Skip to main content

“Overlast geplande werkzaamheden op het spoor moet minder”

Er moet paal en perk worden gesteld aan de hoeveelheid buitendienststellingen op het spoor, schrijft Rover in een discussiestuk dat bedoeld is voor betrokken partijen als ProRail en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. Rover vindt dat het Ministerie de verkeerde prioriteiten stelt. Er moet veel gewerkt worden aan het spoor, maar het huidige systeem loopt tegen zijn grenzen op. De...

Lees meer

Gemoderniseerde dubbeldekker klaar voor de start

NS presenteerde vandaag de eerste gemoderniseerde dubbeldekker in de NedTrain-werkplaats in Haarlem. Tot 2020 zullen 81 VIRM-dubbeldekkers een grondige renovatie ondergaan, voor NedTrain het grooste moderniseringsproject ooit. Met deze investering is een bedrag van circa 450 miljoen gemoeid. Inrichting De oude VIRM-dubbeldekker is nog moeilijk terug te herkennen onder het...

Lees meer

Blog: metro over de Noord/Zuidlijn naar Schiphol?

De President-directeur van ProRail, Pier Eringa, merkte deze week terecht op dat de toekomstige metro van de Noord/Zuidlijn vanaf Amsterdam-Zuid via de viersporige NS-lijn naar Schiphol zou kunnen rijden. Dat is aanzienlijk goedkoper en sneller dan een aparte metrolijn aanleggen van Amsterdam naar Schiphol. Het bijkomend voordeel is dat de Noord/Zuidlijn een veel duidelijkere functie krijgt in...

Lees meer

Zoek de verschillen: Syntus past incheckpaaltje Zutphen aan

Na een jaar aan klachten van reizigers die de paaltjes van Arriva en Syntus tijdens een snelle overstap op station Zutphen teveel op elkaar vinden lijken, is Syntus eindelijk gekomen met aanpassingen. Deze aanpassingen zijn echter moeilijk te spotten en wijzen erop dat Syntus het probleem nog steeds niet door lijkt te hebben. Al vorig jaar trok het ROCOV Gelderland aan de bel omdat de wirwar...

Lees meer

OV loket krijgt nog steeds veel klachten over chipkaart

De OV-chipkaart is nog niet perfect, stelt het OV loket. Er is sinds de introductie in 2008 het nodige verbeterd, maar reizigers hebben nog steeds klachten over de kaart. Deze klachten hebben bijvoorbeeld betrekking op de kosten die gemaakt moeten worden voordat de kaart kan worden gebruikt, op ingewikkelde procedures als saldo teruggevraagd moet worden en op kortingsabonnementen die niet...

Lees meer

Blog: zomervakantie

De zomervakantie loopt op zijn eind. OV-reizigers die deze zomer gewoon door moesten reizen, zullen met gemengde gevoelens de terugkeer van het normale leven begroeten. Overvolle forenzentreinen werden niet gemist deze zomer, wel gemist werden bussen en treinen die moesten wijken voor werkzaamheden en uitgedunde zomerdienstregelingen. Vooral Breng ging in de regio Arnhem/Nijmegen met de botte...

Lees meer

Gelderse OV Visie: wordt Flexnet een ratjetoe?

Als tussenrapportage van de uitwerking van de Gelderse OV visie hebben de Gedeputeerde Staten van Gelderland een Statenbrief opgesteld.  Rover en het Gelderse ROCOV zijn nog altijd allerminst overtuigd door de plannen en maken zich zorgen over de toekomst van het openbaar vervoer in Gelderland. In de tussenrapportage blijkt dat alle aandacht uitgaat naar populaire lijnen met langere bussen...

Lees meer

De Reiziger nummer 5 van 2016 verschijnt deze week

Ons blad De Reiziger nummer 5 (september) van 2016 verschijnt vanaf eind deze week bij onze leden (digitaal of per post) op de deurmat. Met in deze editie onder meer de volgende onderwerpen: Jong en mobiel, maar hoe en waarom? Dé jongere bestaat niet, ook niet als het over reisgedrag gaat. Dat blijkt uit een nieuwe studie naar jongeren en mobiliteit. Die onderscheidt vijf typen, van...

