Skip to main content

Blog: overvallen op buschauffeurs

Na jarenlange betrekkelijke rust is er de laatste tijd een opvallende stijging van het aantal overvallen op buschauffeurs. De publiciteit brengt kennelijk andere boefjes op het idee om chauffeurs te bedreigen. Chauffeurs zijn een makkelijk doelwit met een overigens magere opbrengst, maar dat maakt het voor de chauffeurs en voor de passagiers die er getuige van zijn niet minder erg. Een overval is...

Lees meer

Studenten in de spits

Waarom reizen studenten in de spits? Omdat de universiteiten en hogescholen om 9.00 hoorcolleges aanbieden. Grote bedrijven, overheden en vele andere werkgevers (waaronder Rover) zijn allang overgegaan op flexibele werktijden om te voorkomen dat hun werknemers met z’n allen in de spits vast komen te staan. Er is geen enkele reden waarom de universiteiten en hogescholen dat niet ook zouden...

Lees meer

Advies over NS-dienstregeling 2017

De consumentenorganisaties in het Locov hebben zich gebogen over NS-dienstregeling 2017. De dienstregeling gaat eind van dit jaar in en kent veel grote wijzigingen. Veel veranderingen pakken positief uit, maar er zijn ook plannen waar de consumentenorganisaties minder over te spreken zijn. Snellere treinen en betere aansluitingenOp verschillende plekken brengt de nieuwe dienstregeling verbeteringen....

Lees meer

Blog: studenten de spits uit?

Van het aangekondigde studentenprotest was deze ochtendspits weinig te merken. Toch werd reizigers die de afgelopen weken nog een sarcastische opmerking durfden te maken over hoe studenten toch liever uitslapen, deze week wel het tegendeel bewezen. Studenten en studentenbonden zijn woedend over de pogingen van NS om studenten uit de spits te weren. Hoewel forensen graag een zitplaats willen in de...

Lees meer

De HSL en Beneluxtrein. Hoe verder?

De HSL loopt van Schiphol via Rotterdam en Breda naar Antwerpen. De aanleg heeft miljarden gekost en van de HSL wordt nu te weinig gebruik gemaakt. Eén keer per uur rijdt de Thalys over de HSL naar Brussel en Parijs met een snelheid van 300 km per uur. Twee keer per uur rijdt de Intercity-direct van Amsterdam via Schiphol en Rotterdam naar Breda met een snelheid van 160 kilometer per uur....

Lees meer

Rollatorrace IJzendijke voor bushalte

Bewoners van IJzendijke, een dorp in Zeeuws-Vlaanderen, hebben een rollatorrace georganiseerd om in actie te komen voor de terugkeer van hun bushalte. De opkomst was enorm waardoor de race in een enorme stoet uitliep. Namens Rover-Zeeland liep Matty Lootens mee in de optocht. Voorheen stopte de bus op meerdere plekken in het dorp, maar met de aanleg van de nieuwe N61 is de bus uitgeweken naar een...

Lees meer

Geen hamburgers bakken voor NS

NS stoot de meeste stationswinkels af, de Kiosk en stationshuiskamer blijven wel het bezit van de spoorvervoerder. Ook zal NS niet meer bieden op regionale lijnen in Nederland wanneer deze worden aanbesteed. Tot slot gaat op termijn Qbuzz de verkoop in. Dit heeft NS vandaag bekend gemaakt.  De plannen maken onderdeel uit van een nieuwe strategie die NS moest ontwikkelen na de fraudezaak in...

Lees meer

Op vakantie met OV 2016: tips en informatie

Op vakantie naar het buitenland met openbaar vervoer is aangenaam, avontuurlijk, interessant en minder milieubelastend. Een goede voorbereiding loont de moeite en kan soms flink wat centen besparen. Daarom publiceert Rover ieder jaar informatie voor grensoverschrijdende reizigers. Zowel op deze website als in een speciale buitenlandeditie van het blad De Reiziger. Website Dit jaar met het openbaar...

Lees meer

Volle treinen, lege bussen

Mazzel voor treinreizigers tussen Castricum en Amsterdam. Zij hoeven niet in de spits een overvolle trein te trotseren. Voor slechts één euro mogen zij mee met de NS-spitsbus. Een kopje koffie is bij de prijs inbegrepen. Bijna een uur langer van het landschap genieten ook. En nog altijd is de NS-bus 20 minuten sneller dan de fiets. ’s Avonds kan na een lange reis het avondeten...

