Skip to main content

Blog: investeren in spoor

Het CPB ontraadt nieuwe investeringen in wegen en spoorwegen omdat het rendement te gering zou zijn. Bij het voortdurend verbreden van Rijks – en provinciale wegen zijn inderdaad vraagtekens te plaatsen omdat het effect is dat de files zich verplaatsen naar het volgende knelpunt. Bovendien wordt steeds duidelijker dat autoverkeer behalve veel CO2-uitstoot ook verantwoordelijk is voor veel...

Lees meer

Brandbrief om meer geld voor infrastructuur

In een brief aan de minister president roepen 24 organisaties dit en komend Kabinet op aanzienlijk meer aandacht te geven aan en geld te investeren in mobiliteit. Geld is volgens de partijen nodig voor meer verbindingen, betere doorstroming en meer comfort op zowel de weg, het spoor, op het water, in de lucht en fietspaden. Rover heeft de brief mede ondertekend. De partijen constateren gezamenlijk...

Lees meer

"Kwaliteit OV in Overijssel staat onder druk"

Het Rocov-Overijssel en de Rover-afdeling Overijssel-West zijn sceptisch over de zogenaamde 'mobiliteitsmix', als gepresenteerd in het Koersdocument OV. Mobiliteitsmix biedt geen zekerheidHet Koersdocument gaat uit van de zo genaamde mobiliteitsmix voor gebieden en plaatsen waar in de toekomst geen of veel minder dan nu traditionele OV diensten zullen worden aangeboden. Bij de mobiliteitsmix spelen...

Lees meer

Plassen big business

Sanifair, 2theloo en Vendor… steeds meer commerciële bedrijven zien brood in mensen die hun behoefte moeten doen. Na tankstations zijn de “wc-winkels” nu ook in het openbaar vervoer bezig met een opmars. Dat betekent in veel gevallen meer betalen om te mogen plassen, maar wél een schoon toilet. Eind 2015 maakte NS bekend dat het bedrijf Sanifair de exploitatie van...

Lees meer

Rover-Haarlem: “maak van lijn 2 geen boemeltje!”

Rover-Haarlem vreest dat de gemeenteraad opnieuw zal kiezen voor 30 km/u op de route van  buslijn 2 tussen Haarlem Noord en het centrum. Beter is de knelpunten aan te pakken door een aantal straten veiliger in te richten, schrijft de Roverafdeling aan de gemeenteraad. Buslijn 2 is een veelgebruikte stadsbus die de hele dag elke 10 minuten de inwoners van het hele westelijke deel van Haarlem...

Lees meer

Rover deelnemer aan Europese mobiliteitsstrategie MOBILITY4EU

Rover is één van de partners bij het project Mobility4EU, dat de komende jaren trends en innovaties in kaart gaat brengen om te komen tot een visie op vervoer in 2030. Toegankelijk openbaar vervoer, geïntegreerde vervoersbewijzen, elektrische en zelfrijdende auto’s, zero-emissie, electrische fietsen, 24/7 economie, vergrijzing, nieuwe sociale netwerken…..het zijn...

Lees meer

Blog: Japanse misverstanden

Een consultant vertelde mij onlangs dat hij vroeger reizen naar Japan had georganiseerd voor directeuren in de OV-sector. De funeste gevolgen van deze reizen ondervinden we heden ten dage nog. In Japan rijden alle treinen stipt op tijd, zijn er geen stroom-, wissel- en seinstoringen en hetzelfde geldt voor de treinen en de locomotieven. Het Japanse spoorsysteem kan daarom volstaan met heel weinig...

Lees meer

SummerChallenge 2016 - Jonge professionals gezocht!

Denkkracht gezocht: OV-uitdaging voor jonge professionalsIn de SummerChallenge worden 50 jonge professionals van de landelijke en regionale OV-organisaties (vervoerders, overheden en reizigersorganisaties) uitgedaagd om hun hersenen te kraken over een mobiliteitsvraagstuk van de reiziger. Dit jaar staat de reis van studenten centraal. Slimme, flexibele reizigers die hun weg weten te vinden...

Lees meer

Blog: kabinetsreactie Fyra

Het kabinet heeft gereageerd op de aanbevelingen van de Parlementaire Enquête Commissie op de Fyra. De essentie was al eerder via RTL uitgelekt. Er komt een marktonderzoek naar de mogelijkheid om een ander bedrijf dan NS op de HSL te laten rijden. Als dat onderzoek goed wordt uitgevoerd, wordt duidelijk welke problemen door de zeer complexe infrastructuur worden veroorzaakt en welke door NS....