Lees meer

De fiets mee in het internationale OV

Met het OV op vakantie en de fiets meenemen? Dat kan aardig ingewikkeld zijn. Rover zet de mogelijkheden op een rij. Wie met fiets en OV op vakantie wil, moet wel een beetje van puzzelen houden. Maar onmogelijk is het zeker niet. Alhoewel enkele handige verbindingen inmiddels verdwenen zijn, zoals de CityNightLine vanuit Nederland naar Praag, Warschau en Kopenhagen en de AutoSlaapTrein naar...

Lees meer

Voordelig eropuit als Roverlid

Het mooie weer is weer in aantocht, een mooi moment om eropuit te trekken. Als Roverlid kunt u gebruik maken van een aantal mooie aanbiedingen. Nog een dagje eropuit deze zomer? Als Rover-lid heeft u inloggegevens ontvangen van Koopuwticket (inloggegevens kwijt? Stuur een mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.). Via...

Lees meer

Verwarring door Hoogzomerdienstregeling Breng

Veel reizigers in Nijmegen weten niet waar ze aan toe zijn nu Breng een Hoogzomerdienstregeling in het leven heeft geroepen. Dat blijkt uit het meldpunt van Rover-Nijmegen, waar tientallen klachten binnenkwamen. De meest gehoorde klacht is onduidelijkheid over de dienstregeling wegens gebrekkige informatievoorziening. Door de slechte communicatie komen reizigersbij de bushalte nogal eens voor...

Lees meer

Treinreizen zonder drempels? Nog even geduld a.u.b.

In 2030 moet het spoor helemaal toegankelijk zijn voor mensen die niet goed kunnen zien, horen of lopen. Om de vinger aan de pols te houden publiceerde staatssecretaris Dijksma in april een Actualisatierapport. In hoeverre kan de reiziger inmiddels zelfstandig op reis en wat moet er nog allemaal gebeuren? Door: Gerda Spaander De NS en Prorail zijn  al vanaf 2006 bezig het reizen per trein...

Lees meer

Teletekstpagina 751 voorlopig nog in de lucht

Treinreizigers kunnen de informatie op teletekstpagina 751 ook na 1 augustus blijven raadplegen. NS heeft op advies van Rover en andere consumentenorganisaties besloten de pagina voorlopig nog in de lucht te houden en in gesprek te gaan over de toekomst van de pagina. Vorige week werd Rover verrast door het bericht dat NS wilde stoppen met de teletekstinformatie. In tegenstelling tot wat in...

Lees meer

Rover Jong: jongeren willen snellere treinwifi

Uit een enquête van Rover Jong onder 481 respondenten blijkt dat een meerderheid van de jongeren treinwifi vaak gebruikt en dat het belangrijkste verbeterpunt de snelheid is. Het meest tevreden zijn jongeren over de wifi van Arriva. Rover Jong deed in juni 2016 onderzoek naar de ervaringen van jongeren met treinwifi. Om een zo goed mogelijk beeld te krijgen over hoe jonge reizigers...

Lees meer

Petitie voor behoud bus Geldermalsen – Tiel

Rover-afdeling Rivierenland heeft een petitie gelanceerd voor behoud van bus 43 tussen Geldermalsen en Tiel. Arriva wil de buslijn opheffen, waardoor veel reizigers te maken krijgen met grotere loopafstanden en extra kosten. Buslijn 43 bedient het dorp Geldermalsen (10.000 inwoners) en het dorp Waddenoijen (1200 inwoners). Arriva meent dat er te weinig gebruik wordt gemaakt van de lijn en wil...

Lees meer

Einde in zicht voor teletekstpagina 751?

Veel reizigers reageerden verrast op het bericht dat NS wil gaan stoppen met teletekstpagina 751. Ook voor Rover was dit een verrassing, want in tegenstelling tot wat NS aanvankelijk meldde, is dit besluit niet in overleg met consumentenorganisaties tot stand gekomen. Rover heeft NS om opheldering gevraagd. Eerder dit jaar heeft NS de consumentenorganisaties gemeld de reisinformatie via...

Lees meer

Rover lanceert meldpunt hoogzomerdienstregeling Breng

Rover-afdeling Nijmegen heeft een online meldpunt gelanceerd voor klachten over de hoogzomerdienstregeling van Breng. Rover verwacht dat veel reizigers hinder zullen ervaren van de flink uitgedunde dienstregeling, die per 24 juli ingaat en tot 4 september van kracht is. Rover is zeer ontstemd over de invoering van de hoogzomerdienstregeling in Nijmegen. Tijdens dit deel van de...

Lees meer