Lees meer

[Blog] Reisinformatie: meten is weten?

In Amersfoort tref ik de IC naar Deventer, volgens de borden boven het perron. Op de bestemmingsdisplays van dezelfde trein staat echter Schothorst als bestemming. De displays in de trein geven aan dan weer aan dat het de IC naar Schiphol betreft. De conducteur jaagt reizigers uit de trein, want deze zou helemaal niet verder gaan rijden. Inmiddels verschieten de borden boven het perron. De trein...

Lees meer

Trage start voor NS-spitsbus

De spitsbus die NS sinds vandaag laat rijden langs de lijn Amsterdam Sloterdijk – Castricum trekt vooralsnog alleen journalisten. Niet heel vreemd, aangezien de treinreiziger met de bus veel langer onderweg is. Toch is de spitsbus geen slechte poging van NS, als onderdeel van een groter pakket aan maatregelen, om de overvolle treinen te verlichten. In december kondigde NS een pakket aan maatregelen...

Lees meer

De Reiziger buitenlandspecial 2016 is verschenen

Ons blad De Reiziger nummer 2 (maart) van 2016 is verschenen. Deze speciale buitenlandeditie valt binnenkort bij onze leden (elektronisch of per post) op de deurmat. Met in deze editie onder meer de volgende onderwerpen: De gevolgen van de Noord/Zuidlijn, deel 2 De Noord/Zuidlijn gaat het toekomstige lijnennet van Amsterdam sterk beïnvloeden. Maar er zijn nog andere ontwikkelingen. Wordt het...

Lees meer

Wensen Rover-Nijmegen voor station Elst

Onder de naam ‘Elst Centraal’ wordt het gebied rondom station Elst vernieuwd. Rover-Nijmegen heeft nog wel een aantal wensen voor het vernieuwde station. Op NS-station Elst zijn aan beide zijden van het spoor nieuwe fietsenstallingen geplaatst. Het werk aan de onderdoorgangen is in volle gang. Aan de kant van het nieuwe NS-station komt een tunnel voor voetgangers en fietsers, bij de...

Lees meer

“Combineer Beneluxtrein met IC Direct”

Rover en de consumentenorganisaties in het Locov adviseren NS en het Ministerie van IenM om de intercity naar Brussel, de ‘Beneluxtrein’, vanaf 2017 te combineren met de Intercity direct. De consumentenorganisaties zien dit als de meest effectieve manier om de reizigers een snellere verbinding te geven. Een snelheidsverbetering op de bestaande route levert te weinig tijdwinst op en heef...

Lees meer

Blog: het station

Op mijn vorige blog over Den Haag Centraal is veel commentaar gekomen en terecht. Stations raken een snaar. In een mooi en aangenaam station is het fijn om te zijn en in een station dat lelijk is en tochtig is wil iedereen onmiddellijk weg. Het ideale station is mooi, comfortabel, voorzien van winkels, wc’s, plekken om beschermd tegen weer en wind een kop koffie te drinken en biedt de mogelijkheid...

Lees meer

Fiets vernield in de stationsstalling: wie is verantwoordelijk?

Sinds 1 oktober 2013 werken Rover en ARAG Legal Services samen met als doel het aanbieden van juridische dienstverlening in de vorm van een juridische helpdesk rond reizigergerelateerde zaken. ARAG beantwoordt periodiek juridische vragen via onze website. Deze keer: wat als de fiets in de stationsstalling vernield wordt? Met een opgewekt gevoel fietst u naar het station om er een gezellig dagje...

Lees meer

Protest Rover tegen GVB-plannen tram 24

Rover-Amsterdam vindt het onacceptabel dat tram 24 tijdelijk opgeheven dreigt te worden. De tram moet wijken omdat het GVB de sporen op het Museumplein wil vervangen voordat een alternatieve route beschikbaar is. Rover roept Stadsregio Amsterdam per brief op om met GVB in overleg te treden voor een oplossing. In verband met de aanleg van de Noord-Zuidlijn rijdt tram 24 sinds 2003 een tijdelijke...

Lees meer