdag 2 juli is het team 'slimmer reizen' verkozen als winnaar van de Samen op Reis SummerChallenge 2015. Het team, bestaande uit jonge professionals van verschillende OV-partijen, wil meer uniformiteit van de reisinformatie. Van app tot bewegwijzering, om zo de reis voor de reiziger soepeler te laten verlopen.   Vier teams werkten in twee weken aan een actieplan voor een...

Lees meer

“Belang Limburgse reiziger overschaduwd door aanbestedingsschandaal”

Rover-Limburg laakt het gebrek aan inhoudelijke informatie over de nieuwe OV-concessie. De   aanbesteding in Limburg wordt overschaduwd door de gevolgen van de Abellio-fraude en juridisch getouwtrek. De reiziger komt bij dit alles niet kijken, terwijl Rover graag had meegesproken over de invulling van de nieuwe OV-concessie.   Als het aanbesteden aan de orde komt zegt men vaak dat...

Lees meer