Lees meer

Rover: stel juiste prioriteiten na Fyra-fiasco

Rover roept de politiek op geen overhaaste besluiten te nemen over NS en ProRail. Op de korte termijn is vooral belangrijk dat de betrouwbaarheid van de treinen op de HSL-Zuid wordt verbeterd en dat de reizigers een consequent snelle verbinding naar Brussel krijgen. Op dat laatste punt komt het kabinet nu opnieuw met een compromisoplossing – het zoveelste in de HSL-historie. De reiziger staat...

Lees meer

Reizigerscolumn: Sssssssst

‘Mag ik hier zitten?’ vraag ik aan een jongeman terwijl ik naar de stoel wijs waar zijn tas opstaat. ‘Dit is een stiltecoupé, u mag niet tegen mij praten’ antwoordt hij. Natuurlijk weet ik dat ik in een stiltecoupé niet mag praten, maar ik wist niet dat ik daar zelfs niet eens een vraag mag stellen! Hoe moet ik dan duidelijk maken dat ik op die stoel wil zitten? Stilzittend...

Lees meer

Blog: aansturing van ProRail

Dankzij RTL weten wij dat het kabinet overweegt om ProRail aan te gaan sturen als agentschap. Het zijn uitgelekte conceptstukken, dus beslist is er niets. Duidelijk is dat de regering ontevreden is over het huidige model, waarin ProRail functioneert als een bedrijf met een Raad van Commissarissen en een directie. Voor die ontevredenheid valt veel begrip op te brengen, omdat ProRail vele jaren beroerd...

Lees meer

Rover zoekt het meest gastvrije station

Herkent u dat gevoel? Onverwachts voelt u zich ergens zeer welkom. Binnenstappen bij een groot druk feest, de balie van een groot bedrijf, een groot hotel, een druk restaurant, een museum, een stadhuis of zelfs een tandarts blijkt aangenaam omdat u zich gastvrij ontvangen voelt. Wat gebeurde er zodat u zich welkom voelde? Rover is op zoek naar de kunst om mensen het gevoel te geven dat ze welkom...

Lees meer

Rover op stationsbezoek met staatssecretaris

Voor het bespreken van verbeteringen in het OV is het altijd nuttig om samen enkele praktijksituaties te zien. Daarom bracht staatssecretaris Dijksma maandag met Rover per trein een bezoek aan de stations Schiphol en Den Haag Laan van NOI. Voor station Schiphol heeft Rover onlangs in een notitie op diverse reizigersknelpunten gewezen, o.a. bij bewegwijzering en reisinformatie. Tijdens een korte...

Lees meer

Regionaal OV Limburg kan verder

Rover is blij dat Veolia de procedure tegen de concessieverlening Limburg stopzet. Arriva, NS en de Provincie Limburg kunnen nu in samenspraak met de reizigersorganisaties werken aan een goede dienstverlening in Limburg. Daar hebben reizigers meer baat bij dan bij procedures. Donderdag maakte Veolia bekend het verzet tegen de gunning van het Limburgse OV aan Arriva te staken. Directeur Bart Schmeink...

Lees meer

De Reiziger nummer 3 van 2016 is verschenen

Ons blad De Reiziger nummer 3 (mei) van 2016 is verschenen en valt binnenkort bij onze leden (digitaal of per post) op de deurmat. Met in deze editie onder meer de volgende onderwerpen: Proeftuin Texel Texel is niet alleen een populair vakantie-eiland, maar ook een proeftuin voor een experiment met openbaar vervoer. De vaste buslijnen werden vervangen door de Texelhopper. Met onverwachte neveneffecten,...

Lees meer

Preview: nieuwe Stadler-sprinters van NS

In 2017 komen er 58 nieuwe sprinters van Stadler op het spoor, met 10.000 broodnodige extra zitplaatsen. Wij mochten woensdag alvast een kijkje nemen in de werkplaats in Maastricht. Mondriaan De kleurrijke sprinter van het type FLIRT is al 1000 keer eerder gemaakt en rijdt van Italië tot Noorwegen. Geen maatwerk met groot risico op kinderziekten dus, enkel wat aanpassingen om aan de Nederlandse...

Lees meer